Čtvrtek 6. srpna 2020, svátek má Oldřiška
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 6. srpna 2020 Oldřiška

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

  14:52aktualizováno  16:45
Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci 2020 pozici předsedy představenstva. Stal se obětí mocenského boje v koncernu Volkswagen, uvedl německý deník Handelsblatt.

Bernhard Maier | foto: Michael Kudelapro iDNES.cz

„Nástupce bude v souladu s českou legislativou zvolen při prvním zasedání představenstva společnosti Škoda Auto a.s. v srpnu 2020, následně bude jméno zveřejněno,“ sdělil iDNES.cz vedoucí komunikace podniku Tomáš Kotera s tím, že „o budoucím působišti Bernharda Maiera se v současnosti vede diskuse“.

Maier působí v koncernu VW 19 let. V autoprůmyslu začínal jako mechanik, odkud se vypracoval na pozici šéfa prodeje a marketingu Porsche, slavné značky sportovních vozů. Se Škodou prakticky nepřišel do styku, což je postup, který není v rámci koncernu VW vůbec obvyklý.

Poslední rozhovor

Bernhard Maier na iDNES.cz

Jeden z posledních rozhovorů, které Bernhard Maier poskytl pro český tisk, dal úspěšný kapitán značky redakci iDNES.cz v průběhu koronavirové uzávěry (rozhovor čtěte zde).

V mladoboleslavské automobilce se objevil 1. listopadu 2015 z pozice člena představenstva Porsche, odkud si do Mladé Boleslavi přinesl sousloví „produktová ofenziva“.

Pod jeho vedením česká firma zvýšila dodávky zákazníkům na přibližně 1,3 milionu vozů ročně. Dosáhla také rekordních hodnot tržeb i provozního zisku, který jako jedna z mála značek v koncernu VW udržela i v průběhu koronavirové pandemie.

Nyní, v době po epidemii, která je pro celý autoprůmysl složitá, Maier automobilku narychlo opustí. V poslední době to není první změna v představenstvu Škody Auto. Od 1. července nahradil Dietera Seemanna zodpovědného za nákup Karsten Schnake. Seemann odešel do předčasného důchodu.

Úspěšné roky se Škodou

Bernhard Maier se narodil 19. prosince 1959 ve městě Schwäbisch Gmünd v německé spolkové zemi Bádensko-Württembersko. Po vyučení automechanikem v roce 1979 studoval podnikovou ekonomiku ve městě Calw nedaleko Stuttgartu.

Končící šéf mladoboleslavské automobilky zahájil svou kariéru v roce 1984 ve společnosti Nixdorf Computer AG. V letech 1988 až 2001 pracoval pro společnost BMW AG na různých vedoucích pozicích v Německu i v zahraničí, stal se mimo jiné i vedoucím projektu mezinárodní strategie značek. Do Porsche nastoupil v roce 2001.

Do Škody Maier nastoupil po vypuknutí aféry Dieselgate, kdy měl za úkol uklidnit situaci. A odchází ve chvíli, kdy Škoda výjimečně dobře překonala paralýzu autoprůmyslu kvůli koronaviru

Pod jeho vedením Škoda uvedla na trh SUV modely Kodiaq, Karoq nebo Kamiq, zaměřila se také na elektromobilitu, digitalizaci a konektivitu.

Za léta ve Škodě se Maier vypracoval na skvělého rétora. Charismatickým projevem uměl zaujmout publikum, prezentace nových modelů na autosalonech i samostatných prezentacích dokázal „utáhnout“ zcela suverénně sám. Naposledy takto excelovat při prezentaci nové generace Škody Octavie koncem loňského roku (zde).

Přehled předsedů představenstva Škody Auto od vstupu VW

  • Ludvík Kalma, 1991-1996
  • Vratislav Kulhánek, 1997-2004
  • Detlef Wittig, 2004-2007
  • Reinhard Jung, 2007-2010
  • Winfried Vahland, 2010-2015
  • Bernhard Maier, 2015-2020

Škoda se pod Maierovým vedením stala podle automobilového experta EY Petra Knapa sebevědomější značkou, která reagovala na nové výzvy a posílila svou pozici v koncernu VW i na klíčových trzích západní Evropy. Zároveň byla velmi úspěšná i finančně a vyvinula řadu nových modelů. Mimo jiné nyní zodpovídá za aktivity na indickém i ruském trhu. Významně se rozšířily inovační aktivity v digitalizaci a mobilitě – jak ty ve vlastním DigiLabu, tak i ve světě, například spolupráce s izraelskými start-upy.

„Kde má Škoda rezervy oproti některým konkurentům, je při uvádění elektrifikovaných modelů, ale tam jsou jasné souvislosti s vývojem situace v koncernu VW,“ podotkl.

Co bude dál?

„Bernhard Maier je jedním z nejzkušenějších manažerů v koncernu Volkswagen. Ve funkci předsedy představenstva společnosti Škoda Auto výrazně přispěl k dalšímu vyprofilování značky. Jeho léta ve společnosti patří mezi ta nejúspěšnější v celé 125leté historii automobilky. Za to i za téměř dvě desítky mimořádně úspěšných let, nejprve ve společnosti Porsche a poté ve Škoda Auto, Bernhardu Maierovi děkuji,“ okomentoval Maierův konec Herbert Diess, vládce celého koncernu VW. 

Z toho by se dalo vyvodit, že s Maierem už dále nepočítá. Zdroj iDNES.cz z koncernu VW říká, že mezi Diessem a Maierem panovalo po celou dobu obrovské napětí. Maier ovšem díky úspěchům Škody „přežil“ ve vedení značky déle, než se čekalo.

Důvod, proč Maier ve vedení značky končí, nebude automobilka podle mluvčího Tomáše Kotery komentovat. Německý list Handelblatt uvádí, že Maierovi končil ve Škodě kontrakt, vedení koncernu VW toho tedy mohlo využít k vytlačení 60letého manažera ze společnosti.

Veleúspěšné roky Škody

Během uplynulých pěti let rostl počet vozů vyrobených v českých továrnách škodovky z 660 000 v roce 2015 na loňských rekordních 910 000 vozů. Celosvětové prodeje mladoboleslavské značky pak rostly ještě výraznější, zejména díky produkci v Číně, v zahraničí se škodovky vyrábějí také v Rusku či Indii, na Slovensku, v Alžírsku a dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Zatímco v roce 2015, kdy Maier v čele firmy začínal, prodeje dosáhly 1 055 500 vozů, loni to bylo 1,24 milionu vozů (a to navíc při meziročním poklesu o téměř procento).

Mladoboleslavská značka také pravidelně zvyšuje obrat a ročně končí v zisku řádově v desítkách miliard korun. Loni jí celosvětové tržby meziročně vzrostly o 14,5 procenta na 19,8 miliardy eur (541 miliard korun), provozní zisk pak vzrostl o pětinu na 1,7 miliardy eur (46,4 miliardy korun).

Škoda je aktivní na více než 100 trzích. Zaměstnává téměř 39 000 zaměstnanců, z toho v ČR téměř 34 000 lidí.

Podle Handelsblattu Maier doplatil na přílišné sebevědomí, protože Škoda svými vozy až příliš zatápěla klíčové značce VW, rostl jí i obrat a svými maržemi překonávala i prémiové Audi, což vedení koncernu neslo nelibě.

Maier byl podle informací německých médií oblíbencem rodin Piëchů a Porsche, které jsou hlavními hybateli dění v koncernu. „Mluvilo se prý dokonce o tom, že by se mohl stát šéfem celého koncernu. To mu ale mezi top managementem mnoho přátel neudělalo,“ podotklo Aktuálně.cz.

Kdo se ujme českého klenotu?

