Škoda Auto má nového šéfa z Afriky, vedení firmy přebírá hned po zvolení

  11:18aktualizováno  14:25
Předsedou představenstva Škody Auto byl v pondělí 3. srpna zvolen podle očekávání Thomas Schäfer. Německý manažer se zkušenostmi z Daimleru a dosavadní vrcholný manažer Volkswagenu v jižní Africe se funkce ujímá s okamžitou platností.

Padesátiletý Thomas Schäfer nastoupil do vrcholového managementu Volkswagenu v roce 2012. Od roku 2015 byl generálním ředitelem jihoafrického zastoupení s působností i pro celý subsaharský africký region.

„Je to pro mě takzvaně králík vytažený z klobouku, o kterém jsem prakticky nikdy neslyšel. Pochází z Jižní Afriky, v rámci značky se tomu říká větší dílna, je to něco menšího než Kvasiny,“ řekl předák škodováckých odborů Jaroslav Povšík.

Zatím neví, kam bude chtít Schäfer značku nasměrovat, bude proto sledovat jeho práci. „Před měsícem jsem s ním mluvil, položil jsem mu otázku číslo jedna, jestli přichází Škodu ztlumit, nebo rozvíjet. A on řekl: ‚Vždycky hraju za tým, kde jsem kapitánem,‘“ uvedl Povšík.

„Pro Škodu Auto je výhodou, že Thomas Schäfer je zkušený manažer s rozsáhlými zkušenostmi z výroby a rozvíjejících se trhů. S firmou může navazovat na velmi úspěšné roky růstu, rozvoje produktového portfolia a větší odpovědnosti v rámci koncernu. Čekají jej nicméně náročné výzvy na regulatorikou se rychle měnícím evropském trhu a spojené s poklesem poptávky po pandemii,“ komentuje Petr Knap, expert společnosti EY pro automobilový sektor.

Nově zvolený předseda představenstva nahradí Bernharda Maiera, který končí v čele společnosti po necelých pěti letech.

Šéfové Škody

Přehled předsedů představenstva Škody Auto od vstupu VW

„Jaký úkol dostane nový předseda představenstva? Škodovku rozvíjet, nebo ji srazit na kolena, zabrzdit a pak za to dostat jinde ještě lepší trůn? Anebo přijde a bude se rvát za firmu jako lev?“ odpovědi na otázky, které odbory Škody vznesly v uplynulých týdnech, naznačil šéf koncernu Herbert Diess v rozhovoru pro německý tisk v uplynulém týdnu. 

Mladoboleslavská automobilka musí posílit v segmentu cenově výhodných aut. Být agresivní v konkurencí korejským a francouzským značkám a nekonkurovat prémiovým značkám koncernu VW (podrobnosti čtěte zde). 

„Reálně nebudeme ještě řadu měsíců vědět, jaký konkrétní vliv bude mít nový ředitel na fungování Škody Auto. Řada zásadních a investičních rozhodnutí v tomto odvětví je na několik let dopředu. Navíc v tuhle chvíli všichni čelí nepředvídatelnému vývoji celého trhu,“ připomíná pro iDNES.cz Petr Knap z EY.

Nejen německá média píší už delší dobu o tom, že Volkswagenu vadí úspěchy Škodovky, jejíž modely nad očekávání konkurují ostatním značkám koncernu. Když v červenci bez odůvodnění skončil ve funkci tehdejší šéf představenstva Škodovky Bernhard Maier, napsal list Handelsblatt, že v jsou pozadí mocenské spory v koncernu Volkswagen. 

Německý deník napsal, že doplatil na přílišné sebevědomí, protože Škoda svými vozy až příliš zatápěla klíčové značce VW, rostl jí i obrat a svými maržemi překonávala i prémiové Audi, což vedení koncernu neslo nelibě. To Diess nově vlastně potvrdil.

Úkol pro nového šéfa: zabránit, aby Škoda dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném před uplynulým víkendem šéf celého VW Herbert Diess. Rozhodující dílek skládačky je tím na svém místě. Diess tak pro Frankfurter Allgemeine Zeitung už naznačil, jaký úkol nový šéf Škody dostane. Čtěte více

„Bude mít dost energie, bude mít dost ctižádosti, opravdu je Škodovka léno, o které bojují takzvaně němečtí kluci. Je to logistik, výrobák, uvidíme, jak se k tomu postaví,“ řekl o Schäferovi Povšík. Připomněl, že posledním českým předsedou představenstva byl Vratislav Kulhánek (skončil v roce 2004).

Thomas Schäfer na svém profilu na sociální síti LinkedIn čerstvě sdílí příspěvek německého zastoupení Škody s výsledky hospodaření značky za letošní první pololetí. Navzdory dramatickému poklesu dodávek nových vozů o 31,3 % na 426 700 vozů zůstala spolu s Porsche a Scanií jedinou značkou, která za prvních šest měsíců vykázala kladný hospodářský výsledek, a to 228 milionů eur. „V současné době je v Evropě jen hodně málo výrobců, kteří za první pololetí dokázali udržet zisk,“ uvádí magazín Autoweek.

Nový šéf přichází do tuzemské automobilky podle analytiků v nelehké době.  Hlavním úkolem Schäfera bude podle všech oslovených analytiků pozměnit další fungování automobilky.

„Před novým šéfem automobilky je hned několik výzev, se kterými se teď musí popasovat v podstatě celý trh, a jejichž řešení bude rozhodovat o tom, kteří výrobci budou i nadále úspěšní,“ komentuje pro iDNES.cz Michal Razim, expert na automobilový trh PwC Česká republika. „Škoda Auto musí investovat velké prostředky do elektrifikovaných modelů, u kterých ale není jasné, zda je zákazníci budou vlastně kupovat. Další investice si již nyní vyžaduje vývoj spalovacích motorů kompatibilních s emisní normou EURO7. Oba tyto uvedené faktory budou tlačit náklady na vyrobené auto výrazně nahoru a automobilka se tak nevyhne zdražování. Na druhé straně je tu výpad příjmů, kdy COVID-19 razantně zamíchal nabídkou i poptávkou a spotřebitelé i flotiloví kupci váhají s nákupem nových aut. K tomu všemu se přidávají i problémy dodavatelského řetězce a důležitá interní otázka úpravy směřování celé značky.“

„Automobilka utrpěla těžkou ránu zásahem pandemie COVID-19 a v nejbližších měsících se bude stále s touto složitou situací vypořádávat,“ souhlasí analytik společnosti Cyrrus Petr Pelc. Podle něj lze od nového vedení čekat úsporná opatření v rámci hospodaření společnosti, včetně omezování mzdových nákladů.

Přechod k agresivnější strategii v segmentu levnějších aut může být podle analytika společnosti Natland Petra Bartoně z krátkodobého hlediska výhodný, protože lidé budou zvlášť při prohloubení krize na autech šetřit. Dlouhodobě však jako klíčové vidí plány, se kterými Schäfer do automobilky přichází v souvislosti s rozvojem elektrických aut.

Jako o možném kandidátovi na šéfa mladoboleslavské značky se mluvilo také o Martinu Jahnovi, který skončil jako výkonný viceprezident pro prodej a marketing jednoho ze dvou společných podniků skupiny Volkswagen v Číně.

„Čechy k tomu nepustí, tam byl favorizovaný pan Jahn, byly rozhovory u rodin a já si osobně myslím, že tam vyhrála ta německá otázka,“ řekl Povšík podle kterého byl Schäfer do vedení Škody vybrán v předstihu, dnešní volba představenstvem značky byla jen formální záležitostí. 

Kancelář Fortuna na jméno nového předsedy představenstva české značky dokonce umožňovala v uplynulém týdnu vsadit. Hlavním favoritem byl i v tomto případě Schäfer.

Škoda Auto loni dodala celosvětově 1,24 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích. Zaměstnává téměř 39 000 lidí, z toho v ČR téměř 34 000.

Thomas Schäfer

Nový Šéf Škody Auto

Narodil se 1. dubna 1970 ve městě Marburg v Hesensku. V roce 1994 vystudoval technologii výroby na Berufsakademie v Mannheimu.

Již během studií v roce 1991 začal pracovat u automobilové společnosti Daimler v Mannheimu. V letech 1994 až 1998 působil v různých funkcích v závodě v Rastattu a necelý rok působil i v USA. Poté pracoval do roku 2002 na vysokých manažerských postech v pobočce automobilky DaimlerChrysler v Jihoafrické republice.

V roce 2002 spoluzakládal pobočku automobilky DaimlerChrysler v Malajsii a ujal se funkce viceprezidenta pro výrobu. V letech 2005 až 2012 pracoval ve vysokých manažerských funkcích společnosti Daimler v Německu a v této funkci se podílel i na expanzi vozů Mercedes-Benz do Číny. Do oblasti jeho odpovědnosti spadala vedle výstavby nových závodů také oblast plánování a strategie i mezinárodní logistika všech zahraničních závodů. V roce 2011 bylo jedním z jeho hlavních úkolů vedení projektu výstavby závodu značky Mercedes-Benz ve spolupráci s BAIC v Číně.

Thomas Schäfer a prezident Rwandy Paul Kagame

V roce 2012 nastoupil do vrcholového managementu koncernu Volkswagen. Od roku 2015 byl generálním ředitelem jihoafrického zastoupení koncernu Volkswagen s působností i pro celý subsaharský africký region. Je rovněž prezidentem Africké asociace výrobců automobilů (AAAM).

Během svého pětiletého působení se tu zasloužil o rozvoj prodejní sítě, zvýšil profitabilitu obchodních zastoupení a dovedl koncernové značky Volkswagen, Audi a VW Užitkové vozy k dosavadnímu rekordnímu tržnímu podílu ve výši 23,5 procenta. Pod vedením Thomase Schäfera koncern Volkswagen výrazně rozvinul a posílil svou pozici v subsaharské Africe. Přispělo k tomu i vybudování nových výrobních závodů, etablování nových kooperací s importéry i rozvoj koncepcí mobility pro Keňu, Nigérii, Rwandu a Ghanu. 

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...