Za auto bude nově platit povinné ručení ten, kdo sedí za volantem

Čeští řidiči si brzy budou muset zvyknout na řadu změn týkajících se pojištění aut. Nově mají povinné ručení někdy platit i na zahradní traktůrky, ale novinkou bude i povinné ručení platné na toho, kdo řídí, a ne na toho, kdo auto vlastní.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Depositphotos

V tuto chvíli to vypadá, že novela zákona o povinném ručení bude platit už koncem letošního roku, začátek toho dalšího pak je nejzazší termín. Jednou z velkých a důležitých změn bude i úprava situací, kdy se u auta liší provozovatel a vlastník. Nejčastěji jde o situaci, kdy je auto psáno na leasingovou společnost, nebo když rodič přenechá svůj vůz svému dospělému dítěti, ale vlastnit chce auto i nadále.

Leasingové společnosti tedy nyní čeká přepis technických průkazů na jejich platící klienty. To stejné u soukromých aut. V obou případech se ale zároveň může s přepisem změnit i výše pojistného, protože nyní už pojišťovna uvidí přímo řidiče třeba i s jeho škodní minulostí na silnicích. Především u potomků, tedy nejčastěji mladých a pro pojišťovny rizikových řidičů tak snadno může být vyšší.

„Tato změna je správná a z logických důvodů to takto mělo být již dříve. Kdo vozidlo řídí, tak je zodpovědný i za škody, a proto by měl být pojištěný právě on,“ říká Martin Daneš ze Srovnejto.cz.

Mezi další změny, které jsou v novele zákona obsaženy, patří například nové vymezení provozu vozidla. Tato úprava má určit situace, kdy je za škodu zodpovědný provozovatel vozidla. Třeba když necháte na silnici nepojízdné vozidlo a tím vytvoříte překážku, budete zodpovědní za způsobené škody, i když vozidlo pouze stojí a nemá ani nastartovaný motor.

Vše je drahé, 35 milionů je tak málo

Řada motoristů si povinné ručení či další připojištění uzavírá na nejnižší možný pojistný limit, tedy 35 milionů korun. Pojistka je tak cenově dostupnější, ale jakkoliv ta částka vypadá jako dostatečně vysoká, je potřeba si uvědomit, že vše kolem nás zdražuje. A tak se snadno může stát, že takový limit nebude stačit. Proto bude nejnižší limit zákonem zvednut na 50 milionů korun.

„Škoda na majetku se sice také navyšuje, ale z tohoto páru jednoznačně tahá za kratší konec. Majetkové škody jsou sice častější, třeba nedobrzdíte na přechodu nebo zapomenete dát přednost, ale pořád jsou to malé škody. I když zničíte velmi drahé auto, škoda na něm bude pořád v řádu jednotek milionů, což by pokryl i původní limit. Klíčový rozdíl je hlavně ve škodě na zdraví a ušlém zisku. V tom drahém autě totiž může sedět někdo, kdo má vyšší příjem, a pokud je nehoda vaše vina, budete mu muset uhradit ušlý zisk. Pokud bude mít vážnější zranění a bude se léčit déle nebo třeba s trvalými následky, po celou dobu mu musíte platit náklady na léčení i rozdíl v příjmech před nehodou a po nehodě. To je právě ta nejvyšší částka z celého pojistného krytí,“ vysvětluje důvody vyššího krytí Martin Daneš, ředitel pojištění Srovnejto.cz.

Je potřeba počítat s tím, že povinné navýšení limitů se promítne i do cen pojištění. Není ale třeba se obávat nějakých velkých cenových skoků, půjde maximálně o několik stokorun.

Pojištění s nižším a vyšším krytím

Zahradní traktůrky jen někdy

Při debatování ohledně novinek týkajících se povinného ručení bylo na stole i jeho zavedení pro elektrokola. Ta nakonec pojistit není třeba, důvodem je fakt, že hlavním pohonem je stále šlapání. Ovšem elektrické koloběžky a segwaye už pojištěné budou muset být. Stačí, aby jejich maximální konstrukční rychlost byla vyšší než 25 km/h, případně vyšší než 14 km/h, a zároveň byla těžší než 25 kg.

V Paříži začíná platit zákaz sdílených elektrických koloběžek

„Tato povinnost vznikla na základě případů souzených Evropským soudním dvorem, kdy docházelo ke škodám na zdraví či majetku způsobeným těmito minivozítky a pachatelé se nechtěli znát k úhradě škody,“ vysvětluje Filip Běhal, mluvčí ministerstva financí. Počet nehod, které jsou způsobené elektrokoloběžkami, navíc za poslední roky vzrostl podle údajů České asociace pojišťoven až desetkrát, pojištění je tedy zjevně potřeba.

V rámci diskuzí bylo otevřeno také téma pojištění zahradních traktůrků. V jejich případě bylo vše nakonec vyřešeno tak, aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Platit povinné ručení bude nutné jen za zahradní traktůrky, se kterými budou jejich majitelé vyrážet na pozemní komunikace, tedy mimo soukromé pozemky. A pozor, to ale platí i při popojetí jen pár metrů vedle na zahradu! Povinnost pojištění z provozu takového vozítka by se podle návrhu ministerstva financí měla týkat vždy provozovatele a ne toho, kdo si ho například dočasně vypůjčil. To je třeba případ sdílených koloběžek.

