Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Jsem nepřítelem dotací, říká podnikatel Dědek. Plánuje inteligentní domy

  15:02
Úspěšná česká technologická firma Jablotron se pustila do ekologicky šetrných inteligentních domů. Přestože státy úsporná řešení často podporují, šéf firmy Dalibor Dědek říká, že je nepřítelem dotací. Skepticky se také staví například k elektromobilům, jejich ekologická zátěž je podle něj velká.

Dalibor Dědek | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Místo černého roláku je poznávacím znamením Dalibora Dědka obyčejná košile, často doplněná pletenou vestou. Jinak však má zakladatel společnosti Jablotron s americkým vizionářem Stevem Jobsem mnoho společného. Stejně jako Jobs nemusí saka a ví, že na trhu neuspěje vždy ta nejšpičkovější technologie, ale ta uživatelsky nejpřívětivější.

„Chci zákazníkovi přinést inteligentní věc, která ho nebude obtěžovat,“ říká podnikatel, který prorazil se zabezpečovacími systémy. Dědek se s novým projektem Jablotron Living Technology zaměřil na ekologicky šetrné inteligentní domy.

Jako první z výrobků pro šetrné domy jste uvedli větrací jednotku Futura. Naznačil jste, že nebude poslední. Co má následovat?
Máme připravenou řadu výrobků pro infrastrukturu v domě, kromě větrání je to topení, produkty spojené s klimatizací, zpracováním odpadních vod, management přívodu vody do domu. Snažíme se, aby se dům stal inteligentním.

Dalibor Dědek (59)

Začátkem devadesátých let založil technologickou společnost Jablotron. Ta se během let vyvinula v mezinárodně aktivní holding s více než dvaceti firmami a širokou škálou činností. Mezi klíčové segmenty patří výroba alarmů a zabezpečení domu, proslulost si získala také telefonem pro seniory. Firma se soustředí na vlastní vývoj, nově investovala 60 milionů korun do vývoje větrací jednotky Futura, která má být první z řady technologických produktů pro úspornou domácnost. Dědek, jehož majetek magazín Forbes odhaduje na pět miliard korun, dává nemalou část jmění na dobročinné účely.

Co si pod tím představit?
Přiznám se, že termín inteligentní dům sám moc rád nemám, protože to jsou leckdy jen prázdná slova. V jednom magazínu jsem viděl reklamu na inteligentní domácnost spočívající v tom, že kávovar můžu spustit mobilem místo tlačítka, přičemž kapsli do kávovaru ale musím dát ručně. Tomu říkám digitální rokoko. Já chci zákazníkovi přinést inteligentní věc, která ho nebude obtěžovat.

O co tedy půjde, pokud ne o kávovar ovládaný mobilem?
Jednotlivé prvky infrastruktury budou spolu komunikovat, budou vědět, co se v domě děje, a hlásit případné poruchy. To je dnes pole neorané. Když jsem se s tímto segmentem začal seznamovat, byl jsem překvapen, že na rozdíl od zabezpečovací techniky třeba u topení není běžná supervize. Pokud se zasekne nějaký regulační ventil, tak zbytek systému o tom neví. My děláme vše pro to, aby se jednotlivé prvky navzájem hlídaly a problém se vyřešil ještě dříve, než v domě bude zima.

Takže součástí vaší nabídky by měl být i servis a všechny služby okolo domu?
Přesně tak. Svou sílu spatřujeme v tom, že jsme byli průkopníky internetu věcí v době, kdy se tomu ještě tak neříkalo. Už před dvaceti lety jsme měli komunikaci produktů na serveru, tedy to, čemu se dnes říká módně cloud. Razíme myšlenku, které podle seriálu Návštěvníci říkám Centrální mozek lidstva. Vše, co se děje v tom domě, směřujeme na server. Nové funkce do systému tak lze dodat i zpětně, což je velká výhoda. Není tedy potřeba kupovat novou techniku, pokud je třeba, aby spolupracoval například alarm s ohřevem teplé vody.

K čemu to je dobré?
Aby se, pokud někdo vstoupí do chodby a míří ke koupelně, zvýšila cirkulace teplé vody v trubkách a on po otočení kohoutku nemusel čekat, než poteče teplá. Tohle všechno se dá dnes dělat tak, aby člověk vůbec nepocítil, že to někdo řídí. Jablotron jen v České republice střeží 50 tisíc domácností, z nichž má spoustu dat, která dokáže pro automatizaci využít. Pro nás je trh otevřený, protože dokážeme snadno a s nízkými investicemi nabídnout služby, které mají smysl.

