Železniční dopravce ČD Cargo.

Železniční dopravce ČD Cargo. | foto: ČD Cargo

Bárta chce ze železnice dopravní ČEZ. ČD mají mít opět i koleje

  • 218
Před pár lety stát českou železnici nákladně rozdělil na několik firem, teď je možná opět spojí pod jeden holding. S novým plánem přišel ministr dopravy Vít Bárta. Po vzoru německých Deutsche Bahn mají pod jednu firmu opět patřit jak státní koleje, tak i vlaky.

"Holding by zůstal státní, ale menšinový podíl bychom mohli nabídnout investorům," plánuje Bárta, podle kterého není ale o ničem definitivně rozhodnuto.

Záměr chce teprve řešit, navíc čeká, jak dopadne spor mezi Evropskou komisí a německými drahami. Podle Bruselu brání totiž Deutsche Bahn vstupu konkurence. Spojení by mělo podle Bárty přinést efektivnější fungování české železnice než dosud. Podobně jako ČEZ by navíc měl státní holding expandovat na zahraniční trhy a přinášet z nich zisky.

Dráhy se složitě začaly rozdělovat v roce 2003. Samotnou síť si pod sebe vzala Správa železniční dopravní cesty, České dráhy se postupně ještě rozdělily na České dráhy s osobní dopravou a nákladní pod sebe vzalo ČD Cargo. Za pár let by se všechny tři organizace mohly podle Bártova plánu spojit opět v jednu.

Expertům se nápad nelíbí

Plány jsou teprve na začátku, Bárta dosud ke slučování nedal žádný pokyn. Řada lidí z oboru se ale nad takovým krokem podivuje.

"Transakční náklady takového kroku jsou obrovské, musela by se znovu předělávat celá legislativa," tvrdí bývalý šéf dozorčí rady ČD Zdeněk Žák. Podle něj stát už ukázal, že hospodaření drah neumí kontrolovat.

Martin Kvizda z ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity, který se ekonomikou železniční dopravy dlouhodobě zabývá, chápe inspiraci německými drahami, ale považuje ji za nejhorší možné řešení.

"Výsledkem bude monopolizovaná železnice napojená na státní dotace," míní Kvizda. Ke sloučení by podle Bárty mělo dojít až poté, co stát pustí na železnici konkurenci. Plán se líbí naopak odborářům.