Automobilky nestíhají snižovat emise. Budou platit miliardové pokuty

aktualizováno 
Do roku 2021 by mělo na každé vyrobené auto připadat průměrně jen 95 gramů emisí oxidu uhličitého na jeden kilometr. Tak pravila Evropská unie. Kdo tento limit nesplní, bude platit pokutu – za každý gram a prodané auto pětadevadesát eur. Zatím se zdá, že sankcím se vyhnou pouze tři výrobci.

BMW i8 | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Ambiciozní plán na snížení emisí osobních aut automobilky nestíhají. To je závěr studie britské poradenské firmy PA Consulting Group. Z jedenácti koncernů vyrábějících v Evropě pravděpodobně limitu dosáhnou jen tři – Volvo, Toyota a možná Renault-Nissan. Na opačném konci žebříčku je pak Fiat Chrysler (koncern FCA), Daimler (tedy především Mercedes-Benz) a BMW.

Největším premiantem v žebříčku je Volvo. To si meziročně velmi polepšilo, především však díky velkorysému slibu, že od roku 2019 už nebude vyrábět žádná auta, která by měla pouze spalovací motor. Volvo vsází na plug-in hybridy, tedy kombinaci dobíjecího elektromobilu se spalovacím motorem.

Druhá je Toyota, která nemusí nikam chvátat. Na trhu s hybridy má aktuálně čtyřicetiprocentní podíl a už dnes se pomalu blíží k hranici 100 gramů na kilometr. Přitom nemá žádný čistokrevný elektromobil.

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf
Nová generace elektromobilu Nissan Leaf

Nová generace Nissanu Leaf

Na třetím místě je pak koncern Renaultu a Nissanu. V prodejích těchto automobilek už elektromobily dělají dvě procenta, velkou část produkce navíc tvoří malá a lehká auta, která nastavený limit překračují jen mírně i bez alternativního pohonu. Analytici navíc pozitivně hodnotí Nissan Leaf, který je na poměry elektromobilu relativně dostupný a může konkurovat autům se spalovacími motory.

Francouzské premianty táhne ke dnu Opel

Na čtvrtém místě je HyundaiKia, ale analytici odhadují, že nastavený limit korejské duo nestihne. Sice jen o nějaké tři gramy, i to však znamená pokutu na každé vyrobené auto kolem sedmi tisíc korun. Značky sice společně plánují začít prodávat elektromobily, jenže otázkou je, jestli je zákazníci budou chtít.

Kia NIro
Kia NIro

Kia Niro má výhradně hybridní pohon

Tři gramy budou k limitu chybět i koncernu PSA, který sdružuje značky Peugeot, Citroën a nově Opel. Právě akvizice Opelu bude dělat francouzskému koncernu problémy. A prognózu zhoršilo i ukončení vývoje slibného hybridu kombinujícího elektrický pohon s dieselovým motorem.

Velký otazník visí nad Fordem na šestém místě. Ten elektřinu velkoryse přehlíží a zatím si vystačí s vizionářskými prohlášeními, která však bude  naplňovat jen těžko.

Volkswagen nestíhá. A pokuta jej bude bolet nejvíc

Sedmé místo patří Volkswagenu. Analytici celému koncernu věští, že stanovený unijní limit na něj dopadne zdaleka nejtvrději. Při obrovském objemu výroby bude každý gram nad pětadevadesátigramový limit automobilku neuvěřitelně bolet. A to i přesto, že právě německý koncern teď nejhlasitěji mluví o přepřahání na elektrický pohon (více čtěte zde).

PA Consulting dokonce odhaduje, že by německý gigant mohl na pokutách Unii zaplatit přes miliardu eur.

I v tomto případě na Volkswagen dopadá strašák aféry Dieselgate. Právě naftové motory totiž automobilce papírově pomáhaly udržet emise jejich aut nízké. Kolik oxidu uhličitého totiž auto vypouští, primárně záleží na spotřebě. A ta je navzdory všem dalším nevýhodám u naftových motorů obvykle nižší než u srovnatelných benziňáků.

Dnes se na největších evropských trzích prodá průměrně kolem padesáti procent osobních aut s naftovými motory. Jestli pokračující naftový „hon na čarodějnice“ bude pokračovat, může to pozici Volkswagenu výrazně zkomplikovat.

Velké potíže věští britští analytici i koncernu FCA sdružující značky z portfolia Fiatu a Chrysleru. Nákup americké větve koncernu zrovna nepomohl. K povětšinou menším fiatům s úspornými motory najednou přibyly velkoobjemové jeepy. Průměrné emise v rámci koncernu za posledních pět let dokonce výrazně vzrostly. A dá se čekat, že v roce 2021 se jen těžko dostanou pod hodnotu 100 gramů na kilometr.

