Neděle 29. května 2022, svátek má Maxmilián, Maxim
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 29. května 2022 Maxmilián, Maxim

Nová Škoda Fabia dorazí příští rok. Nechali jsme si ji namalovat

„Už se těším, až v příštím roce uvedeme na trh nový model Fabia. Bude to skvělé auto, má očekávání jsou tedy velká,“ oznámil od léta nový šéf Škody Thomas Schäfer novou generaci jednoho ze stěžejních modelů značky. Nechali jsme si ji představit profesionálním designérem.

Skica Škody Fabie čtvrté generace od nezávislého designéra Petra Sieberta | foto: Petr Siebert

O nové Fabii víme, že dorazí výhradně s benzinovými motory. Jak by ale mohla vypadat? 

Nechali jsme si ji navrhnout Petrem Siebertem, nezávislým designérem, který mimo jiné učí na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni. Čtvrtou generaci malé škodovky si představuje méně zdobnou, než jsou nejnovější modely.

„Je to dáno tím, že je to malé auto,“ vysvětlil. „Snažil jsem se, aby předek i zadek měly svůj charakter, aby byla na první pohled rozpoznatelná, dnes mám totiž problém rozlišit Scalu a Octavii,“ poukazuje na velkou podobnost nejnovějších škodovek. „Snažil jsem se na ně ale navázat a zároveň ji trochu odlišit,“ vysvětluje s tím, že se dá očekávat evoluce, nikoliv revoluce v pojetí, už jen kvůli zaměření auta. „Vystouplá maska Octavie mi vadí, snažil jsem se ji navrhnout pro Fabii jinak. U zádi je inspirace především Scalou. Koncová světla jsou pak v duchu nových SUV značky,“ popisuje.

Návrh pro magazín Auto DNES a iDNES.cz zabral Siebertovi asi týden vymýšlení a skicování. Každá ze skic mu zabral asi den práce v profesionálním počítačovém modelovacím programu Autodesk Alias, se kterým pracují i designéři v automobilkách. Používají ho i stylisté v týmu Olivera Stefaniho, šéfdesignéra Škody, pod jehož vedením chystanou Fabii navrhli.

Jen na benzin

Nová Fabia – v interních dokumentech Škody má kódové označení SK27 – dožene ostatní malá auta (Seat Ibiza, Audi A1 a VW Polo) koncernu Volkswagen nabízená v Evropě a bude kompletně spočívat na platformě MQB A0, určené pro malé vozy s pohonem výhradně předních kol. Stejnou techniku využívají modely Kamiq a Scala. Na větší variantě platformy pak stojí zbytek nabídky Škody.

Aktuální provedení malé škodovky představené v roce 2014 stojí na platformě PQ 26, jež je evolucí architektury PQ 24, kterou světu představila první generace Fabie. Je to všechno dáno cykly a také kapacitami ve vývoji a výrobě. Na druhou stranu byla Škoda historicky úplně první, která auto na platformě PQ 24 představila. Fabia na ní dorazila v roce 1999, to bylo dva roky předtím, než se na ní představil Volkswagen Polo. Škoda tak bude v Evropě vůbec nejdelším uživatelem této platformy (PQ 24 a její následné evoluce PQ 25 a PQ 26). Je to dáno tím, že ve chvíli, kdy startovala automobilka s vývojem aktuální Fabie, nová platforma MQB verze A0 ještě neexistovala, konstruktéři tedy museli tehdy pracovat s dostupnou technikou předchůdkyně.

Je ovšem třeba dodat, že platformou se v koncernu VW myslí různé konstrukční celky vozu, které jsou modulární, dá se s nimi tedy pracovat nezávisle. Takže například litrové tříválcové motory a infotainment platformy MQB už model Fabia dostává dnes.

„Nástupce modelu Fabia je, stejně jako aktuální model, plánován pouze se zážehovými motory, což také odpovídá poptávce ze strany zákazníků. Elektrifikaci právě prověřujeme,“ uvedl Schäfer pro magazín Škodovácký odborář začátkem října.