Německý automagazín Auto Motor und Sport o změnách ve vedení Škody spekuloval už před měsícem. Mezi možnými kandidáty na post šéfa Škody se tehdy objevilo jméno Martina Jahna, bývalého člena představenstva české automobilky.

Reálnější jsou ovšem osobnosti „zevnitř“ koncernu. U VW není obvyklé, aby na vysoké manažerské funkce přicházeli lidé z venčí, obvyklý je kariérní postup v rámci firmy.

Škoda Auto má v představenstvu koncernu dvě výrazné osobnosti, které by mohly na úspěšnou éru Berhnarda Maiera navázat.

Prvním je Christian Strube zodpovědný za vývoj, ten se ovšem podle informací iDNES.cz chystá do penze.

Druhým je veleúspěšný Michael Oeljeklaus odpovídající za oblast výroby a logistiky, který je podle hlasů z firmy tím správným „rváčem“ a za roky v Mladé Boleslavi se z něj stal muž, který pro značku doslova dýchá.

20. března 2019

  • Nejčtenější

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...

Kdo uteče, vyhraje. První automobilka ztrácí s Evropou trpělivost

Mitsubishi oznámilo, že to v Evropě balí. Zatím tedy zastavuje uvádění nových modelů. Rozhodující faktory jsou jasné:...

Škodovce chybí díly, v Boleslavi na ně čekají nedodělané octavie

V automobilce Škoda Auto začala v pondělí celozávodní dovolená, v některých případech bude trvat až dva týdny. V...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Průjezd zakázán! V Tyrolsku budou opět hnát řidiče na dálnici, hrozí pokuta

Rakouský spolkový stát Tyrolsko ohlásil dočasné zavedení zákazu vjezdu turistických vozidel na dvě hojně využívané...

Tajemství zlatých adres. Pražská vila za půl miliardy je na prodej

Premium Mohutná, ale v rámci okolní zástavby celkem nenápadná cihlová stavba v srdci diplomatické čtvrti pražské Bubenče je...

Kůže je zrcadlem vnitřních chorob, říká lékař. Jaké nemoci může ukázat?

Premium Vyrážka s pupínky, puchýřky i problémová pigmentová znaménka dokážou pěkně znepříjemnit život, ale mohou být také...

Jak se dělá byznys za miliardy. Agent Paska o přestupu Součka i dalších

Premium Jak se zrodil rekordní přestup záložníka Součka do Anglie? Kam asi tak půjde střelec Schick? Co očekává od zázračného...

  • Další z rubriky

Nuda a emoce. Odsoudit designéra na první dobrou je nesoudnost

Premium Nevím, jak to máte vy, ale mně se zvláštním způsobem líbí šmejdit v diskuzích pod představeními nových aut. A čím je to...

Kdo uteče, vyhraje. První automobilka ztrácí s Evropou trpělivost

Mitsubishi oznámilo, že to v Evropě balí. Zatím tedy zastavuje uvádění nových modelů. Rozhodující faktory jsou jasné:...

Autofotka týdne: Geniální autodesignér odhaluje, jak vznikají ikony

Ze skicáku Franka Stephensona, světoznámého automobilového designéra, pochází slavná auta, která se stala ikonami....

Umělecké dílo a inženýrský vrchol. Murray T50 je auto jako žádné jiné

Gordon Murray dělá věci po svém. Ukázal to ve formuli 1 a také jedinečným silničním vozem McLaren F1, který patří k...

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Díky, že létáte se SpaceX. Loď Crew Dragon úspěšně dopadla do moře

Američtí astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley úspěšně absolvovali nedělní návrat z Mezinárodní vesmírné stanice...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...

Nové zuby mám z Turecka. Zákrok byl psychicky náročný, říká pornoherečka

Česká pornoherečka Daisy Lee si zaletěla do Turecka pro nové zuby. Zákrok, který podstoupila na tamější klinice, ji prý...