Kritik elektromobilů v ráži: A komu chcete ty elektromobily prodat?

  11:00
Proč kupovat výrazně dražší auto, jež navíc nedosahuje kvalit toho, které už máte? Profesor Fritz Indra se v rozhovoru pro německý magazín Focus pustil do ostré kritiky aut na baterky. Ve svých soudech na adresu elektromobility si nebral servítky. Indra je velký odborník na spalovací motory a dnes komentuje problematiku automobilového průmyslu.

Volkswagen I.D. Buzz | foto: Volkswagen

„Samozřejmě je důležité vždy zpočátku podporovat nové technologie, ale když není šance, že by se produkt mohl v budoucnu úspěšně prodávat i bez subvencí, je třeba jakoukoli podporu omezit, či dokonce zastavit. Teprve když umí nový produkt dvě až tři důležité věci lépe než výrobky ve stávající nabídce, může zákazníky přesvědčit,“ myslí si respektovaný automobilový inženýr.

To se ovšem dle jeho názoru v případě elektromobilů nikdy nestane: „Pomocí ,elektrochemické továrny‘ nikdy nelze dosáhnout výkonnosti a bezpečnosti spalovacího motoru.“

Profesor Fritz Indra, který v minulosti pracoval jako přední vývojář u Alpiny a Audi a poté definitivně zakotvil v GM, je považován za velkého zastánce spalovacích motorů. Od roku 2005, kdy odešel do důchodu, působí jako poradce v oblasti automobilového průmyslu, nadále je činný ve výzkumu a výuce.

Autům i automobilkám zbývá posledních pár let, věští významný manažer

Bob Lutz

Indra patří mezi největší odpůrce elektromobilů, které se dle jeho názoru dají prodat jedině za pomoci subvencí: „V Evropě je navíc téměř nemožné prodat je soukromým osobám, z 85 procent je kupují úřady, armáda a obce. Bez podpory z veřejných prostředků prodeje rapidně klesají, příkladem může být Dánsko a Norsko.“ Za mnohem větší riziko ovšem považuje skutečnost, že jejich masivní výroba povede k nebezpečné závislosti evropských automobilek na Číně.

Svým negativním postojem k elektromobilitě se profesor Indra nikdy netajil. Když se v loňském roce šéf VW Matthias Müller po návratu z autosalonu v Šanghaji na Vídeňském motoristickém sympoziu s nadšením vyjadřoval o budoucnosti elektromobility, Indra jen suše poznamenal: „A komu chcete prosím vás od roku 2025 prodávat ony plánované dva až tři miliony elektromobilů ročně?“ Müller tehdy prohlásil, že právě v Číně je spousta mladých lidí, kteří budou elektromobily kupovat (čtěte více - Čína se dere na pozici technologického lídra autoprůmyslu).

Postupem času ovšem i Číňané začínají na celou problematiku nahlížet poněkud racionálněji. Začíná jim docházet, že elektromobily obrovské ekologické problémy, s nimiž se Čína potýká, zřejmě nevyřeší: „Vzhledem k tomu, jak neekologicky se v Číně vyrábí elektrický proud, přispívají elektromobily k ochraně životního prostředí ještě méně než u nás. Ovšem Číňané jsou k jejich výrobě motivováni především hospodářskými zájmy,“ komentuje Indra.

Hospodářská válka s Čínou

A to je podle něj naprosto zásadní problém. Číňané mají rozsáhlá práva k těžbě surovin v Africe. Například v Kongu se těží velké množství kobaltu, přičemž na těžbě se obrovskou měrou podílejí děti, a to za mimořádně brutálních podmínek. Na výrobu baterií do elektromobilů je ovšem kromě kobaltu (například při výrobě nijak zvlášť velké baterie do BMW i3 se ho spotřebuje dvanáct kilogramů) zapotřebí i grafit, mangan, lithium a další suroviny.

Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Porsche Mission E

Evropské automobilky je všechny musejí nakupovat v Číně, čímž samy sebe staví do pozice obrovské závislosti. „Hrozí v podstatě nepřímá hospodářská válka, protože do milionů aut, o nichž pan Müller hovoří, bude zapotřebí vyrobit baterie, které evropské automobilky již dnes dovážejí za obrovské peníze z Číny.“

Dle Indry nejsou řešením ani lithium-iontové baterie, ani baterie vyráběné jinými technologiemi – nové možnosti jsou sice ve výzkumu, ale o brzké sériové výrobě nemůže být řeč.

Každopádně však nebude podle Indry možné přimět zákazníky ke koupi elektromobilu, jsou-li jeho kvality na hony vzdálené kvalitám vozu, který teď mají. Spalovací motory totiž podle něj poskytují takřka neomezenou mobilitu bez ohledu na denní dobu či roční období, zákazník může za autem táhnout přívěsný vozík, dát na střechu surfové prkno, ujet v kuse tisíc kilometrů, je-li to nutné. A této neomezené svobody se nikdo nechce vzdát. Navíc je spalovací motor cenově dostupný, a neztratí po osmi letech hodnotu, jako se tomu děje vzhledem k opotřebení baterie u elektromobilu.

„A pokud si někdo myslí, že může být provoz elektromobilu levnější než provoz vozu se spalovacím motorem, hluboce se mýlí. Dobíjení ve veřejných stanicích je drahé, navíc se, alespoň v Německu, blíží doba, kdy budou domácnosti s vysokým odběrem platit vyšší daň za elektřinu,“ argumentuje profesor Indra.

Elektromobil podle něj z celkového pohledu nijak nepřispívá ani ochraně životního prostředí. Zaprvé: na výrobu baterií, stejně jako na pohon elektromobilu, je zapotřebí spousta proudu, který není vždy a všude vyráběn ekologicky. Zadruhé: drahé suroviny použité pro výrobu baterií nelze později znovu smysluplně využít. Zatřetí je třeba připočíst problémy s vybudováním infrastruktury pro rychlejší dobíjení, což bude obrovsky finančně náročné. „Celková bilance elektromobility nevypadá vůbec růžově,“ uzavírá bez jakýchkoli pochybností Indra.

Na uhašení tesly je třeba 12 tisíc litrů vody

Optimisticky se nevyjadřuje ani na účet nabíjecích (plug-in) hybridů: „Určitě přijdou brzy všichni na to, jaký jsou plug-in hybridy podvod. Většina uživatelů totiž vůbec nedobíjí elektrický motor ze zásuvky. Že tyto vozy spadají do statistik jako elektromobily, je vtip, který pouze pomáhá zvyšovat ostudně nízké počty prodaných elektromobilů.“

Za mimořádně závažný problém považuje profesor Indra v souvislosti s elektromobily i bezpečnost. Zatímco s požáry aut s benzinovými motory se hasiči setkávají prakticky denně, s požáry elektromobilů nemají zatím příliš zkušeností. Jako příklad uvádí Indra nedávný případ z rakouského Landecku. (V říjnu 2017 narazila mladá řidička elektromobilu Tesla S do betonových zábran před uzavřeným tunelem. Z auta se dostala bez zranění, ovšem vůz na místě vzplanul. Při likvidaci požáru zasahovalo 35 lidí a celkem pět hasičských vozů.)

Zkušební jízda elektromobilu Tesla skončila požárem a útěkem posádky

Tesla 3

Pokud oheň zasáhne hlavní baterii, nastartuje se chemický proces, který se prakticky nedá zastavit. Sám výrobce elektromobilů Tesla dodává záchranným složkám popis instrukcí, jak požár hasit. Nejde jen o způsob likvidace samotného požáru, nutné je i použití speciálních ochranných pomůcek kvůli toxickým výparům z baterií. Vůz se následně musí ještě 48 hodin sledovat – pro případ, že by baterie opětovně vzplanuly. Na vůz je třeba nasypat obrovské množství písku nebo jej doslova zaplavit vodou, Tesla hovoří o 12 tisících litrů. Výrobce navíc nedoporučuje parkovat vozidlo po nehodě v garáži, ale pouze venku.

