Sobota 24. února 2024, svátek má Matěj
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 24. února 2024 Matěj

Naftové ojetiny v Německu a Francii zlevňují, nejvíce u velkých měst

V zemích, kde se vážně uvažuje o zákazu dieselových aut ve velkých městech, rychle padá cena naftových ojetin. Ve Francii se už nyní nákup dieselových aut nevyplatí, v Německu za poslední rok klesla v bazarech jejich hodnota až o šest procent.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Petr Lichtenbergpro iDNES.cz

Jako nové jsou dražší, jako ojetiny levnější. Ekonomické výhody, kvůli kterým dnes půlka Evropy jezdí v osobních autech s naftovým motorem, berou za své. Zatím především v zemích, které nejhlasitěji mluví o úplném zákazu dieselových aut ve velkých městech, tedy ve Francii a v Německu.

Například francouzský start-up Bonnie&Car vytvořil statistiku prodejů ojetin ve Francii. Z ní vyplývá, že naftové auto s nájezdem mezi 50 a 100 tisíci kilometrů se v průměru prodává o dva tisíce eur levněji než jeho benzinový ekvivalent. Přitom cena nového auta byla o podobnou částku vyšší.

Sečteno, podtrženo – po sto tisících kilometrů činí amortizace naftového auta zhruba o čtyři tisíce eur více než u srovnatelného benzinového vozu. To je o korunu na kilometr více. A takový rozdíl už nedokáže smazat ani příznivější spotřeba, kvůli které si naftová auta většina majitelů pořizuje.

Ceny nejvíce padají kolem velkých „ekologických“ měst

Podobná čísla hlásí i Německo. Podle statistiky tamního největšího internetového prodejce ojetin mobile.de se ceny dieselových ojetin v meziročním srovnání propadají. Zatímco před rokem dostal majitel tříleté dieselové ojetiny za své auto průměrně 55,7 procenta původní ceny, letos je to 55,4 procenta. To však platí průměrně pro celé Německo. Například ve Stuttgartu, který chce všechny diesely kromě těch nejmladších splňujících nejnovější ekonormu Euro 6 vytlačit už od ledna příštího roku, se ceny naftových ojetin zhroutily o čtyři procenta.

A i přes propad cen se naftová auta hůře prodávají. Zatímco benzinové auto zmizí z inzerce německého portálu průměrně za 82 dnů, naftové auto v něm zůstává 94 dnů. Ještě před pár roky byl tento trend zcela opačný.

Analytická společnost Schwacke pak spočítala propad cen ojetin s 60 tisíci najetých kilometrů i napříč kategoriemi. Meziročně se propadají ceny ojetin v kategorii malých a velkých SUV, které jsou oblíbené právě ve městech. Průměrně hodnota ojetin v těchto kategoriích klesla o téměř čtyři procenta. Naopak skutečně terénní vozy si cenu drží, ve srovnání s loňskem jsou dokonce hodnotnější. Nejdramatičtěji meziročně spadla hodnota ojetých naftových aut nejvyšší třídy, tedy třeba Audi A8, Mercedes-Benz třídy S nebo BMW řady 7. Jejich majitelé dostanou za svoji lehce ojetou limuzínu oproti loňsku téměř o šest procent méně.

Analytici zároveň upozornili, že trh s benzinovými ojetinami je mnohem stabilnější, hodnota aut se meziročně mění maximálně o desetiny procent.

Politická taktika: než diesely zakážeme, nebude co zakazovat

Z pohledu politiků jsou to dobré zprávy. Zdá se, že trh začíná reagovat přesně tak, jak si přáli. Sami totiž doufají, že než dojde na skutečný zákaz naftových aut, bude jich na silnicích jezdit mnohem méně a reakce veřejnosti nebude tak negativní.

Pierre Chasseray, tajemník francouzské organizace „40 milionů automobilistů“ bojující za práva řidičů, je přesvědčen, že starostka Paříže ohlášením zákazu provozu dieselů ve francouzské metropoli od roku 2020 spoléhá právě na tento efekt – lidé se ze strachu začnou naftových aut zbavovat a nová kupovat nebudou. Než na zákaz skutečně dojde, ze současných více jak 50 procent naftových aut v Paříži zbude zlomek.

Nákup ojetiny ze zahraničí? Sázka na českou nečinnost

Hroutící se cena naftových ojetin v blízkém Německu může být lákadlem pro české řidiče. Společně s posilující korunou může být nákup ojetého auta i o více než deset procent výhodnější než před rokem.

Jen je potřeba doufat, že velká česká města ve šlépějích francouzských a německých metropolí nepůjdou. A pokud ano, tak maximálně formou nízkoemisních zón, tak jak jsou například nyní rozšířené v Německu. Do nich se dostanou všechna benzinová auta a naftové vozy s filtrem pevných částic, tedy prakticky jakýkoliv diesel vyrobený zhruba po roce 2007. Všechna tato auta dosáhnou na „nejekologičtější“ zelenou plaketu. Němci nicméně chtějí zavést novou modrou plaketu, na kterou by dosáhly jen nejekologičtější vozy splňující normu Euro 6 a bezemisní auta.