Limit nesplníme, přiznávají otevřeně prémiové značky

Na konci žebříčku se pak krčí prémiové značky, které prostě odevzdaně přiznávají, že nemají šanci limit splnit. A tak jsou připraveny platit za svoji produkci pokuty. V ceně luxusních aut se nějakých pár set eur rozpustí lépe než u ostatních značek. To ale neznamená, že by na snižování emisí rezignovaly. Mercedes už ohlásil, že na elektřinu budou jezdit limuzíny tříd E a S, do roku 2025 by měl být minimálně hybridní každý čtvrtý mercedes.

Fotogalerie

BMW sice má svoji třídu „i“, analytici ale upozorňují, že spíš jde o záležitost image a samozřejmě i testování technologií, které by se pak mohly přestěhovat i do jiných vozů z Mnichova. Unijní limit však zůstane BMW vzdálený možná až o nějakých deset gramů. To každé nové BMW zdraží o nějakých tisíc eur. A to včetně těch elektrických, pokuta se totiž počítá na celou produkci.

Kategorii samu pro sebe pak tvoří dvojice JaguarLand Rover. S portfoliem obrovských SUV a supersportů je unijní limit z říše snů. Koncern si tak pro rok 2021 stanovil plán dostat se ze současných skoro 150 gramů alespoň na 130 gramů. To by se mu podle analytiků mohlo těsně podařit.

Elektromobily budou za tři roky levnější než diesly, věští studie

Otázkou je, jak budou případné pokuty za překročení emisních limitů automobilky řešit. Pokud je začnou rozpouštět do cen aut s konvenčním pohonem a zároveň bude pokračovat trend zlevňování elektromobilů, může skutečně na prahu příští dekády být elektromobil stejně dostupný jako vozy se spalovacími motory.

To předpovídá i britská studie. Elektromobil je v současnosti asi o 60 procent dražší než auta s konvenčním pohonem, zatímco jeho cena bude během následujících let klesat, cena aut se spalovacím motorem půjde kvůli vyšším nákladům na vývoj růst. 

Škoda Vision E na autosalonu ve Frankfurtu

Škoda Vision E na autosalonu ve Frankfurtu

Už v roce 2020 by měl elektromobil stát tolik co srovnatelné auto s naftovým motorem, benzin pak dožene v roce 2026. Předpokládají to i výrobci, Bernhard Maier, předseda představenstva Škody na autosalonu ve Frankfurtu v půlce záři, naznačil, že cena velkého elektrického crossoveru, který značka chystá na rok 2020, by se mohla pohybovat lehce nad úrovní modelu Superb s dieselovým motorem.

Pro zajímavost – analytici zkusili předpovědět i budoucnost vodíkové technologie. Ta je nyní asi čtyřikrát dražší než konvenční auta, v roce 2030 by ale mohla být jen asi o 20 procent dražší oproti vozům s naftovým motorem.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Cupra Tavascan potvrzuje podobu nové elektrické škodovky

Nový elektrokoncept automobilky SEAT: Cupra Tavascan

VIDEO Seat občas představí něco, co se následně ukáže jako kromobyčejně pozoruhodné. To může být také...

Slováci budou mít obchod s teslami pravděpodobně dřív než Češi

Tesla Model X P90D Ludicrous

VIDEO Nejbližší místa, kde se dají oficiální cestou koupit elektromobily americké značky Tesla, jsou pro...

Do deseti let bude polovina mercedesů na elektřinu, říká nový šéf Daimleru

Källenius odhaluje studii Vision EQS: superluxusního vozu, který se bude...

VIDEO Exkluzivně O tom, zda elektromobily někdy zlevní na úroveň vozů se spalovacím motorem, jakou šanci má vodík, o...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Elektromobilů je čím dál víc, v kraji ale není dost dobíjecích stanic

Elektromobil na hradeckém Masarykově náměstí (5. června 2012)

Jako by Liberecký kraj nevěřil budoucnosti aut na elektřinu. Má totiž ve srovnání s ostatními...

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Exkluzivně Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické...

  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

Prodej elektroaut v Česku roste, příští rok má výrazně zrychlit

Prodej nových elektromobilů na českém trhu by se měl v příštím roce víc než ztrojnásobit – na tři až tři a půl tisíce...

Nizozemsko kvůli emisím sníží rychlostní limit na 100 km/h

Nejprve se nizozemská vláda dozvěděla, že se zemi nepodaří do roku 2030 splnit stanovené klimatické cíle. Snižování...

Automobilové šílenosti na japonský způsob: turbína a postmoderní obývák

Japonská automobilová škola se od zbytku světa v mnohém liší. Jednou z parádních disciplín jsou „ulítlé“ studie....

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Najdete na iDNES.cz