Čtvrtek 24. září 2020, svátek má Jaromír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 24. září 2020 Jaromír

Boj za nižší emise CO2 je zatím fiasko. Elektrifikace nezabírá

Je to zdánlivý paradox. Automobilky se předhánějí v uvádění elektrifikovaných vozů a mají nad sebou bič v podobě pokut za překročení flotilových emisí ve výši 95 g CO2/km. I přesto loni průměrné emise v eurozóně vzrostly. S hodnotou 121,8 g jsou nejvyšší od roku 2014.

Měření emisí v reálném provozu | foto: PSA

Společnost JATO Dynamics zveřejnila souhrnnou zprávu o emisích za loňský rok. Ve 23 sledovaných evropských státech vzrostly loni navzdory přísné regulaci a snahám o snižování objemů motorů a zavádění elektrifikovaných verzí průměrné emise na 121,8 g CO2/km. A to jsou hodnoty počítané ještě podle starší metodiky NEDC, nikoli novější WLTP, která více zohledňuje reálný provoz.

Felipe Munoz, globální analytik společnosti JATO Dynamics, popsal situaci takto: „Jak se očekávalo, kombinace klesajícího počtu registrovaných vozů na naftu a rostoucího zájmu o vozy SUV měla i nadále dopad na emise. Ve střednědobém horizontu neočekáváme žádnou změnu tohoto trendu. Tyto výsledky zdůrazňují potřebu průmyslu přijmout elektromobilitu rychlým tempem, aby bylo dosaženo plánovaných emisních cílů.“

Jak vydělat na pokuty za emise

Elektřinou, zdražením, omezením prodejů

Výrobci se už brzy budou muset u nově prodávaných aut v Evropě dostat na průměrné emise maximálně 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr, jinak budou platit pokuty. Společnost AP Consulting vypočítala, že třicet největších značek zaplatí v roce 2021 zhruba 14,65 miliardy eur. Čtěte více.

Ačkoli loňský průměr byl o 1,3 g/km vyšší než v roce 2018, meziroční tempo nárůstu se mírně zpomalilo. Mezi lety 2017 a 2018 byl totiž růst o 2,4 g/km. Pokles dieselových registrací nemohly nové elektromobily a hybridy vyrovnat. „Průměrné emise elektrifikovaných vozidel činily 63,2 g/km, což je téměř polovina emisí produkovaných naftovými a benzinovými vozidly. Problém je v tom, že elektrifikovaná vozidla představovala pouze 6 % z celkového počtu registrací.“

Vyšší průměry CO2 vykázaly loni čtyři z pěti hlavních trhů v Evropě. Průměrné emise pro Německo, Británii, Itálii a Španělsko se zvýšily, a to od 0,8 g/km pro Německo po 3,0 g/km pro Itálii. Francie byla jediným trhem, který dosáhl lepších výsledků, protože její průměr klesl z 112,0 g/km v roce 2018 na 111,1 g/km v loňském roce. I přes to to bylo více než v letech 2016 a 2017. Čisté elektromobily představují ve Francii 2 % registrací nových vozů, což je nejvíc z pěti největších trhů. 

Průměrné emise CO2 v evropských zemích
Dvacet nejprodávanějších značek v Evropě seřazených podle průměrných emisí CO2

Podle JATO Dynamics je to způsobeno prodejem cenově dostupných elektromobilů typu Renault Zoe, který letos doplní ještě třeba Peugeot 208-e. Munoz k tomu poznamenal: „Němci ani Italové v podstatě nenabízejí v rámci své produktové řady čisté elektrické kompakty. Právě takové vozy ale mohou výrazně ovlivnit postoj spotřebitelů.“ V České republice stouply emise o 1,3 g na 126,9, což ji řadí na šestou nejhorší příčku mezi 18 hodnocenými.

Dalšími trhy, které zaznamenaly zlepšení úrovně emisí, byly Švédsko a Nizozemsko. V posledně jmenované zemi klesly emise o 5,9 g/km. Papírově lepší výsledky vykázaly z evropské jedenadvacítky ještě Dánsko, Portugalsko a Finsko, které ale JATO do přímého srovnání nedává, protože v mezidobí se v nich porovnávala čísla podle odlišných metodik NEDC a WLTP.

Z hlediska značek si nejlepší emise drží Toyota. Ta současně zaznamenala jejich největší pokles od roku 2018, a to o 2,3 g/km. Úspěch Toyoty je do značné míry založen na hybridech, jejichž registrace v roce 2019 představovaly 60 % celkového objemu značky. Toyota vykázala jako jediná emise pod 100 gramů, konkrétně 99,8. Lepší by byla samozřejmě Tesla, ale JATO zveřejnilo jen žebříček 20 nejprodávanějších značek v Evropě. Za Toyotou jsou značky Citroën a Peugeot. Volkswagen uzavírá první polovinu žebříčku s emisemi 121,2 g. Nejhůře je na tom Mercedes se 140,9 g. Škodovka je šestá se 118,1 g.

22. listopadu 2019

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Merkelová odmítla větší pomoc automobilkám. Podpora zůstává jen na elektro

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila výrobu elektromobilu Volkswagen...

Německá kancléřka nesouhlasí s další podporou automobilek zasažených oslabením ekonomiky kvůli...

Elektroaut se letos v Česku prodalo už 1477, vede Citigo iV

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

VIDEO Prodej elektromobilů na českém trhu se za osm měsíců meziročně téměř ztrojnásobil na 1 477 vozidel....

Elektromobil pro všechny. První kilometry s VW ID.3 křížem krážem Českem

VW ID.3

VIDEO O ID.3 výrobce hovoří jako o revoluci a o modelu stejně důležitém, jako byly v historii Brouk a...

ANALÝZA: Enyaq už se dá objednat za 1,2 milionu. V Česku to trhák nebude

Škoda Enyaq

VIDEO Škoda v Česku zahájila předprodej svého nového modelu Enyaq iV, který představila 1. září. Prozatím...

Do stavebnic z Číny dali vlastní součástky, malá auta nabíjejí ze slunce

Klatovský podnikatel Miroslav Blohmann s osobním elektromobilem elBlesk

Miroslav Blohmann mladší vystudoval elektrotechniku a elektromobilitu vidí jako budoucnost...

S tímto kabelem nabijete elektromobil kdekoli. Pomalu i velmi rychle

Nabíjecí sadu Moon2Go jsme vyzkoušeli s novým Renaultem Zoe.

Elektromobil můžete nabíjet kdekoli, kde je přístup k elektrické zásuvce. Tedy, pokud máte vhodný...

Elektrohyundaie s novou značkou: Ioniq dovede parádní koncepty do výroby

Hyundai založila novou značku elektromobilů Ioniq

VIDEO První ioniq ukázal Hyundai v roce 2016, futuristicky tvarovaný liftback se představil se třemi...

  • Nejčtenější

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...

Prověřeno na vlastní sklo: na čelní okno povinné ručení nestačí

Loni kolem toho byl skandál mezi pojišťovnami na českém trhu. Jeden z menších hráčů na trhu prohlásil, že pojištění na...

KOMENTÁŘ: Emisní šílenství udělalo z malého suzuki investiční bombu

V Bruselu o fyzikálních zákonech hlasují, teď zas ověřují ekonomická pravidla pokusem. V nejnovější lekci zjišťovali v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Hlasování záškoláků o fyzikálních zákonech Evropu zničí

Ursula von der Leyenová dokazuje, že i ten, kdo ve škole nedával pozor, to může dotáhnout daleko. Předsedkyně Evropské...

Sundej vlajku, nebo ti vypálíme dům. Agresivita demonstrantů v USA roste

Premium Demonstrace proti policejní brutalitě, jak to nazývají protestující i média, začínají být docela brutální i vůči...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Prodlužte životnost filtru pevných částic. Stačí pár jednoduchých kroků

Premium Výměna filtru pevných částic stojí desítky tisíc korun, jeho čištění a renovace pět až patnáct tisíc korun. Těmto...

  • Další z rubriky

První dojmy: Prozkoumali jsme italskou perlu Maserati MC20

Exkluzivně Maserati MC20 je auto snů. Vysnili si ho v Modeně a má být symbolem přerodu značky. Právě Maserati je dnes absolutním...

Autofotka týdne: Volant budoucnosti ovládá vše, k řízení se však moc nehodí

První auta se řídila klikou, brzy ji nahradila obruč. Ovládání volantem je zcela intuitivní, když za něj i nejmenší...

Elektromobily ztrácejí hodnotu rychleji. Nejméně proděláte na tesle

Všechna nová auta po třech letech provozu ztrácejí výraznou část své hodnoty. Nejhůře jsou na tom elektromobily....

Od hippíků po digitální dnešek. VW vyrábí Transporter už 70 let

Již tuto sobotu projede Prahou spanilá všech generací dodávky Volkswagen Transporter. Fanoušci si tak připomenou, že...

Volali ji k večeři, ale nepřišla. Zemřela s ohořelým mobilem v ruce

Patrně neoriginální příslušenství si vybralo další z mnoha obětí. Stala se jí šestnáctiletá thajská školačka. Poté, co...

Vyzkoušeli jsme eRoušku 2. Podívejte se, jak může pomoci i vám

Největší nadějí na zpomalení šíření covidu-19, která navíc nikomu nezkomplikuje život, je malá aplikace pro chytré...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Počet úmrtí bude stoupat. Podívejte se, jaké měla křivka zpoždění jinde

Počet úmrtí s nemocí covid-19 u nás poroste. Byť ještě není jasné o kolik. Příklady z jiných zemí jasně ukazují, že...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...