Na koloběžce vás kolona nezdrží. Dvoukolový seat má i tempomat

aktualizováno 
Tradiční značky už s nabídkou obyčejných aut nevystačí. Moderní doba žádá poskytnout zákazníkům něco navíc, trendem je nabídnout dopravu ode dveří ke dveřím. Řešením pro takzvanou mikromobilitu, dopravu od zaparkovaného auta až do cíle, jsou dnes stále rozšířenější koloběžky.

Jedna ze značek, která elektrickou koloběžku zahrnula do své regulérní nabídky, je Seat. Jeho eXS KickScooter jsme vyzkoušeli. Pro španělskou automobilku ji vyrábí Segway, jezdí až pětadvacet kilometrů v hodině, dá se nabít z běžné zásuvky a jednoduchým pohybem ji můžete složit do kufru auta.

Do městské mikromobility se pouští značky napříč trhem, kromě Seatu nabízí různá přibližovadla „na poslední kilometr“ třeba BMW. 

Seat KickScooter

SEAT eXS KickScooter je k mání od dubna. Automobilka tak podobně jako její konkurenti (o nových nápadech zavedených automobilek jsme psali ZDE) přináší zákazníkům kompletní řešení do přeplněných center měst, kde je popojíždění v kolonách a složité parkování pro řidiče aut doslova očistcem.

V centru velkoměst se člověk potřebuje co nejsnadněji přemístit z bodu A do bodu B. Takzvaný poslední kilometr (v originále last mile) je však na dopravu nejnáročnější. „S autem jednoduše zaparkujete na klidnějším předměstí nebo dále od centra, a v centru už se budete pohybovat svižně a elegantně na elektrokoloběžce. Doprava může být zábava,“ vzkazují Španělé.

Skutečně zábavná, ale na rovném povrchu

V redakci iDNES.cz jsme elektrokoloběžku od SEATU vyzkoušeli a projeli jsme ji v malém městě u Prahy, po pražské náplavce, v parku i na rušných pražských ulicích. A zábava to skutečně byla – pravda, o trochu větší v klidnějším městě a na širších ulicích.

Méně zábavné jsou pak chvíle, kdy vjedete na kostky a přejíždíte koleje tramvají. Pak je třeba dávat velký pozor, a to i tehdy, máte-li zkušenosti s běžnými koloběžkami.

Fotogalerie

Ostatně, brzy zjišťuji, že elektrická a běžná koloběžka mají společných jen pár odrazů. Na KickScooteru se vlastně jen pohodlně vezete. A pokud je to po kostkovaných silnicích, tajně si přejete širší řídítka, protože jakoukoli nerovnost cítíte v pažích. Stejně tak se nemůžete proplétat po rušných chodnících mezi desítkami lidí.

Ovšem my jedeme na malé skladné koloběžce, po chvíli zjišťuji, že srovnávat ji s tou klasickou či s elektrokolem absolutně nemá smysl.

Jinak je vozítko opravdu k zalíbení – jedním tahem jej rozkládám a zapínám. Je třeba si nainstalovat aplikaci Segway-Ninebot do telefonu, která je dostupná jak pro Android, tak pro iOS. Stažení je zdarma a bez něj se vlastně ani neobejdete, protože jinak nelze koloběžku například uzamknout (nefunguje elektrický pohon a zablokují se kola) nebo si nastavit maximální rychlost či barevné podsvícení stupátka.

SEAT eXS KickScooter

  • Hmotnost: 12,5 kg
  • Maximální nosnost: 100 kg
  • Dojezd: u základního modelu 25 km
  • Nejvyšší rychlost: 25 km/h
  • tempomat, omezovač rychlosti, LED osvětlení, podsvícení stupátka, stojánek, brzdová světla
  • Mozkem celé koloběžky je aplikace Segway-Ninebot pro systém iOS i Android
  • Doporučená cena: od 16 300 korun s DPH

Jako u jiných elektrovozítek se i KickScooter páruje s chytrým telefonem přes Bluetooth. Aplikace vám ukáže i stav baterie, ujeté kilometry nebo třeba zvolený jízdní režim. Koloběžka je lehce ovladatelná, tichá a hbitá. Stačí dva odrazy a frčíte...

KickScooter je homologovaný na české silnice a cyklostezky, a tak stejně jako elektrokolo jede maximální rychlostí 25 kilometrů v hodině. V základním provedení se správným módem ujede vzdálenost až 25 kilometrů, s nadstavbovou baterií pak zvládne i dojezd 45 kilometrů – samozřejmě vše záleží na vašem stylu jízdy i váze, kterou na koloběžce vozíte.

Základní model váží 12,5 kilogramů, unese maximálně stokilogramového jezdce a dá se jednoduše složit a odvézt v kufru auta nebo vynést po schodech do práce a schovat pod pracovní stůl.

Baterie se nabije za 3,5 hodiny a stačí jí obyčejná zásuvka. Nabíječka připomíná tu k notebooku.

Pravá jeď, levá stůj

Koloběžka se ovládá jednoduše dvěma páčkami na řídítkách – páčka vpravo rozjíždí výpomoc elektromotoru, ta levá slouží jako elektronická brzda s ABS. Kromě LED osvětlení najdete na řídítkách i displej s jednoduchým ovládáním, který ukáže jezdci aktuální rychlost i kapacitu baterie.

