Středa 19. ledna 2022, svátek má Doubravka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 19. ledna 2022 Doubravka

Náhrada za TDI pro manažerský superb. První kilometry s hybridní škodou

Škody míří k zásuvce. V roce 2025 má být čtvrtina prodávaných aut české značky elektrifikovaná. První dvě škodovky vozící označení iV jsou tady. Plně elektrické citigo a hybridní superb startují. Do konce roku 2022 dorazí ještě aspoň dalších osm škodovek do zásuvky.

Každý pátý superb prodaný v Evropě má být podle plánů Škody do zásuvky. Plug-in hybridní provedení vlajkové lodi české značky je alternativou k oblíbeným dieselům.

Osmdesát dva procent vyrobených superbů koupí firmy, takže vám možná brzy jeho klíčky půjčí. Je to klasické flotilové auto, a tam se hledí na spotřebu. S nabíjecím superbem (plug-in hybrid, zkráceně PHEV) se dá jezdit za nulu, chce to ale přemýšlet a plánovat. Musíte mít totiž nabito od zásuvky. Vzhledem k tomu, že superb dokáže svištět jen na elektřinu až stočtyřicítkou, dá se do práce dojet pouze na baterky. Když se pak přidá spalovací motor, vystačí s třemi až třemi a půl litru při slušné předpisové jízdě po městě a okreskách. 

Plug-in hybridní Škoda Superb iV

Má to háček, na baterky se dá ujet nějakých 50 kilometrů. Pak je třeba zas k zásuvce, anebo nechat akumulátor dobíjet spalovací motor. Můžete to nechat všechno na mozku auta, anebo si s tím trochu „pohrát“, v menu ovládání hybridního pohonu si třeba můžete nastavit, kolik elektřiny chcete nechat „na potom“, až sjedete z dálnice, na překonání posledních kilometrů městem domů. Anebo naopak zmáčknout tlačítko a nařídit tak systému, aby pořád využíval co nejvíc elektřinu, to když víte, že nejedete daleko.

Ukazatel toku energií, statistika spotřeby a další menu obsluhy elektropohonu hybridního superbu je přehledné a intuitivní, ale trochu zanořené v infotainmentu. Rychle si na to zvyknete, ale běžně se elektrická auta svým neobvyklým pohonem ráda pochlubí na první pohled.

Superb má stejně jako citigo režim B, který navolíte pákou automatu a nařídíte tak elektromotoru integrovanému v převodovce, aby místo roztáčení kol začal fungovat jako generátor a dobíjel baterii. Intenzita zpomalování na „Béčko“ je nastavena tak akorát, auto zbržďuje s dostatečnou intenzitou, aby předvídavý řidič dokázal jezdit bez brzd. Neumí ale úplně zastavit, to musíte dobrzdit levým pedálem. Brzdící mód krátkodobě zvýší spotřebu o dva až tři litry, z toho se dá taky odvodit, že spotřeba bude hodně závislá na zacházení. Když je převodovka v klasickém jízdním režimu D a řidič uvolní plynový pedál, začne superb plachtit, a pokud jede z kopce, mírně rekuperuje.

Odvzdušňovací tlačítko

Zajímavost pro techniky

Vzhledem ke specifickému provozu hybridního modelu dochází při delším využívání ryze elektrického pohonu v palivové nádrži k přetlaku. Aby bylo možné před tankováním bezpečně otevřít víčko palivové nádrže, je potřeba v palivové nádrži nejprve snížit tlak odvzdušněním. K tomu slouží tlačítko nádrže, které se nachází vedle voliče převodovky.

Technika pro Octavii

Škoda Superb iV PHEV je první hybridní model značky, příští rok dorazí stejně elektrifikovaná nová generace Octavie. Stejný hybridní pohon dostává Volkswagen Passat nebo Seat Tarraco. To znamená 115kilowattovou benzinovou přeplňovanou čtrnáctistovku, a k tomu elektromotor v šestistupňové automatické převodovce. Dohromady dávají 160 kilowattů výkonu, tedy postaru 218 koní. Nově se dvanáctivoltová baterie přestěhovala dozadu, pod kapotou její místo zabral nabíjecí modul a elektronika řízení nabíjení. Plnit 13kWh trakční akumulátor se může maximálně 3,6 kilowatty, to trvá dobití 3,5 hodiny, z domácí 2,3kW zásuvky je to o hodinu a půl delší.

Plug-in hybridní Škoda Superb iV
Plug-in hybridní Škoda Superb iV

Škoda podle oficiálního měření udává dojezd na elektřinu 62 kilometrů a celkový přes devět set, to znamená hodně upejpavou jízdu „na holandský způsob“ (to znamená hlavně po rovině, pořád ve střehu před radary a pomalu kvůli zašmodrchanému dopravnímu značení na nepřehledných cestách).

Díky maximálnímu točivému momentu 400 Nm zvládá sprint na stovku pod osm sekund, s maximálkou přes 220 je ze superbu klasický manažerský atlet.

Už jste asi vydedukovali největší zádrhel celého systému: když o zásobu elektřiny nepečujete, nesnažíte se a nepřemýšlíte dopředu, může se při dlouhých štrekách lehce stát, že si energii v baterkách vyčerpáte, takže není čím živit elektromotor. Ten se pak jen veze a celé auto táhne akorát 156 benzinových koní. Vzhledem k tomu, že superb s instalací hybridního pohonu přibral čtvrt tuny (150 kilogramů je z toho lithium-iontová baterie), bude s tím mít docela práci a bude na to chtít benzin.

