Projeďte si nejdelší železniční tunel ještě před otevřením

Datum plného zprovoznění nového Gotthardského železničního tunelu, nejdelší stavby svého druhu na světě, se nezadržitelně blíží. Vlaky tudy začnou pravidelně jezdit od prosince, ale dovnitř se můžete podívat už dnes. A můžete si také projít turistickou trasu, která na povrchu kopíruje tunel.

Jeden velký den v oblasti Gotthardského průsmyku v jižní části Švýcarska už nastal, ten další se chystá v blízké budoucnosti. Již 15. října 2010 došlo k propojení obou částí tubusů Gotthardského úpatního tunelu (Gotthard-Basistunnel) ražených proti sobě a tím byl definitivně proražen nejdelší železniční tunel světa.

Pro detailisty: Švýcaři se při napojování úseků trefili s přesností jeden centimetr vertikálně a osm centimetrů horizontálně. Po více než šesti letech, 11. prosince 2016, začnou s náběhem nového jízdního řádu tunelem jezdit běžné železniční soupravy.

Tunel superlativů

O Gotthardském úpatním tunelu jsme již psali např. zde, proto jen pár základních údajů. Nejdelší železniční tunel světa se stavební délkou 57,1 kilometru zkracuje cestování na trase Curych–Lugano–Milán asi o hodinu.

Severní portal tunelu v Erstfeldu, po 57 km vyjedete na jihu Alp.

Razící štít S210, kterým se pracovalo na východním tubusu Gotthardského úpatního tunelu. Snímek byl pořízen krátce po propojení.

Vlaky se jím budou moci vyhnout původní trati, která stoupá několika serpentinovými tunely až do nadmořské výšky 1 150 metrů a proráží Gotthardský masiv „starým“ Gotthardským tunelem (délka 15 kilometrů, zprovozněn v roce 1882). Výstavba nového tunelu stála v přepočtu asi 300 miliard korun a co je téměř neuvěřitelné, při zohlednění inflace Švýcaři dodrželi původně plánovaný rozpočet.

Podzemím do stanice, která nebude

My ale vjíždíme do tunelu ještě před započetím běžného provozu. Patříme totiž mezi ty nedočkavé zvědavce, kteří mohou využít speciálních vlaků Gottardino.

Švýcarské dráhy vypravují až do konce listopadu po jedné soupravě každý den kromě pondělí v obou směrech. Kromě pocitu, že jsme mezi prvními, nám jízda speciálním vlakem dává ještě jeden bonus: souprava totiž asi na hodinu zastaví zhruba v polovině tunelu v tzv. multifunkční stanici Sedrun. Po započetí běžného provozu to už nikdy možné nebude.

Vystupujeme tedy v Gotthardském úpatním tunelu na improvizovaném nástupišti zhruba 800 výškových metrů pod povrchem, procházíme prostornými štolami a prohlížíme si výstavu věnovanou stavbě tunelu. Všechno je švýcarsky precizní a účelné. A účelná je také změna původního projektu, ke které v tomto sektoru došlo.

Prostory, v nichž se hluboko „v díře“ pohybujeme, totiž měly sloužit jako železniční stanice pro městečko Sedrun, nacházející se na povrchu vertikálně přibližně nad námi. Původní představy počítaly s přepravou cestujících zde vystupujících na povrch pomocí 800 metrů vysokých výtahů (tedy nejvyšších na světě) a poté horizontální štolou.

Multifunkční stanice Sedrun v Gotthardském úpatním tunelu

Jenže poměr nákladů a benefitů se nakonec ukázal být příliš i na přebohaté Švýcarsko: jen provozní nároky na podzemní stanici Sedrun by dělaly asi osm milionů švýcarských franků ročně (200 milionů korun). A tak multifunkční stanice Sedrun bude nakonec sloužit jen jako technické zázemí a případně pro evakuaci z tunelu.

Pěšky po horách nad tunelem

Poté, co nás vlak Gottardino po 57 kilometrech v podzemí „vyplivne“ na světlo boží severním portálem u městečka Erstfeld, vracíme se běžnou soupravou po původní staré trati na jih. Chceme se totiž podívat na trasu Gotthardského úpatního tunelu shora, tedy po připravované turistické stezce Gotthard Tunnel Trail. Ta vede „přes hory a doly“ přibližně v ose nového tunelu.

Z pěti doporučených denních etap absolvujeme ve směru od jihu tři. Začneme v obci Bodio, v jejíž blízkosti se nachází jižní portál Gotthardského úpatního tunelu, a třetí den večer se dostaneme do zmíněného Sedrunu.

Turistická trasa, která vede po běžných turistických stezkách a v současnosti se v terénu vyznačuje speciálním značením, umožňuje přespat v horských osadách a vede dosud velmi málo frekventovanými oblastmi.

Ale nejde o zrovna nenáročnou procházku. Během tří dnů překonáváme dvě vysoká sedla (Passo Predelp má 2 450 metrů a začali jsme v pouhých 400 metrech nad mořem) a etapy jsou také docela dlouhé.

Na úseku ze sedla Lukmanierpass do Sedrunu jsou naše pohorky v pohybu čistých deset hodin (ano, k základní trase jsme si tady kousek přidali).

Na „tunelovém treku“ ovšem nejde jen o požitek z panenské přírody, zajímavý je i jeho kulturní rámec. Začínáme v kantonu Ticino, kde vládne italská lehkost a pohoda. Při večerní pizze v restauraci v Bodiu kolem nás ševelí jen a jen italština a personál podniku s námi žertuje tak, jak to jen umějí jen Italové.

Louky nad Oberalppassem

O dva dny později na sedle Lukmanierpass už vládne německá preciznost a uměřenost. Bývalý hospic, v němž nocujeme, totiž leží sice doslova pár metrů od kantonální hranice mezi Ticinem a Graubünden, ale přece jen je na severní straně a provozují jej německy hovořící majitelé. A o den později v Sedrunu jsou všude kolem nás atributy rétorománské kultury, což mj. znamená, že lecčemu vůbec nerozumíme.

Göschenen: „starý“ Gotthard na druhou

Při ranní procházce Sedrunem si všímáme billboardů upozorňujících na zamýšlenou (a nakonec nerealizovanou) železniční stanici v novém tunelu pod městečkem a také budovy velkolepého informačním centru Gallaria Alpina, které představuje detaily tunelové stavby v této oblasti.

Ze Sedrunu se už musíme vrátit domů a cesta na letiště v Curychu vede samozřejmě opět vlakem. Reálie tunelů pod svatým Gotthardem tím ovšem nekončí. Itinerář cesty nám umožňuje krátkou zastávku v „železničním městečku“ Göschenen, které leží u severního portálu starého železničního tunelu.

Sotva v Göschenenu vystoupíme z vlaku, tedy pár desítek metrů od vstupu do tunelu, a nakoukneme do nádražní budovy, všimneme si historických fotografií představujících půldruhé století staré scénky ze stavby starého tunelu. Motto Helden und Helderinnen, tedy „hrdinové a hrdinky“, odkazuje na velké i malé lidské příběhy, které se tenkrát při stavbě odehrávaly.

Měřická štola v Göschenenu, která sloužila při stavbě starého železničního tunelu.

Většina domů v Sedrunu je dřevěných.

A pak se vydáváme po trase krátké naučné stezky, která prochází vesnicí a mapuje jednotlivé aspekty výstavby tunelu i zajímavé body v obci. Na závěr procházíme, tedy spíše prolézáme, úzkou štolou, která sloužila k měřícím účelům. Štola totiž probíhá přesně v ose starého tunelu a na její vzdálenější straně byla observatoř, s jejíž pomocí tehdejší inženýři kontrolovali případné odchylky od stanovené přímé linie. Když byl starý tunel stavebně proražen, na přestupný den 29. února 1880, činila diference v místě styku pouze 33 centimetrů horizontálně a pět centimetrů vertikálně.

O necelých 150 let později dospěla technika s novým Gotthardským tunelem k ještě větší přesnosti. A dějiny běží dál. Úvahu o tom, čím a jak se asi bude Gotthardským masivem jezdit v polovině 22. století, necháváme našim potomkům.

Nejčtenější

KVÍZ: Jak dobře se vyznáte v hradech v Česku?

Blížící se léto přímo vyzývá k návštěvám hradů, kterých jsou v Česku stovky. Třeba vás náš kvíz inspiruje k výletu. Poradíte si se záludnými otázkami? Soutěžit o voucher na Chytrý kvíz můžete do 26....

Dnes bude jasno, místy fekálie. Krásná pláž v Chorvatsku má jednu chybu

Na první pohled vypadá překrásně, jako typická ukázka pohodové pláže, za kterými míří do Chorvatska ročně miliony návštěvníků. Pláž Bene ve Splitu ovšem často trápí znečištění fekáliemi. Poslední...

Evropa, jak ji neznáte. Španělské národní parky umí opravdu překvapit

Země k uzoufání vyprahlá, vysušená úpalným sluncem? To možná platí pro většinu Španělska, ale jeho národní parky se tomu popisu výrazně vymykají. Chráněná území na pevnině i ostrovech překvapují svou...

