Středa 19. ledna 2022, svátek má Doubravka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 19. ledna 2022 Doubravka

Řešením je čistá energie, představil exministr nový koncept elektromobility

  14:05
Firma OIG Power bývalého ministra průmyslu a obchodu Martina Kuby nedávno představila projekt nové dobíjecí stanice pro elektromobily. Měla by být nezávislá na přenosové síti a čerpat pouze „čistou“ solární energii. Společnost již prodává bateriové boxy, které tuto energii ukládají. Podle Kuby potřebuje ČR snížit emise v centrech měst.

Společnost OIG Power spolu s ČEZ a BMW představila koncept elektromobility včetně nabíjecích stanic a domácí baterie - batteryboxu - napojené na domácí solární elektrárnu. Na snímku Martin Kuba ze společnosti OIG Power. (21. května 2018) | foto:  František Vlček, MAFRA

Chystáte na se na trh uvést dobíjecí stanice pro elektromobily a elektrokola. Již dodáváte energetická úložiště. Jde vám o to pokrýt všechny články energetického řetězce?
V podstatě ano. Přicházíme na trh s uceleným konceptem pro elektromobilitu. Ta se podle mě nemá řešit výstavbou drahých dotovaných dobíječek na dálnici mezi Prahou a Brnem, ale naopak v centrech měst. Tam potřebujeme snížit emise. A má rozvíjet přirozeně a ne, že se do ní mají lít miliardy eur dotací jako to bylo u fotovoltaiky.

Martin Kuba

lékař, podnikatel a politik

Společnost OIG Power spolu s ČEZ a BMW představila koncept elektromobility...

Narodil se 9. dubna 1973 v Českých Budějovicích. V roce 2002 promoval se specializací anesteziologie na 1. LF UK Praha.

Od 16. listopadu 2011 do 17. června 2013 byl ministrem průmyslu a obchodu v Nečasově vládě. Od 17. června 2013 do 10. července 2013 byl ministrem v demisi.

Prostřednictvím své společnosti Omnia Invest Group, spol. s r.o. vlastní většinu firmy OIG Power s.r.o.

Dobře, ale co to znamená v praxi?
První elektroauta v Česku budou přeci malá elektroauta a lidé si je budou kupovat jako druhé rodinné auto na pohyb po městě ne na dálnici. Dobíjet si je budou buď doma nebo na firmě nebo u zaměstnavatele. Případně někde ve městě, když jsou třeba na nákupech.

Dobíjet by se měla ideálně bez závislosti na přenosové síti. Ta na to za prvé není připravena, a navíc si myslíme, že celé řešení má být z čisté energie. Takže by měla vzniknou kombinace výroby solární energie například na střeše budovy, její uložení v bateriovém boxu a na něj budou napojené dobíjecí stanice. Proto jsme se rozhodili jít i do vývoje dobíjecích stanic pro elektroauta.

O eletromobilech se hodně mluví, ale zatím jich u nás moc nejezdí. Kdy přijde ten zlom?
Myslím že brzy. Už dnes díky našemu systému lidé zjišťují, že si mohou energii vyrábět a ukládat doma nebo ve své firmě sami. A že jim jí většinou sluníčko vyrobí víc než spotřebují. Pak dává logiku z ní zadarmo dobít elektromobil. Rozvoj ale musí být přirozený.

Mluvíte o přirozeném vývoji, ale již dnes je jasné, že eletromobilita bude podpořena dotacemi. Nehrozí, že to celé skončí jako fotovoltaika?
Je třeba aby případné dotace směřovaly na to co dává nejvíc smysl a opravdu rozvoji elektromobility pomůže. Třeba malé individuální systémy dávají z řady důvodů logiku. Plošné dotace na elektromobilitu jako ideologii by napáchaly více škody než užitku a bude to stát miliardy.

Zpět k vaší firmě, co si mám představit pod zkratkou OIG?
Omnia Invest Group je skupina, která má pod sebou více společností. Společnost TEXSR se zabývá prodejem a výrobou hotelového textilu pro hotely vyšší třídy. Tuto společnost řídí moje manželka a daří se jí to velmi dobře. Dále máme ve skupině společnost Revispol. Ta má v popisu práce všechny revizní činnosti v objektech od elektřiny po například plyn. Potom máme energetickou skupinu OIG Power, která se zabývá vývojem a výrobou bateriových systémů a dobíjecích stanic. A naše firma OIG Energy se pohybuje v segmentu lokálních distribučních soustav.

Fotogalerie

Jak Váš bateriový systém funguje?
Poměrně jednoduše. Na střechu Vašeho domu nebo jiného objektu si nainstalujete solární panely, do domu si dáte náš bateriový box, který energii z panelů ukládá. Součástí boxu je chytrý software, který zařídí, aby energie byla ve vašem domě rozváděna maximálně efektivně. Náš box je zároveň schopen fungovat v ostrovním režimu, což znamená, že váš dům vůbec nemusí být připojen k rozvodné síti.

Pro koho jsou Vaše systémy určeny? Jsou to firmy, jednotlivci nebo například města?
V podstatě pro kohokoliv. Dnes při růstu cen elektřiny je situace na trhu taková,že vyrábět si energii sám a mít jistotu nezávislosti na okolní síti se začíná tržně vyplácet. Takže pro rodiny, firmy i municipality.

A box si kompletně vyvíjíte sami?
Většinu technických součástek nakupujeme. Naším know-how je především software řídící všechny komponenty a sestavení boxu dohromady tak, aby byl pro zákazníka ideálním řešením.

