Na Velký pátek si lidé nenakoupí a obchody budou mít zavřeno. Maloobchodní řetězce, které předpokládaly, že budou mít své obchody uzavřené pouze o Velikonočním pondělí, se nyní musí přizpůsobit vládnímu nařízení. Tyká se to převážně plánování směn zaměstnanců, ale také zásobování velikonočním sortimentem.
„Určitě to zvýší plýtvání potravinami, protože nejsme schopni přesně odhadnout poptávku zákazníků,“ dodává tiskový mluvčí společnosti Tesco Václav Koukolíček.
Navíc mnozí očekávají také velké finanční ztráty. „Ztráty na ušlých tržbách, mzdách a znehodnoceném čerstvém zboží odhadujeme na desítky milionů korun,“ dodává Roman Mazák, předseda Družstva CBA CZ.
Zvýšená koncentrace zákazníků se dá očekávat ve čtvrtek a o víkendu. Ovšem podle Koukolíčka se část zákazníků o uzavření obchodů ani nedozví a bude si chtít v pátek nakoupit, což bude pro mnohé problém.
Mluvčí Globusu Lutfia Volfová nicméně naznačila, že se řetězce přes Svaz obchodu budou snažit vládu ještě na poslední chvíli přesvědčit ke změně rozhodnutí.
V provozu totiž navíc nebudou ani tradiční velikonoční farmářské trhy, aby se zamezilo koncentraci velkého množství lidí.
Rekordní Velikonoce i pro online
Naopak zástupci největších online prodejců potravin předpokládají rekordní prodeje. Potvrzují, že jsou na zvýšený zájem ze strany zákazníků připraveni a budou rozvážet i ve sváteční dny bez velkých omezení. „Pouze v případě objednávek trvanlivých zásob (tedy rozvozu kamkoli do republiky mimo hlavní území Košíku) nebude možné objednávat na Velký pátek,“ říká František Brož ze společnosti Košík.cz.
Udělala jsem chybu, uznala Merkelová a odvolala přísné velikonoční restrikce |
Již nyní ovšem některé rozvážkové obchody předpokládají, že se k již vysoké poptávce přidají další desítky tisíc domácností, které budou zásoby na jarní svátky nakupovat online vůbec poprvé.
„I tentokrát se může stát, že zájem bude vyšší než naše odhady a v některých lokalitách dojde k vyprodání některých termínů,“ dodává Brož.
I společnost Rohlík.cz aktuálně zájem zákazníků o nákup potravin registruje, online odbavuje bez jakýchkoliv omezení. „Navýšili jsme kapacity v našich distribučních centrech a posilujeme i kapacity kurýrů speciálně pro tyto Velikonoce s ohledem na nová vládní nařízení,“ dodává tisková mluvčí Zdeňka Svoboda Kuhnová.
Také nová rozvážková služba Tomato.cz, která vznikala v průběhu současné pandemické situace, se připravuje na velikonoční nápor. „Celý systém jsme od samého počátku nastavili tak, abychom byli schopni okamžitě reagovat na rostoucí potřeby našich zákazníků. Ať už navýšením personálních kapacit, kapacit závozových oken či kapacit na straně dopravy,“ dodává generální ředitel online supermarketu Viktor Mai.