Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nový Leon je frajer ve sportovním. Jede na benzin, naftu, plyn i elektřinu

  9:28aktualizováno  18:18
Seat představil svůj nejdůležitější model. Leon čtvrté generace je už od roku 1999 blízkým příbuzným Octavie, Golfu a Audi A3. Postavili ho na vylepšené technice předchůdce, přidali spoustu nových technologií, zavedli na palubu internet. Stále je to fešák.

Kolik stojí vyvinout nové auto? Seat to prozradil: přes miliardu eur. To ovšem předpokládá, že můžete čerpat ze zásobárny komponent koncernu Volkswagen, použít už vyvinutá řešení používaná napříč více značkami a máte továrnu, ve které přeprogramujete roboty a případně doplníte nová stanoviště pro montáž nových prvků. Takže udávaná částka víc než 1,1 miliardy eur je spíš spodní hranice.

Seat Leon vždy vyvíjeli a vyráběli v domovské továrně v Martorellu na dohled od Barcelony. Je to nejdůležitější model na českém trhu. V předchozích třech generacích se jich prodalo přes 2,2 milionu. „Leon byl s víc než 150 900 dodanými vozy v roce 2019 nejprodávanějším modelem značky a v uplynulých pěti letech byl nejprodávanějším automobilem ve Španělsku,“ řekl Wayne Griffiths z vedení Seatu.

Leon je pilířem značky i podle Carstena Isenseeho, který dočasně šéfuje Seatu poté, co jeho předchůdce Luca de Meo narychlo skončil. Ve chvíli, kdy se nový Leon představil, se oficiálně potvrdilo že de Meo povede automobilku Renault.

Nový Leon postavili na modernizované modulární platformě MQB Evo koncernu Volkswagen pro modely se spalovacím motorem vpředu napříč. „Zcela nový Leon je prvním kompletně síťově propojeným modelem značky,“ zdůrazňuje Seat. Internet na palubě, navigace propočítávající trasu online a další vychytávky právě publikum Seatu ocení. Leon má totiž podle Isenseho nejmladší zákazníky v segmentu, v průměru o deset let mladší než u konkurence.

Těm padne do noty taky design. Alejandro Mesonero-Romanos, šéfdesignér značky, to shrnuje jednoduše: Leon vznikl v hlavním městě Katalánska, městě proslaveném svým volnomyšlenkářským životním stylem, živým, živočišným, barcelonským. A takový má být i Leon. Oproti předchůdci je zakulacenější, sportovnější, v některých ohledech rafinovanější. Základními požadavky byly jednoduchost a čistota. Zároveň Mesonero-Romanos chtěl, aby byl výrazný. Důležité jsou vybalancované proporce. Charakteristická bude dlouhá příď s přísně vertikální maskou chladiče a zapuštěnýma přimhouřenýma očima světel. Bok vyrýsovávají jen tři prolisy. Záď u kombíku i hatchbacku (obě provedení představil Seat současně) charakterizuje rychle klesající linie, to ubralo trochu litrů v kufru nad roletkou.

Seat Leon
Seat Leon

Alejandro Mesonero-Romanos je charismatický vypravěč, takže mu publikum věří, že inspirací pro světelnou linku propojující zadní světla a taky pro tu rámující v interiéru přístrojovku, byl západ slunce nad mořem, který romanticky osvětluje hladinu, když špacírujete po barcelonské pláži. Ale pohádky se dobře poslouchají. A se světlem si u Seatu už tradičně hrají rádi. Lištu osvětlující interiér využívá například taky asistent pro změnu jízdního pruhu nebo asistent pro detekci nebezpečí při vystupování. Bílé světlo diod čelních lamp vytváří světelný tok až 900 lumenů (standardní LED poskytují podle Seatu 550 lumenů). Každý modul je vybaven 22 diodami LED, které obstarávají všechno: tlumená světla, dálková světla, světla pro denní svícení a dynamické ukazatele směru.

Obě karosářské verze se protáhly, trochu zúžily a snížily. Hatchback je dlouhý 4 368 mm (+86 mm), kombík, pojmenovaný Sportstourer, 4 642 mm (+93 mm); šířka je 1 800 mm (-16 mm), rozvor 2 686 mm (+50 mm), výška 1 456 mm (-3 mm) u hatchbacku a 1 448 mm (-3 mm) u kombi. Kufr hatchbacku je 380litrový (jako u předchůdce), u Sportstoureru narostl o třicet litrů na 617 litrů. Na výběr je z kol velikosti 16 až 18 palců.

Moc hezký je interiér. Horizontálně členěné, uklizené přístrojové desce dominuje velký tablet infotainmentu. Menší je osmi-, větší desetipalcový. Líbí se sportovně tvarovaný volant. Inovovaná platforma MQB Evo přinesla nejen Leonu, ale také příbuzným v podobě nového Golfu a Octavie volič automatické převodovky „shift-by-wire. Tento systém nemá mechanické propojení páky voliče s převodovkou, signály pro řazení jsou přenášeny elektronicky. Takže na středovém tunelu vystačí s malým pulzním ovladačem.

Seat Leon

Díky nárůstu podélných rozměrů je na zadních místech víc místa pro nohy. Dvojici dospělých tam prostor scházet nemůže. Prima detailem je 230voltová zásuvka v kufru, aby tam mohl motorista dobít elektrokoloběžku, která je hitem nabídky Seatu.

Benzin, nafta, plyn, elektřina

Pod kapotu bude na výběr ze čtyř variant pohonu: benzin, turbodiesel, CNG a plug-in hybrid. Všechny zážehové motory pro nový Leon jsou vybaveny přímým vstřikováním benzinu a přeplňováním výfukovým turbodmychadlem. Nabídku startuje tříválec 1,0 TSI 81 kW/110 k, standardně s 6stupňovou manuální převodovkou. Ve výkonových variantách 96 kW/130 k nebo 110 kW/150 k jsou k dispozici větší čtyřválcové zážehové motory 1,5 litru vybavené systémem deaktivace válců. Na vrcholu nabídky stojí jednotka 2,0 TSI s výkonem 140 kW/190 k a dvouspojkovou převodovkou. Litr a slabší patnáctistovka pracují v Millerově cyklu a mají turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek. V provedení s dvouspojkovým automatem dostanou tyto agregáty „lehkou“ hybridizaci. Částečně hybridní pohon používá 48V generátor s funkcí spouštěče a 48V sadu lithium-iontových akumulátorů. V některých jízdních situacích pak auto jede setrvačností s vypnutým motorem, během zpomalování rekuperuje energii a pomáhá spalovacímu motoru při akceleraci.

Turbodiesely jsou vždy dvoulitrové, startují na výkonu 85 kW/115 k ve spojení s mechanickou 6stupňovou převodovkou, verze o výkonu 110 kW/150 k mohou mít automat DSG. Sportstourer přidá k takovému provedení možnost připlatit za pohon všech kol.

Od podzimu bude v nabídce také Leon s jednotkou 1,5 TGI na CNG, která poskytuje nejvyšší výkon 96 kW/130 k. Auto má tři nádrže na CNG s celkovou kapacitou 17,3 kg stlačeného zemního plynu. Benzinová nádrž je jen malá na nouzové dojetí k plničce.

Plug-in hybridní provedení kombinuje zážehový motor 1,4 TSI s elektromotorem, sadou lithium-iontových akumulátorů o kapacitě 13 kWh a šestistupňovou převodovkou DSG. Maximální výkon je 150 kW/204 k. Čistě na elektřinu takový leon ujede až 60 km.

Seat Leon

Schéma podvozku je stejné jako u předchůdců: vpředu zavěšení McPherson, vzadu podle varianty pohonu a výkonového provedení buď torzní příčka, nebo víceprvkové zavěšení. V příplatkové výbavě nebude chybět adaptivní podvozek DCC, který individuálně optimalizuje nastavení tlumičů každého kola podle hromady sledovaných parametrů. Kromě chování kol, ze kterého vyhodnocuje provozní podmínky a stav vozovky, zohledňuje také úhel otočení volantu, polohu pedálů brzdy a plynu.

Hatchbacky dorazí do Česka v březnu, na začátku července pak kombík. V létě se přidá plug-in hybrid a CNG na podzim. Ceny zatím automobilka nezveřejnila, podle všeho lehce narostou, stále by ovšem Leon měl zůstat levnější z tria Golf–Octavia–Leon.

  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  16:11

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Povinná antihackerská ochrana znamená stop pro oblíbené fiaty i hravá porsche

15. dubna 2024

Premium Od července 2024 bude platit nový předpis, který říká, že na území EU musí být všechna nově...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  16:11

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Německý boj o klima. Ministr dopravy děsí řidiče plány na zákazy jízdy

17. dubna 2024

Německý ministr dopravy Volker Wissing vystrašil miliony německých řidičů slovy o možných plošných...

Čínská Chery chce dobýt Evropu mezi prvními. Začínala s fejkovým toledem

17. dubna 2024

Chery se stane první čínskou automobilkou, která bude mít v Evropě svoji továrnu. Bude to ve...

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...

Největší hřbitov lodí západní polokoule vznikl kvůli kardinálnímu průšvihu

Válka je o ničení a zabíjení. O újmě na životním prostředí. Snad právě proto tolik fascinuje osud Flotily duchů, která...