Bárta chce ze železnice dopravní ČEZ. ČD mají mít opět i koleje

  16:45aktualizováno  16:45
Před pár lety stát českou železnici nákladně rozdělil na několik firem, teď je možná opět spojí pod jeden holding. S novým plánem přišel ministr dopravy Vít Bárta. Po vzoru německých Deutsche Bahn mají pod jednu firmu opět patřit jak státní koleje, tak i vlaky.

Železniční dopravce ČD Cargo. | foto: ČD Cargo

"Holding by zůstal státní, ale menšinový podíl bychom mohli nabídnout investorům," plánuje Bárta, podle kterého není ale o ničem definitivně rozhodnuto.

Záměr chce teprve řešit, navíc čeká, jak dopadne spor mezi Evropskou komisí a německými drahami. Podle Bruselu brání totiž Deutsche Bahn vstupu konkurence. Spojení by mělo podle Bárty přinést efektivnější fungování české železnice než dosud. Podobně jako ČEZ by navíc měl státní holding expandovat na zahraniční trhy a přinášet z nich zisky.

Dráhy se složitě začaly rozdělovat v roce 2003. Samotnou síť si pod sebe vzala Správa železniční dopravní cesty, České dráhy se postupně ještě rozdělily na České dráhy s osobní dopravou a nákladní pod sebe vzalo ČD Cargo. Za pár let by se všechny tři organizace mohly podle Bártova plánu spojit opět v jednu.

Expertům se nápad nelíbí

Plány jsou teprve na začátku, Bárta dosud ke slučování nedal žádný pokyn. Řada lidí z oboru se ale nad takovým krokem podivuje.

"Transakční náklady takového kroku jsou obrovské, musela by se znovu předělávat celá legislativa," tvrdí bývalý šéf dozorčí rady ČD Zdeněk Žák. Podle něj stát už ukázal, že hospodaření drah neumí kontrolovat.

Martin Kvizda z ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity, který se ekonomikou železniční dopravy dlouhodobě zabývá, chápe inspiraci německými drahami, ale považuje ji za nejhorší možné řešení.

"Výsledkem bude monopolizovaná železnice napojená na státní dotace," míní Kvizda. Ke sloučení by podle Bárty mělo dojít až poté, co stát pustí na železnici konkurenci. Plán se líbí naopak odborářům.

Autor:

Nejčtenější

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

Naše platební karta nesmí do peněženky, varuje Apple. Hrozí poškození

V rámci Apple Card můžete mít i platinovou kreditní kartu.

Společnost Apple uvedla tento týden na trh v USA vlastní platební kartu. Zároveň zveřejnila návod, jak o ni pečovat,...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Balík do ruky nedošel? U České pošty narazíte, reklamovat může jen e-shop

ilustrační snímek

Zákazník si v obchodě objedná doručení zboží domů a zaplatí poštovné a balné. Jenže v situaci, kdy mu „balík do ruky“...

Delší než Eiffelova věž. V Evropě přistála největší nákladní loď na světě

MSC Gülsün

V německém Bremerhavenu přistála v pondělí největší kontejnerová loď na světě a dokončila tak svou první cestu z Číny...

Další z rubriky

Města chtějí vypudit kamiony z okresek. Nasaďte mýtný systém, žádají

Ilustrační snímek

Potkat mnohatunový kamion na silnici spojující dvě vesnice není v Česku nic neobvyklého. Zástupci měst a krajů nyní...

Merkelová věří v letadla na vodík, Německo podpoří inovace letectví

Projev německé kancléřky Angely Merkelové na Národní letecké konferenci v...

Německo by se mělo stát globálním lídrem ve výrobě letecké technologie šetrné k životnímu prostředí, prohlásila...

Více peněz na silnice, ale pouze na papíře. Resort dopravy kouzlí s čísly

Oprava dálničního přivaděče v Ostravě-Přívoze na D1 potrvá do konce října.

Vyjednávání o navýšení peněz na dopravní stavby před týdnem skončilo úspěchem, tvrdil ministr dopravy Vladimír Kremlík...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz