Nové motoráky od německé firmy Stadler, které zakoupily České dráhy.

Nové motoráky od německé firmy Stadler, které zakoupily České dráhy. | foto: České dráhy

České dráhy se rekordně zadluží, splácejí nové vlaky i staré úvěry

  • 647
České dráhy čekají krušné časy se splácením obřích úvěrů, které si vzaly na nákup nových vlaků. Podle některých kritiků současného vedení nemohou dráhy dluhy nikdy ani splatit. Během čtyř let se dlouhodobé závazky firmy více než zdvojnásobily. Dráhy však kritiku odmítají.

"Jsme zdravá firma, která si s sebou nese historický vnitřní dluh zanedbaného vozového parku," tvrdí generální ředitel ČD Petr Žaluda.

Státní dopravce počítá s tím, že si letos půjčí v součtu až jedenáct miliard korun. Má jít o kombinaci eurobondů, korunových dluhopisů a půjčky od Evropské investiční banky. Peníze už nepůjdou jen na nová vozidla, ale i na platbu dosavadních dluhů: dráhy totiž musí letos splatit dvoumiliardovou emisi dluhopisů.

Zhruba čtyři miliardy korun si chce dopravce půjčit od Evropské investiční banky. To budou peníze na spolufinancování nákupu nových vlaků, na které drahám výrazně přispěje Evropská unie. "Jednání ohledně znění úvěrové dokumentace stále probíhají, předpokládáme uzavření smlouvy a čerpání úvěru ve druhé polovině roku 2012," popisuje mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Výše zadlužení je přijatelná, tvrdí Žaluda

Ještě letos chtějí ČD vydat navíc i emisi eurobondů ve výši zhruba 300 milionů eur, tedy 7,5 miliardy korun. Tyto peníze mají posloužit jak na nákup nových vozidel, tak na splacení korunových dluhopisů. Splatnost eurobondů by měla být až sedm let.

"Uvažujeme o tom, že bychom si nechali udělat ještě ratingové hodnocení od další firmy," dodal Žaluda. Pravděpodobně půjde o Standard & Poor’s, dosud mají dráhy rating od Moody’s. Pokud by se situace na eurodluhopisových trzích zhoršila, dráhy část bondů vydají v korunách. Dluh společnosti tak dosáhne maxima v příštím roce, kdy přesáhne 22 miliard korun.

Podle Žaludy je to stále přijatelná výše zadlužení. Argumentuje tím, že podobnou výši mají i jiní evropští dopravci. Dráhy chtějí dluhy držet kolem 5,5násobku ukazatele EBITDA, tedy zisku před započtením daní, úroků a odpisů.

Po rekordně zadluženém roce 2013 už mají podle Šťáhlavského objemy závazků klesat. Ještě v příštím roce však budou muset dráhy splatit další dlouhodobé závazky: úvěry od společnosti Eurofima, které si vzalo ještě minulé vedení hlavně na nákupy nových vagonů.

Ještě větší dluhy má ČD Cargo

České dráhy odmítají, že by dosud splácely pouze úroky. "Například úvěr na pořízení souprav Pendolino je již z více než dvou třetin splacen," sdělil Šťáhlavský.

Tržby ČD

Roční tržby ČD z osobní přepravy se pohybují kolem šesti a půl miliardy korun. Dalších dvanáct miliard jim posílají stát a kraje. O část tržeb však mohou přijít: stát začíná soutěžit provoz na rychlíkových tratích, stejně tak i kraje na některých regionálních. Od konce roku 2013 navíc zřejmě přijdou i o výdělečný spoj do Hamburku, kde se společnost Deutsche Bahn rozhodla jednat o spolupráci už jen s RegioJetem.

Podle zástupců Českých drah je zadlužení vidět také na zhodnocení majetku: od roku 2008 stoupla jeho hodnota o 11 miliard na 83 miliard korun.

Porovnání výsledků z výročních zpráv přitom ukazuje ještě výraznější zhodnocení, což je však způsobené změnou účetnictví z českých standardů na mezinárodní. Podle šéfa Svazu odborářů služeb a dopravy Jaromíra Duška je však takové zadlužování nezodpovědné. "Je to o přežití firmy. Není vůbec šance, že takové dluhy jsou schopni někdy splatit, zvláště s nástupem konkurence," míní Dušek.

Podle něj je ještě horší situace v ČD Cargo, dceřiné společnosti Českých drah. Ta během posledních měsíců vydala dluhopisy za více než tři miliardy korun. Odboráři navíc začali upozorňovat, že situace ve firmě se zhoršuje. V prvním čtvrtletí skončilo ČD Cargo zhruba se stomilionovou ztrátou, ale ta má být v souladu s plánem.

Proti zadlužování drah se v minulosti postavilo ministerstvo financí. V té době však byla zadluženost ještě výrazně nižší. "České dráhy se na ministerstvo obrátily se žádostí o stanovisko k dalším úvěrům, záležitost je nyní v řešení," sdělil mluvčí úřadu Ondřej Jakob. V minulosti dráhy vydaly dluhopisy i přes nesouhlasné stanovisko ministerstva.