Projeli jsme se na nejlepší koloběžce se jménem mobilů

„Zákon neudává povinnost, že by tento typ pojištění musely nabízet všechny pojišťovny. Lze tedy očekávat, že ty, které se stihly připravit s předstihem, budou nové pojištění nabízet velmi brzy. Určitě to ale k 1. lednu 2024 nebudou všechny,“ upřesňuje analytik pojištění Srovnejto.cz Tomáš Růžička.

Zelená karta stačí v mobilu

Koncem roku 2021 řešilo ministerstvo financí jeden konkrétní případ, ve kterém rozhodlo, že zelenou, respektive dnes už bílou kartu není potřeba mít u sebe fyzicky, ale při kontrole ji stačí ukázat jen třeba vyfocenou v mobilu. Tehdy napsalo: „Ministerstvo financí (MF) rozhodovalo v přezkumném řízení, zda povinnost řidiče předložit zelenou kartu při silniční kontrole je splněna i při předložení v elektronické podobě na displeji mobilního telefonu. MF dospělo k závěru, že uvedenou povinnost takto splnit lze, a proto zrušilo rozhodnutí správních orgánů nižších stupňů, která naopak vycházela z právního názoru, že zelenou kartu je třeba předložit výlučně v listinné podobě.“

Šlo o poměrně přelomové rozhodnutí, na které jen o několik měsíců reagovala například pojišťovna Pillow, která svým klientům umožnila mít zelenou kartu jen v aplikaci v telefonu. S novelou o povinném ručení bude tento krok posvěcen i paragrafy. Je ale nutné pamatovat na to, že při cestách do zahraničí u sebe motoristé kartu, tedy doklad o pojištění vozu, stále musí mít ve fyzické podobě.

Autor: , pro iDNES.cz

Madrid má odvahu tam, kde Praha ne. Z ulic a chodníků zmizí elektrokoloběžky

Elektrokoloběžky v Madridu (22. ledna 2024)

Z madridských ulic by měly do konce října zmizet elektrické koloběžky. Radnice španělské metropole...

Se sluchátky a alkoholem. Nehody cyklistů mají stále tytéž důvody, říká šéf dopraváků

Policisté představili plány k celorepublikové akci. Ředitel dopravní policie...

VIDEO Nejčastějšími důvody dopravních nehod cyklistů je nepřizpůsobení rychlosti a nevěnování se řízení....

Elektrokoloběžka způsobila požár bytu, plameny uvěznily dva lidi na balkoně

Hasiči zasahovali u nočního požáru bytu v Ostravě-Výškovicích. Plameny zahnaly...

VIDEO K hořícímu bytu v domě v Ostravě-Výškovicích vyjížděli dnes v noci hasiči. Dva lidi uvěznily...

Pouliční sporťák je přívětivé žihadlo pro profíky. Zvládne i lehčí terén

Elektrokoloběžka Vsett 10+

Model Vsett 10+ se už nějakou dobu těší popularitě mezi nadšenci do elektrických koloběžek a získal...

Malá kolečka a velký charakter. Zelené žihadlo nás překvapilo

Elektrokoloběžka Vsett 9+

Elektrická koloběžka Vsett 9+ nám v redakčním testu předvedla svou všestrannost. Zvládne nejenom...

  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

Premium

Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl vlak. Je na špatném nástupišti úplně jiného nádraží, zatímco Čína míří do cíle. Čína není...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Naděje EU na výrobu baterií se stala symbolem krachu elektromobilizace

Švédská společnosti Northvolt se měla stát evropskou odpovědí na úspěch společností, jako je Tesla a rychle rostoucí čínští výrobci elektromobilů. Místo toho výrobce baterií pro elektromobily bojuje...

30. září 2024

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rodinný palác na kolech ukazuje klady i zápory domu tahaného „na kouli“

Na první pohled by se mohlo zdát, že obytné přívěsy pomalu vyklízejí pozice a zájem se přesouvá k obytným autům. Jaké jsou výhody a jaké nevýhody domečku na kolech, který se tahá „na kouli“?...

28. září 2024

Škoda ráda Prahu: Felicia na Karlově mostě, Octavia na Staromáku a teď Vltava

Škoda se vrátila s představením nového modelu do srdce Prahy. Česká značka si světovou premiéru nového elektromobilu užila. Elroq se představil pod Pražským hradem, na pontonu u nádherné budovy...

5. října 2024

Češi najedou ročně 20 tisíc kilometrů. Jste průměrný český řidič?

Češi ujedou svými vozy ročně 19 155 kilometrů, což je šestý nejnižší počet kilometrů mezi zeměmi Evropské unie. Nejvíce, v průměru 29 851 kilometrů, najedou auta za rok v Nizozemsku, naopak v...

4. října 2024

Sankce za emise uškodí všem, varuje šéf Škody. Elroq otestuje zájem o elektro

Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy, a případné sankce poškodí celé důležité odvětví. Důvodem je přitom klesající poptávka po bateriových...

4. října 2024

Ferrari Testarossa slaví čtyřicátiny. Automobilová sexbomba má rudou hlavu

Před 40 lety, 4. října 1984, představila italská automobilka Ferrari na pařížském autosalonu nový model Testarossa, který patřil do skupiny dvanáctiválcových sportovních kupé.

4. října 2024

Umrtvení zubu v těhotenství: Je to bezpečné?
Umrtvení zubu v těhotenství: Je to bezpečné?

Lokální anestezie, neboli umrtvení zubu, se v těhotenství nemusíte obávat. Anestezie působí pouze v daném místě a do krve se dostává v naprosto...

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu...