Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Francouzská hitparáda ekonápadů: ne reklamě na auta, nižší maximálka pro SUV

Spojuje je jen kouř. A teď vyhlídky na zákaz reklamy. Tak jako před patnácti roky zmizela, celkem pochopitelně, reklama na cigarety, teď to samé ve Francii hrozí reklamě na normální auta.

Francouzi postupují v záhubě automobilek systematicky. Reklama na auta má být zakázaná. | foto: Citroën

Francouzskou sněmovnou prošel na začátku května návrh nového klimatického zákona. V mnoha ohledech nejradikálnějšího v Evropě. A dopadá i na auta poháněná spalovacími motory. Nedostanou se do vymezených zón, bude na ně zakázána reklama. Cílem zkrátka je, aby je lidé nechtěli. Do roku 2040 by měly úplně zmizet užitkové vozy poháněné naftou nebo benzinem.

Bláznivé? Omyl. Ekologické organizace, které za klimatický zákon lobovaly, jsou naštvané a chtějí víc. Ve hře je třeba omezení rychlosti aut s hmotností nad 1,5 tuny na dálnicích. Jezdit by mohla jen devadesátkou.

Reklama jen na elektromobily. Ty ekologické

Pokud zákon projde, zmizí reklama na auta se spalovacím motorem. Automobilky budou moci zákazníky lákat jen na vozy, které jsou plně elektrické, nebo splňují nejpřísnější kritéria emisí, vejdou se do nich zřejmě některé plug-in hybridy.

Kromě samotného zákazu ještě vznikne „kolektivní závazek“ automobilek i reklamních agentur přihlásit se k ekologicky zodpovědné reklamě. Detaily jsou zatím nejasné, ale princip bude zřejmě spočívat v tom, že kromě zákazu reklamy na auta se spalovacími motory se automobilky zavážou nepropagovat ani elektrická auta, která mají zbytečně velkou spotřebu. Zkrátka reklama na elektrické miniauto bude etická, reklama na elektrické SUV se stane stejně zavrženíhodnou jako reklama na benzinová auta.

Peugeot 206: The Sculptor - 20th Anniversary

Ono je to relativně jedno, protože s ostatními restrikcemi je dost pravděpodobné, že auta se spalovacími motory vyhynou. V roce 2024 by měly přijít přísné „nulové“ zóny v centrech velkých měst. Žádné zelené plakety pro superekologická auta se spalovacím motorem, měřítkem jsou zkrátka nulové emise v místě provozu. Přeloženo z ekoevropanštiny: nic kromě elektromobilů. A v roce 2030 má přijít úplný zákaz prodeje aut s emisemi nad mýtickými 95 gramy CO2 na 100 kilometrů. O deset let později by ze silnic měly zmizet i náklaďáky poháněné naftou.

I když to všechno zní až nereálně tvrdě, drtivá většina návrhů už prošla prvním kolem legislativního procesu. Sice je jasné, že zákon už nestihne vstoupit v platnost od příštího roku, ale reálně ke schválení směřuje. A ekoaktivistické spolky si začínají stěžovat, že je příliš měkký. Z pohledu automobilové dopravy leží zastáncům tvrdšího přístupu v krku nejvíc zavržené plošné snížení rychlosti na dálnicích ze 130 na 110 km/h. Ze sto padesáti návrhů, které přinesli prezidentovi, jich Emmanuel Macron zatratil jen pár. Ale toto byl jeden z nich.

Co s tím? Pokud neprojde snížení rychlosti plošně, tak proč jej nezprůměrovat? Auta vážící méně než 1 500 kilogramů by mohla jezdit stotřicítkou. Ta těžší by mohla jet jen devadesát.

Legrační je, že aktivistické spolky v tomto případě neznají bratra, a to ani elektrického. Ano, správně. Toto omezení by platilo i pro elektromobily. A zatímco v případě konvenčních aut se do této hranice vejdou i relativně velké manažerské kombíky (třeba Passat s benzinovou patnáctistovkou váží prázdný 1 430 kilogramů), devadesátkové kladivo by dopadlo i na relativně malé elektromobily. Třeba francouzský bestseller (na poměry elektromobilu) Renault Zoe má smůlu.

Vláda zatím tyto návrhy odráží, ale ne jako nesmysly. Spíš chce otevřít diskuzi. Populistický návrh francouzských ekologů, kteří s ním chtějí kandidovat, totiž neřeší třeba otázku dodávek. Jak se postavit k sedmi nebo osmimístným autům typu VW Multivan? Pokud jsou obsazené, jsou i při vyšší hmotnosti a vyšší spotřebě mnohem ekologičtější než konvenční pětimístná auta. To jsou argumenty mimo jiné prořidičských aktivistických spolků, které ve Francii nabírají na síle a snaží se vytvořit protipól ekologickým soupeřům.

Soumrak letadel i letáků

Sice to nepatří do automobilové rubriky, ale na dokreslení je potřeba vyjmenovat i pár dalších novinek, které klimatický zákon přinese. Omezení čeká i leteckou dopravu. Zákon zakazuje vnitrostátní lety, u kterých existuje alternativní vlakové spojení s dojezdovým časem dvě a půl hodiny. Prakticky by tak skončily lety mezi Paříží a metropolemi typu Lyon nebo Štrasburk. Zastánci tvrdšího přístupu navrhují hodiny čtyři a to už by zásadně ovlivnilo celou vnitrostátní dopravu ve Francii.

A kromě letadel dojde i na letáky. Zatímco doteď si Francouzi stejně jako Češi lepili na schránky noticku, že letáky dostávat nechtějí, nově by o ně naopak na schránce museli výslovně požádat. Povinnost, aby restaurace a jídelny nabízely povinně vegetariánská jídla, už je pak jenom drobnost.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Hotely volají po dobíjecích stanicích, počet hostů v elektromobilech roste

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

VIDEO Rozvíjející se elektromobilita je patrná i na spotřebě u dobíjecích stanic. U těch, které v...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  16:11

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zemřel šéf slavného studia Pininfarina, jež obléklo Zetor, Ferrari i Mattoni

13. dubna 2024

Zemřel Paolo Pininfarina, šéfovi legendární designérské společnosti Pininfarina bylo 65 let....

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  16:11

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Německý boj o klima. Ministr dopravy děsí řidiče plány na zákazy jízdy

17. dubna 2024

Německý ministr dopravy Volker Wissing vystrašil miliony německých řidičů slovy o možných plošných...

Čínská Chery chce dobýt Evropu mezi prvními. Začínala s fejkovým toledem

17. dubna 2024

Chery se stane první čínskou automobilkou, která bude mít v Evropě svoji továrnu. Bude to ve...

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Kuchaře/Kuchařku pro střední školu

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Praha
nabízený plat: 20 000 - 29 000 Kč

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...

Největší hřbitov lodí západní polokoule vznikl kvůli kardinálnímu průšvihu

Válka je o ničení a zabíjení. O újmě na životním prostředí. Snad právě proto tolik fascinuje osud Flotily duchů, která...