Podle čeho se rozeznají technologie, které mají budoucnost, od „digitálního rokoka“?
To je strašně jednoduché, stačí použít zdravý selský rozum a zeptat se sám sebe, zda to přináší komfort a funguje to, aniž by bylo potřeba se příliš starat. Aby třeba fungovalo topení s alarmem a obyvatelé se nemuseli starat o termostat, protože alarm sám snímá, jak se po domě obyvatelé pohybují. Nebo jestli jde jen o pozlátko, aby se někdo mohl chlubit patnácti aplikacemi v mobilu, které stejně nepoužívá.

Do segmentu chytrého domu by se mohla počítat i elektromobilita. Jak se na ni díváte?
Jsem docela skeptický. Elektromobil byl velmi nadějný produkt už ve dvacátých letech minulého století. Všichni tehdy predikovali, že budeme jezdit na elektřinu. Dnes ale máme stále velký problém v akumulaci. Navíc představa, že vyrábíme elektromobily a zaděláváme tak svou planetu jedovatým lithiem, toho se účastnit nechci. Málokdo si v honbě za ekologií uvědomuje, jakou ekologickou zátěž právě elektromobil představuje. Umím si ale představit, a to je i jedna z věcí, do které investujeme, použití palivových článků, které přeměňují vodík přímo na elektřinu.

V čem je jejich výhoda?
Tato technologie umožňuje do určité míry akumulaci energie, konvertuje ji do vodíku a ten využívá jako čisté palivo. Dochází ke slučování vodíku s kyslíkem a z palivového článku odchází jen voda. Je to naprosto čistá technologie a dneska už taková auta jezdí, bohužel jsou strašně drahá. V článcích se využívá platina a používá se jí hodně.

Takže i zde je problém s cenou?
Jde o to, zda se podaří najít levnější technologie výroby palivových článků. Velký potenciál v této oblasti slibuje patent matematicko-fyzikální fakulty. Tudy by mohla vést cesta, ta však bude velice dlouhá. Spalovací motory mají dneska tak vymazlené parametry, že než je něco vysadí ze sedla, bude to ještě hodně dlouho trvat.

Jak dlouho?
I kdyby už dneska komerčně jezdily první takové automobily, tak to bude trvat ještě třicet let, než získají podstatnou pozici na trhu. A ony zatím nejezdí.

Problém řady úsporných technologií je, že jsou ekonomicky smysluplné jenom se státní dotací. Tu je nově možné získat třeba právě na rekuperace. Jakou roli sehrála podpora při kalkulacích, zda se pustit do úsporných technologií?
Jsem ohromným nepřítelem všech dotací, které křiví podnikatelský prostor. Dokážu si představit mechanismus úlev na daních, dotační politika Evropské unie ale ve spoustě oblastí podnikatelský prostor pokřivuje. Snažili jsme se proto přijít s produktem, který by se vyplatil, i pokud by žádné dotace nebyly.

Jak vidíte budoucnost Evropské unie? Hrozí její rozpad, jak někteří předpovídají a jak naznačil třeba brexit?
Jsem zastáncem Evropské unie. Má své mouchy, je těžkopádná, je v ní spousta byrokracie. To se však velmi snadno kritizuje, je potřeba se podívat na přínosy, jako je otevření trhu. Kdybych mohl, tak bych to směřoval ke spojeným státům evropským.

Jak se díváte jakožto technologický podnikatel, který je zároveň k některým typům moderních technologií skeptický, na rozvoj sociálních sítí a třeba na fakt, že umožňují šíření nepravdivých a neověřených zpráv, které měly údajně dopomoci k vítězství Donalda Trumpa?
Spousta lidí se nedokáže na internetu orientovat. Najdete tam mnoho informací i dezinformací, je proto potřeba být obezřetný. Mně osobně se osvědčil mechanismus, že pokud čtu něco, co do sebe až podezřele dobře zapadá, tak je na tom něco divného. Reálný život takový není. Druhá věc, kterou jsem si léty uvědomil, je to, že je mnohem snazší být kritikem než autorem. Kritizovat umí každý, jsou aktivisté a jsou protivisté a protivisté to mají vždy snadnější. Vše je to o základním vzdělání a přístupu k informacím.

Problém tedy není v technologiích?
Problém je vždy v lidech a možná v tom, že technologiím dáváme až příliš velký význam.

Loni jste také část Jablotronu prodal dlouholetému spolupracovníkovi Miroslavu Jarolímovi, to je pro vás nová situace. Jak se vám spolupracuje?
Já jsem firmu vždy vnímal jako štafetu, kterou jednoho dne někomu předám, a na tom pracujeme.

V tuto chvíli vlastníte 60 procent, ty si chcete ponechat?
To ještě uvidím. Narodil jsem se bez Jablotronu a jde mi hlavně o to, aby prosperoval.

Někteří vaši kolegové podnikatelé, kteří prodali své firmy, investují do jiných odvětví nebo se třeba věnují charitě. Jaké plány máte vy?
Snažím pomáhat tam, kde vidím přínos pro společnost. Založili jsme nadaci Jablotronu a část prostředků, které vyděláme, dáváme na to, aby se okolí zlepšilo. Jsem proto hrozně rád, že jsme loni zprovoznili domov pro seniory, který jsme za 150 milionů postavili. Pomáháme ale i v jiných oblastech. Ať už jsou to bezdomovci v Praze, nebo školy v rámci celé republiky.

