Úterý 25. ledna 2022, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 25. ledna 2022 Miloš

Nejhorší čas na autosalon. Automobilky peskují politici i ekologové

aktualizováno  12:28
Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) - Autosalon ve Frankfurtu je dnes výsostným polem německých značek. Ostatní, které dorazily, jsou tu chvílemi trochu do počtu. Překvapením jsou čínská auta, ale proč tu vystavují, to je otázka. Kancléřka Angela Merkelová slavnostně zahájila frankfurtský autosalon. Vyjádřila se také k emisnímu skandálu a osobně si autosalon prošla.

Angela Merkelová se v srpnu naštvala na automobilky, kvůli čachrům s emisemi proti nim chce tvrdě zakročit. Německá kancléřka je teď ovšem ve víru volební kampaně a rozhněvat si proti sobě významný pilíř evropské (a německé) ekonomiky není moc chytré. V Německu to kolem automobilek a jejich dieselů, které jsou v hledáčku úřadů u politiků, v posledních týdnech vře. Žádný frankfurtský autosalon neměl podle prezidenta německého sdružení autoprůmyslu Matthiase Wiessmanna tak výrazný politický podtext. Horší atmosféru pro pořádání autovýstavy by asi nikdo nevymyslel. 

Byla tedy otázka, jestli Angela Merkelová dnes (14. září) opravdu dodrží slib a slavnostně otevře brány frankfurtského autosalonu, největší evropské automobilové události druhé půlky letošního roku. Nakonec dorazila.

V úterý a ve středu už patřilo výstaviště v centru města novinářům a odborné veřejnosti. A hned první den bylo o zábavu postaráno: před pavilonem, kde prezentovalo své novinky BMW, protestovali aktivisté Greenpeace. „Vyzýváme automobilový průmysl, aby radikálně ustoupil od spalovacích motorů, pryč od benzinových a dieselových aut,“ agitoval jejich energetický expert Andree Boehling. „Automobilky pomalu začínají rozumět problému, chtějí změnu směrem k elektromobilitě, ale ta ve skutečnosti probíhá až příliš pomalu. Dokonce i v roce 2025 chtějí prodávat tři čtvrtiny automobilů s klasických spalovacím motorem. A to je naprosto neslučitelné s jakoukoli ochranou klimatu.“ Automobilky jsou prostě nyní v defenzivě a trefovat se do nich je módní.

Frankfurtský autosalon je stále jedna z nejvýznamnějších automobilových výstav světa, letos se koná už 67. ročník, ale útlum je pravidelnému návštěvníkovi jasný na první pohled. Evropa už prostě není pupkem automobilového světa a letošní Frankfurt to dokazuje. Předvést se tu chtějí hlavně domácí automobilky, zato třeba značky Peugeot, Nissan, Fiat, Jeep nebo Mitsubishi letošní ročník úplně vypustily. Nevyplatí se to, vše důležité představily buď před půl rokem na autosalonu v Ženevě, nebo své novinky odprezentují jinak. Takže kromě nové generace Dacie Duster (možná vůbec nejdůležitější novinka ve Frankfurtu vůbec) a korejských značek Hyundai a Kia (ta má ve Frankfurtu evropskou centrálu a designérské studio kousíček od výstaviště) představujících nová malá SUV, mají německé automobilky letos pole působnosti volné.

Německý autosalon

Takže tu prezentují rozmáchlé plány, ve kterých hraje velkou roli elektřina. Auta na baterie prezentují na autosalonu BMW i Merecedes. „V roce 2025 budeme mít v nabídce 25 vozů s elektrifikovaným pohonem, z nichž bude 12 čistě elektrických,“ slibuje Harald Krüger, předseda představenstva BMW.  Ovšem nejvíc zhurta na to jde Volkswagen, který na poslední frankfurtský autosalon v roce 2015 nevzpomíná zrovna v dobrém. V jeho průběhu se provalila aféra Dieselgate, která dodnes není vyřešená a vysvětlená a naopak nabírá na síle. Tažení proti automobilkám a jejich spalovacím motorům teď míří právě z Německa s Merkelovou v čelních řadách.

