Nejhorší čas na autosalon. Automobilky peskují politici i ekologové

aktualizováno  12:28
Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) - Autosalon ve Frankfurtu je dnes výsostným polem německých značek. Ostatní, které dorazily, jsou tu chvílemi trochu do počtu. Překvapením jsou čínská auta, ale proč tu vystavují, to je otázka. Kancléřka Angela Merkelová slavnostně zahájila frankfurtský autosalon. Vyjádřila se také k emisnímu skandálu a osobně si autosalon prošla.

Angela Merkelová se v srpnu naštvala na automobilky, kvůli čachrům s emisemi proti nim chce tvrdě zakročit. Německá kancléřka je teď ovšem ve víru volební kampaně a rozhněvat si proti sobě významný pilíř evropské (a německé) ekonomiky není moc chytré. V Německu to kolem automobilek a jejich dieselů, které jsou v hledáčku úřadů u politiků, v posledních týdnech vře. Žádný frankfurtský autosalon neměl podle prezidenta německého sdružení autoprůmyslu Matthiase Wiessmanna tak výrazný politický podtext. Horší atmosféru pro pořádání autovýstavy by asi nikdo nevymyslel. 

Byla tedy otázka, jestli Angela Merkelová dnes (14. září) opravdu dodrží slib a slavnostně otevře brány frankfurtského autosalonu, největší evropské automobilové události druhé půlky letošního roku. Nakonec dorazila.

V úterý a ve středu už patřilo výstaviště v centru města novinářům a odborné veřejnosti. A hned první den bylo o zábavu postaráno: před pavilonem, kde prezentovalo své novinky BMW, protestovali aktivisté Greenpeace. „Vyzýváme automobilový průmysl, aby radikálně ustoupil od spalovacích motorů, pryč od benzinových a dieselových aut,“ agitoval jejich energetický expert Andree Boehling. „Automobilky pomalu začínají rozumět problému, chtějí změnu směrem k elektromobilitě, ale ta ve skutečnosti probíhá až příliš pomalu. Dokonce i v roce 2025 chtějí prodávat tři čtvrtiny automobilů s klasických spalovacím motorem. A to je naprosto neslučitelné s jakoukoli ochranou klimatu.“ Automobilky jsou prostě nyní v defenzivě a trefovat se do nich je módní.

Frankfurtský autosalon je stále jedna z nejvýznamnějších automobilových výstav světa, letos se koná už 67. ročník, ale útlum je pravidelnému návštěvníkovi jasný na první pohled. Evropa už prostě není pupkem automobilového světa a letošní Frankfurt to dokazuje. Předvést se tu chtějí hlavně domácí automobilky, zato třeba značky Peugeot, Nissan, Fiat, Jeep nebo Mitsubishi letošní ročník úplně vypustily. Nevyplatí se to, vše důležité představily buď před půl rokem na autosalonu v Ženevě, nebo své novinky odprezentují jinak. Takže kromě nové generace Dacie Duster (možná vůbec nejdůležitější novinka ve Frankfurtu vůbec) a korejských značek Hyundai a Kia (ta má ve Frankfurtu evropskou centrálu a designérské studio kousíček od výstaviště) představujících nová malá SUV, mají německé automobilky letos pole působnosti volné.

Německý autosalon

Takže tu prezentují rozmáchlé plány, ve kterých hraje velkou roli elektřina. Auta na baterie prezentují na autosalonu BMW i Merecedes. „V roce 2025 budeme mít v nabídce 25 vozů s elektrifikovaným pohonem, z nichž bude 12 čistě elektrických,“ slibuje Harald Krüger, předseda představenstva BMW.  Ovšem nejvíc zhurta na to jde Volkswagen, který na poslední frankfurtský autosalon v roce 2015 nevzpomíná zrovna v dobrém. V jeho průběhu se provalila aféra Dieselgate, která dodnes není vyřešená a vysvětlená a naopak nabírá na síle. Tažení proti automobilkám a jejich spalovacím motorům teď míří právě z Německa s Merkelovou v čelních řadách.

Generál koncernu VW Matthias Müller na autosalonu vyhlásil, že německá skupina bojující o post největší automobilky světa bude mít do roku 2030 vůz na elektrický pohon u každé modelové řady (čtěte podrobnosti). V roce 2025 by měl mít pohon na baterie jeden ze čtyř vyrobených vozů koncernu, což představuje tři miliony vyrobených elektromobilů ročně. O pět let později má být elektrický vůz v každé ze zhruba 300 modelových řad všech koncernových značek po celém světě. Skupina Volkswagen do výrobní základny pro elektromobily investuje do roku 2030 přes 20 miliard eur (522 miliard korun). Investice zahrnují vývoj dvou nových platforem pro elektrické vozy, úpravu stávajících výrobních závodů pro elektrický program, výdaje do dobíjecí infrastruktury i do vývoje baterií. „Elektrická strategie“ se týká tedy také Škody, podrobnosti čtěte zde.

