Pátek 21. února 2020, svátek má Lenka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 21. února 2020 Lenka

Cyklisté vyjíždějí, na křižovatkách s cyklopruhem mají vždy přednost

aktualizováno 
Novinky v zákoně o provozu na pozemních komunikacích přinesly jasnější pravidla pro cyklisty. Na křižovatkách, kde souběžně vede cyklostezka, mají nově vždy přednost. To platí i na přejezdu pro kola mimo křižovatky. Zpřesnění zákona má pomoci snížit vysokou úmrtnost cyklistů při nehodách.
Na křižovatkách, kde souběžně vede cyklostezka, mají cyklisté nově vždy přednost. Ilustrační foto

Na křižovatkách, kde souběžně vede cyklostezka, mají cyklisté nově vždy přednost. Ilustrační foto | foto: AP

Cyklistika zažívá v posledních desetiletích boom. Zároveň však narostl počet mrtvých a těžce zraněných cyklistů. Česká republika vykazuje jedny z nejhorších čísel v Evropské unii. V roce 2015 zemřelo 68 cyklistů a dalších 394 lidí na 100 tisíc lidí se na kole těžce zranilo. Novela zákona 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích proto přináší upřesnění a doplnění cyklistické problematiky.

Na kole ani malé pivo

Za jízdu pod vlivem alkoholu hrozí cyklistům pokuta až 50 tisíc korun.

Ilustrační foto

Ilustrační foto

Co je nového?

Cyklisté, kteří využívají městské cyklostezky a potkávají se souběžně s auty na křižovatkách, mají nově vždy přednost. A to v případě, pokud automobil odbočuje doprava i doleva. Přednost má člověk na kole i na vyznačeném přejezdu pro kola v místech mimo křižovatku. Auto ani motorka nesmí na tomto přejezdu ohrozit přejíždějícího cyklistu. Stejně tak musí dát řidiči za volantem přednost cyklistům projíždějícím po sdruženém přechodu pro chodce, kde je vyznačen přejezd pro cyklisty.

„Jenže pozor, přednost cyklista nemá, pokud jede přes klasický přechod pro chodce. V tomto případě se ho přednost týká, jen pokud kolo vede a je tedy chodcem,“ upozorňuje Martin Farář z BESIPu.

Dodal, že i když jsou s novými pravidly lidé na kolech ve větším bezpečí, nesmí zapomínat na situace, kdy je třeba z kola sesednout. „Stejně jako u chodců nemá cyklista absolutní přednost. Platí pro něj to samé, jako na přechodech. Neměl by vjíždět bez rozmyslu pod kola automobilů a nutit je k náhlému vybočení nebo prudkému brždění. Přednost nemá ani před tramvají nebo vozy se zapnutým modrým majáčkem,“ upozornil Farář.

Cyklista na chodníku, chodec na cyklostezce

Cyklisté nesmí podle pravidel jezdit po chodnících a stezkách pro chodce. Je-li na takových místech dopravní značka, která to povoluje, postihu se obávat nemusí. Nesmí ale ohrožovat pomaleji se pohybující chodce.

X

Po cyklistických stezkách se mohou pohybovat i jezdci na kolečkových bruslích a v zimě i lyžaři. Jezdci na osobních přepravnících typu vozítka Segway nebo bruslaři jsou sice považováni za chodce, mohou se tedy pohybovat po chodnících a označených cyklistických stezkách a zónách, nesmí ale chodce a ani cyklisty ohrožovat.

Levý jízdní pruh? Jen výjimečně

Novela zákona přináší upřesnění i pro kola, která se pohybují v levém jízdním pruhu víceproudých silnic. Ten smí cyklisté nově využít jen v případě, že potřebují objet překážku, otočit se, objet pomalejšího nebo odbočit doleva - tedy na dobu nezbytně nutnou. Standardně je pro kola určen pouze pravý jízdní pruh.

Pokud cyklisté vyráží na kole ranní špičkou do práce, v koloně s auty stát nemusí. Cyklista smí předjíždět stojící nebo pomalu jedoucí auta dokonce i zprava, když k tomu má dostatečný prostor. Nesmí však zapomenout na auta a motorky odbočující vpravo.