Na čistě elektrickou Fabii pravděpodobně i kvůli strategii koncernu VW  – čistě bateriové vozy vyvíjet zvlášť – nedojde, ovšem pravděpodobně se nevyhne nějaké formě elektrifikace pohonu (pravděpodobně mild-hybrid), což je dnes v Evropě pro splnění přepsaných emisních limitů nutnost.

Ovšem v zájmu zachování únosné cenové hladiny budou v nabídce i verze s konvenčním systémem pohonu. Těžištěm nabídky budou podle všeho stejně jako u aktuálního provedení litrové tříválce přeplňované turbodmychadlem výhradně v benzinovém provedení (diesely tuto kategorii už zcela opustily). Nejzákladnější verze má ovšem v nabídce udržet atmosferický motor. „Fabii určitě zůstanou atmosferické motory MPI,“ řekl loni na podzim Martin Hrdlička, který šéfuje vývoji motorů a podvozků značky Škoda. „Věřím, že i ve verzi EU 7 budeme mít nadále MPI motory v nabídce i v Evropské unii,“ uvedl. Podle Hrdličky je to zajímavá technika pro nejmenší vozy, u kterých se bojuje na straně nákladů o „eurocentové položky“.

Atmosferické nepřímovstřikové motory jsou specialitou škodováckých konstruktérů. Právě ve vývojovém centru v Mladé Boleslavi vznikají tyto motory označované jako MPI pro celý svět. Palivo se u nich vstřikuje do oblasti sacího traktu a mísí se vzduchem ještě před vstupem do válců motoru. Atmosférické motory jsou žádané především mimo Evropskou unii. Pro koncern Volkswagen jsou důležité trhy v Rusku, Číně nebo jižní Americe, kde automobily jezdí na ethanol. V Africe nejsou na motory kladené tak vysoké nároky na emisní způsobilost. To všechno jsou regiony, které vyžadují robustní a levnou techniku. Z tohoto pohledu jsou motory MPI stále velmi důležité. Výrazným argumentem je také cena. Atmosferické motory jsou o mnoho set eur levnější než agregáty osazené turbodmychadlem.

Spekuluje se ještě o uvedení provedení na zemní plyn (CNG). Sbratřené VW Polo a Seat Ibiza jsou k mání i se čtyřválcem 1,5 TSI, uvidíme, zda se ho dočká i Fabia; třeba to bude první krok k většímu odlišení značek koncernu VW, po kterém volá jeho vedení. Namísto toho by ovšem mohla Fabia dostat jiný trumf, který vlastně ke Škodovce jako značce zaměřené na praktičnost pasuje.

Petr Siebert navrhl podobu hatchbacku české značky, mělo by dojít ale i na kombík. „Velmi doufám, že se nám povede vrátit do výrobních plánů novou generaci modelu Fabia Combi,“ řekl Thomas Schäfer pro Hospodářské noviny začátkem září.

O kombiverze se podle informací iDNES.cz začalo mluvit letos začátkem roku (čtěte zde). Původně ho chtěl koncern VW s příchodem nové generace zrušit a zachovat pouze hatchback. Úlohu kombiverze měl přebrat crossover Kamiq.

Kombíkové provedení dává pro automobilku smysl také z toho důvodu, že nebude mít žádnou konkurenci. Výrobci se odklánějí od kombíků odvozených od malých aut také proto, že na malém SUV, ovšem stojícím na stejně konvenční mechanice, mohou více utržit. Za kombiverzi modelu Fabia se dnes oproti hatchbacku připlácí čtrnáct tisíc. Za auto, které vypadá jako SUV, jsou zákazníci ochotni připlatit více – současný kamiq se stejným motorem a výbavou je oproti krátké fabii dražší o 73 tisíc Kč. Malé kombíky ovšem svou klientelu stále mají, a v případě prostorné aktuální fabie dokáže uhrát i roli rodinného auta pro skromnější.