Koloběžka má i nastavitelné LED podsvícení stupátka a tři jízdní režimy – Limit, Normal a Sport, které můžete měnit dvojitým stiskem startovacího tlačítka. Příjemnou drobností je háček, na který můžete zavěsit menší tašku s nákupem a který je zároveň pojistkou v momentě, kdy koloběžku složíte.

A překvapil mne tempomat, jenž se aktivuje pomocí aplikace a umožní vám klidnějšími stezkami frčet svou vlastní rychlostí. Koloběžka má integrovaný stojánek, osmipalcová kola a brzdové světlo. A příjemný detail je plocha stupátka, která zpodobňuje mapu Barcelony.

Luca De Meo

Luca De Meo, šéf značky Seat představuje elektrokoloběžku

Pořizovací cena základního modelu je 16 300 korun. Seat už svou koloběžku v českých autosalonech od dubna prodává a momentálně se tady prohání asi stovka strojů. Ač není zájem Čechů tak velký, jako je touha po koloběžce ve Španělsku, společnost předpokládá, že toto číslo ještě poroste.

„Především lidé ve městech teprve začínají objevovat výhody mikromobility. V prodeji jsou elektrokoloběžky u většiny dealerů naší značky,“ uvedl Aleš Novák, ředitel divize Seat, společnosti Porsche Česká republika.

Koloběžky se představily prakticky na všech hlavních trzích a objemy narůstají, řádově to nyní budou jednotky až desítky tisíc kusů. „V tomto ohledně určitě hrála roli i spolupráce se sharingovou společností UFO v přímořském španělském městě Málaga a další regionální projekty podporující mikromobilitu ve městech,“ vysvětluje Novák.

Není také divu, velká města omezují vjezd do svých přeplněných center, jiná zase vjezd zpoplatňují. A ani v elektromobilu nemá člověk jistotu, že se včas dostane tam, kam potřebuje, protože kolonám se prostě nevyhne. Koloběžka vás veze vlastní cestou...

Koloběžka od BMW, koncept Klement od Škoda Auto

  • S praktickou elektrokoloběžkou přišla i německá automobilka BMW. Její koloběžka je však dražší a nabízí o něco horší jízdní vlastnosti. E-Scooter od BMW dosahuje maximální rychlosti dvaceti kilometrů v hodině a dojezd maximálně dvanáct kilometrů. Opětovné nabití baterie uložené ve stupátku koloběžky trvá podle výrobců dvě hodiny.
  • Škoda Auto představila na březnovém autosalonu v Ženevě přelomový jednostopý koncept Klement a pracuje na svých elektrokolech.
  • Peugeot už také svá elektrokola má. Řidičům nabízí i skládací verze, které se jednoduše převážejí v kufru, kde se zároveň nabíjí.
  • Volkswagen nedávno představil koncept nákladního elektrokola cargo e-bike, které by mohli využít například doručovatelé. A běžným účastníkům silničního provozu nabízí například "e-brusle" CitySkater, které unesou až 120 kilogramů a ujedou vzdálenost dvaceti kilometrů. Jezdec se na nich pohybuje přenášením váhy ze strany na stranu, dají se dobře složit a vměstnají se i do kanceláře pod stůl.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

NASA píše Italům k výročí tragédie v Janově. Most se hýbal už v roce 2015

Střední část mostu, který byl postaven v 60. letech na rušné dálnici A10, se...

Před rokem v Janově pršelo, Martin Kučera přejížděl chvíli před polednem po Morandiho mostě propojujícím západní...

Obří dodavatel autoprůmyslu věští průšvih. Trh klesá, nevěří ani baterkám

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Německý koncern Continental, který patří k největším světovým dodavatelům součástí pro autoprůmysl, připravuje změny....

Unikátní pick-up Škody v akci. Mountiaq je obr do terénu i na mejdan

Škoda Mountiaq

Oranžový obr působí patřičně majestátně. Dojem drsňáka podtrhuje mohutný rám s navijákem, osvětlení v mřížce chladiče a...

BMW 3 dorostlo k ideálu. Potvrzuje, že za velká kola je lepší ušetřit

BMW 330d Touring xDrive

Tradiční vůz řady 3 je pro BMW i v dnešní době jedním z nejdůležitějších modelů. Premiérově jsme se svezli s provedením...

Navigace v mobilu: každá se hodí na něco jiného

ilustrační snímek

Ať už jedete k moři, mimo Evropskou unii, nebo jen do Krkonoš, tato čtveřice navigací do mobilu vás nenechá ve štychu....

Další z rubriky

Na Teplicku vyvíjí nová autoskla, snižuje se hmotnost, přidávají funkce

Linka je schopna vyrobit až 2,5 milionu kusů bočních autoskel ročně. Na snímku...

Firma AGC Automotive Czech v Chudeřicích na Teplicku vyvíjí nová skla do automobilů. Splnit musí požadavek na...

Navigace v mobilu: každá se hodí na něco jiného

ilustrační snímek

Ať už jedete k moři, mimo Evropskou unii, nebo jen do Krkonoš, tato čtveřice navigací do mobilu vás nenechá ve štychu....

BMW 3 dorostlo k ideálu. Potvrzuje, že za velká kola je lepší ušetřit

BMW 330d Touring xDrive

Tradiční vůz řady 3 je pro BMW i v dnešní době jedním z nejdůležitějších modelů. Premiérově jsme se svezli s provedením...

Najdete na iDNES.cz