Zmiňoval jste, že jste uvažoval i o politice.
Zvažoval jsem, zda je správné jít do politiky a pokusit se s establishmentem něco udělat. Jenže potíž je v tom, že stát nemůžete řídit jako firmu. Není váš, máte na to jen chvíli a také si nemůžete vybrat spolupracovníky. Ve volbách vám voliči za spolupracovníky přidělí 50 procent psychopatů.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Prošmejdili jsme Ford Capri. Je z něj elektromobil se spoustou prostoru

Ford Capri

VIDEO Ford v Londýně představil reinkarnaci legendárního modelu Capri. Ten přišel na trh v roce 1969 a...

Kabaňova auta zpátky v Česku? Čínský koncern SAIC chystá továrnu v Evropě

Goodwood Festival of Speed 2014

VIDEO Španělsko, Maďarsko nebo Česká republika? Šanghajský koncern SAIC, do kterého patří v Evropě...

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Faceliftovaná Dacia Spring

VIDEO Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých...

Skoro polovina majitelů elektromobilů v USA už auto na baterky nechce

Problém první? Dobíjecích stanic je v USA málo. Za druhé je problém je najít. A...

Na oblíbenou značku nářadí nebo piva nedáme dopustit. Kvalita nepotřebuje reklamu, chválí se totiž...

Škoda prodlouží život Fabii, Kamiqu a Scale. Elektromobilizace totiž vázne

Škoda Epiq

VIDEO Škoda Auto prodlouži výrobu modelů Fabia, Kamiq a Scala do konce desetiletí. Důvodem je i pomalejší...

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

Elektrický Citroën Ë-C3

VIDEO Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

Krach elektrického snu. Fisker požádal o soudní ochranu před věřiteli

SUV Ocean vyrábí Fisker v rakouském závodě společnosti Magna-Steyr ve Štýrském...

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Fisker v pondělí požádal o bankrotovou ochranu, zkrachovalo mu totiž...

100 tun za hodinu. Na Hané mají unikátní kombajn

  • Nejčtenější

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů, vysílat ráno nemohla ani britská televize Sky News. Agentura Reuters to označila za...

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí Loštic na Šumpersku. Žací lišta kombajnu může měřit až 18 metrů, což na rozlehlých...

22. července 2024  14:31

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Český e-shop s kosmetikou má potíže. Objednávky neřeší, na maily nereaguje

Na český e-shop s biokosmetikou Biooo se v posledním měsíci hrne kritika. Po více než pětadvaceti letech bezproblémového fungování si na jeho služby nyní stěžují mnozí zákazníci. Ti již několik týdnů...

23. července 2024  12:02

John Deere už nechce být woke. Podlehl tlaku konzervativců a řadí zpátečku

Přední americký výrobce zemědělských strojů John Deere se rozhodl ustoupit od svých iniciativ v oblasti podpory rozmanitosti. Podlehl tak tlaku, který se vůči němu v posledních měsících vyvinul na...

20. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za všechno mohou turisté. Řecký ostrov Santorini nemá vodu, víno ani klid

Ačkoliv je řecké hospodářství do značné míry závislé na cestovním ruchu, ne všichni domorodci jsou z turistů nadšení. Vinaři na řeckém ostrově Santorini si například stěžují na to, že kvůli turismu...

21. července 2024

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale nebyl tento problém nikdy větší. V průměru tyto země na splácení závazků vůči věřitelům alokují skoro...

27. července 2024

Cíl Wendy’s v Česku? Rychle otevřít stovky restaurací, říká šéf fast foodu

Premium

Hranaté hovězí nebo mražený dezert Frosty patří mezi největší taháky řetězce s rychlým občerstvením Wendy’s. Americká síť před dvěma týdny oznámila, že se chystá vstoupit na český trh. Řetězec nyní...

27. července 2024

KOMENTÁŘ: Polsko jako motor Evropy? Ne, jeho ekonomika je stále ještě zranitelná

Premium

V Polsku se dnes staví dálnice, rostou tam platy, země mohutně zbrojí, stahují se do ní zahraniční firmy. Stává se z Polska jeden z motorů Evropy na úrovni Německa a Francie? ptá se Josef Mlejnek,...

26. července 2024

Na Ukrajině se kogenerační jednotky osvědčily. Firma z Brna jich vyvezla desítky

České firmy dodaly na Ukrajinu již desítky kogeneračních jednotek, které pomáhají zemi zvládat kritickou situaci poškozené energetiky. Pro zajištění rychlých dodávek elektřiny a tepla jsou momentálně...

26. července 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....