Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Nový Leon je frajer ve sportovním. Jede na benzin, naftu, plyn i elektřinu

  9:28aktualizováno  18:18
Seat představil svůj nejdůležitější model. Leon čtvrté generace je už od roku 1999 blízkým příbuzným Octavie, Golfu a Audi A3. Postavili ho na vylepšené technice předchůdce, přidali spoustu nových technologií, zavedli na palubu internet. Stále je to fešák.

Kolik stojí vyvinout nové auto? Seat to prozradil: přes miliardu eur. To ovšem předpokládá, že můžete čerpat ze zásobárny komponent koncernu Volkswagen, použít už vyvinutá řešení používaná napříč více značkami a máte továrnu, ve které přeprogramujete roboty a případně doplníte nová stanoviště pro montáž nových prvků. Takže udávaná částka víc než 1,1 miliardy eur je spíš spodní hranice.

Seat Leon vždy vyvíjeli a vyráběli v domovské továrně v Martorellu na dohled od Barcelony. Je to nejdůležitější model na českém trhu. V předchozích třech generacích se jich prodalo přes 2,2 milionu. „Leon byl s víc než 150 900 dodanými vozy v roce 2019 nejprodávanějším modelem značky a v uplynulých pěti letech byl nejprodávanějším automobilem ve Španělsku,“ řekl Wayne Griffiths z vedení Seatu.

Leon je pilířem značky i podle Carstena Isenseeho, který dočasně šéfuje Seatu poté, co jeho předchůdce Luca de Meo narychlo skončil. Ve chvíli, kdy se nový Leon představil, se oficiálně potvrdilo že de Meo povede automobilku Renault.

Nový Leon postavili na modernizované modulární platformě MQB Evo koncernu Volkswagen pro modely se spalovacím motorem vpředu napříč. „Zcela nový Leon je prvním kompletně síťově propojeným modelem značky,“ zdůrazňuje Seat. Internet na palubě, navigace propočítávající trasu online a další vychytávky právě publikum Seatu ocení. Leon má totiž podle Isenseho nejmladší zákazníky v segmentu, v průměru o deset let mladší než u konkurence.

Těm padne do noty taky design. Alejandro Mesonero-Romanos, šéfdesignér značky, to shrnuje jednoduše: Leon vznikl v hlavním městě Katalánska, městě proslaveném svým volnomyšlenkářským životním stylem, živým, živočišným, barcelonským. A takový má být i Leon. Oproti předchůdci je zakulacenější, sportovnější, v některých ohledech rafinovanější. Základními požadavky byly jednoduchost a čistota. Zároveň Mesonero-Romanos chtěl, aby byl výrazný. Důležité jsou vybalancované proporce. Charakteristická bude dlouhá příď s přísně vertikální maskou chladiče a zapuštěnýma přimhouřenýma očima světel. Bok vyrýsovávají jen tři prolisy. Záď u kombíku i hatchbacku (obě provedení představil Seat současně) charakterizuje rychle klesající linie, to ubralo trochu litrů v kufru nad roletkou.

Seat Leon
Seat Leon

Alejandro Mesonero-Romanos je charismatický vypravěč, takže mu publikum věří, že inspirací pro světelnou linku propojující zadní světla a taky pro tu rámující v interiéru přístrojovku, byl západ slunce nad mořem, který romanticky osvětluje hladinu, když špacírujete po barcelonské pláži. Ale pohádky se dobře poslouchají. A se světlem si u Seatu už tradičně hrají rádi. Lištu osvětlující interiér využívá například taky asistent pro změnu jízdního pruhu nebo asistent pro detekci nebezpečí při vystupování. Bílé světlo diod čelních lamp vytváří světelný tok až 900 lumenů (standardní LED poskytují podle Seatu 550 lumenů). Každý modul je vybaven 22 diodami LED, které obstarávají všechno: tlumená světla, dálková světla, světla pro denní svícení a dynamické ukazatele směru.

Obě karosářské verze se protáhly, trochu zúžily a snížily. Hatchback je dlouhý 4 368 mm (+86 mm), kombík, pojmenovaný Sportstourer, 4 642 mm (+93 mm); šířka je 1 800 mm (-16 mm), rozvor 2 686 mm (+50 mm), výška 1 456 mm (-3 mm) u hatchbacku a 1 448 mm (-3 mm) u kombi. Kufr hatchbacku je 380litrový (jako u předchůdce), u Sportstoureru narostl o třicet litrů na 617 litrů. Na výběr je z kol velikosti 16 až 18 palců.

Moc hezký je interiér. Horizontálně členěné, uklizené přístrojové desce dominuje velký tablet infotainmentu. Menší je osmi-, větší desetipalcový. Líbí se sportovně tvarovaný volant. Inovovaná platforma MQB Evo přinesla nejen Leonu, ale také příbuzným v podobě nového Golfu a Octavie volič automatické převodovky „shift-by-wire. Tento systém nemá mechanické propojení páky voliče s převodovkou, signály pro řazení jsou přenášeny elektronicky. Takže na středovém tunelu vystačí s malým pulzním ovladačem.

Seat Leon

Díky nárůstu podélných rozměrů je na zadních místech víc místa pro nohy. Dvojici dospělých tam prostor scházet nemůže. Prima detailem je 230voltová zásuvka v kufru, aby tam mohl motorista dobít elektrokoloběžku, která je hitem nabídky Seatu.

