Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Většina řidičů sedí špatně v autě. Takhle je to správně

V sedadle auta stráví řidiči ročně průměrně asi 300 hodin, to je dvanáct a půl dne. Moderní auto je plné bezpečnostních prvků, které ochrání posádku. Ale je třeba je umět využít. Aby vás auto ochránilo, je také nutné si dobře připravit pracoviště za volantem. Neseďte nikdy s nataženýma nohama a rukama.

Kdo najezdí ročně 20 000 a více kilometrů, může si nesprávným sezením způsobit trvalé zdravotní následky. Podle lékařů roste počet lidí se zdravotními problémy zad a nesprávné sezení v autě k nim může vést. Z toho pak vzejdou bolesti zad, napětí, bolesti krku, únava, bolest v nohou a ramenech, problémy s koncentrací nebo bolesti hlavy. Pohodlně sedící člověk není tak unavený a déle se na řízení soustředí. Díky správnému posedu za volantem má kratší reakce a optimálně reaguje na různé situace.

Špatné sezení a držení volantu

Příklad špatného sezení za volantem. Tělo je vybočené ze sedadla, ruka na volantu je propnutá a ve špatné poloze. Při případném střetu nebude reakce řidiče dostatečně pohotová. Navíc nedokáže volantem dostatečně rychle točit do mezních poloh řízení. Při případném střetu si může přivodit zranění obličeje rukou, kterou „odhodí“ nafukující se airbag.

V autě je třeba usadit se tak, abyste si při nehodě neublížili ještě víc. Odborníci speciálního týmu Výzkum dopravní bezpečnosti Škody Auto, který zkoumá nehody škodovek a používá je při vývoji nových modelů, varují před extrémními posedy - tedy moc blízko u volantu, nebo naopak za ním ležet.

Zkonstruovat sedadlo je věda

Sedadlo je dnes velmi složité zařízení, jehož vývoj probíhá souběžně s vývojem celého vozu. Není divu, že dnes tvoří až patnáct procent ceny vozu. A není to jen díky komfortním funkcím jako je elektrické nastavování nebo vyhřívání.

Sedadla totiž dnes patří k prvkům pasivní bezpečnosti ve vozidle. Při nárazu musí jeho konstrukce zůstat neporušená, velmi vysoké nároky jsou na ně kladeny hlavně při bočních nárazech. Sedačka se nesmí deformovat, aby ochránila tělo cestujícího. Zároveň úchyty sedadla k podlaze musí být navržené tak, aby při působení přesně definovaných sil nárazu povolily a umožnily boční posun sedadla. Při návrhu deformačních zón karoserie se dnes počítá i s deformací středového tunelu.

Autoklub ÚAMK provedl přes léto průzkum mezi řidiči. „Během průzkumu jsme zjistili, že celých 65 % sedí za volantem špatně! Ve srovnání oproti západní Evropě jsme na tom bohužel hůř,“ hodnotí závěry průzkumu prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.

Většina moderních aut má nastavitelný sloupek volantu. Veronika Hradcová z výzkumného týmu Škody ho radí nastavit výš a přitáhnout k sobě. Je třeba, aby do airbagu při případném nárazu padala hlava, ne hrudník.

Minimální vzdálenost mezi horní částí těla a airbagem ve volantu by měla být 25 - 30 cm. Příliš malá vzdálenost nedovoluje rychlý pohyb paží s volantem v případě nutného úhybného manévru vozidla. Kromě toho, když je řidič příliš blízko k airbagu, může to mít fatální následky při nehodě, protože se airbag nestihne rozbalit tak, jak je třeba. Pozor také na sezení „na dlouhou ruku“, pokud máte volant příliš daleko, nedokážete dostatečně rychle volantem točit, což může být fatální při vyhýbacích manévrech a v situacích vyžadujících rychlou reakci. Řidič má pak sklony se k volantu přitahovat a předklánět se a tím, že nemá záda pevně opřená v sedačce, se zhoršuje přesnost a rychlost reakce.

V okamžiku, kdy ztratí kontakt zad s opěradlem, ztrácí tím pádem také cit pro auto a necítí, co se s ním děje.

Pokud dojde k nárazu a rukám umožníme se propnout v kloubech, bude náraz ničit klouby na rukách i v rameni.

