Středa 29. června 2022, svátek má Petr, Pavel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. června 2022 Petr, Pavel

Lyžování s ďáblem. Projeli jsme si nejdelší amatérský závod světa

Ten název odrazuje – Inferno Rennen neznamená nic jiného než „Ďábelský závod“. Ale nenechte se mýlit, nejdelší amatérský sjezdařský závod světa si může zkusit každý alespoň trochu zkušený lyžař. Letos se v divukrásných kulisách Bernských Alp v srdci Švýcarska jel již 75. ročník.

Historičtí účastníci závodu Inferno Rennen. Fotografie byla pořízena pravděpodobně v roce 1928, tedy během úplně prvního ročníku. Tehdy se chodilo na start pěšky s lyžemi na ramenou. | foto: (neznámý) CC-BY-SACreative Commons

Vypadá to vlastně docela jednoduše. Nad startem se zařadíte do spořádané fronty ostatních lyžařů podle startovních čísel a když přijde řada na to vaše, postavíte se do startovní budky a na pokyn vrhnete dolů do bílé hlubiny. Přesně deset sekund po předchozím závodníkovi.

Trasu byste měli alespoň trochu znát, den před závodem ji pořadatelé uvolňují pro trénink. Hlavně ale nepřepalte začátek, Inferno Rennen v maximální variantě je totiž dlouhé 15 kilometrů a cíl leží o 2 170 výškových metrů níže.

Pionýři Alp

V současnosti představuje Infenro Rennen švýcarsky dokonalý, precizně organizovaný podnik, kterým po několik dní žije celá oblast. Ale začátky byly skromné.

Při prvním ročníku v  roce 1928 stálo na vrcholku hory Schilthorn (2 973 m) jen devatenáct odvážlivců a nad jejich nápadem si místní vesničané ťukali na čelo.

Tehdy přišlo opravdu málokomu normální, drápat se několik hodin vzhůru hlubokým sněhem téměř do tří tisíc nadmořských metrů, pak si připnout na nohy tlusté lyže a spouštět se až úplně dolů do údolí. A ještě si při tom měřit čas a soutěžit, kdo dojede jako první.

Podobně jako v raných fázích dobývání Alp, také u pionýrského ročníku „Ďábelského sjezdu“ stáli Britové. Tedy příslušníci národa, jehož nejvyšší „hora“ dosahuje v porovnání se Schilthornem pouze třetinové výšky.

Hlavním hybatelem byl sir Arnold Lunn (1888–1974), lyžařský nadšenec a jeden z významných propagátorů sjezdového lyžování v dobách, kdy bílému sportu dominovaly běžecké a skokanské soutěže. Právě Lunn přivedl do tehdy odlehlého Lauterbrunnského údolí v Bernských Alpách skupinu nadšenců, kteří založili tradici Ďábelského sjezdu.

Od desítek po tisíce

O prvním ročníku Inferno Rennen existují jen kusé informace. Známe jméno vítěze, kterým se stal jakýsi Mitchell Harold. Sjezd ze Schilthornu do Lauterbrunnenu – v terénu samozřejmě nijak neupraveném – mu tehdy trval hodinu a dvanáct minut. Startovalo se hromadně, dojelo celkem sedmnáct účastníků. Mezi nimi se na čtvrtém místě objevila jediná žena, ta však zřejmě mohla pomýšlet na vyšší metu. Tato dáma na trase totiž ztratila celých deset minut tím, že pomáhala jinému účastníku, který při sjezdu upadl a zlomil si žebro.

V předvečer závodu prochází Mürrenem „ďábelský průvod“.

Na startu se účastníci řadí podle startovních čísel. Dostavte se včas, vyjíždí se co deset sekund.

Britům se akce zjevně zalíbila a další rok se jelo znovu. Přesto však dlouho nic nenasvědčovalo tomu, že se Inferno Rennen má stát masovou akcí, na níž budou přijíždět lyžaři z desítek zemí.

Tradice závodu byla samozřejmě přerušena za 2. světové války, ale i během padesátých a šedesátých let zůstávaly počty účastníků jen v řádu desítek. Zlom přinesla teprve lanovka na Schilthorn, zprovozněná v roce 1967. Od té doby už totiž účastníci Ďábelského sjezdu nemusí podstupovat vysilující výstup ke startu. Přes tisícovku se počet účastníků poprvé přehoupl v roce 1979 a v posledních letech organizátoři stanovují maximální strop 1 800 závodníků. Zájem je přitom mnohem vyšší.

Z kopce dolů i vzhůru

A jak tedy vlastní závod vypadá? Prvních několik set metrů je dost strmých a kdo se nebojí, nabere rychlost atakující 100 km/h. Pak vás sice dlouhý traverz zpomalí, ale to je jen příprava na technicky nejobtížnější část: dlouhé dvojité esíčko se za chatou Schilthornhütte opět zlomí do strmého klesání a v pasáži zvané případně Kanonenrohr („dělová hlaveň“) se lyže mohou opět rozjet stovkou i více.

Začátek druhé třetiny trati je stále rychlý, ale bez prudkých změn směru a vyústí do lesa, kde přichází specialitka - trať totiž v průseku i po louce na distanci několika stovek metrů mírně stoupá. Převýšení tohoto „sjezdu naopak“ činí asi 25 výškových metrů, což sice na první pohled nevypadá moc, ale dá to zabrat.

Právě tady se dá nejvíce ztratit – nebo naopak získat. Každý tu už trochu cítí nohy, které se najednou musí na pár desítek sekund přepnout do jiného režimu. Ideální samozřejmě je, tento protisvah s využitím setrvačnosti plynule vybruslit, to se ale každému nepodaří. Ne náhodou se na tomto úseku koncentrují špalíry diváků.

Stoupající pasáže přilákají nejvíce diváků. Tady se rozhoduje.

Po fyzicky náročném stoupání si tělo může trochu odpočinout v mírném sjezdu k nádraží Winteregg. Tady se jede zčásti po červené sjezdovce, bez komplikací.

V poslední třetině pak hodně záleží na tom, jak máte namazané lyže. A na vašem citu pro skluz. Lesní průsek má několik rovných i nepatrně stoupajících míst a teprve poslední kilometr do Lauterbrunnenu je zase prudší. A pak konečně přijde cíl – moment, na který jste se pravděpodobně už pár minut dost těšili.

Vzhledem k tomu, že se startuje v desetisekundových intervalech, dochází na trati samozřejmě k předjíždění. Ve stoupajících úsecích se dokonce mohou objevit i menší skrumáže. Platí striktně pravidla FIS, tedy zodpovědnost má předjíždějící lyžař. Nepsaným zvykem je včas zahalekat na předjížděného stranu, po které ho / jí chcete předjet, tedy „rechts“ nebo „links“.

Hlavně ve spodních partiích už únava bývá veliká.

Další jezdec v cíli. A ještě jich přibudou stovky.

Průběh závodu, jehož start je položen jen těsně pod třítisícovou hranicí, je samozřejmě závislý na počasí. V posledních letech se několikrát stalo, že pořadatelé kvůli nebezpečným povětrnostním podmínkám snížili startovní pozici a závod tím byl zkrácen. Na závěrečné třetině sjezdu se zase mohou vyskytnout problémy s nedostatkem sněhu. Klíčová pasáž, „sjezd nahoru“, ovšem zůstává i tak zachována.

Bez aut s Eigerem na dohled

Tolik k závodu samotnému, interesantní je však samozřejmě i oblast, v níž se Inferno Rennen koná. Region kolem Schilthornu patří mezi nejkrásnější území švýcarských Alp, kterému vévodí slavná trojice horských štítů Eiger, Mönch a nejvyšší Jungfrau (4 158 m). Současně jde o jeden z nejlépe vybavených lyžařských areálů v zemi.

Sjezdování kolem Schilthornu znamená výběr z přibližně padesáti kilometrů tratí, mezi nimiž převažují středně až silně náročné sjezdy. Drsná černá sjezdovka, vinoucí se přímo z vrcholu, patří se sklonem místy přes 100 % mezi ty velmi proslulé, známé jsou i vyhlídky z mnoha míst areálu právě na zmíněnou trojici ikonických vrcholů.

V západní části areálu pod Schilthornem se najdou nejrozmanitější sjezdovky.

Restaurace Piz Gloria na vrcholu Schilthornu. V pozadí Eiger, Mönch a Jungfrau

Sjezdařský areál je poměrně „roztahaný“, s řadou spojovacích pasáží, a je mimořádný svojí polohou. Do vesnice Mürren, do níž se sbíhá většina sjezdovek, totiž z údolí nevede žádná silnice a zespoda se tam nemůžete dostat jinak než lanovkou. Díky tomu v Mürrenu nejezdí, s výjimkou nepočetné komunální obsluhy, žádná auta. Nejen „hlavní třída“ v obci proto i ve vrcholné sezoně dýchá báječnou pohodou bez spalovacích motorů a v noci, když utichne i lyžařský ruch, tu můžete zažít ohlušující ticho.

Komu by sjezdování pod Schilthornem bylo málo, může si dokoupit „velký“ skipas na celou oblast Jungfrau, která zahrnuje proslulé svahy z Kleine Scheideggu na jednu stranu do Grindelwaldu i dál a na druhou do Wengenu.

Tím se celková délka sjezdovek dostane přes 200 kilometrů. Dost na to, abyste během tří čtyř dní měli problém propátrat všechny kouty. A po aktivní účasti na Ďábelském sjezdu si určitě budete chtít projet trasu slavného Lauberhornu, jedné z nejslavnějších tratí Světového poháru.

Může se hodit

Inferno Rennen
Délka základní trasy: 14,9 km
Převýšení základní trasy: 2170 metrů (start 2970 m n. m., cíl 800 m n. m.)
Historicky nejlepší čas základní trasy: 13 min. 20,53 s. v roce 2013, vítěz Michel Kuno
První ročník se konal v lednu 1928, další bude v lednu 2019

Informace
www.inferno-muerren.ch: internetové stránky Ďábelského sjezdu (německy, anglicky)
https://muerren.swiss: informace z turistické oblasti Mürren-Schilthorn
https://schilthorn.ch: ceníky skipasů oblasti Schilthorn a Jungfrau
https://mojesvycarsko.com: rozsáhlý portál mapující turistické možnosti ve Švýcarsku včetně praktikálií

Doprava
Do Lauterbrunnenu vede železnice z Interlakenu, kam se dostanete rychlíkovými spoji z různých míst Švýcarska. Švýcarský dopravní systém, integrující vlaky, autobusy, lanovky a například i lodě, patří mezi nejlepší na světě. Přehled jízdenek najdete mj. na odkazu www.swiss-pass.ch. Pro zpáteční cestu z / na hranici (tedy například na letiště) se hodí tzv. Swiss Transfer Pass.

Autor: pro iDNES.cz

Praha na dlani. Podívejte se na ni z ptačí perspektivy

  • Nejčtenější

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Chorvatská stavba století. Projeli jsme nový most na Pelješac

Byli jsme na něm! Jako první Češi jsme se mohli projet po nejzásadnější chorvatské stavbě 21. století. Mostě, který...

Jadran na talíři. Kolik stojí jídlo v Chorvatsku a co musíte ochutnat

Premium Chorvatská gastronomie se řadě českých turistů scvrkla na brancina a oradu na žaru (ryby), dagnje na buzaru (mušle),...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S čím se také jezdilo na dovolenou. Stanové přívěsy z NDR

Nejen plastové lžičky a duroplastové trabanty, ale i stanové přívěsy Camptourist můžeme pasovat na východoněmecké...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Z bílé stopy na sjezdovku. Kaiserwinkl je skvělým cílem pro lyžařské kombo

Pokud patříte mezi milovníky sněhu, kteří si rádi užívají běžky i sjezdové lyže, vyrazte do rakouského Kaiserwinklu....

Běžky u Lipna, ale daleko od lidí. Zkusili jsme nové trasy kolem Pasečné

Letošní sezona přinesla běžkařům jednu novinku, a sice novou oblast s upravovanými stopami. Vznikla v nejjižnějším...

Zkusili jsme zimní přechod hřebene Rychlebských hor na backcountry lyžích

Rychlebské hory patří k nejopuštěnějším a nejméně osídleným horám u nás. Zimní období, kdy na pár měsíců vše utichá,...

Pisty Tanvaldského Špičáku ocení sportovci a ti, kdo ráno neradi vstávají

Skiareál Tanvaldský Špičák můžeme považovat za ryze sportovní záležitost Jizerských hor, která se lyžařům odvděčí nejen...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...