Po smrti Hanče se lidé hor začali zase bát, líčí historik život v Krkonoších

Premium

Krkonoše. Nejvyšší české hory, které odedávna přitahují zástupy poutníků, turistů i sportovců. Jak je vnímali naši předkové? A co nás na nich uchvacuje dnes? Jak vypadaly výpravy prvních turistů?...

Omamné kouzlo Hercegoviny. Do Trebinje je to jen chvilka od Jadranu

Uprostřed členité kulisy vyprahlého krasu působí Trebinje jako zjevení. Bujná subtropická vegetace tamních parků i zahrad svůdně voní Středomořím, z kamenných hradeb starého města čiší šarm...

Vygeneruje 14 miliard korun ročně. Obrův chodník teď ničí turisté mincemi

Proto, abyste se sem do roka vrátili. Jindy to má přinést štěstí, lásku či peníze. Důvodů, proč lidé házejí mince drobné hodnoty do fontán, hradních studní nebo zamřížovaných propadlišť, existuje...

22. června 2025

Na co zírá mašinfíra: Když Jeník táhl Ušatou z Poříčan do Nymburka

S dnešním Mašinfírou se opět podíváme do Čech. S Brejlovcem Východočeské dráhy se jménem Jeník se projedeme po trati, která spojuje takzvanou Pravobřežku s koridorem z Pardubic. Trať 060 Poříčany –...

22. června 2025

Hrady, jeskyně, nádherná příroda. Kde hledat nejlepší místa Slovenska

Slovensko nejsou jen Vysoké Tatry. Země našich východních sousedů ukrývá tajuplné hrady, rozmanitou krajinu i městečka, kterým se turisté zatím neprávem vyhýbají. Ne nadarmo doporučuje návštěvu...

21. června 2025

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  20.6 22:36

Je to vůbec Země? Místa, na kterých si budete připadat jako na jiné planetě

Raketou na Mars? Není třeba! Vesmírné cesty krásy nesmírné můžeme podnikat i na planetě Zemi. Budeme si na nich připadat doslova mimozemsky. Za těmi nejzajímavějšími vás provede redaktor magazínu...

20. června 2025  16:14

Ubytování, na které nezapomenete. Od ropné plošiny po středověkou šatlavu

Napříč světem i v Česku je mnoho netradičních ubytování, která zaujmou designem či polohou. Zajímavá obydlí slibují nezapomenutelné zážitky. Magazín Víkend DNES přinesl devět zajímavých tipů.

20. června 2025

Připravte se na cestu do Chorvatska. Detailní průvodce trasami na Jadran

Premium

(Od našeho zpravodaje v Chorvatsku) Na poslední benzince v Česku dotankovat nádrž do plna, „přežít“ úmorné rakouské dálnice a pak už je Jadran na dohled. Za krásami, mořem a jídlem se do Chorvatska každý rok vydá na osm set tisíc...

20. června 2025

VIDEO: Cestovatel vzal na cestu kolem světa kocoura, stálo ho to miliony

Když se člověk rozhodne procestovat svět, není na tom nic neobvyklého. JJ Yosh však cestu kolem světa podnikl se svým nerozlučným kamarádem, kocourem Simonem. Společně urazili přes 600 tisíc...

20. června 2025

Letní Polsko má co nabídnout. Moře, hory, města a příznivé ceny

Polsko je pro Čechy oblíbeným místem pro letní dovolenou. Je blízko, vše je tam pro nás za dobrou cenu a docela dobře se tam domluvíme. Polsko navíc nabízí rozmanitost zážitků od pláží Baltského moře...

19. června 2025

Proč se do Chorvatska trápit za volantem? Stačí naložit kufr do žlutého autobusu

Advertorial

Zná to leckdo. Aby si rodina mohla dopřát očekávaný a možná i vymodlený relax u moře, musí se rodinný řidič „vykoupit“ šesti hodinami za volantem. A to pouze v případě, že míří kamsi na sever Istrie....

19. června 2025

KVÍZ: Jak dobře se vyznáte v hradech v Česku?

Blížící se léto přímo vyzývá k návštěvám hradů, kterých jsou v Česku stovky. Třeba vás náš kvíz inspiruje k výletu. Poradíte si se záludnými otázkami? Soutěžit o voucher na Chytrý kvíz můžete do 26....

vydáno 19. června 2025

Když vám klient hodí slunečník na hlavu. Práce delegáta cestovky není pro slabochy

Premium

Delegáti cestovní kanceláře. Je to skvělá práce? Ležíte na pláži, jezdíte na výlety. Nebo otravná dřina? Pořád si někdo na něco stěžuje, nikomu se nezavděčíte. Máte však zážitky a inspiraci ke psaní.

18. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.