Ležící střelec nereaguje aneb jak správně sedět za volantem

  12:00aktualizováno  12:00
Na první pohled se zdá, že něčemu tak prostému, jako je sezení v autě, není třeba věnovat pozornost. Poloha ležmo, s loktem opřeným o hranu okénka dveří, je sice pohodlná, moc toho ale řidiči o chování auta neprozradí. I sebebezpečnější auto je k ničemu, nedosáhnete-li na pedál brzdy nebo spojky. Jak tedy sedět za volantem?

Jiří Parma z mostecké školy smyku HCT, která školí i závodní jezdce na okruhu, ale jezdí k nim i pražská záchranka, říká: "Nejhrůznější chyba je nesprávné sezení za volantem."

Nejobvyklejší chybou je moc položené opěradlo. Záda řidiče se při správném sezení musí co nejvíce blížit svislé ose auta.

"Když je řidič v poloze ´ležícího střelce´, není v situaci, kdy potřebuje rychle točit volantem a manévrovat, schopen zareagovat. Nedokáže to bez toho, aby si přesedl a přitáhl se k volantu," vysvětluje Parma.

"V okamžiku, kdy ztratí kontakt zad s opěradlem, ztrácí tím pádem také cit pro auto a necítí, co se s ním děje," říká školitel bezpečné jízdy.

Nevěříte tomu? Zkuste se při řízení vzdálit zády od opěradla sedadla. Ani sebelépe tvarované sedací partie těla vám nepomohou získat pocit jistoty a bezpečí. Ideálně nastavená či tvarovaná bederní podpěra totiž zvětšuje styčnou plochu zad s opěradlem, a řidič tak lépe vnímá, co se děje s autem.

"Když potřebuje zpomalit a zároveň se přitahuje k sedačce, není schopen plně brzdit," doplňuje Parma. V okamžiku maximálního brzdění totiž musíme na brzdový pedál působit přibližně 80 až 90kilovou zátěží.

"Z příliš zakloněného opěradla vyplývají také "dlouhé ruce" na volantu a jeho špatné držení," uzavírá Jiří Parma.

Jak se za volantem správně usadit?
Jiří Parma - instruktor bezpečné jízdy na mosteckém polygonu radí:

Nejprve nastavuje správnou vzdálenost sedáku od pedálů. Když plně sešlápneme spojku nebo brzdu, musí být noha stále mírně pokrčená. Díky tomu vyvineme maximální tlak na pedály, když je potřeba. V případě nehody by propnutý kolenní kloub také mohl poničit.

Tak aby dosáhli na pedály, si řidiči ještě nastavit sedadlo zvládají, druhým a možná ještě zásadnějším problémem je správný sklon opěradla. "To by mělo vůči sedáku vytvořit téměř pravý úhel, přibližně 100 stupňů," říká Parma.

Opěrka hlavy musí končit s temenem hlavy. Je to proto, že v případě nárazu jde tělo směrem nahoru, hlava pak má moc místa pro pohyb vzad a může poškodit krční páteř.

"Když se usadím, pevně se opřu do opěradla, natáhnu ruce a položím je na volant," pokračuje instruktor. "O vrchol věnce volantu se musím opřít zápěstím tak, aby bylo volné," upozorňuje.

Volant pak držíme v poloze třičtvrtě na tři. Jen tak jsme schopni dát maximální rejd, bez toho, aby bylo při otáčení volantem třeba na něm přehmatávat víc, než je nutné. Ruce máme volně, palci se zachytneme za ramena volantu.

"Účastníci našich kurzů si mohou vyzkoušet, že co se dá v šedesátce zvládnout se správným držením volantu, v padesátce nejde se špatným," říká Parma.

"Začátek správného ovládání auta je správné sezení," uzavírá.

Autor:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

VIDEO: Groteska z letiště ve Stockholmu. Traktůrky bojují s kalamitou

Kuriózní dopravní zácpa na letišti

Traktůrky tahající vozíky se zavazadly na stockholmském letišti sehrály před očima cestujících skvělé divadlo. Postupně...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového ferrari pro...

Najdete na iDNES.cz