Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nápady Evropské komise ohrozí automobilky. Snížení emisí bude drahé

  12:28
Evropský autoprůmysl podrobil kritice návrhy Evropské komise na snižování emisí. Upozorňuje, že stanovené cíle bude obtížné splnit a že evropské automobilky budou znevýhodněny oproti zahraniční konkurenci. Evropské sdružení výrobců automobilů kritizuje, že Evropská komise navrhuje přísnější požadavky na emise už na rok 2025.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: PSA

„Neposkytuje to dost času k uskutečnění technických a designových změn u automobilů,“ namítá Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).

Komise tento týden předložila návrh, který předpokládá, že průměrné emise v EU nově registrovaných osobních a dodávkových automobilů budou muset být v roce 2025 o 15 procent a v roce 2030 o 30 procent nižší ve srovnání s rokem 2021.

„Dnešní sada návrhů nastavuje pro evropské výrobce podmínky tak, aby světový energetický přechod vedli a nebyli ve vleku ostatních. Pobídne je k výrobě nejlepších, nejčistších a konkurenceschopných aut,“ uvedl evropský komisař pro klimatické změny Maroš Šefčovič.

ACEA považuje cíl pro rok 2030 za mimořádně náročný a doporučuje snížení emisí pouze o 20 procent. Toho lze podle sdružení dosáhnout při „vysokých, ale přijatelných nákladech“.

„Současný návrh je velmi agresivní,“ uvedl generální tajemník ACEA Erik Jonnaert. Upozornil, že splnění stanovených cílů bude úzce souviset s tím, jak se bude vyvíjet zájem o automobily s alternativním pohonem. „Evropa potřebuje mnohem větší investice do infrastruktury pro dobíjení a tankování automobilů s alternativním pohonem, aby mohla předpokládat, že spotřebitelé po celé EU taková auta přijmou,“ prohlásil.

Pokud výrobce svůj specifický emisní cíl přesáhne, může od komise dostat pokutu 95 eur (asi 2500 Kč) za každý gram CO2 na kilometr navíc za každý v tom roce nově registrovaný automobil.

Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160

Také podle německého sdružení automobilového průmyslu VDA bude plnění emisních cílů záviset na tom, jak rychle se spotřebitelé začnou přesouvat k vozům s alternativním pohonem. „Z dnešního pohledu je více než sporné, zda jsou navrhované cíle dosažitelné,“ uvedlo sdružení. Evropské automobilky podle něj budou těmito požadavky zasaženy výrazněji než jejich konkurenti v jiných částech světa.

České Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) uvedlo, že návrh Evropské komise zkracuje čas na přípravu, který automobilový průmysl na tak rozsáhlé inovační změny nutně potřebuje. Dodalo, že navržená opatření mohou velmi zásadně ovlivnit automobilový průmysl v zemích, kde je podstatnou součástí ekonomiky, včetně České republiky.

„Navrhované limity pro emise oxidu uhličitého vypouštěné automobily k roku 2030 překračují hranici, kterou - při zohlednění reálných možností současného automobilového průmyslu - navrhovala evropská asociace výrobců automobilů ACEA, jejímž je AutoSAP členem,“ uvedl výkonný ředitel AutoSAP Zdeněk Petzl.

Evropské automobilky se v rámci snahy o splnění stále přísnějších požadavků regulačních orgánů na snižování emisí v příštích letech chystají výrazně rozšířit nabídku modelů na elektrický pohon. Firmy jako Volkswagen či Mercedes Benz chystají ke každému modelu elektrickou alternativu. Škoda Auto, která je součástí Volkswagenu, chce s prvním elektromobilem přijít na trh v roce 2020, o rok dříve to bude vůz na hybridní pohon.

Předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier v reakci na kroky Evropské komise uvedl, že automobilka bude muset kvůli novým emisním cílům EU opět vylepšit svou produktovou strategii. Firma by podle něj mohla být nucena přikročit k dalšímu rozšíření nabídky vozů s nízkou spotřebou pohonných hmot.

Komise podle zveřejněných materiálů předpokládá, že zvýšené náklady na ekologičtější automobily budou dostatečně vyváženy úsporami na palivu při jejich používání. V roce 2025 by měla být u nově pořízeného vozu úspora asi 600 eur (téměř 16 000 Kč), v roce 2030 až 1500 eur (téměř 40 000 Kč). Platit to má i pro auta koupená z druhé ruky.

Nová auta se schvalují podle přísnějších testů

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Přesto by tento vývoj neměl vést ke konci osobních aut se spalovacím motorem. Podle komise bude takový motor mít v roce 2030 v EU stále asi 80 procent automobilů.

Součástí návrhů, o nichž budou nyní jednat členské země EU a Evropský parlament, je i snaha podpořit nákupy čistých automobilů veřejným sektorem. Komise žádá i větší úsilí při vytváření evropské infrastruktury, kterou podobné automobily k provozu potřebují.

Komise odhaduje potřebnou výši investic na 22 miliard eur (přes 580 miliard Kč) do roku 2025. Soukromé investice a prostředky členských států proto plánuje podpořit dodatečnými 800 miliony eur (přes 21 miliard Kč).

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...