Generál koncernu VW Matthias Müller na autosalonu vyhlásil, že německá skupina bojující o post největší automobilky světa bude mít do roku 2030 vůz na elektrický pohon u každé modelové řady (čtěte podrobnosti). V roce 2025 by měl mít pohon na baterie jeden ze čtyř vyrobených vozů koncernu, což představuje tři miliony vyrobených elektromobilů ročně. O pět let později má být elektrický vůz v každé ze zhruba 300 modelových řad všech koncernových značek po celém světě. Skupina Volkswagen do výrobní základny pro elektromobily investuje do roku 2030 přes 20 miliard eur (522 miliard korun). Investice zahrnují vývoj dvou nových platforem pro elektrické vozy, úpravu stávajících výrobních závodů pro elektrický program, výdaje do dobíjecí infrastruktury i do vývoje baterií. „Elektrická strategie“ se týká tedy také Škody, podrobnosti čtěte zde.

Vše válcuje Čína

Největším překvapením jsou ve Frankfurtu výrobci z Číny. Na autosalon dorazili hned tři (WEY, Chery a Borgward), své stánky mají na velmi výrazných místech mezi zavedenými automobilkami a prezentacemi se s nimi mohou rovnat. S opatrnými, utrápenými pokusy z minulosti je konec, i vystavené modely vypadají k světu. Automobilky z největšího automobilového trhu na světě se sice v Evropě prodávat nechystají, ale jako demonstrace síly čínské ekonomiky je to víc než silné a výmluvné. Čínské firmy uzavírají partnerství se světovými výrobci, spolupracují také se zavedenými výrobci komponentů, kteří dodávají všem automobilkám napříč trhem, případně zavedené značky rovnou kupují nebo jim aspoň přetahují „mozky“. Mají na to dokonce speciální strategii vyhlášenou čínskou vládou (více čtěte zde).

Fotogalerie

Před deseti lety bylo výstaviště v centru Frankfurtu úplně plné, značky se předháněly v pompéznosti prezentací, ale tentokrát je autosalon o poznání prázdnější. V některých halách je zhasnuto úplně, v jiných nahradily automobilky expozice dodavatelů pro autoprůmysl. To, že jednu celou halu výstaviště zabraly expozice firem, které mají k automobilismu daleko (třeba služba na sdílení jízdních kol), jen dokresluje tragikomičnost situace. „Změnila se auta, ale hlavně se změnily i možnosti jejich uvádění na trh. Velké automobilky si premiéru zajišťují raději ve vlastní režii a ne společně vedle konkurence a v přiděleném omezeném časovém prostoru,“ myslí si generální ředitel Veletrhů Brno Jiří Kuliš. Na uvedení premiérového auta není podle něj třeba čekat na autosalon, v tomto případě zmůžou více sociální média a internet. „Tiskovou zprávu je možné zveřejnit během okamžiku na celém světě včetně videoshotů a komentářů na Twitteru,“ komentuje.

Mezníkem byly podle Kuliše roky 2009 a 2010. V dobách ekonomické krize, která dolehla i na automobilky, se ukázalo, že autosalony jsou moc drahá kratochvíle. Autovýstavy pořádané na tradičních místech tedy ztrácejí na významu a začíná jejich úpadek. Ukázal to už loňský autosalon v Paříži, který se s tím frankfurtským v podzimním termínu střídá. „Autosalon v Los Angeles se změnil na AutoMobiliy LA Show, kde je k vidění více technologických vychytávek než nových vozů,“ všímá si Kuliš. Jiná je podle něj situace v Asii. „V Číně se prodá ročně 28 milionů aut. A autosalony v Pekingu a Šanghaji se tím staly největšími na světě s účastí všech světových a místních značek,“ popisuje (analýzu čtěte zde).

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Biden nařídí zlevnit elektromobily a zbuduje půl milionu nabíječek

Americký prezident Joe Biden se krátce svezl s novým modelem GMC Hummer EV.

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena zveřejnila ambiciózní plán vybudovat 500 000...

Autofotka týdne: Obří průšvih levných elektroaut

Crashtest Renaultu Zoe

VIDEO Mysleli jsme si, že už se to dnes nemůže stát. Že všechna moderní auta mají zaručenou alespoň...

Tlak na elektromobilitu je „za hranou“, varují výrobci. Stojí obrovské peníze

Elektrická platforma e-TNGA je společným vývojem se Subaru.

VIDEO Automobilky jsou pod tlakem, aby co nejrychleji a v co největší míře přešly na elektromobilitu....

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Že by řidič BMW, nebo snad Audi? Je to klišé, ale může na tom být i hodně...

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste...

U D1 vyrostla designová Pumpa, dobije elektromobily a odcloní hluk

Na dálnici D1 vyrostla designová stavba Pumpa. (1. prosince 2021)

Na dálnici D1 u Průhonic vyrostla stavebně unikátní čerpací stanice. Designový objekt s lakonickým...

Nabíjecí záchranka přiveze elektřinu v krabici, klidně na sídliště

Mobilní nabíječka Nimbee s elektromobilem Mazda MX-30

VIDEO V testovacím provozu začala v Praze fungovat služba dobíjení elektromobilů z pojízdné akumulátorové...

Diess chce být jako Musk, z VW má být německá Tesla. Nemusí to však ustát

Herbert Diess, šéf koncernu Volkswagen při zahájení autosalonu v Mnichově

Když byl Herbert Diess vrcholovým manažerem u BMW, měl skvělý, bezstarostný život. Manažeři s...

  • Nejčtenější

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Posledních 120 kombíkových fabií. Žádaný model už se jen doprodává

Exkluzivně Konec Fabie Combi přišel možná dřív, než se čekalo. Jedna z největších událostí loňského roku pro Škodu Auto, konec...

Strašidelné video z D5 vysvětluje, proč máte po nehodě utéct za svodidla

„Při hromadné dopravní nehodě doporučujeme, aby všechny osoby opustily co nejdříve vozidlo a nezdržovaly se v blízkosti...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Posledních 120 kombíkových fabií. Žádaný model už se jen doprodává

Exkluzivně Konec Fabie Combi přišel možná dřív, než se čekalo. Jedna z největších událostí loňského roku pro Škodu Auto, konec...

Bez Italů by nebylo Volkswagenu. Vyrobili brouky, vymysleli golf

Premium Itálie uplynulého století hrála rozhodující roli ve vývoji automobilismu. Bez Italů by však možná nebyl ani Volkswagen....

Syntetická paliva mají zachránit spalovací motory, ekoaktivisté jsou proti

Elektromobily by podle ekologů a evropských zákonodárců měly úplně nahradit auta na benzin a naftu. Někteří výrobci...

VIDEOTEST: Elektroškrabka omrzlé okno očistí; hlučí a potřebuje pevnou ruku

Mezi nejotravnější discipliny zimního řidiče patří škrábání oken od námrazy. Pokud nemáte auto schované v garáži, nebo...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Mysleli, že mám miliony. A já žila na ubytovně, vzpomíná Nicol Lenertová

Premium Na biologického otce si Nicol Lenertová už nevzpomíná, jen říká, že byl pro ni i její mámu nebezpečný. Během dětství...

Sedmikrásky k obědu, nákup z popelnice. Výměna se nesla v režii eko páru

Podobný věk, naprosto odlišný životní styl. Tak nějak by se dala shrnout nejnovější Výměna manželek, ve které se sešly...

Do Česka poprvé připlula loď naložená uhlím z Austrálie. Má pomoci Ostravsku

Do Děčína v sobotu ráno poprvé připlula po Labi loď naložená černým uhlím z Austrálie, informovala Česká televize a...