Řešením je čistá energie, představil exministr nový koncept elektromobility

  14:05aktualizováno  14:05
Firma OIG Power bývalého ministra průmyslu a obchodu Martina Kuby nedávno představila projekt nové dobíjecí stanice pro elektromobily. Měla by být nezávislá na přenosové síti a čerpat pouze „čistou“ solární energii. Společnost již prodává bateriové boxy, které tuto energii ukládají. Podle Kuby potřebuje ČR snížit emise v centrech měst.

Společnost OIG Power spolu s ČEZ a BMW představila koncept elektromobility včetně nabíjecích stanic a domácí baterie - batteryboxu - napojené na domácí solární elektrárnu. Na snímku Martin Kuba ze společnosti OIG Power. (21. května 2018) | foto:  František Vlček, MAFRA

Chystáte na se na trh uvést dobíjecí stanice pro elektromobily a elektrokola. Již dodáváte energetická úložiště. Jde vám o to pokrýt všechny články energetického řetězce?
V podstatě ano. Přicházíme na trh s uceleným konceptem pro elektromobilitu. Ta se podle mě nemá řešit výstavbou drahých dotovaných dobíječek na dálnici mezi Prahou a Brnem, ale naopak v centrech měst. Tam potřebujeme snížit emise. A má rozvíjet přirozeně a ne, že se do ní mají lít miliardy eur dotací jako to bylo u fotovoltaiky.

Martin Kuba

lékař, podnikatel a politik

Společnost OIG Power spolu s ČEZ a BMW představila koncept elektromobility...

Narodil se 9. dubna 1973 v Českých Budějovicích. V roce 2002 promoval se specializací anesteziologie na 1. LF UK Praha.

Od 16. listopadu 2011 do 17. června 2013 byl ministrem průmyslu a obchodu v Nečasově vládě. Od 17. června 2013 do 10. července 2013 byl ministrem v demisi.

Prostřednictvím své společnosti Omnia Invest Group, spol. s r.o. vlastní většinu firmy OIG Power s.r.o.

Dobře, ale co to znamená v praxi?
První elektroauta v Česku budou přeci malá elektroauta a lidé si je budou kupovat jako druhé rodinné auto na pohyb po městě ne na dálnici. Dobíjet si je budou buď doma nebo na firmě nebo u zaměstnavatele. Případně někde ve městě, když jsou třeba na nákupech.

Dobíjet by se měla ideálně bez závislosti na přenosové síti. Ta na to za prvé není připravena, a navíc si myslíme, že celé řešení má být z čisté energie. Takže by měla vzniknou kombinace výroby solární energie například na střeše budovy, její uložení v bateriovém boxu a na něj budou napojené dobíjecí stanice. Proto jsme se rozhodili jít i do vývoje dobíjecích stanic pro elektroauta.

O eletromobilech se hodně mluví, ale zatím jich u nás moc nejezdí. Kdy přijde ten zlom?
Myslím že brzy. Už dnes díky našemu systému lidé zjišťují, že si mohou energii vyrábět a ukládat doma nebo ve své firmě sami. A že jim jí většinou sluníčko vyrobí víc než spotřebují. Pak dává logiku z ní zadarmo dobít elektromobil. Rozvoj ale musí být přirozený.

Mluvíte o přirozeném vývoji, ale již dnes je jasné, že eletromobilita bude podpořena dotacemi. Nehrozí, že to celé skončí jako fotovoltaika?
Je třeba aby případné dotace směřovaly na to co dává nejvíc smysl a opravdu rozvoji elektromobility pomůže. Třeba malé individuální systémy dávají z řady důvodů logiku. Plošné dotace na elektromobilitu jako ideologii by napáchaly více škody než užitku a bude to stát miliardy.

Zpět k vaší firmě, co si mám představit pod zkratkou OIG?
Omnia Invest Group je skupina, která má pod sebou více společností. Společnost TEXSR se zabývá prodejem a výrobou hotelového textilu pro hotely vyšší třídy. Tuto společnost řídí moje manželka a daří se jí to velmi dobře. Dále máme ve skupině společnost Revispol. Ta má v popisu práce všechny revizní činnosti v objektech od elektřiny po například plyn. Potom máme energetickou skupinu OIG Power, která se zabývá vývojem a výrobou bateriových systémů a dobíjecích stanic. A naše firma OIG Energy se pohybuje v segmentu lokálních distribučních soustav.

Fotogalerie

Jak Váš bateriový systém funguje?
Poměrně jednoduše. Na střechu Vašeho domu nebo jiného objektu si nainstalujete solární panely, do domu si dáte náš bateriový box, který energii z panelů ukládá. Součástí boxu je chytrý software, který zařídí, aby energie byla ve vašem domě rozváděna maximálně efektivně. Náš box je zároveň schopen fungovat v ostrovním režimu, což znamená, že váš dům vůbec nemusí být připojen k rozvodné síti.

Pro koho jsou Vaše systémy určeny? Jsou to firmy, jednotlivci nebo například města?
V podstatě pro kohokoliv. Dnes při růstu cen elektřiny je situace na trhu taková,že vyrábět si energii sám a mít jistotu nezávislosti na okolní síti se začíná tržně vyplácet. Takže pro rodiny, firmy i municipality.

A box si kompletně vyvíjíte sami?
Většinu technických součástek nakupujeme. Naším know-how je především software řídící všechny komponenty a sestavení boxu dohromady tak, aby byl pro zákazníka ideálním řešením.

