Nejhorší čas na autosalon. Automobilky peskují politici i ekologové

aktualizováno  12:28
Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) - Autosalon ve Frankfurtu je dnes výsostným polem německých značek. Ostatní, které dorazily, jsou tu chvílemi trochu do počtu. Překvapením jsou čínská auta, ale proč tu vystavují, to je otázka. Kancléřka Angela Merkelová slavnostně zahájila frankfurtský autosalon. Vyjádřila se také k emisnímu skandálu a osobně si autosalon prošla.

Angela Merkelová se v srpnu naštvala na automobilky, kvůli čachrům s emisemi proti nim chce tvrdě zakročit. Německá kancléřka je teď ovšem ve víru volební kampaně a rozhněvat si proti sobě významný pilíř evropské (a německé) ekonomiky není moc chytré. V Německu to kolem automobilek a jejich dieselů, které jsou v hledáčku úřadů u politiků, v posledních týdnech vře. Žádný frankfurtský autosalon neměl podle prezidenta německého sdružení autoprůmyslu Matthiase Wiessmanna tak výrazný politický podtext. Horší atmosféru pro pořádání autovýstavy by asi nikdo nevymyslel. 

Byla tedy otázka, jestli Angela Merkelová dnes (14. září) opravdu dodrží slib a slavnostně otevře brány frankfurtského autosalonu, největší evropské automobilové události druhé půlky letošního roku. Nakonec dorazila.

V úterý a ve středu už patřilo výstaviště v centru města novinářům a odborné veřejnosti. A hned první den bylo o zábavu postaráno: před pavilonem, kde prezentovalo své novinky BMW, protestovali aktivisté Greenpeace. „Vyzýváme automobilový průmysl, aby radikálně ustoupil od spalovacích motorů, pryč od benzinových a dieselových aut,“ agitoval jejich energetický expert Andree Boehling. „Automobilky pomalu začínají rozumět problému, chtějí změnu směrem k elektromobilitě, ale ta ve skutečnosti probíhá až příliš pomalu. Dokonce i v roce 2025 chtějí prodávat tři čtvrtiny automobilů s klasických spalovacím motorem. A to je naprosto neslučitelné s jakoukoli ochranou klimatu.“ Automobilky jsou prostě nyní v defenzivě a trefovat se do nich je módní.

Frankfurtský autosalon je stále jedna z nejvýznamnějších automobilových výstav světa, letos se koná už 67. ročník, ale útlum je pravidelnému návštěvníkovi jasný na první pohled. Evropa už prostě není pupkem automobilového světa a letošní Frankfurt to dokazuje. Předvést se tu chtějí hlavně domácí automobilky, zato třeba značky Peugeot, Nissan, Fiat, Jeep nebo Mitsubishi letošní ročník úplně vypustily. Nevyplatí se to, vše důležité představily buď před půl rokem na autosalonu v Ženevě, nebo své novinky odprezentují jinak. Takže kromě nové generace Dacie Duster (možná vůbec nejdůležitější novinka ve Frankfurtu vůbec) a korejských značek Hyundai a Kia (ta má ve Frankfurtu evropskou centrálu a designérské studio kousíček od výstaviště) představujících nová malá SUV, mají německé automobilky letos pole působnosti volné.

Německý autosalon

Takže tu prezentují rozmáchlé plány, ve kterých hraje velkou roli elektřina. Auta na baterie prezentují na autosalonu BMW i Merecedes. „V roce 2025 budeme mít v nabídce 25 vozů s elektrifikovaným pohonem, z nichž bude 12 čistě elektrických,“ slibuje Harald Krüger, předseda představenstva BMW.  Ovšem nejvíc zhurta na to jde Volkswagen, který na poslední frankfurtský autosalon v roce 2015 nevzpomíná zrovna v dobrém. V jeho průběhu se provalila aféra Dieselgate, která dodnes není vyřešená a vysvětlená a naopak nabírá na síle. Tažení proti automobilkám a jejich spalovacím motorům teď míří právě z Německa s Merkelovou v čelních řadách.

