Železniční trať Martinice – Rokytnice
Neuvěřitelně široký záběr Harrachů se promítl i do budování dopravní infrastruktury. Zasloužili se totiž o vznik jedné z nejhezčích podkrkonošských železničních tratí, vedoucích z Martinic v Krkonoších do Rokytnice nad Jizerou. Tak zvaný Pojizerský pacifik zahájil svůj provoz v roce 1899 a funguje dodnes.
Na trasu můžete nastoupit na nádraží v Martinicích, které je paradoxně nejvýše položeným bodem na celé dvacetikilometrové trase směřující k horám. Budova nádraží v Martinicích je kulturní památkou a její současná podoba pochází ze 40. let minulého století. Stejně starý je zdejší dosud využívaný elektromechanický systém zabezpečení s nejvyšším počtem mechanických návěstidel v ČR. O víkendech je na nádraží otevřené železniční muzeum.
Trať vede přes Jilemnici a spustí se do hlubokého údolí Jizery, proti jejímuž proudu pak stoupá k Rokytnici nad Jizerou. Tady trať končí, neboť vize Harracha propojit ji s jizerskou dráhou z Harrachova do Tanvaldu se již neuskutečnila. Koleje lemují řeku, klenou se přes několik původních ocelových mostů a cestu také zpestřuje jeden tunel. V letním období se zde konají nostalgické jízdy s parními lokomotivami, které připravuje Spolek železniční historie Martinice v Krkonoších.