Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Cyklodálnice má utrum, plán na opravu brněnské tepny fandí autům

  6:13
Po několika letech se na vedení Brna znovu valí kritika kvůli chystané rekonstrukci Štefánikovy ulice. Tentokrát vadí cyklistům kvůli odstranění stezky pro kola.

Když před šesti lety vedení Brna v čele s primátorem Petrem Vokřálem (dříve ANO) představilo plány na novou podobu Štefánikovy ulice v centru města se samostatnou cyklostezkou a širokými chodníky, zasypala jej kritika místních a motoristů kvůli citelnému úbytku parkovacích míst.

Nynější koalice vedená primátorkou Markétou Vaňkovou (ODS) proto nedávno schválila novou studii, v níž místo odděleného koridoru pro kola figuruje v důležité dopravní tepně pouze cyklopruh ve vozovce mezi jedoucími a parkujícími auty. A nesouhlasně se ozvali pro změnu cyklisté.

„Štefánikova je jedna z nejširších ulic ve městě a na obou stranách dovoluje udělat chráněnou cyklostezku. V minulosti se město rozhodlo ji vést jen po jedné straně ve směru do centra. Tohle řešení současné vedení ještě ‚vykostilo‘ a nahradilo ji pouze cyklopruhem, který je naprosto nevhodný, což lze vidět v Lidické, kde v pruhu pro cyklisty pořád parkují auta. Město se tímto vrací dvacet let do minulosti místo toho, aby se dívalo deset let do budoucnosti,“ hřímá mluvčí spolku Brno na kole Michal Šindelář.

Původně zamýšlenou stezku odděloval od silnice pás podélného parkování a navíc stromořadí. „Ustoupilo se od ní z důvodu příčných vazeb v ulici, které ruší provoz na cyklotrase, navíc by došlo k úbytku parkovacích stání,“ vysvětluje Anna Dudková z tiskového odboru magistrátu.

Cyklisté jedoucí po stezce by podle tohoto vysvětlení museli dávat přednost v jízdě při přejíždění všech ulic křížících Štefánikovu, jichž je v rozestupech zhruba sto metrů hned několik – Šumavská, Ptašínského, Kabátníkova, Hrnčířská a Dřevařská.

Toto zdůvodnění nicméně Šindelář nepřijímá. „Křížení má každá ulice. Přednost je možné upravit dopravním značením,“ namítá.

Možné řešení tohoto problému zmiňuje mluvčí Kanceláře architekta města Brna (KAM), jejíž pracovníci se účastnili výrobních výborů při zpracování nové studie. „Jde o takzvaný dánský pás, kdy se samostatně vedená cyklostezka před křižovatkou mění na cyklopruh, ve kterém má cyklista na křižovatce přednost, a po ní je zase cyklodoprava svedena do této stezky,“ přibližuje Šárka Reichmannová.

Jeďte radši okolo, radí město

Toto řešení nicméně pracovníci KAM nepovažují za reálné i s přihlédnutím k nedávným zkušenostem s projednáním jiných cykloopatření v Brně.

„Stezku s podobnou četností křížení jako ve Štefánikově dnes najdeme hned ve vedlejší ulici Botanická/Chodská, kde bylo přesně z důvodu dávání přednosti každých sto metrů před pár lety umožněno jezdit cyklistům mimo stezku ve vozovce. Právě i na základě jejich stížností na nepohodlnost neustálého přejíždění silnice,“ podotýká Reichmannová.

Pokud by se povedlo prosadit ve Štefánikově samostatnou stezku, byl by to podle cyklistů první krok k vytvoření šestikilometrové „cyklodálnice“ vedoucí z Řečkovic přes čtyři městské části na Moravské náměstí v centru Brna.

Štefánikova napojená na Lidickou a Palackého třídu totiž umožňuje přímou a nejrychlejší trasu pro cestu na kole. „Jde o neopakovatelnou příležitost udělat cyklostezku nejvyšší kvality,“ říká Šindelář s tím, že by dálnice posloužila velkému množství kolařů.

Brno láká své obyvatele na kola, ti na nich však nemají kde jezdit

Místo Štefánikovy mohou cyklisté podle magistrátu využít pro klidnější jízdu okolní ulice. „Z hlediska širšího území je ve směru Štefánikovy veden cyklista stezkou v Botanické, další stezka je ve fázi příprav u Sportovní ulice. Okolní síť ulic je navíc řešena jako zóna 30, tedy dopravně zklidněná, bezpečná pro pohyb cyklistů ve vozovce bez dalších opatření,“ zmiňuje Dudková.

Cyklopruh ve Štefánikově má vést také opačným směrem ze středu do severní části města, toto řešení obsahovala už původní studie. Tentokrát půjde o souvislý pruh nepřerušovaný zastávkami ani prostorem v křižovatkách, což na výrobních jednáních žádali například i pracovníci KAM.

Řešení s cyklopruhy v obou směrech každopádně podle magistrátu umožní maximalizaci nově umístěných parkovacích stání. Ta mají být podélná i kolmá, záležet bude na umístěných vjezdech k domům, stromech a trakčních stožárech. Prostor pro auta i tramvaje zůstane stejný jako dosud.

Přípravy potrvají roky

Další kritici mimo cyklistů u nedávno schválené rekonstrukce poukazují na to, že znamená další promarněnou příležitost, jak ulici vdechnout více života a rozšířit prostor pro pěší místo upřednostňování aut.

Rovnoměrnější uspořádání ulice pro všechny druhy dopravy podle nich umožňuje dostatečná šířka, která činí 32 metrů. Třeba chodník se však oproti původní studii „scvrkl“ ze zhruba čtyř metrů na polovinu.

„Návrh na rekonstrukci Štefánikovy se nějakým způsobem udělal, všichni jsou sice tak nějak spokojeni, ale výsledkem se město chlubit nemůže. Mohli jsme mít krásnou moderní třídu, ale nakonec půjde jen o další běžnou ulici,“ hodnotí výsledek končící brněnský opoziční zastupitel a místostarosta Králova Pole Petr Souček (ANO).

Podle brněnského radního pro dopravu Petra Kratochvíla (ODS) je navržené řešení kompromisem. „Kritikou jsem byl trochu překvapený. Na druhou stranu nová studie, která byla odsouhlasena všemi koaličními stranami a městskou částí Královo Pole, neznamená, že se k věci neumíme vrátit a nedá se na ní cokoli změnit,“ ujišťuje radní.

Po odsouhlasení studie řešící Štefánikovu v úseku mezi Pionýrskou a Pešinovou ulicí bude následovat zpracování investičního záměru, na něj navážou projekty pro územní rozhodnutí a stavební povolení. Teprve po jeho získání se město může pustit do rekonstrukce. Kvůli dlouhodobému přípravnému a povolovacímu procesu tedy potrvá ještě několik let, než vůbec oprava Štefánikovy začne. Nová studie vznikla poté, co původní návrh nebyl v roce 2017 kladně projednán.

Zrušený přechod v Údolní neobnoví

Už osm let uplynulo od chvíle, kdy byl zrušen frekventovaný přechod pro chodce v brněnské Údolní ulici u křižovatky s Úvozem. Rozhodnutí magistrátu tehdy vyvolalo bouři nevole, lidé protestovali, sepsali petici, věc zasáhla také do tehdejších komunálních voleb a pomohla k úspěchu hnutí Žít Brno.

Magistrát argumentoval, že přechod zmizel, aby řidiči odbočující z Úvozu doprava do Údolní neblokovali řidiče jedoucí rovně. Oba směry totiž po změně v řazení měly stejný jízdní pruh, roli hrála i délka přechodu, která neodpovídala normám.

V příštích letech se má Údolní ve spodní části mezi Úvozem a Husovou dočkat rekonstrukce, vrácení přechodu je však prakticky vyloučeno. „V daném uličním profilu není možné vyhovět normám,“ vysvětluje Anna Dudková z tiskového střediska brněnského magistrátu. Zachované zůstane alespoň místo pro přecházení včetně bezpečnostního ostrůvku, jež je vzdálené asi 60 metrů od zrušeného přechodu.

Pěší se přes silnici v této části Údolní nyní dostanou buď přes místo pro přecházení, nebo postupně po třech přechodech na křižovatce s Úvozem, kdy musí putovat ve směru písmene U.

  • Nejčtenější

Muž na rozlučce se svobodou shodil turistu z hradeb, dostal 10,5 roku vězení

11. dubna 2024  10:02,  aktualizováno  11:38

Krajský soud v Brně dnes potrestal Slováka Daniela Madarásze 10,5 lety vězení za to, že loni v září...

Pikantní obrat a pomoc od rivala. Vsetín zvažuje možnost hrát baráž ve Zlíně

10. dubna 2024  18:51

Zimní stadion Luďka Čajky ve žlutozeleném hávu? Štípněte se, to vážně není sen. Hokejový Vsetín...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Policisté našli mrtvé manžele, ležela u nich zbraň a dopis na rozloučenou

9. dubna 2024  10:31,  aktualizováno  10:43

Policisté našli v pondělí pozdě odpoledne v Ořechově na Brněnsku starší manželský pár bez známek...

Nehodu autobusů se 76 zraněnými způsobil zesnulý řidič. Jel příliš rychle

15. dubna 2024  14:16

Policisté uzavřeli tragický případ srážky autobusů, při níž se loni v létě na dálnici D2 u Brna...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hasiči odstřelili trhavinou vysoký strom, výjimečný postup uzavřel silnici

12. dubna 2024  16:32

Místo běžného řezání pilou odstřel pomocí trhaviny. Výjimečný postup při likvidaci velkého...

Jižní Morava si hýčká turisty v karavanech. Najdou lepší kempy i program

17. dubna 2024  5:36

Výlety na čtyřech kolech pořád táhnou. Sbalit si svoje bydlení do kamionu a vyrazit s ním na...

Sérii o bronz zahájily vítězně basketbalistky KP Brno, Hradec srazily v závěru

16. dubna 2024  20:42

Basketbalistky KP Tany Brno rozehrály lépe sérii o ligový bronz s Hradcem Králové. Úvodní zápas na...

Provoz na D2 u Brna zastavila nehoda. Srazila se dvě nákladní auta

16. dubna 2024  19:56

Provoz na dálnici D2 na devátém kilometru ve směru na Brno zastavila vpodvečer nehoda dvou...

Jednání koalice? Výsměch, je si příliš jistá, zlobí se opozice na jižní Moravě

16. dubna 2024  18:38

Tři a půl roku šlo jihomoravskou krajskou opozici snadno přehlédnout. O razantním vymezování vůči...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...

Největší hřbitov lodí západní polokoule vznikl kvůli kardinálnímu průšvihu

Válka je o ničení a zabíjení. O újmě na životním prostředí. Snad právě proto tolik fascinuje osud Flotily duchů, která...