Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Slovensko zavede absolutní přednost chodců na přechodu

  14:14aktualizováno  16:55
Slovensko se přidává k zemím, kde platí absolutní přednost chodců na přechodu. Chce tak snížit rychlost aut ve městech a u přechodů a rozbít tak smutné statistiky. V Česku absolutní přednost neprosazují.

V Česku absolutní přednost chodce po přechodu neplatí. Ilustrační foto | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Na českých silnicích zemře ročně zhruba 130 chodců, alespoň tak vypadají statistiky za posledních pět let. A stále se nepodařilo zamezit nehodám přímo na přechodech pro chodce. Evropské země jsou na tom podobně, některé z nich (například Švýcarsko nebo Nizozemsko) proto zavedly stoprocentní přednost na přechodech. Nyní se k nim přidalo i Slovensko.

„Slovensko chce jít po vzoru těch zemí, kde mají zakotveno v legislativě, že chodec má vlastně absolutní přednost. Už jen díky svému úmyslu, který projeví tím, že se blíží k přechodu pro chodce,“ uvedl pro ÚAMK viceprezident slovenského Policejního sboru Ľubomír Ábel.

Podle slovenské policie přinutí nové pravidlo řidiče před přechodem, ke kterému se blíží lidé, zpomalit, i když je v obcích povolená maximální rychlost 50 kilometrů v hodině. „Tedy pojedou raději pomaleji, budou ostražitější, bude méně střetů, zranění a mrtvých. Stejně jako v Čechách totiž na přechodech umírají chodci,“ uvedl Igor Sirota z ÚAMK. Na Slovensku umírá na přechodech 20 procent lidí z celkového počtu mrtvých chodců ročně. Loni jich na Slovensku zemřelo 49.

Přednost v Evropě

Jednoznačnou formulaci zákona o chodcích na přechodech mají například v Belgii, kde na přechodech bez světelné signalizace nebo přítomnosti policie musí auto zpomalit a dát chodci přednost.

Oční kontakt

Jak se tedy mají čeští chodci a řidiči chovat na přechodech bez signalizace?

„Obě strany se musí chovat ohleduplně. Pro chodce je ideální, když naváže s řidičem oční kontakt a řidič kývnutím dá najevo, že chodci dává přednost a ten zase kývnutím nebo zvednutím ruky ‚poděkuje‘ a pak vykročí do vozovky,“ poradil Igor Sirota z ÚAMK.

V Nizozemsku nebo ve Švýcarsku je řidič povinen dát přednost každému chodci, který přechází vozovku po přechodu. „Od toho se odvíjí povinnost přibližovat se autem k přechodu takovou rychlostí, aby stihl včas a bezpečně zastavit, vkročí-li člověk na přechod,“ doplnil Sirota. Podobnou povinnost má řidič ve Švýcarsku dokonce v některých případech i tam, kde přechod není vyznačen. A týká se to i přednosti slepce bez doprovodu.

Česká republika stejně jako Bulharsko absolutní přednost chodce na přechodu v legislativě nemá. Naopak, chodec musí dát pozor například na tramvaje, které mají přednost před ním. Platí u nás také povinnost řidiče zastavit vedle jiného auta, které dává přednost chodci na přechodu. Pravidlo se však vztahuje na auta jedoucí v jednom směru. V druhé polovině vozovky už musí být chodec ostražitý a počkat, až mu dají přednost i protijedoucí řidiči.

Obecně pojaté pravidlo o chodcích na přechodech platí v Německu nebo Itálii. V Rakousku sice musí řidič včas zastavit před chodcem přecházejícím po přechodu, ale zároveň legislativa hovoří o tom, že ho na přechodu nesmí ohrozit ani omezit.

Chodci jsou nejslabším článkem silničního provozu a nejvíce riskují (05/2016)

Přednost na českých přechodech není absolutní

Bezpečně lze přejít silnici přes přechod, kde mají chodci přednost. Ale ani toto pravidlo neplatí vždy. Ve městech musí dát chodec přednost tramvaji nebo vozidlům s právem přednosti v jízdě se zapnutým majáčkem. Hloupost pak je vběhnout do dráhy příliš rozjetému autu a předpokládat, že zvládne zabrzdit.

I když přednost chodců platí, je potřeba se nejprve rozhlédnout, vyhodnotit situaci, a teprve potom, když nebezpečí nehrozí, vstoupit do vozovky. Spoléhat se, že řidič dokáže včas zastavit, není na místě. Brzdná dráha auta se proměňuje v závislosti na reakci řidiče, rychlosti, technickém stavu vozidla, stáří a kvalitě pneumatik a stavu vozovky - zda je suchá, mokrá, nebo dokonce namrzlá.

Pokud nedokážete odhadnout, jako daleko od vás auto je, použijte užitečnou pomůcku: ve městě je vzdálenost mezi pouličním osvětlením 25 metrů, mimo město se pak můžete řídit vzdáleností mezi patníky, která je 50 metrů. Statistiky ukazují, že horší odhad mají děti a senioři, pro ně by proto měla opatrnost na ulicích a silnicích platit dvojnásob.

Přechod musí pěší použít vždy, když je od něj vzdálen do padesáti metrů. Na přechodech se pak chodí vpravo a mimo něj je nutné přecházet silnici co nejrychleji a nejkratší možnou cestou. Přechod nemusí člověk odsprintovat, ale nemá se ani bezdůvodně zastavovat nebo se tam zdržovat delší dobu.

Více o pravidlech pro chodce v Česku ČTĚTE ZDE

Autor:
  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Elektromobilní Airbus nebude. VW si vyvine laciný bateriový vůz sám

29. května 2024  14:01

Největší evropská automobilka Volkswagen bude vyvíjet levné elektromobily, aby mohla lépe...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Opel vrací do nabídky Combo se spalovákem. Jde na dračku

29. května 2024

Opel uvedl na trh vylepšenou verzi své malé dodávky Combo, která patří k nejprodávanějším modelům...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...