Středa 26. února 2020, svátek má Dorota
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 26. února 2020 Dorota

Režijní průkazy potichu končí. V rychlících už nemusí platit

  6:36aktualizováno  6:36
Takřka bezplatné cestování po síti českých železnic pro železničáře a jejich rodinné příslušníky skončí. Konec režijek je přitom nenápadný a může trvat i patnáct let. Ministerstvo dopravy do podmínek tendru na provoz rychlíků nezaneslo povinnost vítězného dopravce akceptovat režijní jízdenky Českých drah.

České dráhy. Ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

V praxi to znamená, že pokud soutěž na rychlíky vyhraje soukromý dopravce, režijky na dané trase už platit nebudou. Tedy pokud se dopravce nerozhodne připravit se o část tržeb. Ve hře jsou výhody pro téměř čtvrt milionu lidí. "Povinnost přepravovat cestující s tímto druhem jízdního dokladu nebude. U žádného dopravce," potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Podobně podle informací MF DNES chtějí postupovat i kraje, které se chystají vypsat soutěže na provoz regionálních vlaků. Už dnes neplatí režijky v dotovaných vlacích GW Train Regio (dříve Viamont) a Trilex.

První soutěž na rychlíkové tratě vypsalo ministerstvo letos na jaře, další postupně přijdou během příštích patnácti let. Ministerstvo zrušením povinnosti uznávání režijních jízdenek vyšlo vstříc především nářkům Českých drah, které jsou podle svých slov znevýhodněny proti konkurenci tím, že takové jízdenky musí akceptovat.

Režijky trápí hlavně České dráhy

Dráhy musí uznávat režijní jízdenky podle zákona o Českých drahách, podmínky tarifu však řeší ministerstvo dopravy. České dráhy na konkrétní dotaz, zda by v případě vítězství zrušily jízdy zdarma pro režijkáře na vysoutěžených tratích, neodpověděly. "České dráhy nejsou oprávněny režijky zrušit, toto právo přísluší ministerstvu," uvedl jejich mluvčí Petr Šťáhlavský.

Režijky využívá přes 160 tisíc lidí. Dráhy přitom už zaměstnávají jen desetinu tohoto počtu. Zbytek tvoří rodinní příslušníci zaměstnanců drah, bývalí zaměstnanci a pak také tisíce lidí zaměstnaných například u Správy železniční dopravní cesty, Drážního úřadu, ČD Cargo nebo ministerstva dopravy. Podle Šťáhlavského má na režijku nárok celkem 219 tisíc lidí. I přes zdražení ročního poplatku na pět set korun mají dráhy z režijek ročně jen 56,8 milionu korun. Přesná čísla, o kolik dráhy ročně přijdou na nezaplaceném jízdném od režijkářů, nejsou, mluví se však o zhruba půl miliardě korun.

Pro běžné cestující stojí roční neomezené cestování 22 990 Kč, v této ceně je však zahrnuta i první třída. Neuznávání režijek je i jedním z důvodů, proč chtějí železniční odboráři soutěž napadnout u antimonopolního úřadu. "Pokud to neudělají ČD samy, učiníme tak my. Soutěže jsou nedomyšlené," tvrdí šéf Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša.

Autor:

Daně

Přiznání za zdaňovací období 2019 je nezbytné podat do 1. dubna 2020. Ke snadnému vyplnění využijte interaktivní formulář daňového přiznání.

  • Nejčtenější

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Pomocí nového fíglu s DPH firmy přes agentury obírají stát o miliony korun

Začátkem února provedla národní protimafiánská centrála jednu z největších operací za poslední dobu s krycím názvem...

Zákaz dvojí kvality potravin narazí u zákazníků, obávají se řetězce

Čeští zákazníci vyžadují dle obchodníků potraviny, na které jsou zvyklí bez ohledu na kvalitu. Paragraf o dvojí kvalitě...

Rusko musí zaplatit 50 miliard dolarů akcionářům Jukosu, rozhodl soud

Rusko musí akcionářům někdejší ruské ropné společnosti Jukos zaplatit odškodné více než 50 miliard dolarů (1,1 bilionu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

OBRAZEM: Severozápad Čech z ptačího pohledu ukazuje drsnou tvář energetiky

Měsíční krajina, obří rypadla, modrozelená voda zatopených lomů i štíhlé stíny větrných turbín, to vše zachycují...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...

  • Další z rubriky

Pardubické nádraží čeká modernizace za miliardy, vlaky pojedou rychleji

Železničáři během čtyř let zmodernizují kolejiště pardubického nádraží. Vlaky jím nově projedou 160kilometrovou...

Premium

Obří přeprava Antonovem vyjde nejméně na milion dolarů, běžnější je kamion

Jak zabalit trolejbus, dostat Rolls-Royce na špičku hory a hlavně „nesestřelit“ nákladem most? I to jsou běžné úkoly...

Mýto ze silnic prvních tříd může vynést o miliardy méně, než stát čekal

Slibovali si meziroční nárůst výběru mýta z kamionové dopravy o­ 2,8 miliardy. Jenom 1,5­ miliardy z ­toho přitom mělo...

Češi loni létali nízkonákladově. Nejvíce do Londýna, Barcelony a Paříže

Češi loni nejvíce létali do Londýna, Barcelony či Paříže. Z aerolinek potom nejčastěji volili nízkonákladové...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz