Jak se Češi učili před 120 lety jezdit na lyžích. Unikátní snímky

Žádné přezkáče, kovové hrany na lyžích nebo superlehké hůlky přesně do rukou. "Prkna", na nichž první čeští lyžaři před více než 100 lety sjížděli krkonošské svahy, by si dnes na vrcholku kopce většina turistů bála připevnit na nohy, ukazuje náš další díl seriálu Stroj času.
Lyžování si ve svých počátcích brzy získávalo oblibu u stále většího počtu...

Lyžování si ve svých počátcích brzy získávalo oblibu u stále většího počtu lidí. Toto je výprava z března 1898. | foto: Krkonošské muzeum

I když jsou Krkonoše považovány za Mekku českého lyžování, úplně první lyže se v českých zemích objevily v Praze. V roce 1887 se polární badatel Fridtjof Nansen připravoval na cestu na lyžích napříč Grónskem. A právě jeho výprava vyvolala v Evropě první a nikdy neskončenou vlnu zájmu o lyžařský sport.

Nejinak tomu bylo v zemích Koruny české. První lyže přivezl z Norska v roce 1887 pražský průmyslník Josef Rössler Ořovský a vyrážel na nich na první pokusné jízdy ve Stromovce a v okolí Prahy.

"Masový rozvoj českého lyžování ale nastává až v Krkonoších," připomíná se oprávněně v Krkonošském muzeu v Jilemnici, kde je lyžování věnována stálá expozice s názvem Bílou stopou.

Hrabě Harrach průkopníkem

Zajímavostí je, že v Krkonoších, kde po staletí žili vedle sebe Češi a Němci, se lyžování do značné míry vyvíjelo národnostně odděleně. V západní, převážně české oblasti hor, se objevily první lyže především zásluhou hraběte Jana Harracha, jedné z nejvýznamnějších postav krkonošské historie,

"V zimě roku 1892 a 1893 nechává správa jilemnického panství zhotovit lyže pro své zaměstnance podle vzorů dovezených z Vídně a Thenebergu v Dolních Rakousech," uvádí se na zmiňované výstavě v Jilemnici.

V tu dobu ale už nejspíš na lyžích jezdili první němečtí obyvatelé Krkonoš. Měli sice několikaletý náskok, avšak brzy se rozdíly přinejmenším vyrovnaly. Největší zásluhu na tom, že se lyžování prosadilo jako masová zábava, turistika a zároveň sport, má dolnoštěpánský řídící učitel Jan Buchar, velký propagátor lyžování.

Jedni z prvních lyžařů v Krkonoších. Snímek z roku 1896

Ačkoli se první "české" lyže objevily v Praze, Krkonoše se mohou pochlubit také jedním historickým prvenstvím. V zimní sezoně na přelomu let 1894 a 1895 vzniklo v Jilemnici první samostatné české lyžařské sdružení s názvem "Český krkonošský spolek Ski".

Na tuto událost pak o devět let později navázala další významná událost. V roce 1903 založily spolky Český Ski klub Praha, Český krkonošský spolek Ski v Jilemnici a Český Ski klub Vysoké nad Jizerou nejstarší lyžařský svaz na světě. Jmenoval se Svaz lyžařů v království Českém a vychází z něj i dnešní Svaz lyžařů ČR.

Lyžemi proti germanizaci

Ačkoli už od počátku se kromě sjezdu využívaly lyže také na běh a skok, tvarově byly prakticky všechny stejné a na všechny disciplíny se používal jeden typ. Jedinou změnou bylo, že se kromě jedné nebo podvojné hole začaly více prosazovat dvě hole.

Hrnčířské boudy okolo roku 1900

Přelom 19. a 20. století ve Špindlerově Mlýně

Lyže se zpočátku ani nemazaly, pokud nepočítáme konzervaci proti vlhkosti. Podkluzování lyží se bránilo například připevněním tuleních pásů na skluznici.

Před První světovou válkou se čeští (a krkonošští) lyžaři natolik zdokonalili v jízdě na svých "prkénkách", že začali v různých závodech konkurovat nejvyspělejším lyžařským zemím. Mezi špičku patřil i nejznámější krkonošský lyžař Bohumil Hanč. Jeho poslední závod v březnu 1913 ale skončil tragicky.

Kromě sportovního lyžování se rozvíjela i lyžařská turistika. Tehdy se nastartoval trend, který funguje do současnosti: do Krkonoš mířili především nadšenci z Prahy.

Dětští učedníci na přelomu 19. a 20. století

"Výlety lyžařů, zejména pražských, konané ve spolupráci s lyžařskými kluby v Jilemnici a ve Vysokém nad Jizerou, byly nejvýznamnější složkou české turistiky v jejích počátcích. Podporovaly české obyvatelstvo Krkonoš nejen ekonomicky, ale v národnostně neobyčejně zjitřeném ovzduší do jisté míry i proti germanizačním tlakům," připomíná se v Krkonošském muzeu.

Dopředu šla i technika. Zdokonalovala se například vázání. A dokonce se objevily pokusy vytvořit zcela nový "krkonošský" typ lyží, bohužel ale skončily neúspěšně.

První lyžáky i turistické mapy

Další rozvoj lyžování nastal až po skončení války. Zatímco v roce 1921 má lyžařský svaz jen něco přes dva tisíce členů, v roce 1030 to už je 17,5 tisíce členů.

A na vzestupu je i závodní lyžování. Kromě tradičních běžeckých disciplín se prosazuje také sjezd a slalom, vznikají i zcela nové obory jako například štafety nebo motoskijöring.

Obrovských vývojem prochází i skok. Poprvé se skákalo už v roce 1896 na Božím Daru v Krušných horách, a to ze střechy zavátého domu. Postupně se ale začaly stavět skokanské můstky a ty nejvýznamnější vznikly právě v Krkonoších.

Už v počátcích lyžování se oblíbenou disciplínou stal skok.

V meziválečném období vznikl v polovině 30. let největší skokanský můstek u Dívčích lávek, dostal název Masarykův a jistý japonský přeborník na něm skočil na tehdejší dobu vynikajících 81 metrů.

V těchto letech už neplatí, že by se jeden typ lyží používal na vícero disciplín. Z kvalitního dřeva se začaly vyrábět i speciální lyže na sjezd nebo skok.

"Už v roce 1926 si C. Černý, zaměstnanec slavné pražské firmy V. J. Rott, nechal patentovat umělé hrany. Ve třicátých letech k nám pronikly ze zahraničí první kovové skluznice," připomíná výstava o krkonošském lyžování v Jilemnici.

Zdokonalovaly se i hůlky a začaly se šít speciální lyžařské oděvy pro muže i ženy. V obchodech se poprvé objevily větrovky, které jsou populární do současnosti. A lyžaři si mohli pořídit i speciální boty, takzvané "lyžáky".

Takto si užíval jízdu lyžař v zimě 1930

Války vždycky znamenaly obrovský útlum lyžování, i tak se ale našel čas na závody. Snímek z roku 1940

Rostoucí obliba lyžování se odrazila i ve zdokonalování turistického zázemí. Rozšiřovala se síť značených cest, k dostání byly zimní mapy a průvodce, zlepšila se doprava do Krkonoš, vyrůstaly a modernizovaly se chaty a boudy, zlepšovaly se i další služby. Vznikla také horská záchranná služba.

Češi byli úspěšní i na sportovním poli a patřili k nejlepším závodníkům ve střední Evropě. Nejvýznamnějším závodem alpského lyžování mimo Alpy se pak mezi válkami stal Májový závod v Krkonoších. Vznikl v roce 1928, ale věhlasu se těšil až od roku 1935. Mezi jeho účastníky se objevovali i mistři světa nebo olympijští vítězové.

Desítky kilometrů sjezdovek

Další rozvoj zastavila Druhá světová válka, ale už na konci 40. let se v Krkonoších znovu objevili lyžaři. Právě po válce začala lyžařská střediska získávat současnou podobu. Stavěly se lanovky a vleky, budovaly penziony, hotely a restaurace, vznikaly nové sjezdovky i běžecké tratě.

Například ve Svatém Petru, který je součástí pravděpodobně nejvýznamnějšího českého lyžařského areálu ve Špindlerově Mlýně, postavil Svaz lyžařů první lanovou dráhu už v roce 1947. Další lanovky v současném Skiareálu vznikly v 70. a 80. letech.

Krkonoše, Špindlerův mlýn, krásné počasí a samozřejmě lyžaři. Snímek ze 60. let

Další mohutný rozvoj nastal počátkem 90. let, kdy už je takřka nezbytnou součástí lyžařských středisek umělé zasněžování nebo nasazení nejmodernější techniky na úpravu tratí a sjezdovek.

V současnosti je v Krkonoších zhruba dvacet lyžařských středisek, které nabízejí desítky kilometrů sjezdovek a stovky kilometrů běžeckých tratí.

Zajímavosti o lyžování

Z historie lyží:
První lyže nejspíš vznikly už ve starší době kamenné, tedy asi 10 tisíc let před naším letopočtem. Poprvé se objevily v oblasti střední a severní Asie, například v Číně. Odtud se rozšířily do severního Ruska, severní Evropy a Skandinávie.

Předchůdkyněmi lyží v Krkonoších byly sněžnice. Jako dopravní prostředek se používaly také saně – rohačky. Až do 1. světové války sloužily jako hlavní turistická atrakce.
Zdroj: KRNAP

Krkonošská střediska:
V Krkonoších je 22 lyžařských středisek.
Nabízejí zhruba 166 km sjezdovek.
Provozují 24 lanovek a 165 vleků.
Přepravní kapacita je 150 520 lidí za hodinu.
Zdroj: lyzarska-strediska.cz

Historická výstava:
Součástí Krkonošského muzea v Jilemnici je stálá výstava o historii lyžování "Bílou stopou". Výstava zachycuje vývoj lyžování v Krkonoších od počátků na konci 19. století do roku 1938 a je zasazena do mezinárodního kontextu.

Součástí expozice jsou původní lyže, medaile, fotografie, dobové oblečení nebo mohutné selské saně. Na výstavě se promítá dobový sedmiminutový němý film z roku 1926 o lyžařských závodech v Jilemnici.
Zdroj: KRNAP

Nádraží Praha Vršovice

Nejčtenější

Trvalo pouhých 14 minut. Největší změřené zemětřesení změnilo celý svět

Zahynulo nejméně 1 655 lidí, domov ztratily dva miliony obyvatel. Nejsilnější změřené zemětřesení mělo 22. května 1960 v Chile magnitudo 9,5. Okolnosti tohoto neštěstí přibližuje magazín Víkend DNES.

Krušné hory pro začátečníky. Kde hledat krásná místa a kam určitě vyrazit

Krušné hory jsou naším nejdelším pohořím. Rozpínají se od údolí Zlatého potoka u Lubů až k 130 km vzdálené Tisé, a vytvářejí tak výrazný předěl mezi Saskem a severozápadními Čechami. Zatímco...

Ponorka do hloubky, která na Zemi není, připomíná bednu. Na dno pěti oceánů

Relativně nedávno vzbudila zájem široké veřejnosti tragédie ponorky Titan, která i s posádkou v červnu 2023 implodovala cestou k vraku Titaniku. Jedním z podmořských badatelů, který se k této nehodě...

Elektrokola jsou lepší, efektivnější a umějí řadit sama. Ale prodeje váznou

Premium

Český trh s elektrokoly je hodně specifický, naprosto na něm dominují horská kola. Našinci si dopřávají drahé modely, a to i ve srovnání s bohatší západní Evropou. Devátý ročník testu elektrokol na...

Zapomeňte na předsudky. Češi s hodně malými dětmi objíždějí svět bez plánu

Štěpánka Veselá s manželem a syny ve věku tři a jeden rok jezdí po světě bez konkrétního plánu. Se dvěma krosnami projeli celou Jižní Ameriku a v budoucnu by rádi obletěli celý svět. Co je při...

Na co zírá mašinfíra: Popáté ve Staré Pace. Dnes jedeme do Trutnova

Už popáté se v našem seriálu ocitneme ve stanici Stará Paka. Dnes projedeme poslední trať, která odsud vychází a kterou jsme vám zatím neukázali. Výletní vlak společnosti Valenta Rail nás sveze po...

25. května 2025

Češi křižují s dodávkou svět. Pro obyčejný život zvolili překvapivou zemi

Veronika a Honza Kubalovi se před pěti lety rozhodli vystoupit ze své komfortní zóny. Opustili Česko a s vlastnoručně přestavěnou dodávkou odjeli objevovat Řecko. Nekonvenční život v cizině se jim...

25. května 2025

Za krásami Beskyd nemusíte šlapat celé hodiny. Hory vám přiblíží cyklobusy

Chystáte se letos na kolo do Beskyd? Využijte cyklobusy, které i v roce 2025 vyjíždějí z několika moravských měst. Pohodlně vás i s kolem dovezou do horských oblastí, odkud můžete vyrazit na túru...

24. května 2025

Skály, vodopády, pralesy i jeskyně. Polské národní parky zatím Češi neznají

Polsko, to není jen baltská riviéra na pobřeží. K tamním krásám patří i třiadvacítka národních parků, která patřila po dlouhá léta k neprávem opomíjeným cílům českých turistů. Dnes v nich nachází to,...

24. května 2025

Vlakem za velrybami i vulkány. Svezli jsme se ikonou Nového Zélandu

Ta daleká země má pro Čechy magický půvab. V mládí jezdíme na Nový Zéland nadšeně trhat ovoce za mrzký plat, abychom mohli v Pacifiku skromně batůžkařit. Ve zralém věku jsme tam s batohem nasedli do...

24. května 2025

Za uniformu nás netahejte a neprďte. Stevard radí, co (ne)dělat v letadle

Premium

Poletíte k moři? Pro obchodní cestující je létání rutina, zato pro většinu dovolenkářů svátek. Co (ne)dělat v letadle a na letišti zjišťoval od zkušeného stevarda magazín Víkend DNES.

23. května 2025

Cyklobusy v Krkonoších startují sezonu. Stačí nasednout a vyrazit za výhledy

V sobotu 24. května 2025 se naplno rozjíždí sezona oblíbených krkonošských cyklobusů. V loňském roce je využilo přes 58 tisíc lidí. Letošní léto brázdí krkonošské pohoří 9 linek. Kam se s nimi můžete...

23. května 2025

Dánský ostrov pohody, moře a síly. Møn vás uhrane poklidnou atmosférou

Stojím na liduprázdné pláži na jihu ostrova Sjælland, který je hlavním a největším ostrovem Dánska, a připadám si jak na jiné planetě. Planetě klidu, pohody i vstřícných obyvatel, kteří se...

23. května 2025

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  22.5 16:36

Trvalo pouhých 14 minut. Největší změřené zemětřesení změnilo celý svět

Zahynulo nejméně 1 655 lidí, domov ztratily dva miliony obyvatel. Nejsilnější změřené zemětřesení mělo 22. května 1960 v Chile magnitudo 9,5. Okolnosti tohoto neštěstí přibližuje magazín Víkend DNES.

22. května 2025  13:28

Krušné hory pro začátečníky. Kde hledat krásná místa a kam určitě vyrazit

Krušné hory jsou naším nejdelším pohořím. Rozpínají se od údolí Zlatého potoka u Lubů až k 130 km vzdálené Tisé, a vytvářejí tak výrazný předěl mezi Saskem a severozápadními Čechami. Zatímco...

22. května 2025

Ponorka do hloubky, která na Zemi není, připomíná bednu. Na dno pěti oceánů

Relativně nedávno vzbudila zájem široké veřejnosti tragédie ponorky Titan, která i s posádkou v červnu 2023 implodovala cestou k vraku Titaniku. Jedním z podmořských badatelů, který se k této nehodě...

22. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.