Pátek 27. listopadu 2020, svátek má Xenie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 27. listopadu 2020 Xenie

Automobilky nestíhají snižovat emise. Budou platit miliardové pokuty

Do roku 2021 by mělo na každé vyrobené auto připadat průměrně jen 95 gramů emisí oxidu uhličitého na jeden kilometr. Tak pravila Evropská unie. Kdo tento limit nesplní, bude platit pokutu – za každý gram a prodané auto pětadevadesát eur. Zatím se zdá, že sankcím se vyhnou pouze tři výrobci.

BMW i8 | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Ambiciozní plán na snížení emisí osobních aut automobilky nestíhají. To je závěr studie britské poradenské firmy PA Consulting Group. Z jedenácti koncernů vyrábějících v Evropě pravděpodobně limitu dosáhnou jen tři – Volvo, Toyota a možná Renault-Nissan. Na opačném konci žebříčku je pak Fiat Chrysler (koncern FCA), Daimler (tedy především Mercedes-Benz) a BMW.

Největším premiantem v žebříčku je Volvo. To si meziročně velmi polepšilo, především však díky velkorysému slibu, že od roku 2019 už nebude vyrábět žádná auta, která by měla pouze spalovací motor. Volvo vsází na plug-in hybridy, tedy kombinaci dobíjecího elektromobilu se spalovacím motorem.

Druhá je Toyota, která nemusí nikam chvátat. Na trhu s hybridy má aktuálně čtyřicetiprocentní podíl a už dnes se pomalu blíží k hranici 100 gramů na kilometr. Přitom nemá žádný čistokrevný elektromobil.

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf
Nová generace elektromobilu Nissan Leaf

Nová generace Nissanu Leaf

Na třetím místě je pak koncern Renaultu a Nissanu. V prodejích těchto automobilek už elektromobily dělají dvě procenta, velkou část produkce navíc tvoří malá a lehká auta, která nastavený limit překračují jen mírně i bez alternativního pohonu. Analytici navíc pozitivně hodnotí Nissan Leaf, který je na poměry elektromobilu relativně dostupný a může konkurovat autům se spalovacími motory.

Francouzské premianty táhne ke dnu Opel

Na čtvrtém místě je HyundaiKia, ale analytici odhadují, že nastavený limit korejské duo nestihne. Sice jen o nějaké tři gramy, i to však znamená pokutu na každé vyrobené auto kolem sedmi tisíc korun. Značky sice společně plánují začít prodávat elektromobily, jenže otázkou je, jestli je zákazníci budou chtít.

Kia NIro
Kia NIro

Kia Niro má výhradně hybridní pohon

Tři gramy budou k limitu chybět i koncernu PSA, který sdružuje značky Peugeot, Citroën a nově Opel. Právě akvizice Opelu bude dělat francouzskému koncernu problémy. A prognózu zhoršilo i ukončení vývoje slibného hybridu kombinujícího elektrický pohon s dieselovým motorem.

Velký otazník visí nad Fordem na šestém místě. Ten elektřinu velkoryse přehlíží a zatím si vystačí s vizionářskými prohlášeními, která však bude  naplňovat jen těžko.

Volkswagen nestíhá. A pokuta jej bude bolet nejvíc

Sedmé místo patří Volkswagenu. Analytici celému koncernu věští, že stanovený unijní limit na něj dopadne zdaleka nejtvrději. Při obrovském objemu výroby bude každý gram nad pětadevadesátigramový limit automobilku neuvěřitelně bolet. A to i přesto, že právě německý koncern teď nejhlasitěji mluví o přepřahání na elektrický pohon (více čtěte zde).

PA Consulting dokonce odhaduje, že by německý gigant mohl na pokutách Unii zaplatit přes miliardu eur.

I v tomto případě na Volkswagen dopadá strašák aféry Dieselgate. Právě naftové motory totiž automobilce papírově pomáhaly udržet emise jejich aut nízké. Kolik oxidu uhličitého totiž auto vypouští, primárně záleží na spotřebě. A ta je navzdory všem dalším nevýhodám u naftových motorů obvykle nižší než u srovnatelných benziňáků.

Dnes se na největších evropských trzích prodá průměrně kolem padesáti procent osobních aut s naftovými motory. Jestli pokračující naftový „hon na čarodějnice“ bude pokračovat, může to pozici Volkswagenu výrazně zkomplikovat.

Velké potíže věští britští analytici i koncernu FCA sdružující značky z portfolia Fiatu a Chrysleru. Nákup americké větve koncernu zrovna nepomohl. K povětšinou menším fiatům s úspornými motory najednou přibyly velkoobjemové jeepy. Průměrné emise v rámci koncernu za posledních pět let dokonce výrazně vzrostly. A dá se čekat, že v roce 2021 se jen těžko dostanou pod hodnotu 100 gramů na kilometr.

Limit nesplníme, přiznávají otevřeně prémiové značky

Na konci žebříčku se pak krčí prémiové značky, které prostě odevzdaně přiznávají, že nemají šanci limit splnit. A tak jsou připraveny platit za svoji produkci pokuty. V ceně luxusních aut se nějakých pár set eur rozpustí lépe než u ostatních značek. To ale neznamená, že by na snižování emisí rezignovaly. Mercedes už ohlásil, že na elektřinu budou jezdit limuzíny tříd E a S, do roku 2025 by měl být minimálně hybridní každý čtvrtý mercedes.

