Úterý 5. července 2022, Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 5. července 2022 Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje

Digitální daň po Česku: zasáhne 15 firem, neplatiči skončí na černé listině

  5:00
Digitální daň se v Česku podle ministerstva financí bude týkat asi 15 nadnárodních firem, které tu vydělávají na internetové reklamě nebo na zprostředkování služeb online. Návrh zákona o dani z vybraných digitálních služeb posílá do vlády, ta by ho měla projednat na podzim.

Facebook, Google and Twitter logos are seen in this combination photo from Reuters files. REUTERS/File Photos | foto: Reuters

Ministerstvo financí chce touto daní, namířenou na technologické giganty jako je Facebook a Google, příští rok vylepšit rozpočet o dvě miliardy a další roky až o pět miliard.

Česko přitom nebude první zemí v EU, která daň z tržeb za digitální služby zavede. „První evropskou zemí, kde by měla digitální daň vstoupit v platnost, je Francie od 1. ledna s retrospektivní aplikací od 1. ledna 2019,“ říká Jakub Vintrlík z tiskového oddělení ministerstva.

Česko zpětnou platnost nechystá, vybírat se daň začne až za transakce po začátku účinnosti zákona. Ta se očekává v druhé polovině příštího roku. Na dani se má za celý rok vybrat pět miliard korun ročně.

Podle analýzy ministerstva dopadne daň minimálně na 15 společností poskytujících digitální služby v Česku. Pět z nich jsou online platformy na zprostředkování služeb či zboží, z čehož si berou provizi – typově Uber, Airbnb. Tři se zabývají cílenou reklamou na internetu a zbývající poskytují obě zmíněné služby současně – mezi ně mohou patřit Google, Facebook či Amazon. Svůj seznam firem však ministerstvo zveřejnit nechce.

„Zhruba pětinový podíl na celkovém předpokládaném daňovém výnosu je tvořen z titulu poskytnutí zdanitelné služby provedení cílené reklamní kampaně a čtyřpětinový podíl pak z titulu poskytnutí služeb využití mnohostranného digitálního rozhraní,“ dodal Vintrlík.

Sedmiprocentní daň mají platit jen velké firmy, které mají celosvětový roční obrat alespoň 750 milionů eur (20 miliard korun, všechno nemusí být z digitálních služeb), ale z toho alespoň 50 milionů z digitálních služeb v Česku.

Jde přitom o tržby za některou ze tří druhů služeb, tedy za umístění cílené reklamy, za užívání vícestranného rozhraní (Uber a spol.) a za prodej uživatelských dat. Daň se nemá týkat e-shopů, online videopůjčoven, placeného hraní počítačových her, ale ani zprostředkování online finančních služeb (typu Zonky), protože ty podléhají jiné regulaci. Teoreticky by tam mohly spadat i placené seznamky nebo inzertní servery, pokud splní obratová kritéria.

„Do základu daně vstupuje pouze poměrná část zdanitelné služby, odpovídající tomu, v jaké míře byla daná služba poskytnuta v České republice,“ vysvětluje Matěj Čaňo, ředitel oddělení korporátních daní poradenské společnosti PwC.

Daň se nedotkne ani firem, které v Česku nabízejí zmíněné služby jen okrajově, a ne jako hlavní činnosti. Na reklamě plus na prodeji dat zde neutrží více než pět milionů korun ročně nebo jejich digitální rozhraní má méně než 200 tisíc uživatelů.

Spoléhá se přitom na to, že se firmy, které kritéria splňují, samy k dani v Česku registrují a to u Specializovaného finančního úřadu. Daň se bude platit v měsíčních zálohách, na základě daně z předchozího roku.

Finanční správa ale nemá přístup k informacím z účetnictví nadnárodních firem, které se zde nepřihlásily k dani. Nemůže tak ani zkontrolovat, kolik jejich tržeb pochází z Česka (například kolik lidí z české IP adresy kliklo na placenou reklamu), nebo kolik zde mají jejich platformy uživatelů.

Podle daňových poradců si nicméně může finanční správa tyto údaje dožádat od partnerské finanční správy v zemi, kde je nadnárodní firma usazená. Ministerstvo v návrhu nepočítá s tím, že by za neplacení daně ukládalo klasické pokuty. Důvod je prostý, z povinné firmy by ji těžko dostávalo. Místo toho se chystá neplatiče zveřejňovat online na černé listině „nespolehlivých plátců digitální daně“. Trestem tak má být reputační újma.

Výhoda digitálních firem

O digitální dani se začalo diskutovat v září 2017 na úrovni Evropské komise, ale nepodařilo se shodnout na její podobě.