A nebylo by lepší si i součástky vyrábět sami?
Velmi kvalitní komponenty lze dnes sehnat na světových trzích za dobrou cenu. Máme různé dodavatele. Chceme být firma, která dodává řešení a ne vyrábí součástky. Nemá smyl investovat do drahého vývoje něčeho co lze na trhu sehnat za dobrou cenu v super kvalitě.

Jakou máte výrobní kapacitu?
Dneska jsme schopni dodat 500 až 1 000 bateriových boxů ročně.

Jak jste se k tomuto byznysu vůbec dostal?
Jeden z mých kamarádů mě seznámil s partou vývojářů, která se zabývala chytrými bateriovými úložišti. Tehdy ještě nebylo jisté, jestli se tenhle mladý startup vůbec dostane z garáže ven. Osobně jsem v jejich řešení ale viděl velký potenciál, a tak jsme se domluvili, že závěrečný vývoj budeme dělat společně. Pracovali jsem na tom asi rok a loni jsme šli s naším bateriovým boxem na trh. Takže z mého pohledu se to povedlo.

Pomohly Vám kontakty z politiky?
V samotném vývoji ne. Já mám samozřejmě výhodu v tom, že jsem schopen bavit se s lidmi, které jsem potkal jako ministr, to je pravda. Nicméně náš CES Battery Box získal mezinárodní cenu Quality Innovation Awards 2017, kde jsme soutěžili s Číňany, Finy nebo Rusy. Tam bylo úplně jedno, jestli máte nějaké kontakty z české politiky.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Cupra Tavascan potvrzuje podobu nové elektrické škodovky

Nový elektrokoncept automobilky SEAT: Cupra Tavascan

VIDEO Seat občas představí něco, co se následně ukáže jako kromobyčejně pozoruhodné. To může být také...

Slováci budou mít obchod s teslami pravděpodobně dřív než Češi

Tesla Model X P90D Ludicrous

VIDEO Nejbližší místa, kde se dají oficiální cestou koupit elektromobily americké značky Tesla, jsou pro...

Do deseti let bude polovina mercedesů na elektřinu, říká nový šéf Daimleru

Källenius odhaluje studii Vision EQS: superluxusního vozu, který se bude...

VIDEO Exkluzivně O tom, zda elektromobily někdy zlevní na úroveň vozů se spalovacím motorem, jakou šanci má vodík, o...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Porsche vydalo zelené dluhopisy, bude s nimi financovat elektromobilitu

Porsche Taycan

VIDEO Výrobce sportovních luxusních aut Porsche AG, který patří do automobilové skupiny Volkswagen, vydal...

Elektrická Honda E je miláček publika, do Česka přibzučí za dva roky

Honda e

VIDEO Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) Honda konečně dotáhla do sériové podoby svůj první elektromobil. Malý hatchback s jednoduchým...

  • Nejčtenější

Největší řetězec v ČR ovládají Vietnamci, mají pětinu trhu, tvrdí šéf svazu obchodu

Největším řetězcem v České republice co do velikosti tržeb je oficiálně Kaufland. Prezident Svazu obchodu a cestovního...

Byty na Manhattanu už nikdo nechce. Cena rapidně klesá, makléři se diví

Američtí realitní makléři čelí zapeklité záhadě. Přestože je ekonomická situace dobrá a úrokové sazby se v USA pohybují...

KOMENTÁŘ: Rozepře mezi Prahou a Pekingem budou Česko stát 23 miliard

Probíhající rozepře Číny a Prahy se promítnou do českého hrubého domácího produktu negativně, čímž poškodí tuzemskou...

Premium

Řekněte, odkud máte miliony. Soud poprvé rozhodl v prokazování majetku

Podnikatelka L. Š. přiznala příjmy ve výši půl milionu korun. Jenže podle zjištění Finančního úřadu pro Zlínský kraj se...

Naštvaná Schillerová. ČSSD nechce zdanit rezervy na životní pojištění

Sociální demokraté ve středu rozladili ministryni financí za ANO Alenu Schillerovou. Hlasovali při jednání rozpočtového...

Premium

Výrazný nos, vzdělání sestry. Proto si Gott vybral Ivanu, říká novinářka

Profesní vztah je pojil pětadvacet let, ona ho však osobně poznala už jako holčička. Navzdory všem turbulencím, které...

Krampol o Belmondovi: Když on točil Zvíře, já hrál traktoristu

Přes třicet let promlouvá na české diváky božský Bébel, jak Jean-Paul Belmondovi v rodné Francii přezdívají, hlasem...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky
Premium

Po bobrovi bude na odstřel i vlk. Ohrožuje hospodářská zvířata a les

Vlci se v Česku opět budou moci střílet. Ovšem pouze výjimečně, pokud budou ohrožovat lidi nebo opakovaně napadnou...

Zákaz prodejů o některých svátcích se rušit nebude, rozhodla Sněmovna

Zákon zakazující prodej v obchodech o stanovených svátcích bude i nadále platit. V úterý tak rozhodla Sněmovna, když...

Téměř každý sedmý pracující v Česku je cizinec, je jich tu téměř 700 tisíc

Množství cizinců pracujících v ČR se rok od roku zvyšuje. Na živobytí si jich v tuzemsku vydělává téměř 700 tisíc....

Premium

Penzion na farmě jako dotační past. EU chce zemědělcům omezit podporu

Většinu příjmů by farmář měl mít ze zemědělství. Jinak od roku 2021 přijde o dotace, chce Evropská unie. Výdělky...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz