Pátek 23. října 2020, svátek má Teodor, Theodor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 23. října 2020 Teodor, Theodor

Nápady Evropské komise ohrozí automobilky. Snížení emisí bude drahé

  12:28
Evropský autoprůmysl podrobil kritice návrhy Evropské komise na snižování emisí. Upozorňuje, že stanovené cíle bude obtížné splnit a že evropské automobilky budou znevýhodněny oproti zahraniční konkurenci. Evropské sdružení výrobců automobilů kritizuje, že Evropská komise navrhuje přísnější požadavky na emise už na rok 2025.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: PSA

„Neposkytuje to dost času k uskutečnění technických a designových změn u automobilů,“ namítá Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).

Komise tento týden předložila návrh, který předpokládá, že průměrné emise v EU nově registrovaných osobních a dodávkových automobilů budou muset být v roce 2025 o 15 procent a v roce 2030 o 30 procent nižší ve srovnání s rokem 2021.

„Dnešní sada návrhů nastavuje pro evropské výrobce podmínky tak, aby světový energetický přechod vedli a nebyli ve vleku ostatních. Pobídne je k výrobě nejlepších, nejčistších a konkurenceschopných aut,“ uvedl evropský komisař pro klimatické změny Maroš Šefčovič.

ACEA považuje cíl pro rok 2030 za mimořádně náročný a doporučuje snížení emisí pouze o 20 procent. Toho lze podle sdružení dosáhnout při „vysokých, ale přijatelných nákladech“.

„Současný návrh je velmi agresivní,“ uvedl generální tajemník ACEA Erik Jonnaert. Upozornil, že splnění stanovených cílů bude úzce souviset s tím, jak se bude vyvíjet zájem o automobily s alternativním pohonem. „Evropa potřebuje mnohem větší investice do infrastruktury pro dobíjení a tankování automobilů s alternativním pohonem, aby mohla předpokládat, že spotřebitelé po celé EU taková auta přijmou,“ prohlásil.

Pokud výrobce svůj specifický emisní cíl přesáhne, může od komise dostat pokutu 95 eur (asi 2500 Kč) za každý gram CO2 na kilometr navíc za každý v tom roce nově registrovaný automobil.

Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160

Také podle německého sdružení automobilového průmyslu VDA bude plnění emisních cílů záviset na tom, jak rychle se spotřebitelé začnou přesouvat k vozům s alternativním pohonem. „Z dnešního pohledu je více než sporné, zda jsou navrhované cíle dosažitelné,“ uvedlo sdružení. Evropské automobilky podle něj budou těmito požadavky zasaženy výrazněji než jejich konkurenti v jiných částech světa.

České Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) uvedlo, že návrh Evropské komise zkracuje čas na přípravu, který automobilový průmysl na tak rozsáhlé inovační změny nutně potřebuje. Dodalo, že navržená opatření mohou velmi zásadně ovlivnit automobilový průmysl v zemích, kde je podstatnou součástí ekonomiky, včetně České republiky.

„Navrhované limity pro emise oxidu uhličitého vypouštěné automobily k roku 2030 překračují hranici, kterou - při zohlednění reálných možností současného automobilového průmyslu - navrhovala evropská asociace výrobců automobilů ACEA, jejímž je AutoSAP členem,“ uvedl výkonný ředitel AutoSAP Zdeněk Petzl.

Evropské automobilky se v rámci snahy o splnění stále přísnějších požadavků regulačních orgánů na snižování emisí v příštích letech chystají výrazně rozšířit nabídku modelů na elektrický pohon. Firmy jako Volkswagen či Mercedes Benz chystají ke každému modelu elektrickou alternativu. Škoda Auto, která je součástí Volkswagenu, chce s prvním elektromobilem přijít na trh v roce 2020, o rok dříve to bude vůz na hybridní pohon.

Předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier v reakci na kroky Evropské komise uvedl, že automobilka bude muset kvůli novým emisním cílům EU opět vylepšit svou produktovou strategii. Firma by podle něj mohla být nucena přikročit k dalšímu rozšíření nabídky vozů s nízkou spotřebou pohonných hmot.

Komise podle zveřejněných materiálů předpokládá, že zvýšené náklady na ekologičtější automobily budou dostatečně vyváženy úsporami na palivu při jejich používání. V roce 2025 by měla být u nově pořízeného vozu úspora asi 600 eur (téměř 16 000 Kč), v roce 2030 až 1500 eur (téměř 40 000 Kč). Platit to má i pro auta koupená z druhé ruky.

Nová auta se schvalují podle přísnějších testů

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Přesto by tento vývoj neměl vést ke konci osobních aut se spalovacím motorem. Podle komise bude takový motor mít v roce 2030 v EU stále asi 80 procent automobilů.

Součástí návrhů, o nichž budou nyní jednat členské země EU a Evropský parlament, je i snaha podpořit nákupy čistých automobilů veřejným sektorem. Komise žádá i větší úsilí při vytváření evropské infrastruktury, kterou podobné automobily k provozu potřebují.

Komise odhaduje potřebnou výši investic na 22 miliard eur (přes 580 miliard Kč) do roku 2025. Soukromé investice a prostředky členských států proto plánuje podpořit dodatečnými 800 miliony eur (přes 21 miliard Kč).

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou nejzásadnější parametry...

Tesla na suchu. Práce na továrně u Berlína stojí kvůli nezaplacené faktuře

Tesla má kuriózní potíž se stavbou své Gigafactory na výrobu elektrických vozidel v Německu. Velké staveniště se totiž...

Závady, kterých si běžně nevšimnete. Jak je rozpoznáte a kolik stojí oprava?

Premium Jízda po městě a na krátké vzdálenosti mnoho funkčních problémů auta vůbec neodhalí. Všimnout si jejich příznaků...

Nové nejrychlejší auto světa jede 533 km/h, je to americká SSC Tuatara

V různých dílnách a laboratořích najdeme vozidla, která umí překonat na souši i 1 235 km/h, tedy rychlost zvuku. Jenže...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na nových autech se nevydělává, prodejci se proto vrhli na ojetiny

Počty nově prodaných aut klesají, s nimi i jejich marže pro dealery. Čím dál víc zákazníků platí hotově nebo si seženou...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Prodej aut se vrací na internet, autosalony si zkusí vyjednat výjimku

Prodejci aut své aktivity po vládním uzavření provozoven opět přesunou kompletně na internet. Zákaz ale podle nich...

Rodinný vůz za padesát tisíc korun? Nadějný kombík shnil, půjde do šrotu

Už dlouho jsme neviděli mechanika, který by při prohlídce nevěděl, jestli se má dřív smát, nebo brečet – jako když...

Vyjedeš, nabouráš. Nejvíc nehod se stane do tří minut po vyjetí

Čtvrtina všech dopravních nehod se stane do tří minut od okamžiku, kdy řidič nastartuje motor a vyjede. Vyplývá to z...

Pozor, zebra. Pětina smrtelných nehod chodců se stane na přechodu

Vyznačený přechod je jediné místo na silnici, kde by se chodec měl cítit bezpečně. Aktuální statistiky ale ukazují...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Tři týdny a konec. Prodloužení restrikcí by nás zničilo, tvrdí obchodníci

Vládní rozhodnutí o uzavření obchodů a služeb jejich provozovatele rozzlobilo, přestože většina z nich tento krok...