Generál koncernu VW Matthias Müller na autosalonu vyhlásil, že německá skupina bojující o post největší automobilky světa bude mít do roku 2030 vůz na elektrický pohon u každé modelové řady (čtěte podrobnosti). V roce 2025 by měl mít pohon na baterie jeden ze čtyř vyrobených vozů koncernu, což představuje tři miliony vyrobených elektromobilů ročně. O pět let později má být elektrický vůz v každé ze zhruba 300 modelových řad všech koncernových značek po celém světě. Skupina Volkswagen do výrobní základny pro elektromobily investuje do roku 2030 přes 20 miliard eur (522 miliard korun). Investice zahrnují vývoj dvou nových platforem pro elektrické vozy, úpravu stávajících výrobních závodů pro elektrický program, výdaje do dobíjecí infrastruktury i do vývoje baterií. „Elektrická strategie“ se týká tedy také Škody, podrobnosti čtěte zde.

Vše válcuje Čína

Největším překvapením jsou ve Frankfurtu výrobci z Číny. Na autosalon dorazili hned tři (WEY, Chery a Borgward), své stánky mají na velmi výrazných místech mezi zavedenými automobilkami a prezentacemi se s nimi mohou rovnat. S opatrnými, utrápenými pokusy z minulosti je konec, i vystavené modely vypadají k světu. Automobilky z největšího automobilového trhu na světě se sice v Evropě prodávat nechystají, ale jako demonstrace síly čínské ekonomiky je to víc než silné a výmluvné. Čínské firmy uzavírají partnerství se světovými výrobci, spolupracují také se zavedenými výrobci komponentů, kteří dodávají všem automobilkám napříč trhem, případně zavedené značky rovnou kupují nebo jim aspoň přetahují „mozky“. Mají na to dokonce speciální strategii vyhlášenou čínskou vládou (více čtěte zde).

Před deseti lety bylo výstaviště v centru Frankfurtu úplně plné, značky se předháněly v pompéznosti prezentací, ale tentokrát je autosalon o poznání prázdnější. V některých halách je zhasnuto úplně, v jiných nahradily automobilky expozice dodavatelů pro autoprůmysl. To, že jednu celou halu výstaviště zabraly expozice firem, které mají k automobilismu daleko (třeba služba na sdílení jízdních kol), jen dokresluje tragikomičnost situace. „Změnila se auta, ale hlavně se změnily i možnosti jejich uvádění na trh. Velké automobilky si premiéru zajišťují raději ve vlastní režii a ne společně vedle konkurence a v přiděleném omezeném časovém prostoru,“ myslí si generální ředitel Veletrhů Brno Jiří Kuliš. Na uvedení premiérového auta není podle něj třeba čekat na autosalon, v tomto případě zmůžou více sociální média a internet. „Tiskovou zprávu je možné zveřejnit během okamžiku na celém světě včetně videoshotů a komentářů na Twitteru,“ komentuje.

Mezníkem byly podle Kuliše roky 2009 a 2010. V dobách ekonomické krize, která dolehla i na automobilky, se ukázalo, že autosalony jsou moc drahá kratochvíle. Autovýstavy pořádané na tradičních místech tedy ztrácejí na významu a začíná jejich úpadek. Ukázal to už loňský autosalon v Paříži, který se s tím frankfurtským v podzimním termínu střídá. „Autosalon v Los Angeles se změnil na AutoMobiliy LA Show, kde je k vidění více technologických vychytávek než nových vozů,“ všímá si Kuliš. Jiná je podle něj situace v Asii. „V Číně se prodá ročně 28 milionů aut. A autosalony v Pekingu a Šanghaji se tím staly největšími na světě s účastí všech světových a místních značek,“ popisuje (analýzu čtěte zde).

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Prohra na domácím hřišti. VW přenechá partnerství Eura v Německu Číňanům

BYD je partnerem mistrovství Evropy ve fotbale, které se koná v Německu v...

VIDEO Čínská automobilka BYD, deroucí se mezi největší výrobce automobilů na světě, bude novým partnerem...

Elektromobily a plug-in hybridy jsou záležitostí hlavně Prahy a středních Čech

Elektrický Citroën Ë-C3

V České republice se za celý loňský rok nově registrovalo 6 640 elektromobilů a 5 653 plug-in...

Ambiciózní čínská značka hlásí nový útok na Evropu. Přiveze i spalováky

Čínské automobily značky Vantas určené pro americký trh vyrábí automobilka...

Ofenzíva čínského autoprůmyslu pokračuje. Do Evropy míří oficiálně koncern Chery. Na rozdíl od...

Hasiči přiznávají, že neumí hasit elektromobily. Tvoří vyhlášku pro garáže

Tesla Model S Plaid se tři dny po dodání majiteli při jízdě vznítil.

