Pondělí 20. září 2021, svátek má Oleg
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 20. září 2021 Oleg

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

  23:42aktualizováno  3. srpna 11:16
„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném před uplynulým víkendem šéf celého VW Herbert Diess. Rozhodující dílek skládačky je tím na svém místě. Diess pro Frankfurter Allgemeine Zeitung už naznačil, jaký úkol nový šéf Škody dostane.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Škoda

Mladoboleslavská automobilka musí posílit v segmentu cenově výhodných aut. Těmi dvěma značkami německého koncernu, na které nemá Škoda podle Diesse dotírat, jsou určitě Audi a podle všeho Volkswagen.

Thomas Schäfer

Thomas Schäfer

Tím, kdo kormidlem značky pootočí, má být podle obvykle dobře informovaného magazínu Automobilwoche opravdu Thomas Schäfer. O vedoucím jihoafrické části koncernu Volkswagen se mluví jako o nejžhavějším kandidátovi na nového šéfa Škody už několik týdnů.

Novým generálem automobilky má být padesátiletý německý manažer zvolen v pondělí na zasedání představenstva značky.

Jeho zvolení vidí jako téměř jisté také předák Škodováckých odborů Jaroslav Povšík. „Neví se, kam Škodu nasměruje,“ řekl s tím, že Schäfer je pro škodovácké odbory neznámý.

„Je to pro mě takzvaně králík vytažený z klobouku, o kterém jsem prakticky nikdy neslyšel. Pochází z Jižní Afriky, v rámci značky se tomu říká větší dílna, je to něco menšího než Kvasiny,“ řekl Povšík.

Zatím neví, kam bude chtít Schäfer značku nasměrovat, bude proto sledovat jeho práci. „Před měsícem jsem s ním mluvil, položil jsem mu otázku číslo jedna, jestli přichází Škodu ztlumit, nebo rozvíjet. A on řekl: Vždycky hraju za tým, kde jsem kapitánem,“ uvedl Povšík.

Nově zvolený předseda představenstva nahradí Bernharda Maiera, který končí v čele společnosti po necelých pěti letech (čtěte zde). O jeho dalším osudu se ještě bude rozhodovat. Diess v rozhovoru pro Frankfurter Allgemeine Zeitung uznal, že rozvoj vrcholových manažerů není silnou stránkou VW (sám přišel od BMW, ze kterého dnes pochází nezvykle hodně vysokých manažerů VW). Manažery, kteří přišli o pozici, si podle Diessových slov chtějí nechat v koncernu. Podle zdroje iDNES.cz obeznámeného se situací v německém koncernu ovšem právě mezi Diessem a Maierem nepanují zrovna přátelské vztahy.

Deník Handelsblatt ihned po Maierově odvolání napsal, že doplatil na přílišné sebevědomí, protože Škoda svými vozy až příliš zatápěla klíčové značce VW, rostl jí i obrat a svými maržemi překonávala i prémiové Audi, což vedení koncernu neslo nelibě. To Diess nově vlastně potvrdil.

V posledních dnech se jako o možném Maierově nástupci spekulovalo mimo jiné o Martinu Jahnovi, který stejně jako Maier skončil jako výkonný viceprezident pro prodej a marketing jednoho ze společných podniků skupiny Volkswagen v Číně 31. července.

Maier byl do čela české automobilky povolán v listopadu 2015. Škoda pod jeho vedením uvedla na trh SUV modely Kodiaq, Karoq nebo Kamiq a firma se během jeho působení zaměřila také na elektromobilitu, digitalizaci a konektivitu.

V loňském roce zvýšila Škoda Auto své tržby o 15 % na 19,8 miliardy eur a provozní výsledek o pětinu na 1,7 miliardy eur. „V letošním prvním pololetí navzdory dramatickému poklesu přes pokles dodávek nových vozů o 31,3 % na 426 700 vozů zůstala spolu s Porsche a Scanií jedinou značkou, která za prvních šest měsíců vykázala kladný hospodářský výsledek, a to 228 milionů eur. V současné době je v Evropě jen hodně málo výrobců, kteří za první pololetí dokázali udržet zisk,“ uvádí magazín Autoweek.

Škoda proti Dacii?

„Škoda není dostatečně agresivní v konkurenci s Korejci a Francouzi. Tam promarňujeme naši šanci,“ uvedl v pátečním rozhovoru Diess. Německý koncern dlouhodobě ztroskotává ve snaze vytvořit lacinou značku, která by konkurovala extrémně úspěšné Dacii. Jestli je hlavním úkolem Škody nyní bojovat hlavně s ní, nebo s Citroënem a Kií, které hierarchicky patří výš než lowcostová Dacia, není úplně jasné. 

Stojí ovšem za připomenutí, že když Škoda představovala aktuální novou Octavii, která se vždy profilovala jako auto přerůstající klasickou nižší střední třídu o kategorii výš, vyjmenovávali manažeři Škody mezi hlavními konkurenty právě modely Opel Astra, Kia Ceed nebo Renault Mégane. 

Nový Šéf Škody

Thomas Schäfer

Narodil se 1. dubna 1970 ve městě Marburg v Hesensku. V roce 1994 vystudoval technologii výroby na Berufsakademie v Mannheimu.

Již během studií v roce 1991 začal pracovat u automobilové společnosti Daimler v Mannheimu. V letech 1994 až 1998 působil v různých funkcích v závodě v Rastattu a necelý rok působil i v USA. Poté pracoval do roku 2002 na vysokých manažerských postech v pobočce automobilky DaimlerChrysler v Jihoafrické republice.

V roce 2002 spoluzakládal pobočku automobilky DaimlerChrysler v Malajsii a ujal se funkce viceprezidenta pro výrobu. V letech 2005 až 2012 pracoval ve vysokých manažerských funkcích společnosti Daimler v Německu a v této funkci se podílel i na expanzi vozů Mercedes-Benz do Číny.

V roce 2012 nastoupil do vrcholového managementu koncernu Volkswagen. Od roku 2015 je generálním ředitelem jihoafrického zastoupení koncernu Volkswagen s působností i pro celý subsaharský africký region. Je rovněž prezidentem Africké asociace výrobců automobilů (AAAM).

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Zničené nárazníky, nabouraná auta. Mnozí řidiči neumějí ani najet do myčky

Manévrování autem natěsno ve stísněných prostorách patří k vrcholovým řidičským disciplínám. Se stále mohutnějšími a...

Škoda testuje nový sedan. Slavia se představí ještě letos

Premium Česká značka chystá nový sedan pro indický trh. Testy prototypu ovšem probíhají i v Evropě. Na vývoji pracuje jak...

Autofotka týdne: jméno Benzina zmizí. Takto se u ní 70 let tankovalo

Společnost PKN Orlen oznámila, že z českých silnic zmizí benzinky s tradičním jménem Benzina. Polský vlastník...

Na nové auto si zákazník počká i déle než rok, dodávky se stále oddalují

Čekací doba na některé nové osobní vozy se až zdvojnásobila. Zákazníci v Česku mohou na objednaná auta čekat i déle než...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

C5 je zpátky. Čínský citroën se tváří jako SUV a kombi, není ani jedno

Francouzským automobilkám a Citroënu obzvláště odvaha zkoušet něco nového vlastně nikdy nechyběla. A překvapovat...

Nesmysly o inflaci v Česku. Znovu bude nízká, uvidíte, tvrdí ekonom Michl

Premium ČSÚ zveřejnil, že inflace je nejvyšší od roku 2008, 4,1 %. Hned v pátek jsem k tomu vydal v MF DNES článek „Nebojte se...

Chci přidat 20 tisíc. Generaci Z kuráž nechybí, s trpělivostí už je to horší

Premium Sedmatřicetiletý Libor vede pobočku banky v krajském městě. Za poslední měsíce přijal několik mladých lidí, dvacátníků...

Hladovění je to nejlepší, co pro sebe lidé mohou udělat, říká neurolog

Jde o největší problém současné medicíny, a to bez ohledu na covid-19 - Alzheimerova nemoc, nejčastější typ demence....

  • Další z rubriky

Prodej fabie startuje v Česku naplno, její výrobu se snaží Škoda nebrzdit

Automobilka Škoda začala oficiálně prodávat novou generaci modelu Fabia. V předprodeji si ji objednalo přes 4 700...

Autofotka týdne: jméno Benzina zmizí. Takto se u ní 70 let tankovalo

Společnost PKN Orlen oznámila, že z českých silnic zmizí benzinky s tradičním jménem Benzina. Polský vlastník...

Sto dvacet let závodních Škodovek odstartovala motocykleta

Příběh 120 let motorsportu v podání mladoboleslavské značky vypráví nová výstava ve firemním muzeu Škody v Mladé...

Autonovinky: ford na steroidech i pod proudem a létající rangerovery

Hlavní událostí první půlky září byl v automobilovém světě autosalon v Mnichově, ale zajímavé novinky byly představeny...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

Začalo to jako chřipka, pak vzal Tereze meningokok nohy a zničil ledviny

Před čtyřmi lety si Tereza myslela, že nastydla na kole. Jenže druhý den už ležela na JIP a kvůli meningokokové infekci...

Probudila mě bolest nehtů. Od té doby nemohu chodit, říká Alfred Strejček

Už téměř čtyři roky je Alfred Strejček (79) zcela odkázaný na péči druhých. Herci, recitátorovi, moderátorovi a...

Zaměstnanci i OSVČ s více dětmi dostanou od státu daňovou vratku

Díky daňové novele se během letošního roku zvyšuje daňové zvýhodnění na druhé a další děti. Vyšší daňové zvýhodnění se...

Legíny nejsou kalhoty. Jak je vybírat a nosit, abyste si neuřízla ostudu

Snad v každém dámském šatníku nalezneme alespoň jedny legíny. Kousek tkaniny se totiž stal miláčkem žen. Některé...