ZANIKLÉ TRATĚ: Dráha z Krnova protínala Slezsko hranici navzdory

Seriál
Dnešní 68. díl seriálu Zaniklé tratě nás zavede do Slezska, na česko-polské, respektive pruské pomezí. Zamíříme na přeshraniční dráhu, která vznikla ve Slezsku jako první. Stejně jako většina jejích kolegyň přestala sloužit svému účelu v roce 1945. Zamíříme na trať z polských Głubczyc do Krnova

Mapa trati z Krnova do Glubczyc

Trať, o kterou se dnes zajímáme, je vlastně spojkou dvou železnic. Už v lednu 1855 zprovoznila německá Wilhelmsbahn dráhu z Ratiboře do Leobschütz, dnešních Głubczyc. Na rakouské straně pak o 17 let později vznikla pod taktovkou Moravsko-slezské centrální dráhy trať z Olomouce přes Krnov do Opavy.

A protože Głubczyce leží od Krnova vzdušnou čarou pouhých 15 kilometrů, rozhodla se Hornoslezská dráha (nástupce Wilhelmsbahn) německou a rakouskou trať spojit. První vlaky se po 18 kilometrů dlouhé dráze projely 25. září 1873.

Dopravu zajišťovaly pruské dráhy, osobní vlaky zajížděly z Krnova až do Ratiboře. Nic na to nezměnil ani rok 1918. Za druhé světové války trať spadala pod Říšské dráhy, frekvence spojů byla možná největší v její historii. Jenže pak přišel zlom.

Stanice Leobschütz, dnešní Głubczyce na pohlednici z roku 1906. GPS: 50.1958911N, 17.8213569E

Boje na konci války trať sice poškodily, ale ne fatálně. Podle zápisu v krnovské staniční kronice z jara 1945 část dráhy do Polska opravila Ruská armáda, jenže mezi Krnovem a Głubczycemi jezdily jen vojenské transporty. Přestože ČSD jednaly v říjnu téhož roku s polskou stranou o obnovení provozu, trať už zůstala navždy přerušená.

Na české straně se jezdilo téměř až ke státní hranici, do cihelny a dřevoskladu. Dráha už byla ovšem zařazena jen mezi vlečky. Poláci v roce 1946 obnovili na svých kolejích pravidelný osobní provoz až do Pietrowic Głubczyckich, poslední zastávky před hranicemi. Provoz na trati skončil s jízdním řádem 1969/1970. Po 13 letech došlo ke kuriózní situaci, s jízdním řádem 1983/1984 byla osobní doprava opět obnovena, podle všeho na pouhé čtyři měsíce, a to od května do srpna. O rok později už byl jízdní řád zase prázdný.

Osobní vlak Racibórz–Nysa ve stanici Głubczyce (1. října 1996) GPS: 50.1958775N, 17.8214856E

Spojnice rakouského a německého Slezska

Naše pátrání po zaniklé trati jsme začali netradičně v Polsku, na nádraží v Głubczycích. Kdysi honosná stanice s 18 kolejemi, krytým nástupištěm, podchodem a výtopnou pro osm lokomotiv je v neutěšeném stavu. Poslední mimořádné vlaky sem dojely zhruba v roce 2006, od té doby si areál nádraží bere zpátky příroda.

Monumentální nádražní budova má tvar parní lokomotivy, věžička na západní straně (směrem ke Krnovu) připomíná její komín. Teď jí ovšem hrozí zřícení, má propadlé střechy, zvenku je ohrazena plotem, aby se k ní raději nikdo nepřibližoval.

Staniční budova v Głubczycích je havarijním stavu. GPS: 50.1959806N, 17.8216789E

Podívali jsme se také na rozvětvení tratí, kde se od sebe oddělovaly dráhy do Racławic Śląskych a do Krnova. Ze vzduchu jsme prozkoumali i dlouhý rovný úsek směrem k českým hranicím.

Vydali jsme se samozřejmě i do terénu. V hlubokém zářezu před někdejší zastávkou Zopowy Równe jsme objevili zapomenutý železobetonový most přes trať. Pod ním jsou dokonce dodnes složené betonové pražce. Co kdyby se náhodou provoz obnovoval?

V reportáži vám ukážeme i krásný kamenný most, který přes trať převáděl císařskou silnici. Podíváme se i na někdejší stanici Mokre Głubczyckie a zastávku Pietrowice Głubczyckie.

Plánek stanice Mokre Głubczyckie z roku 1959. GPS: 50.1417214N, 17.6971908E

Vydáme se také k hraničnímu propustku a budeme pátrat po zbytcích trati v areálu bývalého dřevoskladu. Nesmíme vynechat ani poslední provozovaný úsek ke krnovskému nádraží, kde jsme samozřejmě objevili nejvíce památek.

Prozradíme vám, jak obyvatelé Krnova přejmenovali ocelový železniční most přes říčku Opavici a můžete se také podívat na unikátní snímky z jeho likvidace v lednu 2009.

Železniční most přes Opavici GPS: 50.0888742N, 17.6837317E
Most přes Opavici, který byl v Krnově znám pod přezdívkou „Miluji Pepu“ v září...

Železniční most přes Opavici v Krnově

A na konec nás čeká jedna rarita. Víte, že těsně před vjezdem do stanice Krnov naše dráha kdysi úrovňově křížila ještě jednu zaniklou trať? Ne? Tak se rozhodně na 68. díl seriálu Zaniklé tratě podívejte.

Pomozte nám se Zaniklými tratěmi

Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme.

Aktuálně sháníme podklady k těmto tratím:

  • Slavíčský tunel a původní stopa KFNB do Hranic
  • Náchod – Kudowa Zdrój
  • Bohumín–Karviná
  • Čáslav–Močovice
  • Brno-Královo Pole – Česká
  • Svídnická údolní dráha
  • Holešovická přístavní dráha
  • Malodráha Králův Dvůr – Beroun – Koněprusy
  • Bošice–Svojšice
  • Vlečka Zbrojovky Vsetín
  • Tunel Litoměřice
  • Česká–Tišnov
  • Hostivice–Středokluky
  • Dobronín–Polná
  • Úzkokolejka hraběte Chorinského ve Veselí nad Moravou
  • Studénka–Sedlnice
  • Slezská Ostrava – Michálkovice
  • Drobná dráha Vítkovice–Zábřeh, pískové doly

Náš e-mail je zanikletrate@idnes.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Unikátní přírodní úkaz na Litovelsku: povodně protrhly meandr řeky Moravy

19. dubna 2024  13:10

Odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) a vědci z katedry geoinformatiky Univerzity...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Biologické zbraně, hadi a plyn. Ostrovy, které jsou plné podivností

20. dubna 2024

Některé byste nejspíš ani vidět nechtěli, jiné zase vidět nesmíte. Další mizejí z atlasů, objevují...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Nevzdávejte cestovatelská předsevzetí. Jaro jen ten pravý čas procestovat Evropu

26. dubna 2024

Advertorial Evropské metropole jsou známé tím, že jsou v létě plné turistů. Předběhněte je a vydejte se na...

Poutní místa v Česku zažívají renesanci, říká autor populární knihy

26. dubna 2024

Lidé stále častěji hledají lokality, kde mohou uniknout před dnešním komplikovaným světem. Návod na...

VIDEO: Nahlédněte do Indie očima české poutnice hnutí Hare Krišna

25. dubna 2024

Indická republika je sedmá největší a s více než miliardou obyvatel jednou z nejlidnatějších zemí...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...