Cyklisté vyjíždějí, na křižovatkách s cyklopruhem mají vždy přednost

aktualizováno 
Novinky v zákoně o provozu na pozemních komunikacích přinesly jasnější pravidla pro cyklisty. Na křižovatkách, kde souběžně vede cyklostezka, mají nově vždy přednost. To platí i na přejezdu pro kola mimo křižovatky. Zpřesnění zákona má pomoci snížit vysokou úmrtnost cyklistů při nehodách.
Na křižovatkách, kde souběžně vede cyklostezka, mají cyklisté nově vždy přednost. Ilustrační foto

Na křižovatkách, kde souběžně vede cyklostezka, mají cyklisté nově vždy přednost. Ilustrační foto | foto: AP

Cyklistika zažívá v posledních desetiletích boom. Zároveň však narostl počet mrtvých a těžce zraněných cyklistů. Česká republika vykazuje jedny z nejhorších čísel v Evropské unii. V roce 2015 zemřelo 68 cyklistů a dalších 394 lidí na 100 tisíc lidí se na kole těžce zranilo. Novela zákona 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích proto přináší upřesnění a doplnění cyklistické problematiky.

Na kole ani malé pivo

Za jízdu pod vlivem alkoholu hrozí cyklistům pokuta až 50 tisíc korun.

Ilustrační foto

Ilustrační foto

Co je nového?

Cyklisté, kteří využívají městské cyklostezky a potkávají se souběžně s auty na křižovatkách, mají nově vždy přednost. A to v případě, pokud automobil odbočuje doprava i doleva. Přednost má člověk na kole i na vyznačeném přejezdu pro kola v místech mimo křižovatku. Auto ani motorka nesmí na tomto přejezdu ohrozit přejíždějícího cyklistu. Stejně tak musí dát řidiči za volantem přednost cyklistům projíždějícím po sdruženém přechodu pro chodce, kde je vyznačen přejezd pro cyklisty.

„Jenže pozor, přednost cyklista nemá, pokud jede přes klasický přechod pro chodce. V tomto případě se ho přednost týká, jen pokud kolo vede a je tedy chodcem,“ upozorňuje Martin Farář z BESIPu.

Dodal, že i když jsou s novými pravidly lidé na kolech ve větším bezpečí, nesmí zapomínat na situace, kdy je třeba z kola sesednout. „Stejně jako u chodců nemá cyklista absolutní přednost. Platí pro něj to samé, jako na přechodech. Neměl by vjíždět bez rozmyslu pod kola automobilů a nutit je k náhlému vybočení nebo prudkému brždění. Přednost nemá ani před tramvají nebo vozy se zapnutým modrým majáčkem,“ upozornil Farář.

Cyklista na chodníku, chodec na cyklostezce

Cyklisté nesmí podle pravidel jezdit po chodnících a stezkách pro chodce. Je-li na takových místech dopravní značka, která to povoluje, postihu se obávat nemusí. Nesmí ale ohrožovat pomaleji se pohybující chodce.

X

Po cyklistických stezkách se mohou pohybovat i jezdci na kolečkových bruslích a v zimě i lyžaři. Jezdci na osobních přepravnících typu vozítka Segway nebo bruslaři jsou sice považováni za chodce, mohou se tedy pohybovat po chodnících a označených cyklistických stezkách a zónách, nesmí ale chodce a ani cyklisty ohrožovat.

Levý jízdní pruh? Jen výjimečně

Novela zákona přináší upřesnění i pro kola, která se pohybují v levém jízdním pruhu víceproudých silnic. Ten smí cyklisté nově využít jen v případě, že potřebují objet překážku, otočit se, objet pomalejšího nebo odbočit doleva - tedy na dobu nezbytně nutnou. Standardně je pro kola určen pouze pravý jízdní pruh.

Pokud cyklisté vyráží na kole ranní špičkou do práce, v koloně s auty stát nemusí. Cyklista smí předjíždět stojící nebo pomalu jedoucí auta dokonce i zprava, když k tomu má dostatečný prostor. Nesmí však zapomenout na auta a motorky odbočující vpravo.

Stát v cyklopruhu autům zakázáno

Novela je přísnější k řidičům za volanty chráněným plechem. Auto nesmí zastavit ani stát ve značkami označeném cyklistickém jízdním pruhu nebo v cyklistické zóně. „Právě ve značkami označené zóně může cyklista používat silnici v plné šířce a auta či motocykly mohou do téhle zóny vjet pouze v případě, že to mají na značce výslovně povolené. Pak si ovšem musí dát pozor i samotný cyklista a nechat vozidla projet,“ upřesňuje Martin Farář z BESIPu. Jezdit se zde smí maximálně třicítkou a parkovat jen na označených parkovištích nebo parkovacích místech.

Pravidla na cyklostezce

Jaké sporné situace mohou nastat a jak je řešit

Několik desítek kilometrů nových cyklostezek chtějí vybudovat jihomoravští...

Do vyhrazeného jízdního pruhu pro cyklisty zase smí vjíždět auto jen v případě, že se do svého pruhu nevejde, přitom ale v žádném případě nesmí ohrozit projíždějícího cyklistu.

Hlavně ohleduplně

Farář si nová pravidla pro cyklisty pochvaluje, protože řadu nejasností upřesnila. Jedním dechem ale dodává, že realitě na silnicích a cyklostezkách nemusí pomoci ani sebelepší zákon.

„Cyklisty potkáváme i tam, kam podle zákona nepatří, třeba na chodnících. A jezdí se i mimo silnice po lese a horských stezkách. Když už se na podobná místa vydáte na kole, autem či pěšky, apeluji na lidskou slušnost. Hlavně si jako účastníci provozu, cyklisté, automobilisté, motocyklisté, chodci, bruslaři, segwaisté nedělejte naschvály a myslete na bezpečnost svou i těch druhých. Pak havárií začne ubývat,“ vzkazuje Martin Farář z BESIPu.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Šéf Rolls-Royce: Dvanáctiválec si necháme tak dlouho, jak jen to půjde

Torsten Müller-Ötvös, šéf značky Rolls-Royce

Automobilka Rolls-Royce podle svého šéfa Torstena Müllera-Ötvöse nespěchá se zaváděním technických novinek, ale...

Další z rubriky

Šéf Rolls-Royce: Dvanáctiválec si necháme tak dlouho, jak jen to půjde

Torsten Müller-Ötvös, šéf značky Rolls-Royce

Automobilka Rolls-Royce podle svého šéfa Torstena Müllera-Ötvöse nespěchá se zaváděním technických novinek, ale...

Autofotka týdne: Elektrický tahač bez řidiče nastoupil do služby

Volvo Vera

Jmenuje se Volvo Vera a převáží náklad mezi logistickým střediskem a přístavem ve švédském Göteborgu. Obejde se bez...

Madrid zruší omezení pro vjezd starých aut do centra města

Seat Ibiza

Nové vedení madridské radnice zruší omezení pro vjezd neekologických aut do centra města, které je v platnosti od...

Najdete na iDNES.cz