Středa 29. června 2022, svátek má Petr, Pavel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. června 2022 Petr, Pavel

Nový Leon je frajer ve sportovním. Jede na benzin, naftu, plyn i elektřinu

  9:28aktualizováno  18:18
Seat představil svůj nejdůležitější model. Leon čtvrté generace je už od roku 1999 blízkým příbuzným Octavie, Golfu a Audi A3. Postavili ho na vylepšené technice předchůdce, přidali spoustu nových technologií, zavedli na palubu internet. Stále je to fešák.

Kolik stojí vyvinout nové auto? Seat to prozradil: přes miliardu eur. To ovšem předpokládá, že můžete čerpat ze zásobárny komponent koncernu Volkswagen, použít už vyvinutá řešení používaná napříč více značkami a máte továrnu, ve které přeprogramujete roboty a případně doplníte nová stanoviště pro montáž nových prvků. Takže udávaná částka víc než 1,1 miliardy eur je spíš spodní hranice.

Fotogalerie

Seat Leon vždy vyvíjeli a vyráběli v domovské továrně v Martorellu na dohled od Barcelony. Je to nejdůležitější model na českém trhu. V předchozích třech generacích se jich prodalo přes 2,2 milionu. „Leon byl s víc než 150 900 dodanými vozy v roce 2019 nejprodávanějším modelem značky a v uplynulých pěti letech byl nejprodávanějším automobilem ve Španělsku,“ řekl Wayne Griffiths z vedení Seatu.

Leon je pilířem značky i podle Carstena Isenseeho, který dočasně šéfuje Seatu poté, co jeho předchůdce Luca de Meo narychlo skončil. Ve chvíli, kdy se nový Leon představil, se oficiálně potvrdilo že de Meo povede automobilku Renault.

Nový Leon postavili na modernizované modulární platformě MQB Evo koncernu Volkswagen pro modely se spalovacím motorem vpředu napříč. „Zcela nový Leon je prvním kompletně síťově propojeným modelem značky,“ zdůrazňuje Seat. Internet na palubě, navigace propočítávající trasu online a další vychytávky právě publikum Seatu ocení. Leon má totiž podle Isenseho nejmladší zákazníky v segmentu, v průměru o deset let mladší než u konkurence.

Těm padne do noty taky design. Alejandro Mesonero-Romanos, šéfdesignér značky, to shrnuje jednoduše: Leon vznikl v hlavním městě Katalánska, městě proslaveném svým volnomyšlenkářským životním stylem, živým, živočišným, barcelonským. A takový má být i Leon. Oproti předchůdci je zakulacenější, sportovnější, v některých ohledech rafinovanější. Základními požadavky byly jednoduchost a čistota. Zároveň Mesonero-Romanos chtěl, aby byl výrazný. Důležité jsou vybalancované proporce. Charakteristická bude dlouhá příď s přísně vertikální maskou chladiče a zapuštěnýma přimhouřenýma očima světel. Bok vyrýsovávají jen tři prolisy. Záď u kombíku i hatchbacku (obě provedení představil Seat současně) charakterizuje rychle klesající linie, to ubralo trochu litrů v kufru nad roletkou.

Seat Leon
Seat Leon

Alejandro Mesonero-Romanos je charismatický vypravěč, takže mu publikum věří, že inspirací pro světelnou linku propojující zadní světla a taky pro tu rámující v interiéru přístrojovku, byl západ slunce nad mořem, který romanticky osvětluje hladinu, když špacírujete po barcelonské pláži. Ale pohádky se dobře poslouchají. A se světlem si u Seatu už tradičně hrají rádi. Lištu osvětlující interiér využívá například taky asistent pro změnu jízdního pruhu nebo asistent pro detekci nebezpečí při vystupování. Bílé světlo diod čelních lamp vytváří světelný tok až 900 lumenů (standardní LED poskytují podle Seatu 550 lumenů). Každý modul je vybaven 22 diodami LED, které obstarávají všechno: tlumená světla, dálková světla, světla pro denní svícení a dynamické ukazatele směru.

Obě karosářské verze se protáhly, trochu zúžily a snížily. Hatchback je dlouhý 4 368 mm (+86 mm), kombík, pojmenovaný Sportstourer, 4 642 mm (+93 mm); šířka je 1 800 mm (-16 mm), rozvor 2 686 mm (+50 mm), výška 1 456 mm (-3 mm) u hatchbacku a 1 448 mm (-3 mm) u kombi. Kufr hatchbacku je 380litrový (jako u předchůdce), u Sportstoureru narostl o třicet litrů na 617 litrů. Na výběr je z kol velikosti 16 až 18 palců.

Moc hezký je interiér. Horizontálně členěné, uklizené přístrojové desce dominuje velký tablet infotainmentu. Menší je osmi-, větší desetipalcový. Líbí se sportovně tvarovaný volant. Inovovaná platforma MQB Evo přinesla nejen Leonu, ale také příbuzným v podobě nového Golfu a Octavie volič automatické převodovky „shift-by-wire. Tento systém nemá mechanické propojení páky voliče s převodovkou, signály pro řazení jsou přenášeny elektronicky. Takže na středovém tunelu vystačí s malým pulzním ovladačem.