Vše válcuje Čína

Největším překvapením jsou ve Frankfurtu výrobci z Číny. Na autosalon dorazili hned tři (WEY, Chery a Borgward), své stánky mají na velmi výrazných místech mezi zavedenými automobilkami a prezentacemi se s nimi mohou rovnat. S opatrnými, utrápenými pokusy z minulosti je konec, i vystavené modely vypadají k světu. Automobilky z největšího automobilového trhu na světě se sice v Evropě prodávat nechystají, ale jako demonstrace síly čínské ekonomiky je to víc než silné a výmluvné. Čínské firmy uzavírají partnerství se světovými výrobci, spolupracují také se zavedenými výrobci komponentů, kteří dodávají všem automobilkám napříč trhem, případně zavedené značky rovnou kupují nebo jim aspoň přetahují „mozky“. Mají na to dokonce speciální strategii vyhlášenou čínskou vládou (více čtěte zde).

Fotogalerie

Před deseti lety bylo výstaviště v centru Frankfurtu úplně plné, značky se předháněly v pompéznosti prezentací, ale tentokrát je autosalon o poznání prázdnější. V některých halách je zhasnuto úplně, v jiných nahradily automobilky expozice dodavatelů pro autoprůmysl. To, že jednu celou halu výstaviště zabraly expozice firem, které mají k automobilismu daleko (třeba služba na sdílení jízdních kol), jen dokresluje tragikomičnost situace. „Změnila se auta, ale hlavně se změnily i možnosti jejich uvádění na trh. Velké automobilky si premiéru zajišťují raději ve vlastní režii a ne společně vedle konkurence a v přiděleném omezeném časovém prostoru,“ myslí si generální ředitel Veletrhů Brno Jiří Kuliš. Na uvedení premiérového auta není podle něj třeba čekat na autosalon, v tomto případě zmůžou více sociální média a internet. „Tiskovou zprávu je možné zveřejnit během okamžiku na celém světě včetně videoshotů a komentářů na Twitteru,“ komentuje.

Mezníkem byly podle Kuliše roky 2009 a 2010. V dobách ekonomické krize, která dolehla i na automobilky, se ukázalo, že autosalony jsou moc drahá kratochvíle. Autovýstavy pořádané na tradičních místech tedy ztrácejí na významu a začíná jejich úpadek. Ukázal to už loňský autosalon v Paříži, který se s tím frankfurtským v podzimním termínu střídá. „Autosalon v Los Angeles se změnil na AutoMobiliy LA Show, kde je k vidění více technologických vychytávek než nových vozů,“ všímá si Kuliš. Jiná je podle něj situace v Asii. „V Číně se prodá ročně 28 milionů aut. A autosalony v Pekingu a Šanghaji se tím staly největšími na světě s účastí všech světových a místních značek,“ popisuje (analýzu čtěte zde).

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Napříč republikou na baterky. Bez nabíjení, courání a hlavně plynule

Hyundai Kona Electric

Rozumný člověk jede z Prahy do Ostravy vlakem, je to rychlé, pohodlné, levné. Jezdí tak i lidé z...

Čínská značka Aiways chce v Evropě pronajímat elektrická SUV

Autosalon Ženeva 2019

Čínská automobilka Aiways hodlá v příštím roce uvést na evropský trh sportovně-užitkový vůz s plně...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Elektromobily v Česku přibývají pomalu, důvodem je cena

Nový Nissan Leaf

VIDEO Počet elektromobilů v tuzemsku zvolna roste, proti dalším evropským státům však Česko výrazně...

V Liberci vyvíjejí elektromobil pro mladé, má stát pod tři sta tisíc korun

Nějak takto bude dvoumístný elektromobil vypadat. Má sloužit mladým lidem nebo...

Liberecká univerzita spolupracuje s českou firmou Combatra na vývoji malého městského...

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

BMW našlo lék na design u génia ve výslužbě a jeho ztracené studie

BMW Garmisch

Vyznavači mnichovské produkce se dnes přou, jsou-li ledvinky na přídích nových BMW majestátní, nebo prostě jen obludně...

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Podívejte se, jak pracuje autobilová klimatizace

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Další z rubriky

Newyorská policie píše Googlu, aby zrušil varování před hlídkami

Ilustrační snímek

Policejní oddělení v New Yorku se snaží zabránit společnosti Google, aby se mohli řidiči pomocí její aplikace Waze...

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Najdete na iDNES.cz