Boj za nižší emise CO2 je zatím fiasko. Elektrifikace nezabírá

Je to zdánlivý paradox. Automobilky se předhánějí v uvádění elektrifikovaných vozů a mají nad sebou bič v podobě pokut za překročení flotilových emisí ve výši 95 g CO2/km. I přesto loni průměrné emise v eurozóně vzrostly. S hodnotou 121,8 g jsou nejvyšší od roku 2014.

Měření emisí v reálném provozu | foto: PSA

Společnost JATO Dynamics zveřejnila souhrnnou zprávu o emisích za loňský rok. Ve 23 sledovaných evropských státech vzrostly loni navzdory přísné regulaci a snahám o snižování objemů motorů a zavádění elektrifikovaných verzí průměrné emise na 121,8 g CO2/km. A to jsou hodnoty počítané ještě podle starší metodiky NEDC, nikoli novější WLTP, která více zohledňuje reálný provoz.

Felipe Munoz, globální analytik společnosti JATO Dynamics, popsal situaci takto: „Jak se očekávalo, kombinace klesajícího počtu registrovaných vozů na naftu a rostoucího zájmu o vozy SUV měla i nadále dopad na emise. Ve střednědobém horizontu neočekáváme žádnou změnu tohoto trendu. Tyto výsledky zdůrazňují potřebu průmyslu přijmout elektromobilitu rychlým tempem, aby bylo dosaženo plánovaných emisních cílů.“

Jak vydělat na pokuty za emise

Elektřinou, zdražením, omezením prodejů

Výrobci se už brzy budou muset u nově prodávaných aut v Evropě dostat na průměrné emise maximálně 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr, jinak budou platit pokuty. Společnost AP Consulting vypočítala, že třicet největších značek zaplatí v roce 2021 zhruba 14,65 miliardy eur. Čtěte více.

Ačkoli loňský průměr byl o 1,3 g/km vyšší než v roce 2018, meziroční tempo nárůstu se mírně zpomalilo. Mezi lety 2017 a 2018 byl totiž růst o 2,4 g/km. Pokles dieselových registrací nemohly nové elektromobily a hybridy vyrovnat. „Průměrné emise elektrifikovaných vozidel činily 63,2 g/km, což je téměř polovina emisí produkovaných naftovými a benzinovými vozidly. Problém je v tom, že elektrifikovaná vozidla představovala pouze 6 % z celkového počtu registrací.“

Vyšší průměry CO2 vykázaly loni čtyři z pěti hlavních trhů v Evropě. Průměrné emise pro Německo, Británii, Itálii a Španělsko se zvýšily, a to od 0,8 g/km pro Německo po 3,0 g/km pro Itálii. Francie byla jediným trhem, který dosáhl lepších výsledků, protože její průměr klesl z 112,0 g/km v roce 2018 na 111,1 g/km v loňském roce. I přes to to bylo více než v letech 2016 a 2017. Čisté elektromobily představují ve Francii 2 % registrací nových vozů, což je nejvíc z pěti největších trhů. 

Průměrné emise CO2 v evropských zemích
Dvacet nejprodávanějších značek v Evropě seřazených podle průměrných emisí CO2

Podle JATO Dynamics je to způsobeno prodejem cenově dostupných elektromobilů typu Renault Zoe, který letos doplní ještě třeba Peugeot 208-e. Munoz k tomu poznamenal: „Němci ani Italové v podstatě nenabízejí v rámci své produktové řady čisté elektrické kompakty. Právě takové vozy ale mohou výrazně ovlivnit postoj spotřebitelů.“ V České republice stouply emise o 1,3 g na 126,9, což ji řadí na šestou nejhorší příčku mezi 18 hodnocenými.

Dalšími trhy, které zaznamenaly zlepšení úrovně emisí, byly Švédsko a Nizozemsko. V posledně jmenované zemi klesly emise o 5,9 g/km. Papírově lepší výsledky vykázaly z evropské jedenadvacítky ještě Dánsko, Portugalsko a Finsko, které ale JATO do přímého srovnání nedává, protože v mezidobí se v nich porovnávala čísla podle odlišných metodik NEDC a WLTP.

Z hlediska značek si nejlepší emise drží Toyota. Ta současně zaznamenala jejich největší pokles od roku 2018, a to o 2,3 g/km. Úspěch Toyoty je do značné míry založen na hybridech, jejichž registrace v roce 2019 představovaly 60 % celkového objemu značky. Toyota vykázala jako jediná emise pod 100 gramů, konkrétně 99,8. Lepší by byla samozřejmě Tesla, ale JATO zveřejnilo jen žebříček 20 nejprodávanějších značek v Evropě. Za Toyotou jsou značky Citroën a Peugeot. Volkswagen uzavírá první polovinu žebříčku s emisemi 121,2 g. Nejhůře je na tom Mercedes se 140,9 g. Škodovka je šestá se 118,1 g.

22. listopadu 2019

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Hasiči přiznávají, že neumí hasit elektromobily. Tvoří vyhlášku pro garáže

Tesla Model S Plaid se tři dny po dodání majiteli při jízdě vznítil.

Hasiči dokončují vyhlášku, která by zajistila bezpečnost v garážích i přes stoupající počet...

GLOSA: Kolik aut se vlastně vyrobí? Dlouhé počítání je záměr, nebo šlendrián

Sportovní sedan Seal je přímou odpovědí na Teslu Model 3.

Za rok 2023 jsme vyrobili 3 024 417 aut, pochlubil se ambiciózní elektrický rejnok BYD druhého...

Přechod na elektro ohrožuje dodavatele automobilek v Česku a na Slovensku

Škoda Enyaq iV s největší 82kWh baterií je již dnes vybavena hardwarem pro V2G,...

Přechod automobilového průmyslu k elektromobilům ohrožuje dodavatele automobilových součástek v...

Rok 2023 končí pro americké automobilky vystřízlivěním z elektromobility

Není pravdou, že by se automobilkám vyrábějícím elektromobily v roce 2023...

Na cestě k plně elektrické budoucnosti si letos americký automobilový průmysl udělal malou...

Elektromobil pro chudé za hubičku. Ve Francii spustili dotační revoluci

Francouzská vláda chce zpřístupnit elektromobily nízkopříjmovým domácnostem.

Zatímco v Německu koncem loňského roku kvůli rozpočtové krizi předčasně uťali dotace na...

Elektromobily budou výhodnější od roku 2026, myslí si šéf leasingovky

Problém je v tom, že Němci si umí benefity elektromobility spočítat. A z...

Exkluzivně Elektromobily jsou dnes v průměru o čtvrtinu dražší než vozy se spalovacím motorem, ale mají o...

Zelená lobby označila leasingové firmy za brzdu váznoucí elektromobilizace

Evropské leasingové společnosti mají ohromný potenciál pro elektromobilitu. Ale...

Lidé z evropské lobbistické skupiny Transport and Environment předpokládají, že vám leasingová...

  • Nejčtenější

Aluminiový koráb po českých ministrech je na prodej, prozkoumali jsme ho

1. března 2024

Českým internetem koluje inzerát na limuzínu, která vozila ministry vnitra. Třísetkoňový luxusní...

Do Ženevy dorazil přelomový renault, čínské monstrum i švýcarský trpaslík

27. února 2024,  aktualizováno  12:01

Exkluzivně Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Dopadlo to podle očekávání: nejzářivější hvězdou ženevského autosalonu je veselý elektrický Renault...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Světová premiéra jawy v Brně. Skládačce z Číny šel za kmotra slavný rocker

1. března 2024  13:13

Červená barva, na jakou jsme zvyklí u Jawy, je asi jediná návaznost na historii této české značky....

Zpráva z Ženevy: aut přijelo pomálu, ale hostesky se vrátily

28. února 2024

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Od praxe vozit na autosalony krásné hostesky se už aspoň dekádu ustupuje, obzvlášť v Evropě. Doby,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Evropským Autem roku 2024 je Renault Scenic. Jih zvítězil nad severem

26. února 2024  9:52

Exkluzivně Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) I letošní ročník tradiční evropské ankety Auto roku byl ve znamení soupeření porotců z jihu a...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Autoobluda týdne: V Ženevě strašila otylá alfa jako od karikaturisty

3. března 2024

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Na to, abyste byli dobrým designérem, nestačí jen to, že jste Ital, jak si Italové často myslí. V...

Hity elektrického dandyho: Renault 5 dostane košík na bagetu a rtěnku

2. března 2024

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Renault 5 byl jednou z hlavních hvězd ženevského autosalonu. Bateriový mrňous s výrazným, vysloveně...

Musk vzpomněl opožděnou Teslu Roadster, bude létat a stovku pokoří za sekundu

2. března 2024

Šéf elektromobilky Tesla Elon Musk oživil projekt nové verze sportovního vozu Roadster. Představit...

Zbrojení na novou motosezonu vrcholí v Brně

1. března 2024

Veletrh Motosalon se do moravské metropole vrací po čtyřech letech. Více než 140 firem představuje...

Bianca Censori šokovala Paříž odhaleným klínem, pokutě se však vyhnula

Architektka Bianca Censori (29), která je manželkou rapera Kanye Westa (46), opět šokovala veřejnost svými outfity. V...

Zemřela slovenská moderátorka, oblíbený byl její pořad, který pomáhal dětem

Zemřela moderátorka a logopedka slovenské dětské televizní stanice JOJko Lucia Palugyayová. Bylo jí 47 let. Na...

Nikdy jsem nebyla stydlivá, vzpomíná Heidi Janků na focení pro Luckyboy

Zpěvačka Heidi Janků (61) zavzpomínala na pobyt v Monaku, kam se přestěhovala kvůli práci svého manžela Iva Pavlíka. V...

Tělo se na ně neumí adaptovat. Studie odmítla vysoce zpracované potraviny

Není prostor na námitky. Pokud jste čekali na konečné postrčení, proč se opravdu vzdát vysoce zpracovaných potravin...

Princ William zrušil na poslední chvíli z osobních důvodů účast na akci

Britský princ William (41) odřekl svou účast na úterní vzpomínkové slavnosti na hradě Windsor. Na bohoslužbu za...