Seat Leon

Díky nárůstu podélných rozměrů je na zadních místech víc místa pro nohy. Dvojici dospělých tam prostor scházet nemůže. Prima detailem je 230voltová zásuvka v kufru, aby tam mohl motorista dobít elektrokoloběžku, která je hitem nabídky Seatu.

Benzin, nafta, plyn, elektřina

Pod kapotu bude na výběr ze čtyř variant pohonu: benzin, turbodiesel, CNG a plug-in hybrid. Všechny zážehové motory pro nový Leon jsou vybaveny přímým vstřikováním benzinu a přeplňováním výfukovým turbodmychadlem. Nabídku startuje tříválec 1,0 TSI 81 kW/110 k, standardně s 6stupňovou manuální převodovkou. Ve výkonových variantách 96 kW/130 k nebo 110 kW/150 k jsou k dispozici větší čtyřválcové zážehové motory 1,5 litru vybavené systémem deaktivace válců. Na vrcholu nabídky stojí jednotka 2,0 TSI s výkonem 140 kW/190 k a dvouspojkovou převodovkou. Litr a slabší patnáctistovka pracují v Millerově cyklu a mají turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek. V provedení s dvouspojkovým automatem dostanou tyto agregáty „lehkou“ hybridizaci. Částečně hybridní pohon používá 48V generátor s funkcí spouštěče a 48V sadu lithium-iontových akumulátorů. V některých jízdních situacích pak auto jede setrvačností s vypnutým motorem, během zpomalování rekuperuje energii a pomáhá spalovacímu motoru při akceleraci.

Turbodiesely jsou vždy dvoulitrové, startují na výkonu 85 kW/115 k ve spojení s mechanickou 6stupňovou převodovkou, verze o výkonu 110 kW/150 k mohou mít automat DSG. Sportstourer přidá k takovému provedení možnost připlatit za pohon všech kol.

Od podzimu bude v nabídce také Leon s jednotkou 1,5 TGI na CNG, která poskytuje nejvyšší výkon 96 kW/130 k. Auto má tři nádrže na CNG s celkovou kapacitou 17,3 kg stlačeného zemního plynu. Benzinová nádrž je jen malá na nouzové dojetí k plničce.

Plug-in hybridní provedení kombinuje zážehový motor 1,4 TSI s elektromotorem, sadou lithium-iontových akumulátorů o kapacitě 13 kWh a šestistupňovou převodovkou DSG. Maximální výkon je 150 kW/204 k. Čistě na elektřinu takový leon ujede až 60 km.

Seat Leon

Schéma podvozku je stejné jako u předchůdců: vpředu zavěšení McPherson, vzadu podle varianty pohonu a výkonového provedení buď torzní příčka, nebo víceprvkové zavěšení. V příplatkové výbavě nebude chybět adaptivní podvozek DCC, který individuálně optimalizuje nastavení tlumičů každého kola podle hromady sledovaných parametrů. Kromě chování kol, ze kterého vyhodnocuje provozní podmínky a stav vozovky, zohledňuje také úhel otočení volantu, polohu pedálů brzdy a plynu.

Hatchbacky dorazí do Česka v březnu, na začátku července pak kombík. V létě se přidá plug-in hybrid a CNG na podzim. Ceny zatím automobilka nezveřejnila, podle všeho lehce narostou, stále by ovšem Leon měl zůstat levnější z tria Golf–Octavia–Leon.

  • Nejčtenější

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

To z pravidel nevyčtete. Vysoká řidičská upozorní na časté chyby ve městech

Přednost v jízdě na větších křižovatkách a nesprávné parkování na sídlištích jsou podle dopravního experta Romana...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Evropa poznává Havana efekt. Ojetá auta zdražují a lidé nemají na nová

Premium Svých aut se Němci nechtějí vzdát v žádném případě. Vysoké ceny pohonných hmot a práce z domu však vedou k tomu, že...

Clarkson prohání poklad Škody. Grand Tour projede Česko, Slovensko i Polsko

Škoda 1100 OHC je jednou z nejslavnějších a nejvzácnějších perel muzea automobilky v Mladé Boleslavi. Jeremy Clarkson...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejrychlejší Češka se pokutám vyhýbá. Chlapům na okruhu nic nedaruje

Gabriela Jílková, nejrychlejší Češka a dost pravděpodobně jedna z nejrychlejších závodnic na světě, už si brzdové...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Evropa táhne proti lithiu. Potřebuje ho ovšem pro nařizované elektromobily

Premium Levá ruka neví, co dělá pravá. Jinak nelze popsat rozhodování Evropské unie, jež tlačí na rozmach elektromobility....

Clarkson prohání poklad Škody. Grand Tour projede Česko, Slovensko i Polsko

Škoda 1100 OHC je jednou z nejslavnějších a nejvzácnějších perel muzea automobilky v Mladé Boleslavi. Jeremy Clarkson...

Tržby českého autoprůmyslu stouply na 1,1 bilionu. Firmy straší Euro 7

Tuzemským automobilkám a výrobcům dílů loni stouply tržby o 5,9 procenta na 1,102 bilionu korun. Objem exportu se...

Autonovinky snů. Supermercedes jede pozdě, Picasso postavil sporťák z uhlíku

Čerstvý přehled zajímavých novinek ukazuje, že automobilový průmysl je stále nekončící pestrou směsicí zajímavých...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...