Benzin, nafta, plyn, elektřina

Pod kapotu bude na výběr ze čtyř variant pohonu: benzin, turbodiesel, CNG a plug-in hybrid. Všechny zážehové motory pro nový Leon jsou vybaveny přímým vstřikováním benzinu a přeplňováním výfukovým turbodmychadlem. Nabídku startuje tříválec 1,0 TSI 81 kW/110 k, standardně s 6stupňovou manuální převodovkou. Ve výkonových variantách 96 kW/130 k nebo 110 kW/150 k jsou k dispozici větší čtyřválcové zážehové motory 1,5 litru vybavené systémem deaktivace válců. Na vrcholu nabídky stojí jednotka 2,0 TSI s výkonem 140 kW/190 k a dvouspojkovou převodovkou. Litr a slabší patnáctistovka pracují v Millerově cyklu a mají turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek. V provedení s dvouspojkovým automatem dostanou tyto agregáty „lehkou“ hybridizaci. Částečně hybridní pohon používá 48V generátor s funkcí spouštěče a 48V sadu lithium-iontových akumulátorů. V některých jízdních situacích pak auto jede setrvačností s vypnutým motorem, během zpomalování rekuperuje energii a pomáhá spalovacímu motoru při akceleraci.

Turbodiesely jsou vždy dvoulitrové, startují na výkonu 85 kW/115 k ve spojení s mechanickou 6stupňovou převodovkou, verze o výkonu 110 kW/150 k mohou mít automat DSG. Sportstourer přidá k takovému provedení možnost připlatit za pohon všech kol.

Od podzimu bude v nabídce také Leon s jednotkou 1,5 TGI na CNG, která poskytuje nejvyšší výkon 96 kW/130 k. Auto má tři nádrže na CNG s celkovou kapacitou 17,3 kg stlačeného zemního plynu. Benzinová nádrž je jen malá na nouzové dojetí k plničce.

Plug-in hybridní provedení kombinuje zážehový motor 1,4 TSI s elektromotorem, sadou lithium-iontových akumulátorů o kapacitě 13 kWh a šestistupňovou převodovkou DSG. Maximální výkon je 150 kW/204 k. Čistě na elektřinu takový leon ujede až 60 km.

Seat Leon

Schéma podvozku je stejné jako u předchůdců: vpředu zavěšení McPherson, vzadu podle varianty pohonu a výkonového provedení buď torzní příčka, nebo víceprvkové zavěšení. V příplatkové výbavě nebude chybět adaptivní podvozek DCC, který individuálně optimalizuje nastavení tlumičů každého kola podle hromady sledovaných parametrů. Kromě chování kol, ze kterého vyhodnocuje provozní podmínky a stav vozovky, zohledňuje také úhel otočení volantu, polohu pedálů brzdy a plynu.

Hatchbacky dorazí do Česka v březnu, na začátku července pak kombík. V létě se přidá plug-in hybrid a CNG na podzim. Ceny zatím automobilka nezveřejnila, podle všeho lehce narostou, stále by ovšem Leon měl zůstat levnější z tria Golf–Octavia–Leon.

  • Nejčtenější

Nejdražší auto v Česku koupíte jen v beskydské vsi. Připravte si 67 milionů

V Česku se začalo prodávat nejvýkonnější italské auto za 67 milionů korun. Obci Čeladná, která se nachází v okrese Frýdek-Místek v Moravskoslezském kraji v podhůří Beskyd, se dostalo privilegia stát...

26. července 2024

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

VIDEO: Superman, puk či lepení. Zmapovali jsme nejčastější chyby řidičů, které zabíjí

O víkendu vyvrcholí prázdninová cestovní horečka a na silnice se vydají statisíce turistů z mnoha zemí střední Evropy. Kromě Bavorů, kterým začínají prázdniny tento rok 29. července, na silnice...

25. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Neleští se, brousí. Slavných sporťáků oblečených v nerezu je v Česku až patnáct

Auto snů. V mnoha ohledech jedinečné – s karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série Návrat do budoucnosti. V sobotu...

23. července 2024

Svět aut na sociálních sítích ovládla italská komedie a drahé/levné odtahy

Nestíháte, nebo nechcete sledovat sociální sítě? Naprosto to chápeme, a proto jsme vybrali podle nás to nejzajímavější nebo nejvtipnější. Tentokrát měla velký úspěch hlavně Alfa Romeo s Fordem.

27. července 2024

Diář petrolheada: Na Kladno za tuningem, do východních Čech za hadráky

Stejně jako v předchozích letech dorazí i letos na nejstarší kladenské náměstí majitelé a příznivci upravených vozů. Na plac před místním magistrátem zavítali již pojedenácté v řadě. O nadcházejícím...

26. července 2024

EU si vyhlédla srbské lithium. Ekologové chystají mohutné protesty

Srbsko, Evropská unie a Německo v Bělehradě podepsaly dohodu o záměru těžit srbské zásoby lithia, které se používá na výrobu baterií především do elektromobilů. Prohlášení o záměru bylo podepsáno za...

25. července 2024,  aktualizováno  26.7 8:22

Bez dotací to nejde. Analýza ukazuje, jak moc na nich elektromobilita závisí

Ekologická lobbistická organizace Transport & Environment označila Německo za „nemocného muže Evropy“, protože na rozdíl od evropského průměru se v této zemi téměř zastavil nárůst prodejů...

26. července 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....