Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Už jsme projeli první škodovku do zásuvky. Vyplatí se nebrzdit

Čeští zákazníci mají aktuálně objednáno téměř 900 elektrických modelů Citigo. Nejmenší škodovka plně přešla na elektrický pohon, minulý týden ji začala vyrábět bratislavská továrna koncernu Volkswagen. S prvním sériově vyráběným elektromobilem české značky jsme najeli první kilometry.

Nejvíc vnímáte ticho v kabině, když si nepustíte rádio a jedete v dešti, bude vás brzy otravovat hlas motorku stěračů. Citigo nemuselo podstupovat s přechodem na elektřinu znovu celkovou homologaci, takže nedostalo třeba plašičku chodců, kterou musí nová elektrická auta mít, chybí i systém nouzového volání ecall. 

Nově má však sledování auta na dálku z mobilu, třeba stav nabití baterky, dojezd, zamknutí nebo zavření oken. Na dálku jde nastavit zapnutí topení a klimatizace nebo rozsvítit světla. Jinak je to citigo, jak ho známe: obratné, výborně ovladatelné, na retardérech se jemně zhoupne, žádný lomoz nebo odskakování, kruhové objezdy díky kolům v rozích karoserie projíždí suverénně, těžký balík baterií pod podlahou snižuje těžiště, takže auto „přidržuje“ u silnice. Slušný rejd usnadní manévrování ve městě a otočky v ulicích.

Bez brzd

Volant je jen výškově nastavitelný, polohu si za ním ale najde každý. Ovládání je jednoduché, jako u každého auta s automatem. Pokročilí elektromobilisté si začnou „hrát“ s rekuperací. U aut na baterky je třeba naučit se hospodařit s energií, zbytečně nezrychlovat, předvídat a minimálně brzdit. Ideální je nepoužívat brzdy, ale zpomalovat motorem, kdy elektromotor slouží jako generátor a dobíjí baterku. Vše se ovládá pákou voliče jízdního režimu, stejnou jako u auta s automatem. Kromě polohy D pro jízdu dopředu má ještě pulzně volenou polohu B. Když zatáhnete pákou dozadu, začne auto intenzivně zpomalovat bez pomoci brzd, umí to skoro až do úplného zastavení. Při tomto zpomalování se rozsvítí i brzdová světla. Musíte si ale zvyknout brzdný režim vypínat (opět pohybem páky), jinak vás bude při další jízdě brzdit. To se ovšem může někdy hodit, třeba při poskakování v koloně.

Škoda Citigoe iV
Škoda Citigoe iV

Na to se mohou hodit ještě další tři úrovně zpomalování (rekuperace), které brzdí méně intenzivně, to se dá použít pro jízdu „na jeden pedál“, při které po uvolnění plynu auto neplachtí, ale zpomaluje. Jednotlivé stupně se nastavují pohybem páky voliče do stran.

Elektrické Citigo postavili z toho klasického, pod kapotu tak nastěhovali elektromotor (61 kW, 212 Nm), jednostupňovou převodovku integrovanou do motoru, řídící elektroniku a všechno ostatní. Všimněte si, že autu zůstala i klasická 12voltová autobaterie. Tak to má většina elektroaut: když se tato baterka vybije, auto nepojede. Trakční baterie je opravdu pouze pro roztáčení kol, a také z ní měnič malou dvanáctivoltovou dobíjí. „Velká“ baterie složená ze 168 lithium-iontových článků je schovaná v podlaze vozu pod sedadly a středovým tunelem, celý balík s rozměry 1,1 × 1,7 × 0,3 m z kufru ubral pouhý jeden litr objemu oproti benzinovému provedení. 

Škoda Citigoe iV

Kapacita 32,3 kilowatthodin má vystačit asi na 250 kilometrů městského dojezdu, to ovšem v nejúspornějším režimu Eco+, ve kterém je výkon snížen na 40 kW a 133 Nm, maximálka je omezena na 95 km/h, ale vypne se kompresor klimatizace. Další režim ECO má parametry upravené na 50 kW a 163 Nm a 120 km/h. Na plný plyn umí citigo uhánět o deset kilometrů v hodině rychleji a na stovku se rozpeláší za 12,3 sekundy. Sprinty ze semaforů do padesátky jsou ovšem mnohem čipernější, jak se na elektromobil sluší.

Nabíjejte přes noc

Z běžné domácí zásuvky na střídavý proud o výkonu 2,3 kW se prázdné citigo dobije na 80 procent za 12 hodin a 43 minut. Za hodinu to zvládne ze 40kW rychlonabíječky.

Přísně hranatá karoserie skrývá obdivuhodně velký interiér. Hlavně na šířku je místa nečekaně hodně. Dva dospělí plus dvě děti se dovnitř poskládají. Všude zaparkuje, všude se vejde. Je z něj obstojný výhled, a při parkování a brouzdání ulicemi natěsno oceníte pravidelně hranaté tvary, které jsou přehledné.

Dobře se nastupuje doširoka otvíratelnými dveřmi. Všechno působí festovně a z provedení na pohled rozhodně nečiší snaha o uspoření, nějakou vášeň, finesy a fajnové materiály však nečekejte, spíš racionalitu a střídmost.

Škoda Citigoe iV
Škoda Citigoe iV

Elektrické miniauto Škoda Citigoe iV je v nabídce výhradně v pětidveřové verzi, v Česku jen ve vyšším výbavovém stupni Style. Na pohled je poznat podle masky chladiče, která je zakrytovaná v barvě vozu, a přepracovaného předního nárazníku. Nyní je doporučená prodejní cena pro český trh 479 900 korun. Kromě klimatizace, elektricky ovládaných předních oken, centrálního zamykání s dálkovým ovládáním, rádia Swing s DAB přijímačem, tempomatu, vyhřívání předních sedadel, zadních parkovacích čidel má i přední mlhové světlomety nebo vyhřívané čelní sklo, v příplatkovém ceníku zůstala víceméně jen metalíza.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Číňané touží uspět v Evropě, je to otázka prestiže, vysvětluje šéf českého MG

MG EHS Plug-In Hybrid

VIDEO Letos stoletá značka Morris Garage je kometou evropského automobilového trhu a platí to i o tom...

Dodge poodhaluje elektrosvalovce. Charger ovšem bude pálit i benzin

Elektrický Charger bude v základní specifikaci disponovat jediným elektromotor...

VIDEO Když pálit pneumatiky, tak ekologicky. Proto bude kultovní americký svalovec Dodge Charger v...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...