Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Boj za nižší emise CO2 je zatím fiasko. Elektrifikace nezabírá

Je to zdánlivý paradox. Automobilky se předhánějí v uvádění elektrifikovaných vozů a mají nad sebou bič v podobě pokut za překročení flotilových emisí ve výši 95 g CO2/km. I přesto loni průměrné emise v eurozóně vzrostly. S hodnotou 121,8 g jsou nejvyšší od roku 2014.

Měření emisí v reálném provozu | foto: PSA

Společnost JATO Dynamics zveřejnila souhrnnou zprávu o emisích za loňský rok. Ve 23 sledovaných evropských státech vzrostly loni navzdory přísné regulaci a snahám o snižování objemů motorů a zavádění elektrifikovaných verzí průměrné emise na 121,8 g CO2/km. A to jsou hodnoty počítané ještě podle starší metodiky NEDC, nikoli novější WLTP, která více zohledňuje reálný provoz.

Felipe Munoz, globální analytik společnosti JATO Dynamics, popsal situaci takto: „Jak se očekávalo, kombinace klesajícího počtu registrovaných vozů na naftu a rostoucího zájmu o vozy SUV měla i nadále dopad na emise. Ve střednědobém horizontu neočekáváme žádnou změnu tohoto trendu. Tyto výsledky zdůrazňují potřebu průmyslu přijmout elektromobilitu rychlým tempem, aby bylo dosaženo plánovaných emisních cílů.“

Jak vydělat na pokuty za emise

Elektřinou, zdražením, omezením prodejů

Výrobci se už brzy budou muset u nově prodávaných aut v Evropě dostat na průměrné emise maximálně 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr, jinak budou platit pokuty. Společnost AP Consulting vypočítala, že třicet největších značek zaplatí v roce 2021 zhruba 14,65 miliardy eur. Čtěte více.

Ačkoli loňský průměr byl o 1,3 g/km vyšší než v roce 2018, meziroční tempo nárůstu se mírně zpomalilo. Mezi lety 2017 a 2018 byl totiž růst o 2,4 g/km. Pokles dieselových registrací nemohly nové elektromobily a hybridy vyrovnat. „Průměrné emise elektrifikovaných vozidel činily 63,2 g/km, což je téměř polovina emisí produkovaných naftovými a benzinovými vozidly. Problém je v tom, že elektrifikovaná vozidla představovala pouze 6 % z celkového počtu registrací.“

Vyšší průměry CO2 vykázaly loni čtyři z pěti hlavních trhů v Evropě. Průměrné emise pro Německo, Británii, Itálii a Španělsko se zvýšily, a to od 0,8 g/km pro Německo po 3,0 g/km pro Itálii. Francie byla jediným trhem, který dosáhl lepších výsledků, protože její průměr klesl z 112,0 g/km v roce 2018 na 111,1 g/km v loňském roce. I přes to to bylo více než v letech 2016 a 2017. Čisté elektromobily představují ve Francii 2 % registrací nových vozů, což je nejvíc z pěti největších trhů. 

Průměrné emise CO2 v evropských zemích
Dvacet nejprodávanějších značek v Evropě seřazených podle průměrných emisí CO2

Podle JATO Dynamics je to způsobeno prodejem cenově dostupných elektromobilů typu Renault Zoe, který letos doplní ještě třeba Peugeot 208-e. Munoz k tomu poznamenal: „Němci ani Italové v podstatě nenabízejí v rámci své produktové řady čisté elektrické kompakty. Právě takové vozy ale mohou výrazně ovlivnit postoj spotřebitelů.“ V České republice stouply emise o 1,3 g na 126,9, což ji řadí na šestou nejhorší příčku mezi 18 hodnocenými.

Dalšími trhy, které zaznamenaly zlepšení úrovně emisí, byly Švédsko a Nizozemsko. V posledně jmenované zemi klesly emise o 5,9 g/km. Papírově lepší výsledky vykázaly z evropské jedenadvacítky ještě Dánsko, Portugalsko a Finsko, které ale JATO do přímého srovnání nedává, protože v mezidobí se v nich porovnávala čísla podle odlišných metodik NEDC a WLTP.

