ZANIKLÉ TRATĚ: Nákladové nádraží Žižkov zásobovalo hladovou Prahu

Seriál
V 67. díle seriálu Zaniklé tratě se podíváme na někdejší celostátní dráhu, která vedla do rozsáhlého areálu v širším centru Prahy. Po kolejích ze 30. let 20. století kdysi jezdily desítky nákladních vlaků týdně, aby zásobovaly hladovou metropoli. Zamíříme na trať z Malešic do nákladového nádraží Žižkov.

Trasa trati Malešice–Žižkov zakreslená do mapy z roku 1938

Zásobování Prahy potravinami se v první polovině 20. století odehrávalo výhradně vlakovou dopravou. Byla tehdy nejkapacitnější, automobily ještě nepobraly tolik nákladu a koňská spřežení se na velké vzdálenosti nedala použít.

A byla tu ještě jedna potíž. Nákladní vlaky totiž omezovaly osobní dopravu na nádražích v centru města a neustálý proud nákladních automobilů a povozů zase obtěžoval lidi, kteří bydleli poblíž. Pražští radní se proto po první světové válce a vzniku Československa začali rozhlížet, kde by se dalo postavit centrální nákladové nádraží.

Nakonec vyhrál Žižkov, respektive území o necelých 40 hektarech v těsné blízkosti Olšanských hřbitovů. V té době to vlastně byla ještě periférie, nicméně centrum bylo nedaleko. A byla tu také další velká výhoda. Žižkov stál na kopci, takže vozy, které následně rozvážely zboží po Praze, vždy sjížděly od nádraží do města dolů, tím se podstatně ušetřilo.

Souprava Klubu železničních cestovatelů v čele s motorovým vozem M 262 opouští trať z Nákladového nádraží Žižkov (21. září 2009). GPS: 50.0855831N, 14.4817917E

Už v roce 1927 začaly přípravné práce v oblasti velkostatku Červený dvůr a usedlostí Direktorka a Vápenka. O rok později se už budovala 3 300 metrů dlouhá trať od malešického nádraží.

V roce 1931 se začaly stavět vlastní budovy nákladového nádraží. Do pěti let tak vznikla perla průmyslového konstruktivismu – tři budovy ve tvaru U. Administrativní část byla postavena podél dnešní ulice Jana Želivského a dvě nestejně dlouhá dvoupatrová skladiště kolmo na ni.

Stavba jižního křídla nákladového nádraží Žižkov GPS: 50.0841056N, 14.4726589E

Obdiv, nezájem a opovržení

Osud Nákladového nádraží Žižkov ČSD byl a dosud je jako na houpačce. Zprvu bylo vychvalované, pak opomíjené a nakonec zatracované. V roce 1936 o něm všichni mluvili v superlativech, za dob socialismu se z něj stal klasický otloukánek, o němž se moc nemluvilo, no a s poklesem železniční nákladní dopravy se dokonce začalo uvažovat o jeho likvidaci. Tedy hlavně na popud lačných developerů.

Po roce 2015 přišel definitivní konec pravidelné dopravy. Kontejnerové překladiště v severní části zmizelo a s ním i nákladní vlaky. Poslední hřebíček do rakve žižkovského nákladového nádraží zatloukla Správa železnic v roce 2019, kdy jej odstřihla od železniční sítě.

Lokomotiva 742.404 a labutí píseň Nákladového nádraží Žižkov. Snímek byl...
Pohled na areál Nákladového nádraží Žižkov z malešického zhlaví. Ještě v roce...

Kolejiště Nákladového nádraží Žižkov v roce 2014 (vlevo) a 2022 (vpravo)

Budovy jsou v současné době památkové chráněné a o trať má zájem pražský Dopravní podnik. Ve stopě původní dráhy chce vybudovat tramvajovou trať. V první etapě by mělo by vzniknout šest zastávek s dočasnou úvraťovou konečnou u sídliště Jarov. Trať bude unikátní jednokolejovým koncovým úsekem s jednou mezilehlou zastávkou.

Vizualizace zastávky Habrová na budoucí tramvajové trati. Od zastávky Nad kapličkou na dočasnou konečnou Sídliště Jarov má být dráha pouze jednokolejná. GPS: 50.0874622N, 14.4926678E

Záběry, které už nenatočíme

V reportáži samozřejmě uvidíte, co dnes z tratě k Nákladovému nádraží Žižkov zbylo. A rozhodně toho není málo, na většině hlavní trasy třeba stále leží koleje. Výtažná kolej, která končila až po více než 600 metrech, už je ovšem kompletně snesená.

Vlaky se na Žižkov už nikdy nedostanou, brání tomu jednak chybějící výhybka v Malešicích, jednak absence kolejí přímo ve vjezdu do areálu. Vlastní kolejiště žižkovského nádraží je na tom taky dost bídně.

Nám se naštěstí podařilo získat záběry, na kterých můžete vidět běžný provoz těsně před jeho zánikem. Podíváme se například na lokomotivu Bangle v areálu i na výtažné koleji, a projedeme se také po příjezdové trati. Našli jsme také velké množství historických snímků.

Lokomotiva 742.288 v čele nákladního vlaku Nex 42501 na malešickém viaduktu (25. dubna 2002) GPS: 50.0879167N, 14.5149211E

Vysvětlíme, jak vlastně Nákladové nádraží fungovalo, kam zajížděly nákladní vlaky, které vezly zboží do Prahy, a odkud naopak odjížděly ty, které zboží z Prahy odvážely. A víte, k čemu sloužily ocelové lávky a výtahy ve dvoraně nákladového nádraží? Všechno se dozvíte v 67. díle Zaniklých tratí.

Přestože se Nákladové nádraží Žižkov ke své původní funkci už nevrátí, doufejme, že se památkově chráněné budovy podaří znovu smysluplně využít. A bývalé železniční trati přejme, aby po ní vyjely tramvaje co nejdříve.

Pomozte nám se Zaniklými tratěmi

Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme.

Aktuálně sháníme podklady k těmto tratím:

  • Krnov–Głubczyce
  • Slavíčský tunel a původní stopa KFNB do Hranic
  • Náchod – Kudowa Zdrój
  • Bohumín–Karviná
  • Čáslav–Močovice
  • Brno-Královo Pole – Česká
  • Svídnická údolní dráha
  • Malodráha Králův Dvůr – Beroun – Koněprusy
  • Bošice–Svojšice
  • Vlečka Zbrojovky Vsetín
  • Tunel Litoměřice
  • Česká–Tišnov
  • Hostivice–Středokluky
  • Mariánské Hory – Brušperk
  • Úzkokolejka hraběte Chorinského ve Veselí nad Moravou
  • Studénka–Sedlnice
  • Slezská Ostrava – Michálkovice
  • Drobná dráha Vítkovice – Zábřeh, pískové doly

Náš mail je zanikletrate@idnes.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Unikátní přírodní úkaz na Litovelsku: povodně protrhly meandr řeky Moravy

19. dubna 2024  13:10

Odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) a vědci z katedry geoinformatiky Univerzity...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Biologické zbraně, hadi a plyn. Ostrovy, které jsou plné podivností

20. dubna 2024

Některé byste nejspíš ani vidět nechtěli, jiné zase vidět nesmíte. Další mizejí z atlasů, objevují...

Český výletník: Kde Československo nezaniklo. Hranice roztrhala dvě obce

27. dubna 2024

Vždycky mě lákalo vidět, jak vypadá osada Sidonie na Zlínsku, jejíž část se „stěhovala“ na...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Nevzdávejte cestovatelská předsevzetí. Jaro jen ten pravý čas procestovat Evropu

26. dubna 2024

Advertorial Evropské metropole jsou známé tím, že jsou v létě plné turistů. Předběhněte je a vydejte se na...

Poutní místa v Česku zažívají renesanci, říká autor populární knihy

26. dubna 2024

Lidé stále častěji hledají lokality, kde mohou uniknout před dnešním komplikovaným světem. Návod na...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...