Hasiči dokončují vyhlášku, která by zajistila bezpečnost v garážích i přes stoupající počet...

Elektromobil pro chudé za hubičku. Ve Francii spustili dotační revoluci

Francouzská vláda chce zpřístupnit elektromobily nízkopříjmovým domácnostem.

Zatímco v Německu koncem loňského roku kvůli rozpočtové krizi předčasně uťali dotace na...

Čínský gigant smartphonů Xiaomi představil svůj první elektromobil SU7

Sedan Xiaomi SU7 byl navržen ve spolupráci se známým designérem Chrisem Banglem.

VIDEO Druhý největší světový výrobce smartphonů Xiaomi se chce výhledově stát jedním z pěti největších...

Z Číny pluje do Evropy první loď plná elektromobilů. Expanze má značku BYD

BYD Seal je vybavený jedním nebo dvěma elektromotory a akumulátorem s kapacitou...

Z Číny vyplula do Evropy první nákladní loď určená speciálně pro vývoz automobilů. Plavidlo schopné...

  • Nejčtenější

Aluminiový koráb po českých ministrech je na prodej, prozkoumali jsme ho

1. března 2024

Českým internetem koluje inzerát na limuzínu, která vozila ministry vnitra. Třísetkoňový luxusní...

Do Ženevy dorazil přelomový renault, čínské monstrum i švýcarský trpaslík

27. února 2024,  aktualizováno  12:01

Exkluzivně Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Dopadlo to podle očekávání: nejzářivější hvězdou ženevského autosalonu je veselý elektrický Renault...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Světová premiéra jawy v Brně. Skládačce z Číny šel za kmotra slavný rocker

1. března 2024  13:13

Červená barva, na jakou jsme zvyklí u Jawy, je asi jediná návaznost na historii této české značky....

Zpráva z Ženevy: aut přijelo pomálu, ale hostesky se vrátily

28. února 2024

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Od praxe vozit na autosalony krásné hostesky se už aspoň dekádu ustupuje, obzvlášť v Evropě. Doby,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Evropským Autem roku 2024 je Renault Scenic. Jih zvítězil nad severem

26. února 2024  9:52

Exkluzivně Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) I letošní ročník tradiční evropské ankety Auto roku byl ve znamení soupeření porotců z jihu a...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Hity elektrického dandyho: Renault 5 dostane košík na bagetu a rtěnku

2. března 2024

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Renault 5 byl jednou z hlavních hvězd ženevského autosalonu. Bateriový mrňous s výrazným, vysloveně...

Musk vzpomněl opožděnou Teslu Roadster, bude létat a stovku pokoří za sekundu

2. března 2024

Šéf elektromobilky Tesla Elon Musk oživil projekt nové verze sportovního vozu Roadster. Představit...

Zbrojení na novou motosezonu vrcholí v Brně

1. března 2024

Veletrh Motosalon se do moravské metropole vrací po čtyřech letech. Více než 140 firem představuje...

Světová premiéra jawy v Brně. Skládačce z Číny šel za kmotra slavný rocker

1. března 2024  13:13

Červená barva, na jakou jsme zvyklí u Jawy, je asi jediná návaznost na historii této české značky....

Bianca Censori šokovala Paříž odhaleným klínem, pokutě se však vyhnula

Architektka Bianca Censori (29), která je manželkou rapera Kanye Westa (46), opět šokovala veřejnost svými outfity. V...

Zemřela slovenská moderátorka, oblíbený byl její pořad, který pomáhal dětem

Zemřela moderátorka a logopedka slovenské dětské televizní stanice JOJko Lucia Palugyayová. Bylo jí 47 let. Na...

Nikdy jsem nebyla stydlivá, vzpomíná Heidi Janků na focení pro Luckyboy

Zpěvačka Heidi Janků (61) zavzpomínala na pobyt v Monaku, kam se přestěhovala kvůli práci svého manžela Iva Pavlíka. V...

Princ William zrušil na poslední chvíli z osobních důvodů účast na akci

Britský princ William (41) odřekl svou účast na úterní vzpomínkové slavnosti na hradě Windsor. Na bohoslužbu za...

Brzobohatý řádil v šatech a paruce. Poprvé veřejně jako Tiffany Richbitch

Ondřej Gregor Brzobohatý (41) vystoupil poprvé veřejně v šatech jako drag queen Tiffany Richbitch. Byl hostem druhého...