Kvůli instalaci trakční baterie pod zadní sedadla přišel superb o možnost mít rezervu, o 16 litrů se také zmenšila nádrž na benzin (nově má 50 litrů), o něco menší je taky objem kufru.

Pro všechny verze

Dnes se obvykle hybridní pohon pojí s určitým modelem nebo jeho verzí. U Superbu to má být standardní nabídka pohonu, stejně jako si vybírá zákazník druh karoserie a stupeň výbavy, zvolí benzin, naftu nebo hybrid. Takže bude superb v plug-in hybridním provedení k mání jako liftback i kombík a ve výbavách Ambition, Style, ale i Laurin&Klement a Sportline. Nepořídíte akorát hybridní čtyřkolku. 

Fotogalerie

Plug-in hybrid má specifický přední nárazník a masku chladiče, která je téměř celá zakrytovaná a je v ní schovaný za dvířky nabíjecí konektor. Oproti obyčejnému superbu má taky o centimetr snížený podvozek. Ten musel být nově naladěný, protože se zcela změnilo vyvážení auta. Na zadní nápravě teď spočívá mnohem vyšší hmotnost, auto tak působí harmoničtěji, než když má „všechno“ vpředu jako standardní verze.

Z řízení hybridního superbu si odnesete hlavně pocit „normality“. Když nechcete, nemusíte ani moc vnímat, na co jedete. Líbí se srozumitelné zobrazení v kapličce budíků, jaký motor vás pohání a jak sílu využíváte. Otáčkoměr rozdělili: levá polovina ukazuje, zda dobíjíte, nebo vybíjíte, pravá je pak otáčkoměr. Při normálním sešlápnutí plynu se auto nejprve rozjede na elektřinu, i podle dynamiky sešlápnutí a také podle rychlosti se pak mozek auta rozhodne, kdy přidá písty k dílu spalovací motor. Vše je plynulé, bez rázů. To samé při brzdění.

Kvůli hybridnímu pohonu a brzdění rekuperací dostal superb elektromechanický posilovač brzd, jako má nově chystaná octavie. Ten tedy dostane celá modelová řada Superb. Jeho výhodou je, že pedál plynu má stále stejnou progresi; nestává se tak to co u starších elektrifikovaných aut, kdy auto první třetinu dráhy pedálu téměř nebrzdí, a pak, když začnou rekuperujícímu motoru pomáhat klasické hydraulické brzdy, skokově prudce zpomaluje. Účinnost rekuperativního brzdění je podle Škody 30 procent, když se tedy akumulátor vybije, musí zbylých 70 procent do plného nabití přidat spalovací motor, prý na to stačí nějakých 60 kilometrů jízdy.

Plug-in hybrid také přináší nejnovější multimediální systém s online službami a navigací, který už dostává Scala s Kamiqem. Příští rok ho dostanou i ostatní superby. Specialitou nabíjecího provedení je zvukový generátor, který funguje jako plašička na chodce a cyklisty, když superb sviští jen na elektrony.

Ceny dotahují diesel

V Česku je aktuálně objednáno 230 plug-in hybridních superbů. Nejdůležitějšími trhy budou Německo, Velká Británie, Švédsko a Česká republika. V Česku dosáhne aspoň na speciální registrační značky pro elektrifikovaná auta, takže má jednodušší parkování v Praze.

Plug-in hybridní Škoda Superb iV

Nejlevnější Superb PHEV stojí 881 900 korun. Oproti 140kilowattovým TSI a TDI to tedy znamená příplatek 77 respektive 27 tisíc, ovšem máte za to 20 kilowatt výkonu navíc a k tomu ještě adaptivní podvozek a navigaci, kterou má PHEV v základní výbavě. Čím výš v ceníku stoupáte, tím víc se rozdíly zmenšují. Když se dopracujete k dvoulitrovému TDI se 140 kW a automatem, je hybrid dražší jen o šest tisíc.

Jen na doplnění, nejprodávanější superb v Česku má pod kapotou slabší 110kilowattové TDI, automat, pohon předních kol a stojí 850 až 900 tisíc.

  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Jak si zničit auto. Video silničářů varuje řidiče před hazardem poblíž sypačů

Správa a údržba silnic Středočeského kraje zveřejnila videozáznam z palubní kamery sypače, jehož prostřednictvím...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vana, gauč nebo basy piv? Policie radí, jak předjíždět cyklistu

Jak odhadnout jedenapůlmetrový odstup od cyklisty, kterého se chystáte předjet? Policie dává jednoduchou radu:...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Forester je nejoblíbenější ojetina Subaru. Variátorová převodovka vydrží

Premium Ojeté Subaru Forester z let 2012 až 2018 má překvapivě robustní techniku a je poměrně levně opravitelné. Ceny se však...

Nabíjecí záchranka přiveze elektřinu v krabici, klidně na sídliště

V testovacím provozu začala v Praze fungovat služba dobíjení elektromobilů z pojízdné akumulátorové nabíječky –...

Chcete rychlý Golf? Clubsport si užijete na okruhu, na okreskách se trápí

Premium Existují dvě skupiny lidí. Jedna Golf GTI miluje a druhá jej zkrátka přehlíží. Golf GTI byl totiž vždy velký kompromis...

Bájná ojetina bez investic existuje: Opel Insignia s dvoulitrovým dieselem

Premium Sen každého hledače ojetých aut – koupit utajený poklad. Auto, které je lepší, než prodávající tuší, a neumí si za něj...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...