Z hlediska značek si nejlepší emise drží Toyota. Ta současně zaznamenala jejich největší pokles od roku 2018, a to o 2,3 g/km. Úspěch Toyoty je do značné míry založen na hybridech, jejichž registrace v roce 2019 představovaly 60 % celkového objemu značky. Toyota vykázala jako jediná emise pod 100 gramů, konkrétně 99,8. Lepší by byla samozřejmě Tesla, ale JATO zveřejnilo jen žebříček 20 nejprodávanějších značek v Evropě. Za Toyotou jsou značky Citroën a Peugeot. Volkswagen uzavírá první polovinu žebříčku s emisemi 121,2 g. Nejhůře je na tom Mercedes se 140,9 g. Škodovka je šestá se 118,1 g.

22. listopadu 2019

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Prošmejdili jsme Ford Capri. Je z něj elektromobil se spoustou prostoru

Ford Capri

VIDEO Ford v Londýně představil reinkarnaci legendárního modelu Capri. Ten přišel na trh v roce 1969 a...

Kabaňova auta zpátky v Česku? Čínský koncern SAIC chystá továrnu v Evropě

Goodwood Festival of Speed 2014

VIDEO Španělsko, Maďarsko nebo Česká republika? Šanghajský koncern SAIC, do kterého patří v Evropě...

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Faceliftovaná Dacia Spring

VIDEO Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých...

Skoro polovina majitelů elektromobilů v USA už auto na baterky nechce

Problém první? Dobíjecích stanic je v USA málo. Za druhé je problém je najít. A...

Na oblíbenou značku nářadí nebo piva nedáme dopustit. Kvalita nepotřebuje reklamu, chválí se totiž...

Škoda prodlouží život Fabii, Kamiqu a Scale. Elektromobilizace totiž vázne

Škoda Epiq

VIDEO Škoda Auto prodlouži výrobu modelů Fabia, Kamiq a Scala do konce desetiletí. Důvodem je i pomalejší...

OBRAZEM: Technologický chrám, kde bude Ferrari vyrábět svůj elektromobil

Nová budova obdélníkového tvaru si udržuje osobitou identitu, polo-zastřeným...

Automobilka Ferrari se připravuje na výrobu svého prvního elektrického modelu. Aby konstrukce emise...

Clo na čínské elektromobily platí. Němci jsou proti, Francie pro, Češi nevědí

Elektrický BYD Han  na autosalonu v Pekingu

VIDEO Členské státy Evropské unie váhají, zda podpořit dodatečná cla na elektromobily vyráběné v Číně,...

  • Nejčtenější

Nejdražší auto v Česku koupíte jen v beskydské vsi. Připravte si 67 milionů

V Česku se začalo prodávat nejvýkonnější italské auto za 67 milionů korun. Obci Čeladná, která se nachází v okrese Frýdek-Místek v Moravskoslezském kraji v podhůří Beskyd, se dostalo privilegia stát...

26. července 2024

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

VIDEO: Superman, puk či lepení. Zmapovali jsme nejčastější chyby řidičů, které zabíjí

O víkendu vyvrcholí prázdninová cestovní horečka a na silnice se vydají statisíce turistů z mnoha zemí střední Evropy. Kromě Bavorů, kterým začínají prázdniny tento rok 29. července, na silnice...

25. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Neleští se, brousí. Slavných sporťáků oblečených v nerezu je v Česku až patnáct

Auto snů. V mnoha ohledech jedinečné – s karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série Návrat do budoucnosti. V sobotu...

23. července 2024

Svět aut na sociálních sítích ovládla italská komedie a drahé/levné odtahy

Nestíháte, nebo nechcete sledovat sociální sítě? Naprosto to chápeme, a proto jsme vybrali podle nás to nejzajímavější nebo nejvtipnější. Tentokrát měla velký úspěch hlavně Alfa Romeo s Fordem.

27. července 2024

Diář petrolheada: Na Kladno za tuningem, do východních Čech za hadráky

Stejně jako v předchozích letech dorazí i letos na nejstarší kladenské náměstí majitelé a příznivci upravených vozů. Na plac před místním magistrátem zavítali již pojedenácté v řadě. O nadcházejícím...

26. července 2024

EU si vyhlédla srbské lithium. Ekologové chystají mohutné protesty

Srbsko, Evropská unie a Německo v Bělehradě podepsaly dohodu o záměru těžit srbské zásoby lithia, které se používá na výrobu baterií především do elektromobilů. Prohlášení o záměru bylo podepsáno za...

25. července 2024,  aktualizováno  26.7 8:22

Bez dotací to nejde. Analýza ukazuje, jak moc na nich elektromobilita závisí

Ekologická lobbistická organizace Transport & Environment označila Německo za „nemocného muže Evropy“, protože na rozdíl od evropského průměru se v této zemi téměř zastavil nárůst prodejů...

26. července 2024

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....