Francouzská hitparáda ekonápadů: ne reklamě na auta, nižší maximálka pro SUV

Spojuje je jen kouř. A teď vyhlídky na zákaz reklamy. Tak jako před patnácti roky zmizela, celkem pochopitelně, reklama na cigarety, teď to samé ve Francii hrozí reklamě na normální auta.

Francouzi postupují v záhubě automobilek systematicky. Reklama na auta má být zakázaná. | foto: Citroën

Francouzskou sněmovnou prošel na začátku května návrh nového klimatického zákona. V mnoha ohledech nejradikálnějšího v Evropě. A dopadá i na auta poháněná spalovacími motory. Nedostanou se do vymezených zón, bude na ně zakázána reklama. Cílem zkrátka je, aby je lidé nechtěli. Do roku 2040 by měly úplně zmizet užitkové vozy poháněné naftou nebo benzinem.

Bláznivé? Omyl. Ekologické organizace, které za klimatický zákon lobovaly, jsou naštvané a chtějí víc. Ve hře je třeba omezení rychlosti aut s hmotností nad 1,5 tuny na dálnicích. Jezdit by mohla jen devadesátkou.

Reklama jen na elektromobily. Ty ekologické

Pokud zákon projde, zmizí reklama na auta se spalovacím motorem. Automobilky budou moci zákazníky lákat jen na vozy, které jsou plně elektrické, nebo splňují nejpřísnější kritéria emisí, vejdou se do nich zřejmě některé plug-in hybridy.

Kromě samotného zákazu ještě vznikne „kolektivní závazek“ automobilek i reklamních agentur přihlásit se k ekologicky zodpovědné reklamě. Detaily jsou zatím nejasné, ale princip bude zřejmě spočívat v tom, že kromě zákazu reklamy na auta se spalovacími motory se automobilky zavážou nepropagovat ani elektrická auta, která mají zbytečně velkou spotřebu. Zkrátka reklama na elektrické miniauto bude etická, reklama na elektrické SUV se stane stejně zavrženíhodnou jako reklama na benzinová auta.

Peugeot 206: The Sculptor - 20th Anniversary

Ono je to relativně jedno, protože s ostatními restrikcemi je dost pravděpodobné, že auta se spalovacími motory vyhynou. V roce 2024 by měly přijít přísné „nulové“ zóny v centrech velkých měst. Žádné zelené plakety pro superekologická auta se spalovacím motorem, měřítkem jsou zkrátka nulové emise v místě provozu. Přeloženo z ekoevropanštiny: nic kromě elektromobilů. A v roce 2030 má přijít úplný zákaz prodeje aut s emisemi nad mýtickými 95 gramy CO2 na 100 kilometrů. O deset let později by ze silnic měly zmizet i náklaďáky poháněné naftou.

I když to všechno zní až nereálně tvrdě, drtivá většina návrhů už prošla prvním kolem legislativního procesu. Sice je jasné, že zákon už nestihne vstoupit v platnost od příštího roku, ale reálně ke schválení směřuje. A ekoaktivistické spolky si začínají stěžovat, že je příliš měkký. Z pohledu automobilové dopravy leží zastáncům tvrdšího přístupu v krku nejvíc zavržené plošné snížení rychlosti na dálnicích ze 130 na 110 km/h. Ze sto padesáti návrhů, které přinesli prezidentovi, jich Emmanuel Macron zatratil jen pár. Ale toto byl jeden z nich.

Co s tím? Pokud neprojde snížení rychlosti plošně, tak proč jej nezprůměrovat? Auta vážící méně než 1 500 kilogramů by mohla jezdit stotřicítkou. Ta těžší by mohla jet jen devadesát.

Legrační je, že aktivistické spolky v tomto případě neznají bratra, a to ani elektrického. Ano, správně. Toto omezení by platilo i pro elektromobily. A zatímco v případě konvenčních aut se do této hranice vejdou i relativně velké manažerské kombíky (třeba Passat s benzinovou patnáctistovkou váží prázdný 1 430 kilogramů), devadesátkové kladivo by dopadlo i na relativně malé elektromobily. Třeba francouzský bestseller (na poměry elektromobilu) Renault Zoe má smůlu.

Vláda zatím tyto návrhy odráží, ale ne jako nesmysly. Spíš chce otevřít diskuzi. Populistický návrh francouzských ekologů, kteří s ním chtějí kandidovat, totiž neřeší třeba otázku dodávek. Jak se postavit k sedmi nebo osmimístným autům typu VW Multivan? Pokud jsou obsazené, jsou i při vyšší hmotnosti a vyšší spotřebě mnohem ekologičtější než konvenční pětimístná auta. To jsou argumenty mimo jiné prořidičských aktivistických spolků, které ve Francii nabírají na síle a snaží se vytvořit protipól ekologickým soupeřům.

Soumrak letadel i letáků

Sice to nepatří do automobilové rubriky, ale na dokreslení je potřeba vyjmenovat i pár dalších novinek, které klimatický zákon přinese. Omezení čeká i leteckou dopravu. Zákon zakazuje vnitrostátní lety, u kterých existuje alternativní vlakové spojení s dojezdovým časem dvě a půl hodiny. Prakticky by tak skončily lety mezi Paříží a metropolemi typu Lyon nebo Štrasburk. Zastánci tvrdšího přístupu navrhují hodiny čtyři a to už by zásadně ovlivnilo celou vnitrostátní dopravu ve Francii.