Stát v cyklopruhu autům zakázáno

Novela je přísnější k řidičům za volanty chráněným plechem. Auto nesmí zastavit ani stát ve značkami označeném cyklistickém jízdním pruhu nebo v cyklistické zóně. „Právě ve značkami označené zóně může cyklista používat silnici v plné šířce a auta či motocykly mohou do téhle zóny vjet pouze v případě, že to mají na značce výslovně povolené. Pak si ovšem musí dát pozor i samotný cyklista a nechat vozidla projet,“ upřesňuje Martin Farář z BESIPu. Jezdit se zde smí maximálně třicítkou a parkovat jen na označených parkovištích nebo parkovacích místech.

Pravidla na cyklostezce

Jaké sporné situace mohou nastat a jak je řešit

Několik desítek kilometrů nových cyklostezek chtějí vybudovat jihomoravští...

Do vyhrazeného jízdního pruhu pro cyklisty zase smí vjíždět auto jen v případě, že se do svého pruhu nevejde, přitom ale v žádném případě nesmí ohrozit projíždějícího cyklistu.

Hlavně ohleduplně

Farář si nová pravidla pro cyklisty pochvaluje, protože řadu nejasností upřesnila. Jedním dechem ale dodává, že realitě na silnicích a cyklostezkách nemusí pomoci ani sebelepší zákon.

„Cyklisty potkáváme i tam, kam podle zákona nepatří, třeba na chodnících. A jezdí se i mimo silnice po lese a horských stezkách. Když už se na podobná místa vydáte na kole, autem či pěšky, apeluji na lidskou slušnost. Hlavně si jako účastníci provozu, cyklisté, automobilisté, motocyklisté, chodci, bruslaři, segwaisté nedělejte naschvály a myslete na bezpečnost svou i těch druhých. Pak havárií začne ubývat,“ vzkazuje Martin Farář z BESIPu.

Autor:
  • Nejčtenější

S historickou značkou je amen. Americký mamut v nouzi opouští další trhy

Sto dvanáct let starý detroitský mamut General Motors neprožívá své nejlepší období. Zatím stále největší americká...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Příští Fabia Combi je zpět v plánech Škody, odborům vadí stěhování modelů

Škoda oživila projekt kombiverze připravované nové generace Fabie. Kromě informací zevnitř firmy to naznačují nová...

Vyfoťte svou garáž a vyhrajte k ní nová vrata

Někdo v ní prostě parkuje svůj vůz, případně kolo. Jiný si ji přetvoří v dílnu a autoservis, nebo do ní chodí prohlížet...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Projeli jsme se Hondou E. Městským autem pro mileniály se srdcem závodníka

Honda to s elektromobilitou myslí opravdu vážně. Do roku 2023 bude mít u všech svých modelů v nabídce i...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

  • Další z rubriky

Garáž dostala nový kabát, chybějí jen vrata. Soutěžte o ně i vy

Někdo v ní parkuje svůj vůz, jiný v ní má dílnu, nebo laický autoservis. Soutěžící Ivan si vytvořil v domě atypickou...

Vtípky, šifry i vychloubání. Značkou na přání se pyšní wartburg i hasiči

Někdo se chce pochlubit světu, jakou káru že si to pořídil, jiný chce pobavit kolegy šoféry a chodce, další si z...

Pokutám za CO2 se výrobci nevyhnou, záchranou je nereálný růst elektroaut

Ani ne za rok má průměrné auto vypouštět jen 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr. To je vzdálené realitě. A je jí to...

Výrobci autodílů v Německu budou propouštět, elektropohon je totiž jednodušší

Víc než polovina dodavatelů automobilových součástek v Německu plánuje snižování počtu zaměstnanců. Vyplývá to z...

7 tipů, jak zatočit se stresem
7 tipů, jak zatočit se stresem

Doba se neustále zrychluje. Často se za celý den nestíháme ani zastavit. Přitom stačí změnit pár návyků a objevit díky nim krásu pomalejšího tempa, relaxaci a prožitek přítomného okamžiku.

Najdete na iDNES.cz