Cykloúlet: bez spánku a bez podpory jsem dojel od Baltu na alpský ledovec

Vezměte si mapu Německa a spojte přístavní město Flensburg na hranici s Dánskem a alpské středisko Garmisch-Partenkirchen na jihu u Rakouska. A máte 1 116 km dlouhou trasu cyklistického ultramaratonu Race Across Germany. A vidíte, jak se nad cílem tyčí nejvyšší hora, skoro třítisícová Zugspitze? No, tak já si toho všiml taky a rychlostí světla se v mé hlavě zrodil nápad na vytrvalostní bike&hike projekt.

Startoval jsem v kategorii „self supported“, tedy bez podpory. Nicméně do Německa se mnou vyrazil brácha Martin a kamarádi Jarda s Tádou. Jejich úkolem bylo pořizovat fotky, sdílet dění v závodě na sociálních sítích a v neposlední řadě se zúčastnit finální vysokohorské túry.

Na startu jsem měl kolo obtěžkané brašnami včetně 2,5 litru tekutin. Zvolil jsem strategii vyrazit spíš těžší. Vezl jsem hodně pití, měl po ruce zapečené tortilly, mnoho ovesných tyček a taky ořechové směsi.

Stala se ze mě jakási „raketa dlouhého doletu“ bez potřeby stavět kvůli dokupování zásob. Myslím, že na rovinatý začátek trasy to byla správná strategie.

Nein, nach rechts!

Po startu se mě držel domácí závodník, u něhož jsem předpokládal dobrou znalost terénu. Do cesty se nám postavila uzavřená silnice a on zvolil špatnou variantu objízdné trasy. Diskutoval jsem s ním, ale svým směrem jsem se nevydal. Chyba! Takže už na 120. kilometru jsme měli najeto o 10 kiláků víc.

Před startem ve Flensburgu

Jakmile jsme se objevili zpět na trase, tak jsem frustraci ze zbytečné zajížďky pustil do pedálů, šlapal jak o život a postupně se prokousával startovním polem vpřed. Tentokrát už sám.

Na 465. kilometru mi Garmin ukazoval stále průměr přes 33 km/h. Do té doby jsem stavěl pouze třikrát na záchod a dvakrát jsem doplnil vodu. Jednou u pána v garáži a jednou jsem to riskl z fontánky na návsi. Noc přinesla boj s hustými mlhami, vlhkem, špatnou viditelností a dalším blouděním kvůli rozkopané a uzavřené silnici.

Konec prvního dne

Ve druhé polovině nás čekala nálož celkem sedmnácti stoupání za sebou. Trasa se v podstatě houpala až do cíle, což mi vyhovovalo, a začal jsem si tak vylepšovat svůj náskok na pronásledovatele. Za 24 hodin od startu jsem ujel včetně všech zastávek a zdržení (a desítkách stání na semaforech) 680 kilometrů.

Bolavý finiš

Cesta ze severu na jih podvědomě působí, jako by byla z kopce. Realita však byla zcela opačná. Druhá polovina závodu je plná poctivých vrchů a výškový profil neustále stoupá. Zajímavé bylo také při tak přímém a rychlém přesunu zemí pozorovat její proměny – od skandinávského rázu na severu až po alpský charakter na jihu.

O největší překvapení se však jako vždy postarali Češi. U města Ansbach mě se svojí družinou povzbuzoval Pavel, šikovný Novopačák podnikající v Německu ve stavebnictví. O pár desítek kilometrů dál se u trasy náhle zjevili dva členové našeho Ultra Paka Racing Teamu, kteří mě přijeli povzbudit a rovnou si přibalili i vybavení na výstup na Zugspitze. Další překvapení z kategorie „Nezapomenutelné“.

Fanoušci u Ansbachu

Deštivý dojezd do Bavorských Alp

Zbývajících 130 kilometrů bylo opravdu tvrdým ořechem. Od Alp si to přispěchala černá oblaka, z nichž se rázem spustil liják. Až do cílového Ga-Pa jsem sváděl boj s počasím, velkou únavou a také bolestmi. Závody, jejichž distance se pohybuje okolo tisíce kilometrů, jsou velmi zrádné v tom, že pokud je chcete dojet dobře, musíte jet opravdu rychle a na spánek zapomenout. To je extrémní kombinace, která vyžaduje překračování zažitých hranic.

Poslední padesátku mohu označit za nejtěžší dojezd do cíle ultramaratonu. Asi 14 kilometrů před Ga-Pa jsem musel zastavit. Bylo fajn, že přestalo pršet, ale v mých tretrách se odehrávalo peklo. Kvůli otlačeninám jsem už nebyl schopen šlapat do pedálů.

Sobotní ráno

Boty jsem tedy sundal a začal se procházet po oblázcích u autobusové zastávky. U toho jsem se motal, marně hledal stabilitu a ještě hekal bolestí. Zmocnily se mě obavy, aby nepřijeli policajti a neodvezli mě rovnou do blázince.

Voda a biosvačinka

V propozicích byl cílový dojezd charakterizován takto: „Velmi strmé, 30 %, doporučujeme kolo tlačit“. Serpentiny vedoucí k odrazovému stolu velkého můstku, kde byla cílová čára, jsem nakonec „vylámal“ a dojel si pro další solidní výsledek na mezinárodní ultracyklistické scéně.

Měl jsem v nohou necelých 1 140 kilometrů (převýšení 8 500 metrů), což znamenalo nějakých 24 navíc. I přes všechny trable byl výsledný čas 43 hodin a 16 minut dost slušným výsledkem. Hovoří o tom i fakt, že jsem do cíle dojel jako třetí – za dvěma jezdci v kategorii s doprovodným automobilem, kteří jeli na lehkém kole a bez zastávek na obstarávání „paliva“.

V cíli u skokanského můstku v Ga-Pa

Časové prodlevy se mi tedy podařilo stlačit na minimum. Jen jednou jsem nakupoval jídlo na benzince a jednou v obchodě s potravinami. Vodu jsem doplňoval většinou u lidí, které jsem zahlédl například na zahrádce. Skvělí byli i statkáři neváhající k vodě přidat i něco dobrého na zub. Jakmile jsem ve vesnici cítil hnůj, bylo mi jasné, že tam budou dobře zásobení a ochotní lidé.

Když cíl není cílem

Za cílovou páskou se po zaslouženém spánku a relaxu v penzionu moje pozornost upnula k dalšímu cíli – Zugspitze (2 962 m n. m.). Pro trasu nahoru jsem zvolil údolí Höllental a místní Klettersteig. Tento 15 km dlouhý výstup s převýšením 2 200 metrů se řadí k nejdelším zajištěným cestám v Alpách. Jeho krása spočívá v různorodosti.

Ledovec Höllentalferner

Hned na začátku se prostupuje úchvatnou soutěskou Höllentalklamm protkanou důmyslně vytvořeným systémem ochozů, tunelů, mostů a lávek. Výstup pokračuje malebným alpským údolím potoka Hammersbach až k prvnímu skalnímu stupni, kde začíná zajištěná cesta. Ta není nikterak náročná, nejobtížnějším místem je přechod skalní plotny „Brett“ (obtížnost B).

Po průstupu krátké strmé soutěsky následuje delší snadný výstup po turistickém chodníku k ledovci Höllentalkar. Kvůli trhlinám se překonává velmi dlouhým táhlým pravotočivým obloukem.

Od ledovce začíná druhý zajištěný úsek vedoucí až k vrcholu. Pouze kolmé skalní stupně nad ledovcem mají obtížnost B/C, později se již střídají jen úseky A a B. Na závěrečném hřebínku se otevírá dechberoucí výhled na blankytné jezero Eibsee (973 m), u něhož se nachází spodní stanice lanovky.

Začátek druhé části ferraty nad ledovcem

Vrchol Zugspitze (2 962 m)

Počasí nám přálo, a tak jsme cestu zvládli v čase pět hodin a 55 minut, v průvodcích udávají nejčastěji osm až devět hodin. Na vrcholu jsme si dali zasloužené pivko, nějakou tu tučnou německou prasečinku a do údolí se s plnými žaludky svalili pomocí lanovky.

Abyste rozuměli: celý projekt nebyl pouze o překonaných kilometrech, o umístění v závodě a o výstupu na alpský vrchol. Jeho nadstavbou byla sbírka na podporu mých dvou kamarádů, kteří si potřebovali kvůli svým handicapům upravit byty. Celkem se vybralo přes 92 tisíc korun. Moc děkuji všem!

Seznamte se

Daniel Polman
Spisovatel a ultracyklista z Nové Paky je mimo jiné rekordmanem v jízdě na 24 hodin (911 km). Sportovní projekty spojuje s charitativními sbírkami. Z prostředí extrémních závodů píše knihy, je také autorem oblíbené pohádkové trilogie o Nezmarech s podtitulem Pohádky pro malé i velké sportovce.

Pořádá přednášky a filmové projekce. Jedna z nich, o 5 000 km dlouhém závodě napříč USA Race Across America, proběhne v sobotu 26. března 2022 ve Volcano Complex v Praze 5 – Jinonicích.

Více informací najdete na Instagramu, Facebooku a webové stránce www.danielpolman.com.

Výsledky Race Across Germany 2021

Sólo s podpůrným automobilem:
1. Dominik Meierhofer (Rakousko) 37 hod 16 min
2. Marko Baloh (Slovensko) 40 hod 30 min
3. Björn Fischer (Německo) 43 hod 30 min

Bez podpory:
1. Daniel Polman (Česko) 43 hod 16 min
2. Ulrich Seyfarth (Německo) 46 hod 23 min
3. Peter Löw (Německo) 47 hod 59 min

www.raceacrossgermany.de
www.garmisch-partenkirchen.de
www.zugspitze.de

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Unikátní přírodní úkaz na Litovelsku: povodně protrhly meandr řeky Moravy

19. dubna 2024  13:10

Odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) a vědci z katedry geoinformatiky Univerzity...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Biologické zbraně, hadi a plyn. Ostrovy, které jsou plné podivností

20. dubna 2024

Některé byste nejspíš ani vidět nechtěli, jiné zase vidět nesmíte. Další mizejí z atlasů, objevují...

Český výletník: Kde Československo nezaniklo. Hranice roztrhala dvě obce

27. dubna 2024

Vždycky mě lákalo vidět, jak vypadá osada Sidonie na Zlínsku, jejíž část se „stěhovala“ na...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Nevzdávejte cestovatelská předsevzetí. Jaro jen ten pravý čas procestovat Evropu

26. dubna 2024

Advertorial Evropské metropole jsou známé tím, že jsou v létě plné turistů. Předběhněte je a vydejte se na...

Poutní místa v Česku zažívají renesanci, říká autor populární knihy

26. dubna 2024

Lidé stále častěji hledají lokality, kde mohou uniknout před dnešním komplikovaným světem. Návod na...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...