Konec krásného snu. Railjety si nemůžeme dovolit, říká šéf drah

  13:56aktualizováno  13:56
Přes rok se České dráhy připravovaly na koupi 16 vysokorychlostních souprav Viaggio Comfort přezdívané railjet od společnosti Siemens. Obří zakázka za téměř šest miliard korun, která měla zlepšit komfort cestování mezi Děčínem a Břeclaví, je ale nyní definitivně minulostí.

Rakouský rychlovlak Railjet | foto: www.siemens.com

Šéf Českých drah Petr Žaluda ale odmítá, že by to bylo kvůli tomu, že se německý dopravce Deutsche Bahn rozhodl raději jednat o spolupráci s konkurenčním RegioJetem. "Nemůžeme si je dovolit koupit, to je jediný důvod, proč railjety nebudou," řekl v rozhovoru pro MF DNES Žaluda.

Podle něj jsou důvodem požadavky ministerstva dopravy na nová vozidla do soutěží pro rychlíkové tratě. "Původně jsme počítali s tím, že bude stačit na tyto soutěže opravit staré vozy. Ministerstvo chce ale nové, což znamená mnohem větší náklady," řekl Žaluda.

Souprava Siemens Viaggio, známá pod označením rakouských drah jako Railjet, v

Souprava Siemens Viaggio, známá pod označením rakouských drah jako Railjet, v barvách společnosti České dráhy.

Podle něj musí vnitrostátní doprava dostat u Českých drah přednost před mezinárodní. Už v příštích dnech vypíšou dráhy první soutěž na 11 motorových jednotek pro trať z Olomouce do Ostravy přes Krnov za miliardu korun. Vlaky ale koupí jen tehdy, pokud soutěž vyhrají. Dráhy se chtějí hlásit do všech soutěží, které ministerstvo dopravy bude postupně vypisovat.

Žádné penále se platit nebude

ČD za odstoupení od smlouvy nezaplatí Siemensu ani korunu. "Jsme nepříjemně překvapeni touto zprávou, nicméně smluvní podmínky byly nastaveny tak, že dráhy nemusí platit žádné penále," řekl mluvčí Siemensu Pavel Kaidl. Pro Siemens jde o velkou ztrátu, vídeňský závod, kde se railjety vyrábí, už se zakázkou víceméně počítal.

Žaluda odmítá i spekulace, že všechna jednání o nákupu railjetů byla jen divadlem, aby ukázal, že ČD nakupují i od jiných výrobců než Škody Transportation.

Kolem railjetů vypukla velká bitva loni v létě, kdy proti nákupu začala ostře vystupovat Škoda Transportation. Dráhy argumentovaly výhodnou cenou způsobenou tím, že šlo o opci z větší zakázky po rakouských železnicích. Vlaky by dráhy vyšly levněji než v minulosti nakupované vozy používané na vlacích EC/IC. Spor řešil i antimonopolní úřad

Mezi Prahou a Hamburkem budou jezdit do konce roku 2013 nejspíše stejné vlaky jako dosud. Poté chtějí Deutsche Bahn spolupracovat s RegioJetem Radima Jančury. RegioJet zatím nechce podobu spolupráce kvůli probíhajícím jednáním komentovat. Podle Žaludy DB drahám oznámily, že chtějí dál diskutovat o možné spolupráci. "Příští týden jedeme do Berlína jednat," dodal Žaluda.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Husákovy hradby. Symbol minulého režimu poskytl domov milionům Čechů

Sídliště na Slezském předměstí v Hradci Králové (5.2.2019).

Pozůstatek minulého režimu v podobě rozsáhlých betonových sídlišť bývá často kritizován jako nevzhledné, nekvalitní či...

Další z rubriky

Největšímu letadlu na světě odzvonilo, Airbus ohlásil konec výroby

Airbus A380 je letadlo se dvěma palubami. Podobné uspořádání má i legendární...

Evropská společnost Airbus ve čtvrtek ohlásila konec výroby letounu A380 superjumbo. Největší stroj pro osobní přepravu...

Budoucnost Airbusu A380 je ohrožena. Emirates chtějí spíše menší letadla

Na pražském letišti dosedl po sobotním poledni Airbus A380 ve speciálním...

Aerolinky Spojených arabských emirátů zvažují, že zruší některé, nebo dokonce všechny objednávky dvoupatrových...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Najdete na iDNES.cz