Pondělí 21. června 2021, svátek má Alois
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 21. června 2021 Alois

Nový Seat Leon je skvělý, přišel však o cenovou výhodu

Kdyby Škoda vyráběla Octavii jako klasický hatchback s krátkou zádí, byla by přesně taková, jako je nový Leon. Čtvrtá generace španělského bestselleru potvrzuje, že Škodovka a Seat mají k sobě v koncernu VW asi nejblíž. Přímočaře postavené auto funguje perfektně a líbí se.

Seat Leon | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Leon je už od roku 1999 blízkým příbuzným Octavie, Golfu a Audi A3. Čtvrtou generaci postavili na vylepšené technice předchůdce, přidali spoustu nových technologií a zavedli na palubu internet, díky kterému navigace propočítává trasu online, a další vychytávky.

Nejdůležitější seat vždy vyvíjeli a vyráběli v domovské továrně v Martorellu na dohled od Barcelony. Je to také nejvýznamnější model značky na českém trhu. V předchozích třech generacích se jich prodalo přes 2,2 milionu.

Nový Leon postavili na modernizované modulární platformě MQB Evo koncernu Volkswagen pro modely se spalovacím motorem vpředu napříč.

Seat představil najednou verze hatchback i kombík pojmenovaný Sportstourer. Obě karosářské varianty se protáhly, trochu zúžily a snížily. Kufr hatchbacku je 380l (stejně jako u předchůdce) se zvýšenou nákladovou hranou nárazníku.

Prvním seznámení jsme si dali s Leonem s benzinovou patnáctistovkou a naftovým dvoulitrem, oba se sto padesáti koňmi (110 kW) a automatem. Schéma podvozku je stejné jako u předchůdců: vpředu zavěšení McPherson, vzadu podle varianty pohonu a výkonového provedení buď torzní příčka, nebo víceprvkové zavěšení (to pro nejvýkonnější varianty). V příplatkové výbavě nechybí adaptivní podvozek. Na výběr je z kol velikosti 16 až 18 palců.

V prvních zatáčkách vás okamžitě překvapí jízdní komfort. Je perfektní. Tradiční poučku, že seaty mívají oproti srovnatelným škodovkám tvrdší podvozek, Leon nepotvrzuje. Spíš naopak. Auto skvěle drží stopu, překvapily nás jen trochu větší náklony.

Při dálničních rychlostech nám pak přišlo, že jsme výrazně slyšeli aerodynamický hluk, je to však (trochu paradoxně) také tím, že kabina je příkladně odhlučněná od motoru.

Moc hezký je interiér. Horizontálně členěná subtilní přístrojovka se zbavila tlačítek, jak je dnes nejen u koncernu VW zvykem. Vévodí jí velký dotykový displej tabletu infotainmentu ovládající vše včetně klimatizace. Dobrou vychytávkou je ovládací lišta, po které stačí posouvat prsty a třeba tak zvýšit hlasitost nebo teplotu.

Seat Leon

Líbí se sportovně tvarovaný volant. Inovovaná platforma MQB Evo přinesla nejen Leonu, ale také příbuzným v podobě nového Golfu a Octavie, volič automatické převodovky „shift-by-wire. Tento systém nemá mechanické propojení páky voliče s převodovkou, signály pro řazení jsou přenášeny elektronicky. Takže na středovém tunelu vystačí s malým pulzním ovladačem. Je to stylové, moderní, ale pro rychlou volbu trochu nejisté, takže se nakonec stejně vždycky pohledem na přístrojovku ujistíte, co máte zařazeno.

Lišta osvětlující interiér není jen na ozdobu, využívá ji například asistent pro změnu jízdního pruhu nebo asistent pro detekci nebezpečí při vystupování.

Díky nárůstu podélných rozměrů je na zadních místech spousta místa pro nohy i hlavu. Dvojici dospělých tam prostor scházet nemůže, a to ani na hlavu. Vpředu se sedí příjemně nízko, v perfektně tvarovaných křeslech.

S pomocí 48 voltů

Základem pro Leon je litrový tříválec, do Česka však prozatím dorazily předsériové čtyřválce 1,5 litru vybavené systémem deaktivace válců. Na vrcholu nabídky benzinových motorů je 2.0 TSI s výkonem 140 kW/190 k.

Patnáctistovka v provedení s dvouspojkovým automatem dostala „lehkou“ 48V hybridizaci. V některých jízdních situacích auto jede setrvačností s vypnutým motorem, během zpomalování rekuperuje energii a pomáhá spalovacímu motoru při akceleraci.

Skutečně to funguje, tato patnáctistovka na rozdíl od minulé generace nemá otravné zpoždění nástupu tahu a lenost v nízkých otáčkách – právě zde elektromotor chytře vypomůže.

Zatímco jízdnímu projevu „elektrika“ jednoznačně prospěla, o spotřebě se to až tak říct nedá – s (pravda úplně syrovým, nezajetým) motorem jsme jezdili v mixu dálnic, okresek a městských ulic za 6,8 litru. A to není nijak úchvatná hodnota, spokojeni bychom byli tak o litr níže. Na druhou stranu, po čase si u koncernových motorů spotřeba většinou poměrně výrazně „sedne“. 

Turbodiesely jsou vždy dvoulitrové, s jednotkou 1.6 TDI se koncern VW v těchto týdnech loučí. Slabší naftový dvoulitr má 85 kW/115 k a manuál. Pokud chcete automat a případně čtyřkolku (jen pro kombík), musíte připlatit za silnější verzi 110 kW/150 k.

Turbodiesel do krátkého hatchbacku dnes není tak obvyklou volbou, už proto, že cenou benzinový ekvivalent překonává v základním provedení o 90 tisíc a když chcete 150 koní a automat, jste na tři čtvrtě milionu. Přesvědčivým projevem však potvrzuje, že diesely do muzea nepatří. Dvoulitr je kultivovaný, zabírá hladce, má říz a navíc vystačí s pěti až šesti litry nafty. S dvouspojkovým automatem si hezky notuje.

Od podzimu bude v nabídce také Leon s jednotkou 1,5 TGI na CNG a o něco dřív plug-in hybridní provedení (1.4 TSI s elektromotorem a 13 kWh v lithium-iontových akumulátorech).

Suma sumárum: o tom, jestli si pořídit Seat Leon, Octavii, nebo Volkswagen Golf, rozhodnou emoce, u škodovky kufr a taky cena. A to je pro španělskou novinku nová situace. Leon totiž dosud lákal výhodnějšími cenami než koncernoví příbuzní. S tím je konec.

Pohled do aktuálního ceníku odhalí, že seat je z tohoto tria dokonce nejdražší. Základní cena za litrový tříválec je 485 tisíc korun, což o pět tisíc převyšuje cenu nejlevnějšího golfu (ten má proti Leonu navrch v základu ještě handsfree, ale zase má kratší rozvor), a o 28 tisíc Octavii.

Turbodiesel pak benziňák v základním provedení překonává o 90 tisíc korun, a když chcete 150 koní a automat, jste na tři čtvrtě milionu. Tak už to dnes je, moderní technologie a často vynucené předpisy auta zdražují (analýzu čtěte zde).

  • Nejčtenější

Nesnesitelný génius Jozef Kabaň. Pomníkem slavného designéra jsou škodovky

Premium Jozef Kabaň, fantasticky talentovaný, neskutečně pracovitý, ale stejnou mírou paličatý slovenský designér je jednou z...

Před 20 lety vyrobili poslední z 1,4 milionu felicií. Oblékli ji v Německu

Poslední Škoda Felicia sjela z výrobních pásů automobilky 20. června 2001. Ve stejný den jako poslední felicii přitom...

Hyundai Bayon bude hvězdou českých sídlišť. Je jednoduchý, líbivý, příjemný

Až při osobním setkání pochopíte, že je o dost jiné, než jak jste si ho představovali podle fotek. Na nich vypadá o...

Italského pacienta čeká po resuscitaci velký mejdan. Lancia bude bez genderu

Tradiční italská značka Lancia, která je již několik let udržovaná jen „na přístrojích“, dostane koňskou dávku invence...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ojeté vozy od začátku dubna zdražily až o čtvrtinu, růst cen pokračuje

Ojeté vozy na českém trhu zdražily od začátku dubna až o pětadvacet procent. V příštích měsících obchodníci očekávají...

Feri odešel s kryptoměnou za 3 miliony. Za peníze z mandátu, tvrdí

Premium Bývalý poslanec Dominik Feri stihl od začátku letošního roku do konce květnu nakoupit kryptoměnu v hodnotě přes 3...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Z dětství jsem si nesla zranění, rodinu chceme, říká Gregor Brzobohatá

Premium Vítězka Miss World, topmodelka, zakladatelka nadace a influencerka Taťána Gregor Brzobohatá přijala další výzvu: právě...

  • Další z rubriky

Překvapivě obratná a pro řidiče zábavná. Kia Stinger není jen nudný obr

Premium Živě si vzpomínám na návštěvu frankfurtského autosalonu před čtyřmi lety, kde jsem Kiu Stinger viděl poprvé naživo....

Kde, jak a za kolik? Poradíme, u koho nejlépe nabíjet auta na baterky

Pokud chcete s elektromobilem jezdit na delší vzdálenosti, nebo jej nemáte doma jak nabíjet, neobejdete se bez čipu či...

Má 340 koní, ale zběsilou jízdu od něj nežádejte. Hybridní volvo zaujme jinak

Premium Výkonná volva mají specifickou auru. Zatímco podobně rychlá BMW nebo audi řidiče svádějí k dupání na plyn, majitelé...

Víceválcový kabriolet pořídíte i do půl milionu. Musíte však pečlivě vybírat

Premium Jako odpověď na otázku, jaký je nejlepší kabriolet nebo roadster do půl milionu, vás automaticky napadne Mazda MX-5....

Primark v Praze otevřel: fronta až od koně, hasiči lidi ve vedru kropili

S ročním zpožděním způsobeným koronavirovými restrikcemi se na Václavském náměstí otevřela pobočka irského řetězce s...

Nevěřím, že někdo dokáže být roky věrný, přiznává polyamorii Frühlingová

Iva Frühlingová (39) vydala novou píseň Moralisté, ve které se nepřímo přiznává k paralelním mileneckým vztahům....

Dojemné parte Šafránkové. Nikde mě nehledejte, jsem všude, také tedy ve vás

Pozůstalí po herečce Libuši Šafránkové ve čtvrtek zveřejnili netradiční smuteční oznámení. Dominuje mu černobílá...

Žena dala za dárce spermatu své úspory, teď vychovává postiženého syna

Nyní třiačtyřicetiletá Michele Elizaga z Arizony dlouhá léta čekala na pravého muže, se kterým by založila rodinu....

Václav Kopta se pochlubil dcerami. Obě jsou pescetariánky

Václav Kopta se coby pyšný tatínek pochlubil dcerami Františkou a Janou. Společně dorazili do primácké Show Jana...