Čtvrtek 18. srpna 2022, svátek má Helena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 18. srpna 2022 Helena

Na plný proud do zatáček. Elektrický renault je z gruntu vylepšený

Sardinie (od zpravodaje iDNES.cz) - Ačkoli se design vozu dramaticky nezměnil, je nový Renault Zoe zcela jiné auto. Kapacita baterie vzrostla na 52 kWh, výkon motoru na 100 kW. Přibylo rychlé DC nabíjení, dveře při zavření netřískají jak u vozu z východního Německa a navíc se s ním dá na okreskách docela lumpačit.

V rozporu s úslovím „každá změna je k horšímu“ směřuje většina změn provedených na elektromobilu Zoe správným směrem. Vezmeme je popořadě.

Vozidlo dostalo větší akumulátor. Nikoli rozměry, ty se od 26kWh první generace nezměnily, nyní však mají přesně dvojnásobnou kapacitu 52 kWh. Muselo být přepracováno chlazení i uchycení těžšího akumulátoru, takže jej nelze využít k „upgradu“ staré verze. Ve stejně velkém vozidle zabírá stejně místa. Aktuálně má 325 kg, celé Zoe pak
1 502 kg.

Větší kapacita vyvolala potřebu rychlejšího nabíjení, pod znakem automobilky v přední masce tak poprvé najdete konektor CCS, který umožňuje jak pomalejší nabíjení střídavým proudem (AC), tak i rychlejší nabíjení stejnosměrným proudem (DC). AC palubní nabíječka umí stejně jako předchozí verze rychlé 22kW nabíjení (zhruba 2,5 hodiny na naplnění prázdného akumulátoru), to nabízí jen velmi málo konkurence. DC má zvládnout obligátních 50 kW (něco přes hodinu na naplnění prázdného akumulátoru). 

Škoda, že není připraven na ještě rychlejší nabíjení, např. 100kW, které budou nabízet některé nové nabíječky. Pravděpodobně by se akumulátor nedařilo v tak malém autě uchladit.

New Renault ZOE

Zvědaví jsme byli, jak se podařilo utišit palubní AC nabíječku, protože to byla jedna z největších slabin elektrického Renaultu. Při nabíjení hlasitě pískala a „rozeznít“ dokázala i některé prvky elektrické instalace a připojených spotřebičů.

„Elektroniku třífázové AC nabíječky jsme kompletně přepracovali právě s ohledem na omezení rušivých projevů,“ odpověděl nám na představení vedoucí vývoje elektrického pohonu Olivier Marechal. Jak jsme mohli při jedné zastávce krátce vyzkoušet, bzučivý zvuk je výrazně tišší než u předchozí verze, nicméně stále je přítomen.

Nový interiér

Zatímco v exteriéru se udály spíše drobnější změny, interiér je zcela nový, respektive vycházející z poslední generace Clia. Nejvíce nás zaujaly „digitální budíky“ za volantem. Ve všech úrovních výbavy bude stejný displej, který si uživatel může bohatě konfigurovat tak, aby mu ukazoval, co chce a jak chce. Včetně náhledu trasy v mapě při navigaci.

New Renault ZOE

Nové je i rozhraní zábavního systému s 10" na výšku orientovanou dotykovou obrazovkou. Tu lze použít jak pro zobrazení velkého kusu mapy při navigaci, tak ji jde rozdělit na menší segmenty a sledovat a ovládat víc věcí najednou. Díky vestavěné SIM je Renault vždy připojen, má čerstvá data a můžete využívat služby firemního infotainmentu R-Link.

V kapličce za volantem najdete displej s plně konfigurovatelnou grafikou.

Potěší i bezdrátová nabíječka smartphonů v centrálním panelu.

Interiér se zlepšil i pohledově, zkultivoval se kovový zvuk při zavření dveří. Výhrady lze mít k nepříliš pohodlným sedačkám bez většího bočního vedení. Vzadu je místa méně než by bylo ideální, ačkoli jsem se sám za sebe vešel, kolena byla velmi blízko sedadlu a bylo méně místa na nárty. Pro děti to bude vzadu bez problémů, dospělé bych tam na dlouhých trasách raději moc netrápil. Na druhou stranu, je to auto do města a okolí, nikoli vozidlo na křižování Evropou.

Podlaha kufru tentokrát není tak hluboko, pod zvednutou podlahou se nachází prostor na uložení kabelu pro rychlé AC dobíjení i pomalejší 10A nabíječku pro dobíjení z běžné zásuvky. S mírnou nevolí jsme zjistili, že nákladní hrana kufru opět nemá ochranný plastový kryt, lakovaný plech manipulací se zavazadly snadno odřete.