Škoda Rapid Monte Carlo
Škoda Rapid Monte Carlo

Správná poloha rukou na volantu je „tři čtvrtě na tři“. Představte si volant jako ciferník hodinek: levá ruka má být na devítce, pravá na trojce. Většina zatáček se pak dá projet bez přehmatávání na volantu.

„Opěradlo, má být vždy v poměrně vzpřímené poloze. Je-li opěradlo příliš sklopeno, řidič na sedadle ztrácí správný kontakt s pedály, volantem, ovládacími prvky vozidla,“ doplňuje ÚAMK. Experti Škody doporučují nastavit sklon opěráku tak, že jsou trup a stehna v pravém úhlu. Vzpřímené tělo nejlépe využije zádržnou funkci a můžete se nejlépe opřít do sedačky při brzdění.

K nastavení ideální polohy si pomáhejte nastavováním sedačky ve všech směrech. Dnes už má většina aut výškově stavitelné sedadlo řidiče. Pro lepší výhled je lepší sedět výš, závodníci raději sedí co nejníž. Obecně se doporučuje sedět tak vysoko, aby mezi stropem a hlavou bylo místo na pěst. Pokud by došlo k překlopení vozidla, je třeba, aby člověk visel na pásech a ne stál na hlavě.

Velmi důležité je podélné nastavení sedačky. Špatné je sezení moc blízko i moc daleko. Seďte tak, abyste měli lehce pokrčené ruce i nohy i když sešlápnete pedály. Tato poloha umožní zajistit lepší stabilitu těla v místě chodidel, hýždí, beder a lopatek. Mírně pokrčená noha nám také zajistí lepší citlivost při sešlápnutí pedálů. Při čelním nárazu vám při napnutých končetinách nezafungují klouby. Pak dochází ke zlomeninám, při kterých se kosti zasunují do sebe, a to jsou nejkomplikovanější zlomeniny.

Nafouknuté airbagy zabírají velký prostor, po naplnění se ihned vyfouknou:...
Nafouknuté airbagy zabírají velký prostor, po naplnění se ihned vyfouknou:...

Nafouknuté airbagy zabírají velký prostor, po naplnění se ihned vyfouknou: jejich úkolem je zbrzdit pohybující se těla posádky a udržet je v sedačkách.

Bezpečnostní pás má přes tělo vést ideálně dole přes pánevní kosti, nikoli přes břicho. Důležitou roli hraje i nastavení výšky horního uchycení bezpečnostního pásu. Automobilky občas nemístně šetří a tuto položku u aut vypouštějí. Horní uchycení si dejte spíše níž. Je třeba, aby pás šel přes rameno, určitě nemá jít okolo krku. Pásy utáhneme. Zkontrolujeme, zda nemáme ostré a tvrdé předměty pod pásy. „Známe případ, kdy řidiče zabila propiska, kterou měl v náprsní kapse,“ varuje Veronika Hradcová.

Důležité jsou i opěrky hlavy. Při čelním nárazu je člověk nejprve vymrštěn dopředu a trochu se nadzvedne a pak tělo letí zpátky. Opěrka má v tu chvíli zachytit hlavu. Horní hranu mějte zároveň s nebo nad temenem hlavy, aby nedošlo k zalomení páteře o horní hranu příliš nízko položené opěrky.

Opěrku byste měli mít také co nejblíž hlavě. Některá moderní auta mají takzvané aktivní opěrky, které se při nárazu zezadu přiblíží temenu hlavy. Opěrku co nejvíce naklopte k hlavě, aby dráha, na které hlava zrychluje, než narazí do opěrky, byla co nejmenší.

Volant držíme v poloze tři čtvrtě na tři. V této poloze má řidič nejlepší podmínky pro vyhýbací manévry, ne nadarmo tak drží volant závodníci. Bezpečnostní experti Škody také vysvětlují, že tato poloha rukou na volantu je nejšetrnější pro lidské tělo při nárazu. Airbag je širší než věnec volantu a v případě jeho aktivace budou ruce „odhozeny“ z volantu.

  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Elektromobilní Airbus nebude. VW si vyvine laciný bateriový vůz sám

29. května 2024  14:01

Největší evropská automobilka Volkswagen bude vyvíjet levné elektromobily, aby mohla lépe...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Opel vrací do nabídky Combo se spalovákem. Jde na dračku

29. května 2024

Opel uvedl na trh vylepšenou verzi své malé dodávky Combo, která patří k nejprodávanějším modelům...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...