Sobota 30. září 2023, svátek má Jeroným, Ráchel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 30. září 2023 Jeroným, Ráchel

České dráhy se rekordně zadluží, splácejí nové vlaky i staré úvěry

  3:48
České dráhy čekají krušné časy se splácením obřích úvěrů, které si vzaly na nákup nových vlaků. Podle některých kritiků současného vedení nemohou dráhy dluhy nikdy ani splatit. Během čtyř let se dlouhodobé závazky firmy více než zdvojnásobily. Dráhy však kritiku odmítají.

Nové motoráky od německé firmy Stadler, které zakoupily České dráhy. | foto: České dráhy

"Jsme zdravá firma, která si s sebou nese historický vnitřní dluh zanedbaného vozového parku," tvrdí generální ředitel ČD Petr Žaluda.

Státní dopravce počítá s tím, že si letos půjčí v součtu až jedenáct miliard korun. Má jít o kombinaci eurobondů, korunových dluhopisů a půjčky od Evropské investiční banky. Peníze už nepůjdou jen na nová vozidla, ale i na platbu dosavadních dluhů: dráhy totiž musí letos splatit dvoumiliardovou emisi dluhopisů.

Zhruba čtyři miliardy korun si chce dopravce půjčit od Evropské investiční banky. To budou peníze na spolufinancování nákupu nových vlaků, na které drahám výrazně přispěje Evropská unie. "Jednání ohledně znění úvěrové dokumentace stále probíhají, předpokládáme uzavření smlouvy a čerpání úvěru ve druhé polovině roku 2012," popisuje mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Výše zadlužení je přijatelná, tvrdí Žaluda

Ještě letos chtějí ČD vydat navíc i emisi eurobondů ve výši zhruba 300 milionů eur, tedy 7,5 miliardy korun. Tyto peníze mají posloužit jak na nákup nových vozidel, tak na splacení korunových dluhopisů. Splatnost eurobondů by měla být až sedm let.

"Uvažujeme o tom, že bychom si nechali udělat ještě ratingové hodnocení od další firmy," dodal Žaluda. Pravděpodobně půjde o Standard & Poor’s, dosud mají dráhy rating od Moody’s. Pokud by se situace na eurodluhopisových trzích zhoršila, dráhy část bondů vydají v korunách. Dluh společnosti tak dosáhne maxima v příštím roce, kdy přesáhne 22 miliard korun.

Podle Žaludy je to stále přijatelná výše zadlužení. Argumentuje tím, že podobnou výši mají i jiní evropští dopravci. Dráhy chtějí dluhy držet kolem 5,5násobku ukazatele EBITDA, tedy zisku před započtením daní, úroků a odpisů.

Po rekordně zadluženém roce 2013 už mají podle Šťáhlavského objemy závazků klesat. Ještě v příštím roce však budou muset dráhy splatit další dlouhodobé závazky: úvěry od společnosti Eurofima, které si vzalo ještě minulé vedení hlavně na nákupy nových vagonů.

Ještě větší dluhy má ČD Cargo

České dráhy odmítají, že by dosud splácely pouze úroky. "Například úvěr na pořízení souprav Pendolino je již z více než dvou třetin splacen," sdělil Šťáhlavský.

Tržby ČD

Roční tržby ČD z osobní přepravy se pohybují kolem šesti a půl miliardy korun. Dalších dvanáct miliard jim posílají stát a kraje. O část tržeb však mohou přijít: stát začíná soutěžit provoz na rychlíkových tratích, stejně tak i kraje na některých regionálních. Od konce roku 2013 navíc zřejmě přijdou i o výdělečný spoj do Hamburku, kde se společnost Deutsche Bahn rozhodla jednat o spolupráci už jen s RegioJetem.

Podle zástupců Českých drah je zadlužení vidět také na zhodnocení majetku: od roku 2008 stoupla jeho hodnota o 11 miliard na 83 miliard korun.

Porovnání výsledků z výročních zpráv přitom ukazuje ještě výraznější zhodnocení, což je však způsobené změnou účetnictví z českých standardů na mezinárodní. Podle šéfa Svazu odborářů služeb a dopravy Jaromíra Duška je však takové zadlužování nezodpovědné. "Je to o přežití firmy. Není vůbec šance, že takové dluhy jsou schopni někdy splatit, zvláště s nástupem konkurence," míní Dušek.

Podle něj je ještě horší situace v ČD Cargo, dceřiné společnosti Českých drah. Ta během posledních měsíců vydala dluhopisy za více než tři miliardy korun. Odboráři navíc začali upozorňovat, že situace ve firmě se zhoršuje. V prvním čtvrtletí skončilo ČD Cargo zhruba se stomilionovou ztrátou, ale ta má být v souladu s plánem.

Proti zadlužování drah se v minulosti postavilo ministerstvo financí. V té době však byla zadluženost ještě výrazně nižší. "České dráhy se na ministerstvo obrátily se žádostí o stanovisko k dalším úvěrům, záležitost je nyní v řešení," sdělil mluvčí úřadu Ondřej Jakob. V minulosti dráhy vydaly dluhopisy i přes nesouhlasné stanovisko ministerstva.

Autor:

Ekonom: Češi musí tlačit na zvyšování mezd, jinak budeme za Západem zaostávat

  • Nejčtenější

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Smartwings přestanou létat z malých letišť. Zařízly plány cestovek

Premium Posílit význam tuzemských regionálních letišť a umožnit řadě lidí cestovat na dovolenou bez cesty na pražské letiště. S...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kde si i miliardář připadá chudý. Ze Saint-Tropez je oáza superluxusu

Francouzské letovisko Saint-Tropez je možná jedinou rybářskou vesnicí na světě, kde je snazší koupit si kabelku za 25...

Vrací se příspěvek na obnovitelné zdroje, odmaže většinu zlevnění elektřiny

Na účty za elektřinu se českým domácnostem od ledna příštího roku vrátí poplatek za obnovitelné zdroje jako před...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ani 1,4 miliardy obyvatel by nezaplnilo prázdné byty v Číně, šokoval statistik

Ani 1,4 miliardy obyvatel by nestačilo na zaplnění všech prázdných bytů, které se nacházejí po celé Číně, prohlásil...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Uber oficiálně jezdí pro pražské letiště, cesta do centra vyjde na 700 korun

Společnost Uber se v úterý stala novou oficiální taxislužbou pražského letiště. Uber smlouvu podepsal na pět let. Uber...

Startupy s elektrododávkami jsou hit. Spěchají, než dorazí velcí hráči

Velké doručovací společnosti jako FedEx, DHL nebo UPS se na ekologické doručování zásilek teprve chystají. Dodávky s...

Cestování vlakem zdraží až o devět procent. Přehled nových cen jízdenek

Premium O desetikorunu na padesáti kilometrech nebo o 18 korun na stokilometrové trati. Ministerstvo financí otevřelo cestu k...

Zrušte jednotné dva měsíce prázdnin, vybízejí cestovky. Ušetřilo by to tisíce

Premium Cestovní kanceláře navrhují řešení, jak si užít prázdniny bez tlačenice na plážích a u stánků se zmrzlinou. V létě by...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Kazma ukázal, jak snadno se dal zjistit kód vedoucí k výhře 22 milionů korun

Kazma (38) ukázal, jak relativně lehce se dal zjistit kód vedoucí k výhře jednoho milionu dolarů, v přepočtu 22 milionů...

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...