New Renault ZOE

Pochválit můžeme ozvučení od Bose, má sice hůře zatlumené dutiny u basových reproduktorů, které tak trochu duní, ale jinak je muzika dynamická, barevná a přiměřeně zábavná.

Jízda

Nové Zoe bude nabízeno ve dvou variantách, s 80 kW / 225 Nm a 100 kW / 240 Nm motorem, přičemž slabší provedení má o něco menší spotřebu a vozidlo tedy delší dojezd. My jsme na Sardinii jezdili se silnější variantou.

A byla to jízda překvapivě zábavná. Ačkoli nás při představení opakovaně ujišťovali, že Zoe nemá a nemá mít sportovní ambice, výborně naladěný podvozek si nechá líbit i poměrně svižnou až razantní jízdu. Zatáčky můžete opouštět pod „plným proudem“ a celkově projíždět rychleji, než byste čekali, žádné dramatické naklánění se nekonalo. Velmi jisté chování jsme zaznamenali i při vyhýbacích manévrech s prudkým brzděním. Škoda jen téměř nulové zpětné vazby ve volantu.

Jízda je jinak velmi příjemná, vozidlo je dobře odhlučněné, podvozek běžné nerovnosti překoná plavně a rány pocítíte jen od velkých výmolů či dilatací. Vysloveně houpavou jízdu od Zoe nečekejte.

Za volantem elektroaut

Velmi dobře je na tom dojezd, s novým Zoe se dá jezdit bez problémů za 11 - 13 kWh/100 km, takže reálný dojezd se pohybuje kolem 350 km. S lehčí nohou a větším předvídáním to může být i více. Na výběr jsou dva jízdní režimy se slabší a silnější mírou rekuperace. Nulovou rekuperaci (plachtění) ani velmi intenzivní rekuperaci (pro řízení jedním pedálem) vozidlo nemá. 

Z asistenčních systémů Zoe má udržovač v jízdním pruhu, nouzové brzdění před překážkou, čtení dopravních značek, varování před vozidlem ve slepém úhlu a zobrazení aktuálního rychlostního omezení. Nechybí ani parkovací asistent. Zklamala nás absence adaptivního tempomatu, při pocukávání v kolonách to bývá příjemný prvek výbavy. 

„Předpokládáme, že Zoe bude často jezdit ve firemních flotilách a budou s ním tak jezdit i řidiči, kteří jinak sedí za volantem klasického auta, nikoli elektromobilu. A těm jsme to přecházení tam a zpět chtěli co nejvíce zjednodušit. Řízení jedním pedálem a nastavení míry rekuperace pádly pod volantem jsme proto z výbavy vynechali,“ vysvětlil marketingový ředitel divize elektrických vozů Renaultu Yongo Shin.

„Při přípravách nového Zoe jsme si udělali seznam výbavy a i s pomocí zákazníků jej seřadili od nejpodstatnější po opomenutelnou. Adaptivní tempomat u především městského a příměstského vozu nepatřil mezi ty preferované. S ohledem na cenu se ve vývoji vždy musíme rozhodnout, které funkce a systémy do modelu integrujeme a na které již nezbude rozpočet,“ reagoval na naše zklamání Yongo Shin.

Výborný dojem

Celkově na nás během několika hodin a zhruba 120 testovacích kilometrů zanechal nový Renault Zoe výborný dojem. První objednávky pro české zákazníky přijme Renault až na konci letošního roku, na testování na českých silnicích se auto dostane během ledna. Jakmile dorazí první kusy do ČR, podrobíme vůz klasickému podrobnému redakčnímu testu

Testujeme pro vás nejnovější přístroje, z oblasti spotřební i bílé elektroniky a techniky. Notebooky, mobilní telefony, tablety, sluchátka, zvukové sestavy, fotoaparáty a testy mnoha dalších přístrojů nyní můžete najít na jednom místě.

Slušný mobil, kterému voda nevadí. Test Samsungu Galaxy A33 5G

Samsung Galaxy A33 5G

Střední třída od Samsungu v podobě modelu Galaxy A33 5G ukazuje, že za kvalitu se sluší si...

Mobil a herní ovladač v jednom. Test Poco F4 GT

Poco F4 GT

Výkonná série F od značky Poco nabízí v současnosti špičkový mobil v podobě modelu F4 GT. Je to...

Toto se Applu fakt povedlo. Udivující výkon v tichém chladném kabátku

Apple Mac Studio

Vyzkoušeli jsme počítač Apple Mac Studio M1 MAX s monitorem Display Studio. Zatímco o skvělém...

Zvuk odevšad a bez drátů. Vyzkoušeli jsme nejzajímavější domácí kino

Sony HT-A9

Efektně a skutečně prostorově zahraje všechny moderní formáty filmového prostorového zvuku včetně...