A kromě letadel dojde i na letáky. Zatímco doteď si Francouzi stejně jako Češi lepili na schránky noticku, že letáky dostávat nechtějí, nově by o ně naopak na schránce museli výslovně požádat. Povinnost, aby restaurace a jídelny nabízely povinně vegetariánská jídla, už je pak jenom drobnost.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Čína výrazně přidala ve vývozu osobních aut. Vděčným zákazníkem je Rusko

Letecký pohled na nově zaparkovaná vozidla na základně Ningde společnosti SAIC...

Celkový vývoz automobilů z Číny se v loňském roce zvýšil o 58 procent na 4,9 milionu vozů. K růstu...

Hasiči přiznávají, že neumí hasit elektromobily. Tvoří vyhlášku pro garáže

Tesla Model S Plaid se tři dny po dodání majiteli při jízdě vznítil.

Hasiči dokončují vyhlášku, která by zajistila bezpečnost v garážích i přes stoupající počet...

GLOSA: Kolik aut se vlastně vyrobí? Dlouhé počítání je záměr, nebo šlendrián

Sportovní sedan Seal je přímou odpovědí na Teslu Model 3.

Za rok 2023 jsme vyrobili 3 024 417 aut, pochlubil se ambiciózní elektrický rejnok BYD druhého...

Rok 2023 končí pro americké automobilky vystřízlivěním z elektromobility

Není pravdou, že by se automobilkám vyrábějícím elektromobily v roce 2023...

Na cestě k plně elektrické budoucnosti si letos americký automobilový průmysl udělal malou...

Elektromobil pro chudé za hubičku. Ve Francii spustili dotační revoluci

Francouzská vláda chce zpřístupnit elektromobily nízkopříjmovým domácnostem.

Zatímco v Německu koncem loňského roku kvůli rozpočtové krizi předčasně uťali dotace na...

Elektromobily budou výhodnější od roku 2026, myslí si šéf leasingovky

Problém je v tom, že Němci si umí benefity elektromobility spočítat. A z...

Exkluzivně Elektromobily jsou dnes v průměru o čtvrtinu dražší než vozy se spalovacím motorem, ale mají o...

Elektroauta jsou fajn, ale ať si s nimi „užije“ někdo jiný, myslí si Němci

Podporovat ochranu klimatu? Ano! Ale nikoliv za cenu experimentů s vlastní...

Němci jsou ochotní chránit klima. Ale vlastní vozy zelené politice obětovat nechtějí. Snad kdyby...

  • Nejčtenější

Fantom s bruskou dosáhl svého. Itálie změní pravidla pro umisťování radarů

23. února 2024

Hrdina, nebo jen pravidla nerespektující vandal? Flexmana vnímají Italové rozdílně. K jeho výbavě...

Ultralevné a kvalitní. Malé mitsubishi je ze staré školy, nemá se na něm co kazit

19. února 2024

Premium V kategorii ultralevných aut už není takový přetlak jako dříve. I malá a levná auta velice...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

23. února 2024

Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Evropským Autem roku 2024 je Renault Scenic. Jih zvítězil nad severem

26. února 2024  9:52

Exkluzivně Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) I letošní ročník tradiční evropské ankety Auto roku byl ve znamení soupeření porotců z jihu a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zkusili jsme přehlásit auto online. Návštěvy úřadu se nezbavíte, ale bude to levnější

22. února 2024

Ministerstvo dopravy spustilo slibovaný online převod vozidel. Toto označení trochu klame. Fakticky...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Do Ženevy dorazil přelomový renault, čínské monstrum i švýcarský trpaslík

27. února 2024

Exkluzivně Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Dopadlo to podle očekávání: nejzářivější hvězdou ženevského autosalonu je veselý elektrický Renault...

Žralok kladivoun loví i v českých vodách. Návnadou Priusu je originalita

27. února 2024

Příď trochu jako u Ferrari Purosangue, záď inspirovaná Corollou liftback z 90. let a linie střechy...

Autosalon Ženeva: Ušetřte si cestu, vše důležité máme v galerii

26. února 2024  13:57,  aktualizováno  14:58

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Ženevský autosalon je mnohem menší než v minulosti, značky, které dorazily, ovšem pojaly svou...

Mladý Ford Puma si v bazaru drží cenu. Možná se vyplatí připlatit za nový

26. února 2024

Premium Kompaktní crossover Puma už vlastně ani nemůžeme řadit do kategorie SUV, protože je to jakési...

Útok moukou byl podvod. Bendigovi hrozí trest, že úřady zaměstnal zbytečně

Zpěvák Jan Bendig se nestal obětí útoku moukou, jak sám všude rozhlašoval. Celou událost s „pachatelem“ ve skutečnosti...

Dcera Vladimíra Ráže žije bez ruky. Protézu odložila po dvaceti letech

Veronika Rážová (43) je dcerou slavného českého herce Vladimíra Ráže. Narodila se bez levé horní končetiny. Za hendikep...

Bufet v Českém Krumlově se stal přes noc hitem. Zaujal řízkovým chlebíčkem

Fotografie chlebíčku na řízku obletěla na sociálních sítích během středečního dne téměř všechny skupiny. Tuto...

Jak uspokojit ženu? Odborníci vědí, jak na to. A za pokus to rozhodně stojí

„Přestože jsem po třicet let zkoumal ženskou psychiku, nejsem s to odpovědět na velkou, dosud nezodpovězenou otázku, co...

Prý vypadám jako chlap. Kritika na sítích mě ranila, přiznává Julia Robertsová

Julia Robertsová (56) je americká herečka a bývalá modelka, jejíž jméno a filmové role zná celý svět. Navzdory slávě se...