A nebylo by lepší si i součástky vyrábět sami?
Velmi kvalitní komponenty lze dnes sehnat na světových trzích za dobrou cenu. Máme různé dodavatele. Chceme být firma, která dodává řešení a ne vyrábí součástky. Nemá smyl investovat do drahého vývoje něčeho co lze na trhu sehnat za dobrou cenu v super kvalitě.

Jakou máte výrobní kapacitu?
Dneska jsme schopni dodat 500 až 1 000 bateriových boxů ročně.

Jak jste se k tomuto byznysu vůbec dostal?
Jeden z mých kamarádů mě seznámil s partou vývojářů, která se zabývala chytrými bateriovými úložišti. Tehdy ještě nebylo jisté, jestli se tenhle mladý startup vůbec dostane z garáže ven. Osobně jsem v jejich řešení ale viděl velký potenciál, a tak jsme se domluvili, že závěrečný vývoj budeme dělat společně. Pracovali jsem na tom asi rok a loni jsme šli s naším bateriovým boxem na trh. Takže z mého pohledu se to povedlo.

Pomohly Vám kontakty z politiky?
V samotném vývoji ne. Já mám samozřejmě výhodu v tom, že jsem schopen bavit se s lidmi, které jsem potkal jako ministr, to je pravda. Nicméně náš CES Battery Box získal mezinárodní cenu Quality Innovation Awards 2017, kde jsme soutěžili s Číňany, Finy nebo Rusy. Tam bylo úplně jedno, jestli máte nějaké kontakty z české politiky.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Toyota představuje elektrickou budoucnost. Do vývoje vrazí 800 miliard

Studie elektromobilů značek Toyota a  Lexus

Největší japonská automobilka Toyota Motor plánuje do roku 2030 investovat čtyři biliony jenů...

Biden nařídí zlevnit elektromobily a zbuduje půl milionu nabíječek

Americký prezident Joe Biden se krátce svezl s novým modelem GMC Hummer EV.

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena zveřejnila ambiciózní plán vybudovat 500 000...

Autofotka týdne: Obří průšvih levných elektroaut

Crashtest Renaultu Zoe

VIDEO Mysleli jsme si, že už se to dnes nemůže stát. Že všechna moderní auta mají zaručenou alespoň...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Že by řidič BMW, nebo snad Audi? Je to klišé, ale může na tom být i hodně...

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste...

U D1 vyrostla designová Pumpa, dobije elektromobily a odcloní hluk

Na dálnici D1 vyrostla designová stavba Pumpa. (1. prosince 2021)

Na dálnici D1 u Průhonic vyrostla stavebně unikátní čerpací stanice. Designový objekt s lakonickým...

Průzkum: Třetina ojetin z dovozu je po havárii s průměrnou škodou 120 tisíc

Analyzuje se deformace nosných částí, ale i funkčnost zádržných systémů, včetně...

Zhruba třetina ojetých aut z dovozu má za sebou nějakou havárii. Průměrná škoda se přitom pohybuje...

Tlak na elektromobilitu je „za hranou“, varují výrobci. Stojí obrovské peníze

Elektrická platforma e-TNGA je společným vývojem se Subaru.

VIDEO Automobilky jsou pod tlakem, aby co nejrychleji a v co největší míře přešly na elektromobilitu....

  • Nejčtenější

Chybné ceny Lega vyvolaly vlnu nákupů. E-shop objednávky stornoval

První lednový víkend byl plný slev napříč všemi kategoriemi. Ovšem pro milovníky Lega se stal infarktovým momentem. Na...

Každý by měl v 18 letech dostat 20 tisíc eur, říkají němečtí vědci

Chudší polovina německých obyvatel zdědí něco málo, anebo vůbec nic. Němečtí výzkumníci přichází s nápadem, jak takovou...

Nebývalá věc. Už v polovině ledna jsou evropské zásobníky plynu poloprázdné

Naplněnost evropských zásobníků plynu ve středu klesla pod 50 procent. Jde o rekord, většinou se zásoby dostanou pod...

Ani očkování nepomůže. Lidé ruší cesty do zahraničí, obávají se karantény

Rychle se šířící varianta omikron přiškrtila křehké oživení cestovního ruchu. Turisté ve velkém ruší plánované cesty do...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Doplatí stavebko na škrty v rozpočtu? Ekonomové jsou pro zrušení podpory

Ministerstvo financí v současné době pracuje na novém státním rozpočtu pro rok 2022. Zbyněk Stanjura, který v jeho čele...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Pomůžeme lidem s platbami za energie, říká ministr Jurečka

Premium I Fialova vláda má ambici dotáhnout reformu penzí. Marian Jurečka v ní chce ocenit rodiče za výchovu dětí. Myslí ale...

Nebe nad Českem osiřelo. Vyletělo nejméně letadel za dvacet let

Letový provoz nad Českem loni klesl na 361 522 letů, to je asi o 18 tisíc méně než v roce 2020. Proti období před krizí...

Symbolická odměna a dva dny práce za měsíc. To čeká na poradce Petra Fialy

Diskuse nad vizí, strategií i nad střednědobými a dlouhodobými trendy České republiky – to jsou úkoly, které čekají na...

Berňák předělává formuláře, elektronické placení daní až od února

Aktualizace daňových formulářů, které musí zohlednit změny platné pro období roku 2021, se protahuje. Finanční správa...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...