Ze dvou levných nokií je lepší ta levnější. Test Nokií G11 a G21

Nokia G11 a G21

Nokie G11 a G21 představené letos na veletrhu MWC v Barceloně jsou cenově nejdostupnějšími modely,...

Obrněnec za pár korun vlastně dává smysl. Test Oscal S60

Oscal S60

U outdoorových telefonů často pochybujeme o jejich smyslu. Příplatek oproti běžným telefonům je...

První top model od levné značky ukázal potenciál. Test Realme GT 2 Pro

Realme GT 2 Pro

Model GT 2 Pro je prvním opravdu špičkovým modelem značky Realme, která v posledních letech...

Autem do Chorvatska 2022

Kde se dá na cestě k Jadranu nejlevněji natankovat, jaké překážky na trase čekají a kolik stojí dálniční známka?

  • Nejčtenější

Koruna i tři padesát za kilometr. Elektroauto už za hubičku nenabijete

Premium Zdražování elektrické energie se promítlo i do cen nabíjení elektromobilů ve veřejných nabíječkách. Někde povyrostlo...

Hustá americká kára: vila na kolech pro hollywoodské superstar slaví 25 let

Impozantní kolos známe i z pražských ulic. Lincoln Navigator si nechal Anthony Denny, zakladatel sítě autocenter AAA...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Německu vyšetřují smrtelnou nehodu, v podezření je autonomně řízený vůz

Při nehodě, kterou zřejmě způsobil automobil s autonomním způsobem řízení, zemřel v Německu jeden člověk a dalších...

VIDEO: V křižovatce řízené policistou chybovali i profesionální řidiči

Několik posledních dní suplují kvůli výměně semaforů na rušné křižovatce u hlavního nádraží v Brně práci světelné...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Formule na dálnici? Stačí malá díra a je neřiditelná, potvrzují čeští závodníci

Premium Projet se po dálnici druhou nejrychlejší formulí na světě, jak to už podruhé udělal neznámý řidič minulý týden na...

Porucha imunity je první známka, že je v našem životě něco špatně, říká lékařka

Premium Lidí s poruchami imunity přibývá. Příčinou je často špatný životní styl, což vede k vážným nemocem, třeba k rakovině....

Bude hůř. Považuji za férové sdělit to divákům předem, přiznal šéf ČT

Premium Inflace, energie, válka na Ukrajině a k tomu nízké koncesionářské poplatky. Současná situace postihla i Českou...

První díl rozhovoru s Shopaholicadel: Práci neseženu, každý den můžu umřít!

Premium Rozhovorům se dlouho úspěšně vyhýbala, nyní ale udělala výjimku a Expresu poskytla exkluzivní sondu do své duše....

  • Další z rubriky

Elektrická budoucnost v praxi. Volkswagen uchvátí silou virtuální reality

Jsou naší budoucností a budeme v nich jednou jezdit všichni, pokud se naplní diktát Evropské unie. Jak to bude vypadat?...

V bondovské edici Land Roveru Defender V8 se budete cítit jako agent 007

Premium Líbil by se vám černý Mercedes třídy G s osmiválcem, ale bojíte se, že si vás pak lidé budou plést s nějakým pochybným...

Splněný sen nadšenců. Ikonické BMW Z8 však lépe vypadá, než jezdí

Premium BMW Z8 jsem měl doma na plakátu. Byla nalepená na zdi se spoustou dalších krásných aut a motocyklů, o kterých jsem...

Skvělý analogový zážitek v digitálním světě. První svezení s Toyotou GR86

Premium Více koní, více zábavy. Nová Toyota GR86 je dostupné kupé v novém vydání, které budete milovat. Zachovala si analogový...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bude hůř. Považuji za férové sdělit to divákům předem, přiznal šéf ČT

Premium Inflace, energie, válka na Ukrajině a k tomu nízké koncesionářské poplatky. Současná situace postihla i Českou...

K vulgárnímu nápisu musela tatéra přemluvit sexem. Teď ho chce pryč

Její nápad se v salónech nikomu nelíbil. Žádný tatér s ním nechtěl mít nic společného, tak moc nápis svou nositelku...

Herečka Anne Heche zemřela, nepřežila následky zranění po autonehodě

Třiapadesátiletá herečka Anne Heche zemřela. Uvedla to její přítelkyně Nancy Davisová. Herečka skončila v nemocnici v...

Stav herečky Anne Heche je téměř beznadějný. Má vážně poškozený mozek

Herečka Anne Heche (53) s největší pravděpodobností nepřežije nehodu, při níž autem narazila do dvoupodlažní budovy v...

Rýn během pátku přestane být splavný. Ekonomické dopady pocítí celá Evropa

Hladina řeky Rýn v německé oblasti Rheingau podle úřadů v pátek klesne na kritickou úroveň, na klíčovém místě naměří už...