Čechům zatím investici do naftového vozu ze západu žádné z podobných opatření pokazit nemůže, protože v tuzemsku se zatím diskutuje jen o „nízkoemisních zónách“ v centrech, o zákazu starších dieselů, jejichž podíl ve vozovém parku činí více než 30 procent, zatím nikdo opravdu intenzivně neuvažuje.

V Česku měly nízkoemisní zónu naplánované slezské Klimkovice. Brno si už loni za peníze ministerstva životního prostředí zadalo zpracování studie, která má zavedení nízkoemisní zóny v centru města prověřit. Ale už jen tento záměr vyvolal silný odpor spolků bojujících za práva řidičů. Zavedení zón prověřují i Ostrava a Písek. A letos se přidala tři menší města ze severovýchodu země – Kopřivnice, Frýdek-Místek a Vsetín.

V některých částech Prahy měla být původně nízkoemisní zóna už od roku 2017, ale politici se na ní neshodli.

„Praha a Ostrava mají vypracované studie o znečištění z automobilové dopravy, Ostrava má dokonce plán na ekologizaci hromadné dopravy. Nízkoemisní zónu chtěly mezi prvními zavést Klimkovice a Říčany u Prahy. Všechny tyto plány jsou ale nyní u ledu,“ uvádí Petr Vomáčka z ÚAMK. „Důvodem je také to, že ve normě, která vytváření nízkoemisních zón ošetřuje, je uvedeno, že musí existovat alternativní objízdná trasa i pro těžká nákladní auta, což žádné z měst pořádně nesplňuje.“

Autoři:
  • Nejčtenější

Zemědělci se valí na Prahu. Dovezou i náklaďákotraktor?

18. února 2024

Nespokojení zemědělci vezou Pražákům ukázat soudobou techniku, která jim pomáhá. V našem archivu...

Ultralevné a kvalitní. Malé mitsubishi je ze staré školy, nemá se na něm co kazit

19. února 2024

Premium V kategorii ultralevných aut už není takový přetlak jako dříve. I malá a levná auta velice...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

23. února 2024

Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Svého génia ocenilo Česko až po smrti. Tvůrce Laminátky a Dinga uspěl i v Itálii

17. února 2024

Exkluzivně V tomto týdnu uplynulo 25 let od náhlého úmrtí Otakara Diblíka, jedné z nejpozoruhodnějších...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

18. února 2024

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Airbus evropských automobilek jako poslední šance čelit čínské invazi

24. února 2024

Premium Víte, jak vznikl Airbus? Dnes jeden ze dvou největších světových výrobců civilních dopravních...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

23. února 2024

Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Fantom s bruskou dosáhl svého. Itálie změní pravidla pro umisťování radarů

23. února 2024

Hrdina, nebo jen pravidla nerespektující vandal? Flexmana vnímají Italové rozdílně. K jeho výbavě...

Zkusili jsme přehlásit auto online. Návštěvy úřadu se nezbavíte, ale bude to levnější

22. února 2024

Ministerstvo dopravy spustilo slibovaný online převod vozidel. Toto označení trochu klame. Fakticky...

Nuda v BRuNU nehrozí. Vyhrajte vstupenky do zábavního parku
Nuda v BRuNU nehrozí. Vyhrajte vstupenky do zábavního parku

V Moravské metropoli se rozkládá zábavní park BRuNO, který přináší nekonečné možnosti pro aktivní odpočinek jak pro děti, tak i pro dospělé. Maskot...

Dcera Vladimíra Ráže žije bez ruky. Protézu odložila po dvaceti letech

Veronika Rážová (43) je dcerou slavného českého herce Vladimíra Ráže. Narodila se bez levé horní končetiny. Za hendikep...

Útok moukou byl podvod. Bendigovi hrozí trest, že úřady zaměstnal zbytečně

Zpěvák Jan Bendig se nestal obětí útoku moukou, jak sám všude rozhlašoval. Celou událost s „pachatelem“ ve skutečnosti...

Bufet v Českém Krumlově se stal přes noc hitem. Zaujal řízkovým chlebíčkem

Fotografie chlebíčku na řízku obletěla na sociálních sítích během středečního dne téměř všechny skupiny. Tuto...

Známé tváře kritizují Michala Novotného. Nejsem homofob, brání se herec

Na Michala Novotného se na sociálních sítích snesla vlna kritiky. Herec v rozhovoru pro týdeník Téma mimo jiné řekl, že...

Jak uspokojit ženu? Odborníci vědí, jak na to. A za pokus to rozhodně stojí

„Přestože jsem po třicet let zkoumal ženskou psychiku, nejsem s to odpovědět na velkou, dosud nezodpovězenou otázku, co...