Škola pro chodce: Zapomeňte na to, že máte přednost a buďte vidět

aktualizováno 
Coby chodci jsme těmi největšími otloukánky silničního provozu – při střetu s autem nemáme šanci. Dělejme vše proto, abychom se mu vyhnuli. Přinášíme užitečný manuál, který mapuje největší úskalí chodců na silnicích a v ulicích.
Část 1/8
Ilustrační snímek

To snad není možný! Jak může ten trouba jít po krajnici celý v tmavém, úplně neviditelný. Vždyť jsem ho málem přejel! Lidi fakt nemyslí, nadávám za volantem často. Pak vystoupím a běžím přes cestu vyzvednout balíček – celý v černém, neviditelný. Vůbec mě nenapadne, že jsem se právě z plechem obaleného řidiče stal lehce zranitelným chodcem. A že bych na sobě měl mít něco zářivého, nebo alespoň reflexního.

Taková metamorfóza potká každého řidiče, občas se musí stát chodcem. A zatímco asistenční systémy v autech jsou čím dál dokonalejší a dokážou ochránit posádku téměř stoprocentně, chodec je stále v roli otloukánka. Často doslova – jen loni zahynulo na českých silnicích 113 pěších. Většina, šedesát procent z nich, v noci. Mimo město. Čtyři z deseti řidičů přiznali, že oběť před srážkou neviděli.

Naopak ze strany chodců bylo nejvražednější tmavé oblečení a to, že náhle vstoupili do cesty. A i když polovina pěších zahynula vinou řidičů, není to žádná útěcha. Lepší je udělat všechno proto, abychom jako chodci přežili. Jestliže jsme coby řidiči museli absolvovat výuku na řidičský průkaz, chodci nic podobného vlastnit nemusí. Je to škoda, a tak jsme se pokusili s experty Besipu sestavit základní zásady pro „průkaz chodce“.

V jakých situacích jde chodcům nejvíc o život

V jakých situacích jde chodcům nejvíc o život

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Elektrický tahač bez řidiče nastoupil do služby

Volvo Vera

Jmenuje se Volvo Vera a převáží náklad mezi logistickým střediskem a přístavem ve švédském Göteborgu. Obejde se bez...

Nissan zatím uspí spolupráci s Renaultem. Zaměří se na vlastní restart

Nissan Qashqai

Japonská automobilka Nissan odloží jednání o prohloubení aliance se svým francouzským partnerem Renaultem. Místo toho...

Macík vyměnil Frantu za Karla. Iveco s čumákem bude liazka jistit ze zálohy

Martin Macík mladší. představuje svůj nový dakarský speciál

Martin Macík, mladý sympaťák za volantem závodního dakarského speciálu, testuje svůj nový stroj. Liazku jménem Franta...

Najdete na iDNES.cz