Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Naftové ojetiny v Německu a Francii zlevňují, nejvíce u velkých měst

V zemích, kde se vážně uvažuje o zákazu dieselových aut ve velkých městech, rychle padá cena naftových ojetin. Ve Francii se už nyní nákup dieselových aut nevyplatí, v Německu za poslední rok klesla v bazarech jejich hodnota až o šest procent.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Petr Lichtenbergpro iDNES.cz

Jako nové jsou dražší, jako ojetiny levnější. Ekonomické výhody, kvůli kterým dnes půlka Evropy jezdí v osobních autech s naftovým motorem, berou za své. Zatím především v zemích, které nejhlasitěji mluví o úplném zákazu dieselových aut ve velkých městech, tedy ve Francii a v Německu.

Například francouzský start-up Bonnie&Car vytvořil statistiku prodejů ojetin ve Francii. Z ní vyplývá, že naftové auto s nájezdem mezi 50 a 100 tisíci kilometrů se v průměru prodává o dva tisíce eur levněji než jeho benzinový ekvivalent. Přitom cena nového auta byla o podobnou částku vyšší.

Sečteno, podtrženo – po sto tisících kilometrů činí amortizace naftového auta zhruba o čtyři tisíce eur více než u srovnatelného benzinového vozu. To je o korunu na kilometr více. A takový rozdíl už nedokáže smazat ani příznivější spotřeba, kvůli které si naftová auta většina majitelů pořizuje.

Ceny nejvíce padají kolem velkých „ekologických“ měst

Podobná čísla hlásí i Německo. Podle statistiky tamního největšího internetového prodejce ojetin mobile.de se ceny dieselových ojetin v meziročním srovnání propadají. Zatímco před rokem dostal majitel tříleté dieselové ojetiny za své auto průměrně 55,7 procenta původní ceny, letos je to 55,4 procenta. To však platí průměrně pro celé Německo. Například ve Stuttgartu, který chce všechny diesely kromě těch nejmladších splňujících nejnovější ekonormu Euro 6 vytlačit už od ledna příštího roku, se ceny naftových ojetin zhroutily o čtyři procenta.

A i přes propad cen se naftová auta hůře prodávají. Zatímco benzinové auto zmizí z inzerce německého portálu průměrně za 82 dnů, naftové auto v něm zůstává 94 dnů. Ještě před pár roky byl tento trend zcela opačný.

Analytická společnost Schwacke pak spočítala propad cen ojetin s 60 tisíci najetých kilometrů i napříč kategoriemi. Meziročně se propadají ceny ojetin v kategorii malých a velkých SUV, které jsou oblíbené právě ve městech. Průměrně hodnota ojetin v těchto kategoriích klesla o téměř čtyři procenta. Naopak skutečně terénní vozy si cenu drží, ve srovnání s loňskem jsou dokonce hodnotnější. Nejdramatičtěji meziročně spadla hodnota ojetých naftových aut nejvyšší třídy, tedy třeba Audi A8, Mercedes-Benz třídy S nebo BMW řady 7. Jejich majitelé dostanou za svoji lehce ojetou limuzínu oproti loňsku téměř o šest procent méně.

Analytici zároveň upozornili, že trh s benzinovými ojetinami je mnohem stabilnější, hodnota aut se meziročně mění maximálně o desetiny procent.

Politická taktika: než diesely zakážeme, nebude co zakazovat

Z pohledu politiků jsou to dobré zprávy. Zdá se, že trh začíná reagovat přesně tak, jak si přáli. Sami totiž doufají, že než dojde na skutečný zákaz naftových aut, bude jich na silnicích jezdit mnohem méně a reakce veřejnosti nebude tak negativní.

Pierre Chasseray, tajemník francouzské organizace „40 milionů automobilistů“ bojující za práva řidičů, je přesvědčen, že starostka Paříže ohlášením zákazu provozu dieselů ve francouzské metropoli od roku 2020 spoléhá právě na tento efekt – lidé se ze strachu začnou naftových aut zbavovat a nová kupovat nebudou. Než na zákaz skutečně dojde, ze současných více jak 50 procent naftových aut v Paříži zbude zlomek.

Nákup ojetiny ze zahraničí? Sázka na českou nečinnost

Hroutící se cena naftových ojetin v blízkém Německu může být lákadlem pro české řidiče. Společně s posilující korunou může být nákup ojetého auta i o více než deset procent výhodnější než před rokem.

Jen je potřeba doufat, že velká česká města ve šlépějích francouzských a německých metropolí nepůjdou. A pokud ano, tak maximálně formou nízkoemisních zón, tak jak jsou například nyní rozšířené v Německu. Do nich se dostanou všechna benzinová auta a naftové vozy s filtrem pevných částic, tedy prakticky jakýkoliv diesel vyrobený zhruba po roce 2007. Všechna tato auta dosáhnou na „nejekologičtější“ zelenou plaketu. Němci nicméně chtějí zavést novou modrou plaketu, na kterou by dosáhly jen nejekologičtější vozy splňující normu Euro 6 a bezemisní auta.

Čechům zatím investici do naftového vozu ze západu žádné z podobných opatření pokazit nemůže, protože v tuzemsku se zatím diskutuje jen o „nízkoemisních zónách“ v centrech, o zákazu starších dieselů, jejichž podíl ve vozovém parku činí více než 30 procent, zatím nikdo opravdu intenzivně neuvažuje.

V Česku měly nízkoemisní zónu naplánované slezské Klimkovice. Brno si už loni za peníze ministerstva životního prostředí zadalo zpracování studie, která má zavedení nízkoemisní zóny v centru města prověřit. Ale už jen tento záměr vyvolal silný odpor spolků bojujících za práva řidičů. Zavedení zón prověřují i Ostrava a Písek. A letos se přidala tři menší města ze severovýchodu země – Kopřivnice, Frýdek-Místek a Vsetín.

V některých částech Prahy měla být původně nízkoemisní zóna už od roku 2017, ale politici se na ní neshodli.

„Praha a Ostrava mají vypracované studie o znečištění z automobilové dopravy, Ostrava má dokonce plán na ekologizaci hromadné dopravy. Nízkoemisní zónu chtěly mezi prvními zavést Klimkovice a Říčany u Prahy. Všechny tyto plány jsou ale nyní u ledu,“ uvádí Petr Vomáčka z ÚAMK. „Důvodem je také to, že ve normě, která vytváření nízkoemisních zón ošetřuje, je uvedeno, že musí existovat alternativní objízdná trasa i pro těžká nákladní auta, což žádné z měst pořádně nesplňuje.“

Autoři:
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Piruety i slalom. Machři na policejních motorkách předvedli své umění

10. května 2024

Jako ladné akvabely se proplétali mezi sebou a kuželkami. Policisté z motocyklové jednotky na svých...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

Služebák hipíků se teď ovládá displejem. California dostala dvoje šoupačky

9. května 2024

Příběh kompaktního obytňáku se značkou Volkswagen rozhodně nekončí. Německý výrobce představil...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...