Na čem ujíždí svět v cyklistice? Jste IN?

  7:19
Jaké jsou nejnovější trendy v cyklistice? Zatímco donedávna každoročně některý z cyklistických gigantů trumfoval na podzimních veletrzích nějakou převratnou novinkou včetně neustálého nárůstu počtu pastorků, letos je všechno jinak. Vývoj jde nyní jinými směry než další kolečka navíc. Kudy?

Hlavní pozornost jde jiným směrem, počty koleček se ustálily na deseti pro silniční a devíti pro horské stroje. Běžní cyklisté jsou nyní oslovováni především pomocí zajímavých designů, množstvím doplňků, ale hlavně různými komponenty i vybavením.

Bitevní pole

Doménou vyšších kategorií kol se stal karbon. Ten lze vidět jak u celých rámů, tak i v podobě jejich částí (především zadní stavby a vidlice), nebo jen jako součást komponentů. To se týká prakticky všech druhů kol.

Loňský boom různě barevných kompozitů je pryč, zůstala většinou jen klasická černá vlákna, případně i jiné varianty, hlavně bílá. Změna ale nastala ve struktuře karbonové pleteniny. Převážně u rámů můžeme spatřit pod čirým lakem jemné mřížky, ale i velké plochy propletené struktury.

Vše směřuje k jednomu cíli -  nabídnout zákazníkovi co nejlehčí a nejpevnější rám, jenž ale zároveň dokáže pohlcovat vibrace a zajišťovat dostatečný jízdní komfort. To se týká především silničních rámů, ale i pevných konstrukcí pro horská či trekingová kola ovšem ve vyšší cenové třídě.

Karbon se pomalu vkrádá i na biky celoodpružené. Někde jsou to zadní stavby, jinde některé díly přepákování, hitem se letos stalo enduro kolo kompletně z uhlíkových vláken. Hlavní proud je ale stále ve znamení hliníkových slitin, což se týká opět rámů i komponentů.

Ocel jako konstrukční materiál se přesunula do kategorie dětských kol, nebo je naopak užívána v ušlechtilé formě u dražších modelů.

Pozornost poutá i určitý návrat slitin (např. s použitím scandia) či rámy z titanu. Tam se ale dostáváme do té nejvyšší třídy.

Kde se všechno peče  

Tím, že se většina produkce kol přesunula do Asie, především na Taiwan, tak veloprůmysl v určité cenové hladině ztratil postupně svoji specifickou tvář. Dnes se většinou nižší kategorie kol i komponentů vyrábějí v Číně, to lepší na Taiwanu a to "kvalitní" v zemi, kde sídlí výrobce (Kanada, Itálie, Francie apod.).


Specialized

Na druhou stranu se ale nijak nemusíme bát asijských výrobků, mnozí producenti nekompromisně zemi původu uvádějí na viditelných nálepkách a "Made in Taiwan" se dokonce stává synonymem pro kvalitu. Mnohdy je horší vizitka výrobku s nápisem "Made in Europe".

Velcí výrobci jsou nyní vlastně v roli určitých zadavatelů, kdy jejich práce spočívá v tom, že si vyberou nějakého asijského partnera, tomu předají vlastní design a vyberou skladbu komponentů od jeho kolegů. Pak se množství kol počítaných na kontejnery vychrlí na trh a tím je určitá série modelu hotová. Samozřejmě že tento příklad je značně zjednodušený.

Na druhou stranu jsou ale důkazem mnohdy v podstatě shodná kola, která se liší jen v malých detailech, např. jinými plášti, sedlem, lakováním i cenou. Proto pro většinu běžných uživatelů se stává hlavním kritériem užitná hodnota, kdy prioritní je cena spolu s image značky a poskytnutými garancemi, pak teprve následuje hmotnost kola spolu s barevným provedením.

Ti zapálenější, což je většina českých cyklistů, ještě dokáží ocenit rozdíly v odpružených vidlicích, výhody jednotlivých komponentů a samozřejmě i geometrii rámů.


Rottwild

Přece jenom něco navíc

Nárůst není v počtu pastorků, ale více je milimetrů zdvihu u odpružených vidlic. To se netýká jen kol pro enduro, kde je už normální mít k dispozici třináct až patnáct centimetrů předního i zadního zdvihu (důraz je přitom kladen na životnost systému, vzduch začíná převládat). Zvýšení se projevilo i u běžných horských kol, dřívějších šedesát milimetrů se postupně dostalo na osmdesát, dnes již je deset centimetrů běžnou záležitostí.

U strojů pro maratony se setkáme se stále vychytanějšími systémy zadních konstrukcí, různá přepákování, vahadla, množství čepů dokázalo eliminovat jednoduché systémy, nízká hmotnost, torzní pevnost a především minimalizace ztrát energie při šlapání jsou prioritou. Vše je podpořeno kvalitou pružicích a tlumicích systémů, kde lze nastavovat množství variant včetně úplného zavření, buď mechanickým či automatickým způsobem.


Cannondale

Jako od Rembrandta

Právě díky určité globalizaci technických prvků kol je jednou z hlavních zbraní proti konkurenci jejich barevné provedení. Design už není tak jako v minulých letech u všech značek v jeden rok téměř shodný, naopak, většina se snaží jít vlastní cestou.

Navíc se barevnost odlišuje i u různých disciplín, hlavně stroje pro sjezd či freeride mívají specifické lakování. Většinou se jedná o strohé, ryze funkcionalistické image s paletou matných barev v temných odstínech.

Opakem jsou silničky, tam převládají lesklé metalické laky, ale výjimka potvrzuje pravidlo, kdy se lze setkat i s retro stylem padesátých až sedmdesátých let, zrovna tak jako jen s průhledným lakem umožňujícím sledovat karbonovou strukturu konstrukcí.  Ten se ale již začíná stávat fádním a množí se lakování zakrývající pohled na uhlíková vlákna.

Excelentně provedený airbrush či jeho tisková napodobenina může být příkladem u italských silniček (např. Colnago, Fondriest). U freeridu stále přetrvávají přírodní barvy, což se k těmto strojům docela hodí. Celkově lze hodnotit přístup designérů jako velmi konzervativní, s odvážnějším pojetím se setkáme pouze u některých limitovaných sérií (Trek, Rocky Mountain). Extra vzhled se tak stává luxusem.

Šaty dělaj člověka

V boji o zákazníka též hraje roli nabídka dalších cyklistických doplňků nesoucí shodné logo. Ve stejném duchu, jako například v automobilech má Mercedes či Jaguar možnost své klienty vybavit nejen vozem, ale i oblečením, taškami a dalšími doplňky, tak i cyklistické koncerny chrlí množství dalších produktů.

Z původních replik dresů závodních týmů se postupně dostalo na kompletní oblečení zahrnující určení nejen pro závodění, ale i pro volný čas. Brýle, tretry, přilby, batohy, rukavice atd. jsou seřazeny do různých kolekcí, dětské či dámské provedení nevyjímaje.

Tento fakt dokázal vyburcovat výrobce, kteří se zaměřují pouze na doplňky a oblečení, k nebývalým výkonům. Cyklistický šatník tak může být velmi rozsáhlý a zahrnovat mnoho stylů a provedení. Lze zvolit aerodynamické kombinézy, volné střihy oblečení ve stylu rockerů šedesátých let až po imitace vlněných dresů profesionálních stájí ze sedmdesátých let.


Specialities - Compact Drive

O zub méně 

Nakonec jedna zásadní změna nastala. U silničních kol se naplno rozjel trend tzv. Compact Drive. Jedná se o zmenšené převodníky na počty zubů 50 a 34 (36). Tím se dosáhlo optimálního využití rozsahu desetikolečka, kdy nejmenší pastorky disponují jedenácti či dvanácti zuby.

Zajímavostí je, že s touto novinkou nepřišlo Shimano či Campagnolo, ale objevila nejdříve se u specialistů na komponenty jako je např. FSA. Obrovskou výhodou systému je, že mnozí cyklisté, kteří jezdí jen rekreačně, nemusí mít na kole obrovské pastorky s počty zubů blížící se třicítce, či trojpřevodník, ale nyní vystačí jen s klasickým rozsahem pastorků (např.12-23).

O jednotlivých trendech ve vývoji kol, komponentů a vybavení budeme informovat podrobněji v dalších článcích

 

Cannondale

Colnago

U kol záleží nyní i na barvách, designu, lakování

Cyklistická móda

Rottwild

Santa Cruz

Scott

Compact Drive

Specialized

Tune

Vaude

Autoři:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. října 2021,  aktualizováno  25.7 22:08

Mapa odpadků Středozemního moře prozradí, které pláže raději vynechat

Každých šedesát sekund skončí ve světových oceánech množství plastových odpadů, odpovídající plně naloženému nákladnímu autu. Kudy přesně se ta znečišťující masa dál ubírá, kterými proudy je unášena...

22. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Co ochutnat v Polsku: tato legendární jídla nesmíte vynechat

Polsko je známé svojí výbornou gastronomií a turisty svádí k ochutnání mnoha pokrmů. Někdy však není jednoduché se v kulinářském ráji zorientovat, proto vám přinášíme tipy na jídla, která byste měli...

23. července 2024

Kolonizace naopak. Evropa spadla do pasti turismu a teď se bouří

Premium

Od Kanárských ostrovů přes Barcelonu po ostrovy v Egejském moři se šíří protesty proti turistům. Stagnující Evropa se pomalu stává skanzenem, jenže opilí cizinci a raketový růst nájmů vadí stále...

24. července 2024  15:20

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

OBRAZEM: Jugoslávské karavany byly zcela jiný level než ty z NDR, PLR a ČSSR

V roce 1965 se ve slovinském městě Novo Mesto začala psát historie továrně vyráběných jugoslávských a následně slovinských karavanů. Tak vznikla značka Adria, jejíž život se potom přenesl přes rozpad...

23. července 2024

Nakrmte Instagram. Na těchto místech pořídíte nejlepší fotky z Itálie

Itálie nešetří scenériemi ani místy, která si zaslouží zdokumentovat chlubivou fotkou z dovolené. Ale snadné to není. Některým snímkům chybí nápad, dobré světlo nebo mají okolo přebytek turistů. Jak...

27. července 2024

Zrezlé pozlátko. Olympijské stadiony jsou pro pořadatele prokletím i darem

Premium

Pár týdnů se na ně upírají oči celého světa. Ale jejich sláva opadne s tím, jak se sportovci a účastníci rozjedou zpět domů. Olympijské stadiony jsou předimenzované stavby, kterým se po skončení...

26. července 2024

Existují situace, na které vám cestovní pojištění nestačí. Na co dát pozor

Každá pojišťovna má nějaké výluky. Jde o situace, kdy vám ani přes zaplacenou pojistku nic nevyplatí, nebo výrazně zkrátí plnění. Pokud je před uzavřením pojistky neznáte, snadno se může stát, že...

26. července 2024

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. října 2021,  aktualizováno  25.7 22:08

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....