Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

České dráhy se rekordně zadluží, splácejí nové vlaky i staré úvěry

  3:48
České dráhy čekají krušné časy se splácením obřích úvěrů, které si vzaly na nákup nových vlaků. Podle některých kritiků současného vedení nemohou dráhy dluhy nikdy ani splatit. Během čtyř let se dlouhodobé závazky firmy více než zdvojnásobily. Dráhy však kritiku odmítají.

Nové motoráky od německé firmy Stadler, které zakoupily České dráhy. | foto: České dráhy

"Jsme zdravá firma, která si s sebou nese historický vnitřní dluh zanedbaného vozového parku," tvrdí generální ředitel ČD Petr Žaluda.

Státní dopravce počítá s tím, že si letos půjčí v součtu až jedenáct miliard korun. Má jít o kombinaci eurobondů, korunových dluhopisů a půjčky od Evropské investiční banky. Peníze už nepůjdou jen na nová vozidla, ale i na platbu dosavadních dluhů: dráhy totiž musí letos splatit dvoumiliardovou emisi dluhopisů.

Zhruba čtyři miliardy korun si chce dopravce půjčit od Evropské investiční banky. To budou peníze na spolufinancování nákupu nových vlaků, na které drahám výrazně přispěje Evropská unie. "Jednání ohledně znění úvěrové dokumentace stále probíhají, předpokládáme uzavření smlouvy a čerpání úvěru ve druhé polovině roku 2012," popisuje mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Výše zadlužení je přijatelná, tvrdí Žaluda

Ještě letos chtějí ČD vydat navíc i emisi eurobondů ve výši zhruba 300 milionů eur, tedy 7,5 miliardy korun. Tyto peníze mají posloužit jak na nákup nových vozidel, tak na splacení korunových dluhopisů. Splatnost eurobondů by měla být až sedm let.

"Uvažujeme o tom, že bychom si nechali udělat ještě ratingové hodnocení od další firmy," dodal Žaluda. Pravděpodobně půjde o Standard & Poor’s, dosud mají dráhy rating od Moody’s. Pokud by se situace na eurodluhopisových trzích zhoršila, dráhy část bondů vydají v korunách. Dluh společnosti tak dosáhne maxima v příštím roce, kdy přesáhne 22 miliard korun.

Podle Žaludy je to stále přijatelná výše zadlužení. Argumentuje tím, že podobnou výši mají i jiní evropští dopravci. Dráhy chtějí dluhy držet kolem 5,5násobku ukazatele EBITDA, tedy zisku před započtením daní, úroků a odpisů.

Po rekordně zadluženém roce 2013 už mají podle Šťáhlavského objemy závazků klesat. Ještě v příštím roce však budou muset dráhy splatit další dlouhodobé závazky: úvěry od společnosti Eurofima, které si vzalo ještě minulé vedení hlavně na nákupy nových vagonů.

Ještě větší dluhy má ČD Cargo

České dráhy odmítají, že by dosud splácely pouze úroky. "Například úvěr na pořízení souprav Pendolino je již z více než dvou třetin splacen," sdělil Šťáhlavský.

Tržby ČD

Roční tržby ČD z osobní přepravy se pohybují kolem šesti a půl miliardy korun. Dalších dvanáct miliard jim posílají stát a kraje. O část tržeb však mohou přijít: stát začíná soutěžit provoz na rychlíkových tratích, stejně tak i kraje na některých regionálních. Od konce roku 2013 navíc zřejmě přijdou i o výdělečný spoj do Hamburku, kde se společnost Deutsche Bahn rozhodla jednat o spolupráci už jen s RegioJetem.

Podle zástupců Českých drah je zadlužení vidět také na zhodnocení majetku: od roku 2008 stoupla jeho hodnota o 11 miliard na 83 miliard korun.

Porovnání výsledků z výročních zpráv přitom ukazuje ještě výraznější zhodnocení, což je však způsobené změnou účetnictví z českých standardů na mezinárodní. Podle šéfa Svazu odborářů služeb a dopravy Jaromíra Duška je však takové zadlužování nezodpovědné. "Je to o přežití firmy. Není vůbec šance, že takové dluhy jsou schopni někdy splatit, zvláště s nástupem konkurence," míní Dušek.

Podle něj je ještě horší situace v ČD Cargo, dceřiné společnosti Českých drah. Ta během posledních měsíců vydala dluhopisy za více než tři miliardy korun. Odboráři navíc začali upozorňovat, že situace ve firmě se zhoršuje. V prvním čtvrtletí skončilo ČD Cargo zhruba se stomilionovou ztrátou, ale ta má být v souladu s plánem.

Proti zadlužování drah se v minulosti postavilo ministerstvo financí. V té době však byla zadluženost ještě výrazně nižší. "České dráhy se na ministerstvo obrátily se žádostí o stanovisko k dalším úvěrům, záležitost je nyní v řešení," sdělil mluvčí úřadu Ondřej Jakob. V minulosti dráhy vydaly dluhopisy i přes nesouhlasné stanovisko ministerstva.

Autor:

100 tun za hodinu. Na Hané mají unikátní kombajn

  • Nejčtenější

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů, vysílat ráno nemohla ani britská televize Sky News. Agentura Reuters to označila za...

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí Loštic na Šumpersku. Žací lišta kombajnu může měřit až 18 metrů, což na rozlehlých...

22. července 2024  14:31

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Český e-shop s kosmetikou má potíže. Objednávky neřeší, na maily nereaguje

Na český e-shop s biokosmetikou Biooo se v posledním měsíci hrne kritika. Po více než pětadvaceti letech bezproblémového fungování si na jeho služby nyní stěžují mnozí zákazníci. Ti již několik týdnů...

23. července 2024  12:02

John Deere už nechce být woke. Podlehl tlaku konzervativců a řadí zpátečku

Přední americký výrobce zemědělských strojů John Deere se rozhodl ustoupit od svých iniciativ v oblasti podpory rozmanitosti. Podlehl tak tlaku, který se vůči němu v posledních měsících vyvinul na...

20. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za všechno mohou turisté. Řecký ostrov Santorini nemá vodu, víno ani klid

Ačkoliv je řecké hospodářství do značné míry závislé na cestovním ruchu, ne všichni domorodci jsou z turistů nadšení. Vinaři na řeckém ostrově Santorini si například stěžují na to, že kvůli turismu...

21. července 2024

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale nebyl tento problém nikdy větší. V průměru tyto země na splácení závazků vůči věřitelům alokují skoro...

27. července 2024

Cíl Wendy’s v Česku? Rychle otevřít stovky restaurací, říká šéf fast foodu

Premium

Hranaté hovězí nebo mražený dezert Frosty patří mezi největší taháky řetězce s rychlým občerstvením Wendy’s. Americká síť před dvěma týdny oznámila, že se chystá vstoupit na český trh. Řetězec nyní...

27. července 2024

KOMENTÁŘ: Polsko jako motor Evropy? Ne, jeho ekonomika je stále ještě zranitelná

Premium

V Polsku se dnes staví dálnice, rostou tam platy, země mohutně zbrojí, stahují se do ní zahraniční firmy. Stává se z Polska jeden z motorů Evropy na úrovni Německa a Francie? ptá se Josef Mlejnek,...

26. července 2024

Na Ukrajině se kogenerační jednotky osvědčily. Firma z Brna jich vyvezla desítky

České firmy dodaly na Ukrajinu již desítky kogeneračních jednotek, které pomáhají zemi zvládat kritickou situaci poškozené energetiky. Pro zajištění rychlých dodávek elektřiny a tepla jsou momentálně...

26. července 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....