Fotogalerie

BMW sice má svoji třídu „i“, analytici ale upozorňují, že spíš jde o záležitost image a samozřejmě i testování technologií, které by se pak mohly přestěhovat i do jiných vozů z Mnichova. Unijní limit však zůstane BMW vzdálený možná až o nějakých deset gramů. To každé nové BMW zdraží o nějakých tisíc eur. A to včetně těch elektrických, pokuta se totiž počítá na celou produkci.

Kategorii samu pro sebe pak tvoří dvojice JaguarLand Rover. S portfoliem obrovských SUV a supersportů je unijní limit z říše snů. Koncern si tak pro rok 2021 stanovil plán dostat se ze současných skoro 150 gramů alespoň na 130 gramů. To by se mu podle analytiků mohlo těsně podařit.

Elektromobily budou za tři roky levnější než diesly, věští studie

Otázkou je, jak budou případné pokuty za překročení emisních limitů automobilky řešit. Pokud je začnou rozpouštět do cen aut s konvenčním pohonem a zároveň bude pokračovat trend zlevňování elektromobilů, může skutečně na prahu příští dekády být elektromobil stejně dostupný jako vozy se spalovacími motory.

To předpovídá i britská studie. Elektromobil je v současnosti asi o 60 procent dražší než auta s konvenčním pohonem, zatímco jeho cena bude během následujících let klesat, cena aut se spalovacím motorem půjde kvůli vyšším nákladům na vývoj růst. 

Škoda Vision E na autosalonu ve Frankfurtu

Škoda Vision E na autosalonu ve Frankfurtu

Už v roce 2020 by měl elektromobil stát tolik co srovnatelné auto s naftovým motorem, benzin pak dožene v roce 2026. Předpokládají to i výrobci, Bernhard Maier, předseda představenstva Škody na autosalonu ve Frankfurtu v půlce záři, naznačil, že cena velkého elektrického crossoveru, který značka chystá na rok 2020, by se mohla pohybovat lehce nad úrovní modelu Superb s dieselovým motorem.

Pro zajímavost – analytici zkusili předpovědět i budoucnost vodíkové technologie. Ta je nyní asi čtyřikrát dražší než konvenční auta, v roce 2030 by ale mohla být jen asi o 20 procent dražší oproti vozům s naftovým motorem.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Kouzla s čísly. Evropa v září poprvé registrovala víc elektroaut než dieselů

Tesla Model 3

Registrace nových osobních vozů v Evropě se za prvních devět měsíců letošního roku propadly...

Poslední sloupnutí. Elektronické dálniční známky jdou brzy do prodeje

ilustrační snímek

VIDEO Začátkem prosince čeká řidiče doposud nejviditelnější změna směrem k digitalizaci státní správy....

Němci musí čekat na nový elektromobil až rok, Češi několik měsíců

Mini Electric

Podíl prodaných elektrických a plug-in hybridních vozidel na trhu s novými vozy stále roste....

Chceš SUV? Zaplať tučnou pokutu. Francie vyrazila proti těžkým autům

SUV Komandant

Chceš jezdit velkým autem? Zaplať. A je jedno, jestli to má být Volkswagen Touareg nebo ekologický...

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Dacia Spring

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou...

Slováci slibují elektromobilům revoluční baterii, vyrobí ji příští rok

Baterie pro elektromobily Nissanu

Slovenská firma InoBat Auto představila prototyp baterie pro elektrovozidla, s hromadnou produkcí...

Musk slibuje levnější baterii bez přehřívání. Změnil jí kontakty

Pohled shora na strukturu nového článku, kterým chce Tesla zjednodušit a...

Velké plány má Elon Musk a automobilka Tesla, kterou založil. Se svým týmem se snaží zlevnit a...

  • Nejčtenější

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Euro 7: Nová ekonorma zlikviduje v roce 2025 auta bez elektropohonu

Aktuální emisní normu pro automobily Euro 6 má v roce 2025 nahradit nová, mnohem přísnější. Práce na předpisech pro...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Motonovinky 2021: ekonormy diktují velké změny, Harley to vzdal

Italské cestovní maxienduro s véčkovým čtyřválcem, nový anglický tříválcový naháč, ale také úplný odchod amerického...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Miliardář Dědek o Pardubicích, krizi, (ne)fungování extraligy i Jágrovi

Premium Jeho jmění se odhaduje na čtyři miliardy korun, podle magazínu Forbes je 54. nejbohatší Čech. Na přelomu roku se Petr...

  • Další z rubriky

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

Každé čtvrté auto se prodá přes internet, věří v Mercedesu

Exkluzivně Nákup auta na internetu musí být snadný, jako když vybíráte knihu, říká Britta Seegerová, která je členkou...

BLOG: Zelené sny bohatých jsou bičem na chudé

Celé to zelené šílenství směřuje k tomu, že hrstka hodně bohatých bude ještě bohatší, pár milionů celkem bohatých bude...

Zbrojení na Rallye Dakar vrcholí.

Na start 43. ročníku Rallye Dakar, který začíná 3. ledna 2021 v Saúdské Arábii, se postaví několik českých týmů. Poosmé...

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Příběh Denisy: Manžel mě ignoruje, mám dva milence

S manželem jsme svoji osm let, máme dvě děti. S tím mladším jsem teď doma. Muž je věčně v práci a na nás nemá čas....

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...