Slovensko zavede absolutní přednost chodců na přechodu

  14:14aktualizováno  16:55
Slovensko se přidává k zemím, kde platí absolutní přednost chodců na přechodu. Chce tak snížit rychlost aut ve městech a u přechodů a rozbít tak smutné statistiky. V Česku absolutní přednost neprosazují.

V Česku absolutní přednost chodce po přechodu neplatí. Ilustrační foto | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Na českých silnicích zemře ročně zhruba 130 chodců, alespoň tak vypadají statistiky za posledních pět let. A stále se nepodařilo zamezit nehodám přímo na přechodech pro chodce. Evropské země jsou na tom podobně, některé z nich (například Švýcarsko nebo Nizozemsko) proto zavedly stoprocentní přednost na přechodech. Nyní se k nim přidalo i Slovensko.

„Slovensko chce jít po vzoru těch zemí, kde mají zakotveno v legislativě, že chodec má vlastně absolutní přednost. Už jen díky svému úmyslu, který projeví tím, že se blíží k přechodu pro chodce,“ uvedl pro ÚAMK viceprezident slovenského Policejního sboru Ľubomír Ábel.

Podle slovenské policie přinutí nové pravidlo řidiče před přechodem, ke kterému se blíží lidé, zpomalit, i když je v obcích povolená maximální rychlost 50 kilometrů v hodině. „Tedy pojedou raději pomaleji, budou ostražitější, bude méně střetů, zranění a mrtvých. Stejně jako v Čechách totiž na přechodech umírají chodci,“ uvedl Igor Sirota z ÚAMK. Na Slovensku umírá na přechodech 20 procent lidí z celkového počtu mrtvých chodců ročně. Loni jich na Slovensku zemřelo 49.

Přednost v Evropě

Jednoznačnou formulaci zákona o chodcích na přechodech mají například v Belgii, kde na přechodech bez světelné signalizace nebo přítomnosti policie musí auto zpomalit a dát chodci přednost.

Oční kontakt

Jak se tedy mají čeští chodci a řidiči chovat na přechodech bez signalizace?

„Obě strany se musí chovat ohleduplně. Pro chodce je ideální, když naváže s řidičem oční kontakt a řidič kývnutím dá najevo, že chodci dává přednost a ten zase kývnutím nebo zvednutím ruky ‚poděkuje‘ a pak vykročí do vozovky,“ poradil Igor Sirota z ÚAMK.

V Nizozemsku nebo ve Švýcarsku je řidič povinen dát přednost každému chodci, který přechází vozovku po přechodu. „Od toho se odvíjí povinnost přibližovat se autem k přechodu takovou rychlostí, aby stihl včas a bezpečně zastavit, vkročí-li člověk na přechod,“ doplnil Sirota. Podobnou povinnost má řidič ve Švýcarsku dokonce v některých případech i tam, kde přechod není vyznačen. A týká se to i přednosti slepce bez doprovodu.

Česká republika stejně jako Bulharsko absolutní přednost chodce na přechodu v legislativě nemá. Naopak, chodec musí dát pozor například na tramvaje, které mají přednost před ním. Platí u nás také povinnost řidiče zastavit vedle jiného auta, které dává přednost chodci na přechodu. Pravidlo se však vztahuje na auta jedoucí v jednom směru. V druhé polovině vozovky už musí být chodec ostražitý a počkat, až mu dají přednost i protijedoucí řidiči.

Obecně pojaté pravidlo o chodcích na přechodech platí v Německu nebo Itálii. V Rakousku sice musí řidič včas zastavit před chodcem přecházejícím po přechodu, ale zároveň legislativa hovoří o tom, že ho na přechodu nesmí ohrozit ani omezit.

Chodci jsou nejslabším článkem silničního provozu a nejvíce riskují (05/2016)

Přednost na českých přechodech není absolutní

Bezpečně lze přejít silnici přes přechod, kde mají chodci přednost. Ale ani toto pravidlo neplatí vždy. Ve městech musí dát chodec přednost tramvaji nebo vozidlům s právem přednosti v jízdě se zapnutým majáčkem. Hloupost pak je vběhnout do dráhy příliš rozjetému autu a předpokládat, že zvládne zabrzdit.

I když přednost chodců platí, je potřeba se nejprve rozhlédnout, vyhodnotit situaci, a teprve potom, když nebezpečí nehrozí, vstoupit do vozovky. Spoléhat se, že řidič dokáže včas zastavit, není na místě. Brzdná dráha auta se proměňuje v závislosti na reakci řidiče, rychlosti, technickém stavu vozidla, stáří a kvalitě pneumatik a stavu vozovky - zda je suchá, mokrá, nebo dokonce namrzlá.

Pokud nedokážete odhadnout, jako daleko od vás auto je, použijte užitečnou pomůcku: ve městě je vzdálenost mezi pouličním osvětlením 25 metrů, mimo město se pak můžete řídit vzdáleností mezi patníky, která je 50 metrů. Statistiky ukazují, že horší odhad mají děti a senioři, pro ně by proto měla opatrnost na ulicích a silnicích platit dvojnásob.

Přechod musí pěší použít vždy, když je od něj vzdálen do padesáti metrů. Na přechodech se pak chodí vpravo a mimo něj je nutné přecházet silnici co nejrychleji a nejkratší možnou cestou. Přechod nemusí člověk odsprintovat, ale nemá se ani bezdůvodně zastavovat nebo se tam zdržovat delší dobu.

Více o pravidlech pro chodce v Česku ČTĚTE ZDE

Autor:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

Pražský magistrát loví v provozu auta s vykuchanými filtry pevných částic

Test filtrů pevných částic

„Dnes jsme ve spolupráci Magistrátu a Policie ČR poprvé v historii zahájili kontroly aut s vymontovanými filtry pevných...

Další z rubriky

VIDEO: Kolik Ameriky stihne zneuctít hybridní toyota za 60 sekund?

Toyota Corolla 2019

Spot propagující novou Toyotu Corolla vypadá na první pohled naprosto nevinně. Nejednomu Američanovi se z něj ale...

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Daimler a BMW ohlásily spolupráci na mobilitě budoucnosti

BMW Concept X7 iPerformance

Německé automobilky Daimler a BMW prohloubí spolupráci ve službách v oblasti mobility. Do sdílených služeb, parkování,...

Najdete na iDNES.cz