Pátek 10. července 2020, svátek má Libuše, Amálie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 10. července 2020 Libuše, Amálie

Nový Seat Leon je skvělý, přišel však o cenovou výhodu

aktualizováno 
Kdyby Škoda vyráběla Octavii jako klasický hatchback s krátkou zádí, byla by přesně taková, jako je nový Leon. Čtvrtá generace španělského bestselleru potvrzuje, že Škodovka a Seat mají k sobě v koncernu VW asi nejblíž. Přímočaře postavené auto funguje perfektně a líbí se.

Seat Leon | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Leon je už od roku 1999 blízkým příbuzným Octavie, Golfu a Audi A3. Čtvrtou generaci postavili na vylepšené technice předchůdce, přidali spoustu nových technologií a zavedli na palubu internet, díky kterému navigace propočítává trasu online, a další vychytávky.

Nejdůležitější seat vždy vyvíjeli a vyráběli v domovské továrně v Martorellu na dohled od Barcelony. Je to také nejvýznamnější model značky na českém trhu. V předchozích třech generacích se jich prodalo přes 2,2 milionu.

Nový Leon postavili na modernizované modulární platformě MQB Evo koncernu Volkswagen pro modely se spalovacím motorem vpředu napříč.

Seat představil najednou verze hatchback i kombík pojmenovaný Sportstourer. Obě karosářské varianty se protáhly, trochu zúžily a snížily. Kufr hatchbacku je 380l (stejně jako u předchůdce) se zvýšenou nákladovou hranou nárazníku.

Prvním seznámení jsme si dali s Leonem s benzinovou patnáctistovkou a naftovým dvoulitrem, oba se sto padesáti koňmi (110 kW) a automatem. Schéma podvozku je stejné jako u předchůdců: vpředu zavěšení McPherson, vzadu podle varianty pohonu a výkonového provedení buď torzní příčka, nebo víceprvkové zavěšení (to pro nejvýkonnější varianty). V příplatkové výbavě nechybí adaptivní podvozek. Na výběr je z kol velikosti 16 až 18 palců.

V prvních zatáčkách vás okamžitě překvapí jízdní komfort. Je perfektní. Tradiční poučku, že seaty mívají oproti srovnatelným škodovkám tvrdší podvozek, Leon nepotvrzuje. Spíš naopak. Auto skvěle drží stopu, překvapily nás jen trochu větší náklony.

Při dálničních rychlostech nám pak přišlo, že jsme výrazně slyšeli aerodynamický hluk, je to však (trochu paradoxně) také tím, že kabina je příkladně odhlučněná od motoru.

Moc hezký je interiér. Horizontálně členěná subtilní přístrojovka se zbavila tlačítek, jak je dnes nejen u koncernu VW zvykem. Vévodí jí velký dotykový displej tabletu infotainmentu ovládající vše včetně klimatizace. Dobrou vychytávkou je ovládací lišta, po které stačí posouvat prsty a třeba tak zvýšit hlasitost nebo teplotu.

Seat Leon

Líbí se sportovně tvarovaný volant. Inovovaná platforma MQB Evo přinesla nejen Leonu, ale také příbuzným v podobě nového Golfu a Octavie, volič automatické převodovky „shift-by-wire. Tento systém nemá mechanické propojení páky voliče s převodovkou, signály pro řazení jsou přenášeny elektronicky. Takže na středovém tunelu vystačí s malým pulzním ovladačem. Je to stylové, moderní, ale pro rychlou volbu trochu nejisté, takže se nakonec stejně vždycky pohledem na přístrojovku ujistíte, co máte zařazeno.

Lišta osvětlující interiér není jen na ozdobu, využívá ji například asistent pro změnu jízdního pruhu nebo asistent pro detekci nebezpečí při vystupování.

Díky nárůstu podélných rozměrů je na zadních místech spousta místa pro nohy i hlavu. Dvojici dospělých tam prostor scházet nemůže, a to ani na hlavu. Vpředu se sedí příjemně nízko, v perfektně tvarovaných křeslech.

S pomocí 48 voltů

Základem pro Leon je litrový tříválec, do Česka však prozatím dorazily předsériové čtyřválce 1,5 litru vybavené systémem deaktivace válců. Na vrcholu nabídky benzinových motorů je 2.0 TSI s výkonem 140 kW/190 k.

Patnáctistovka v provedení s dvouspojkovým automatem dostala „lehkou“ 48V hybridizaci. V některých jízdních situacích auto jede setrvačností s vypnutým motorem, během zpomalování rekuperuje energii a pomáhá spalovacímu motoru při akceleraci.

Skutečně to funguje, tato patnáctistovka na rozdíl od minulé generace nemá otravné zpoždění nástupu tahu a lenost v nízkých otáčkách – právě zde elektromotor chytře vypomůže.

Zatímco jízdnímu projevu „elektrika“ jednoznačně prospěla, o spotřebě se to až tak říct nedá – s (pravda úplně syrovým, nezajetým) motorem jsme jezdili v mixu dálnic, okresek a městských ulic za 6,8 litru. A to není nijak úchvatná hodnota, spokojeni bychom byli tak o litr níže. Na druhou stranu, po čase si u koncernových motorů spotřeba většinou poměrně výrazně „sedne“. 

Turbodiesely jsou vždy dvoulitrové, s jednotkou 1.6 TDI se koncern VW v těchto týdnech loučí. Slabší naftový dvoulitr má 85 kW/115 k a manuál. Pokud chcete automat a případně čtyřkolku (jen pro kombík), musíte připlatit za silnější verzi 110 kW/150 k.

Turbodiesel do krátkého hatchbacku dnes není tak obvyklou volbou, už proto, že cenou benzinový ekvivalent překonává v základním provedení o 90 tisíc a když chcete 150 koní a automat, jste na tři čtvrtě milionu. Přesvědčivým projevem však potvrzuje, že diesely do muzea nepatří. Dvoulitr je kultivovaný, zabírá hladce, má říz a navíc vystačí s pěti až šesti litry nafty. S dvouspojkovým automatem si hezky notuje.

Od podzimu bude v nabídce také Leon s jednotkou 1,5 TGI na CNG a o něco dřív plug-in hybridní provedení (1.4 TSI s elektromotorem a 13 kWh v lithium-iontových akumulátorech).

Suma sumárum: o tom, jestli si pořídit Seat Leon, Octavii, nebo Volkswagen Golf, rozhodnou emoce, u škodovky kufr a taky cena. A to je pro španělskou novinku nová situace. Leon totiž dosud lákal výhodnějšími cenami než koncernoví příbuzní. S tím je konec.

Pohled do aktuálního ceníku odhalí, že seat je z tohoto tria dokonce nejdražší. Základní cena za litrový tříválec je 485 tisíc korun, což o pět tisíc převyšuje cenu nejlevnějšího golfu (ten má proti Leonu navrch v základu ještě handsfree, ale zase má kratší rozvor), a o 28 tisíc Octavii.

Turbodiesel pak benziňák v základním provedení překonává o 90 tisíc korun, a když chcete 150 koní a automat, jste na tři čtvrtě milionu. Tak už to dnes je, moderní technologie a často vynucené předpisy auta zdražují (analýzu čtěte zde).

  • Nejčtenější

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...

Octavia RS bude také bez hybridu. Dostane i TSI se samosvorem nebo superTDI

Škoda odhalila nové motorizace pro vrcholové provedení Octavie. RS bude mít poprvé v historii v nabídce tři druhy...

Bydlíky jen za pár korun. Jak správně vybrat obytný přívěs

Premium Nejkrásnější dovolená je prý v domku na dvou kolech. Komfortní, romantická, a přitom levná. Jak vybrat co nejlepší...

Dovolená v apartmánu na kolech je zážitek. Ale levné to není

Dobrodružství, nezávislost, romantika, komfort. Dovolená v luxusním apartmánu na kolech je skvělý zážitek na celý...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Elektrické SUV Škody už trénuje na českých cestách. Představí se v září

První škodovka postavená na modulární elektrifikované platformě MEB koncernu Volkswagen si vzala jméno z irského slova...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Test palubních kamer. Vyplatí se připlatit si za kameru s rozlišením 4K?

Premium Zobrazí záznam kamery s lepším rozlišením opravdu více detailů? Televizory s rozlišením 4K existují už dávno, u...

První jízda: Elektrická MX-30 je mazda se vším všudy. Není pro každého

Elektromobilita v podání Mazdy je tradičně trochu jiná, než bývá zvykem u konkurence. Japonská značka k elektromobilitě...

Honda Civic Type R. Zuřivec, který je vypiplaný k dokonalosti

Civic Type R je definicí hot-hatche. Ostrý, zuřivý, rychlý, halasný. Přesně to auto, které dnešní korektně opatrná doba...

Autonomní auta by zabránila jen asi třetině dnešních havárií

O plně autonomních autech, která by se podle mnohých měla stát budoucností automobilismu, se tvrdí, že jejich hlavním...

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Penis a ženský orgasmus. Dvacet centimetrů je optimální, říká studie

Na délce záleží a platí, že větší znamená lepší. Ovšem jen do jisté míry. Největší šanci na uspokojení ženy dává...

Maďarka tvrdí, že nemůže pracovat, protože je příliš sexy

Plastiky dvaadvacetiletou Barbie Barbaru Lunu Siposovou z Maďarska stály v přepočtu přes tři miliony korun. Nyní nemůže...

Berenika Kohoutová ukázala postavu po porodu bez retuše

Herečka a zpěvačka Berenika Kohoutová (29) si posteskla, že s pětiměsíční dcerou Lolou se její život otočil o 180...

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...