Různé státy se tak vydávají vlastními cestami, sazbu tři procenta zvolily Španělsko, Itálie a Francie, pět procent Rakousko. V Česku zaváděná daň je podle ministerstva zamýšlena jako dočasná a měla by zaniknout v momentě, kdy se státy sdružené v OECD shodnou na globálním řešení zdanění digitálních firem.

Na vývoj v této branži totiž včas nezareagovaly daňové zákony, takže tyto firmy mají výhodu. Neodvádějí daně ve státech, kde generují zisky z digitálních transakcí, ale platí je v jiných státech s nižší daňovou sazbou.

Přitom v ziskových zemích využívají tamější vybudovanou infrastrukturu – telekomunikační a dopravní síť či právní systém, bez kterých by tam neutržily vůbec nic. A to vše se musí zaplatit z daní.

Autor:
  • Nejčtenější

Ne, ne, já nemusím, já už ho vidím. Holčička z reklamy na Kofolu se vrací

Malá holčička z vánoční „prasátkové“ reklamy na Kofolu, ve které zazněly hlášky „a bude mít ty velký zahnutý zuby...

Ruská ekonomika se hroutí, už není pochyb, ukazují nová statistická data

Ekonomika v Rusku se postupně hroutí, píše americký týdeník Newsweek. Průmyslová výroba se propadla hned v několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Závod o čas na severním pobřeží. Polsko si klestí nové cesty pro plyn

Nad Evropou se vznášejí obavy, že Rusko brzy zavře kohoutky se zemním plynem. Unijní státy narychlo hledají způsoby,...

Rusko se ocitlo v platební neschopnosti. Je to fraška, peníze máme, zuří Moskva

Rusko se poprvé za více než 100 let ocitlo v platební neschopnosti. Moskvě v neděli večer vypršela lhůta na zaplacení...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maďarská centrální banka šokovala trhy, úrokovou sazbu zvedla nejvýš v Unii

Maďarská centrální banka razantně zvýšila základní úrokovou sazbu. Ačkoli ekonomové odhadovali původně jen půlprocentní...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Zbraně, které zaskočily Putina: „Muskovo“ bombardování

Premium Už druhý den po nočním překročení hranic měli triumfálně projíždět centrem Kyjeva, po čtyřech měsících místo toho vězí...

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

  • Další z rubriky

Úspěšná žena dokáže podporovat muže, opačně to ale nefunguje, míní podnikatel

Premium Před lety rozjel vlastní startup, dnes je z něj velká firma. „Kdyby mi předtím někdo řekl, že budu mít téměř 150...

Průzkum: Češi za dovolenou chtějí utratit o 6 procent více než minulý rok

Češi letos za dovolenou podle průzkumu společnosti Europ Assistance plánují utratit v průměru 28 421 korun, meziročně...

Máslo za stovku, rohlík za 9 korun? Ceny ještě porostou, říká šéfka potravinářů

Premium Nadále stoupají ceny paliv a energií. A ty pak ovlivňují ceny všeho dalšího. Razantní zdražování základních potravin...

Regulátoři tabáku by měli zapojit mozek, říká expert Farsalinos

Řecký vědec Konstantinos Farsalinos vystoupil v červnu ve Varšavě na nikotinovém fóru Global Forum for Nicotine, kde...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Ani závěť už není zárukou hladkého dědictví. Nejvyšší soud změnil pravidla

Premium Nedávný rozsudek Nejvyššího soudu změnil zažitá pravidla prokazování platnosti závětí, které nejsou sepsány notářem....

Pavla Tomicová výrazně zhubla a s kolegy oslavila šedesátiny

Pavla Tomicová měla s Dášou Zázvůrkovou v květnu nehodu, když do kolegyniny Vespy před Národním divadlem nabouralo...

Herec a režisér Vojtěch Kotek se oženil. S partnerkou chodili více než rok

Herec Vojtěch Kotek (34) se ve čtvrtek oženil. Podle webu Expres.cz si vzal přítelkyni Radanu, se kterou chodí více než...

Móda z Varů: Luxus i lacinost. Sexy Ramba a Plodková. Třeštíková přestřelila

Na červeném koberci zazářily v den slavnostního zahájení 56. ročníku karlovarského filmového festivalu v luxusních...

Ne, ne, já nemusím, já už ho vidím. Holčička z reklamy na Kofolu se vrací

Malá holčička z vánoční „prasátkové“ reklamy na Kofolu, ve které zazněly hlášky „a bude mít ty velký zahnutý zuby...