Malým zádrhelem může být to, že neexistuje žádné vozidlo na platformě MQB A0 s tak dlouhým zadním převisem, který by měla Fabia Combi. To může projekční práce trochu zkomplikovat. Možná by si designéři při návrhu stylingu mohli vzpomenout na unikátní řešení, které kdysi Škoda zvolila pro model Favorit. Ten totiž v kombiverzi pojmenované Forman dostal stejné víko kufru jako krátký hatchback. Pro úsporu času, nákladů i zjednodušení výroby by se to mohlo hodit.

  • Nejčtenější

Zpomalení na spadnutí. K omezení rychlosti směřuje Německo i Francie

Dvě největší země Evropské unie nejspíš zpomalí. Ministři životního prostředí spolkových zemí podepsali memorandum, kde...

Pronájem navigace i topení. Automobilky chtějí předplatné za výbavu

Premium Je libo vyhřívání sedaček, prodloužený dojezd elektromobilu, pokročilou navigaci nebo lepší funkci světel? Zaplaťte si...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Konec amerického snu. Benzin na týden. A pak konec

Premium 17. října 1973. Ve Vídni druhým dnem jednají státy vyvážející ropu. Převážně z Blízkého východu, ale také třeba...

České Aygo dokazuje, že elektřina není jedinou cestou, říká inženýr Toyoty

Svět drtí ekonomická krize, automobilky řeší nedostatek komponentů a výroba stojí. Na nové vozy se čeká rok i více....

VIDEO: Traktor versus humvee. Zemědělec s vojákem zápasili v bahně

Luxusní traktor versus americké bojové vozidlo. Takovou potyčku vymyslel magazín Autosalon. Moderní vládce polí Fendt...

V předdůchodu si odpočinu a pak se uvidí. Možnost, o které se moc neví

Premium Má do penze pět let a je v předdůchodu na tři roky. Na víc totiž nemá naspořeno. Že to nejde? Ale ano. Legislativa to...

Mami, ty se uzdravíš! Jana Vránová o synově cestě do NHL i boji s rakovinou

Premium Před sedmi lety si prožila peklo. Bojovala s rakovinou lymfatických uzlin a nevěděla, jak to synovi, hrajícímu tehdy...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

  • Další z rubriky

Zvládli byste autoškolu? Zkuste si nové otázky

Autoškolákům přibývají do závěrečných testů nové otázky, které reagují na současnou situaci na silnicích a nově víc...

Škodě se stále nedaří vyrábět na plnou kapacitu, už došla i USB

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto stále nevyrábí na maximum své kapacity. Nadále se potýká s nedostatkem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Provozovat nabíječku je charita. Kilowatthodina by musela stát 40 korun

Aktuálně je v Evropě v provozu kolem 340 tisíc veřejných nabíjecích stanic. Je právě v tom jeden z hlavních problémů...

Loterie, která zbytečně stojí desítky tisíc. Test autoservisů odhalil rozdíly

Premium Vyzkoušeli jsme, jak si stojí autorizovaný servis vůči neautorizovaným opravnám. Servisová loterie s oktávkou ukázala...

Muž s penisem na předloktí. Pěstoval si ho šest let pro transplantaci

Je to vlastně příběh protkaný smutkem, groteskní fyzickou modifikací, ale se šťastným koncem. A též s mnoha otázkami....

Češi posílají na pomoc Ukrajině „ďáblův kočár“

Po pondělním zasedání Kontaktní skupiny pro Ukrajinu zazněla na tiskové konferenci několikrát informace, kterou...

V Charkově se skrývá tajemný supertank, příliš drahý pro sériovou výrobu

Válka na Ukrajině vstupuje do nové fáze. Rusové se po Kyjevu stahují i z okolí Charkova a chystají se zřejmě soustředit...

Zakladatel Microsoftu Bill Gates používá mobil, který byste nečekali

Miliardář a zakladatel Microsoftu Bill Gates se pochlubil tím, jaký aktuálně používá smartphone. Ačkoli Microsoft...

Konec přetáčení reklam. Na televizi Prima je musíte přetrpět, nebo zaplatit

Od prvního června nebude možné přetáčet reklamy stanic TV Prima při odloženém zhlédnutí pořadů v IPTV a OTT službách....