Zkrátka sázet do budoucna na elektromobilitu je podle profesora Indry mimořádně riskantní strategie: „Již dnes můžu předpovědět, co se stane, pokud bude výroba vozů se spalovacím motorem k jistému datu, například k roku 2030, zakázána. V takovém případě si lidé rok předtím koupí vůz se spalovacím motorem a budou s ním jezdit dalších deset až dvacet let. Tím se naruší typický cyklus, kdy si lidé pořizují nové auto po šesti či sedmi letech, a dostaneme se do obrovské hospodářské krize. Rád bych pak viděl reakci zodpovědných politiků! Ale můžu vás uklidnit: tato situace nenastane. Postoj k elektromobilitě se změní, už jen proto, že se ozývá čím dál více kritických hlasů, které ukazují její slabiny. A nedostatek surovin pro výrobu baterií je jen jedním z nich.“

Slovník

Hybridní pohon (HEV) tvoří elektromotor a benzinový nebo dieselový motor. Baterie se nabíjí během jízdy pomocí generátoru, a to buď přes benzinový motor nebo rekuperací z brzdění. Čistě na elektřinu může jet HEV jen krátkou vzdálenost. Výhodnou spotřebu má především v městském provozu. Klasickým příkladem je Toyota Prius.

PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) Plug-in (nabíjecí) hybrid: mají elektrický motor napájený prostřednictvím externě nabíjené baterie ze zásuvky (tj. plug-in), a spalovací motor, který se aktivuje v případě potřeby. V případě, že je aktivován spalovací motor, baterie se nabíjí rekuperací (energie z brzdění).

Mezi PHEV patří VW Passat GTE, Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid, Audi A3 e-tron, BMW i3 (s Range Extenderem) nebo Porsche Panamera S E-Hybrid.

Čistý elekromobil (BEV, Battery Electric Vehicle) má jen baterii jako zdroj energie. Příklad: Tesla Model 3 a Model S, Renault Zoe, BMW i3 (bez Range Extenderu) nebo Nissan Leaf.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Prodeje elektroaut trhají rekordy. Letos se jich prodá ve světě přes 20 milionů

Vstup čínské automobilky BYD na český trh

VIDEO Prodej elektrických a plug-in hybridních vozidel překročí letos v celém světě 20 milionů a na...

Do ČR míří další čínská značka aut. LeapMotor nabídne elektromobily a hybridy

Leapmotor T03

VIDEO Do Česka míří další čínská automobilová značka. Výhradním distributorem nových vozidel a...

Elektroautoškola: řídit baterkáč zvládne každý, je to v podstatě automat

Elektroautoškola - 1. díl

VIDEO Seriál S elektricky poháněnými vozidly se budeme setkávat stále častěji a stále častěji za jejich volanty...

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Shanghai Auto Show 2025

VIDEO Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Tříválec je k mání pro variantu liftback i combi.

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a...

Česká firma nabízí elektromobily s výměnnými bateriemi, používá je Rohlík

Původně česká firma Battswap uvedla na trh elektromobil s výměnnými bateriemi....

Původně česká firma Battswap uvedla na trh elektromobil s výměnnými bateriemi. Baterie ve voze...

Elroq RS umí sprint nejlíp ze všech škodovek. Prohlédli jsme ho s designérem

Škoda Elroq RS

VIDEO Škoda představila sportovní verzi elektrického modelu Elroq pod označením RS, která dosahuje dosud...

Nejčtenější

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

Frajeři nastartovali své krásky a projeli Prahou. Brali i spolujezdkyně

Už po dvanácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných gentlemanů. V neděli 18. května probíhala opět téměř v tisíci městech po celém světě. V Praze se jí zúčastnilo...

24. května 2025

Automobilky MPV odepsaly, rodiny na ně nedají dopustit. Které je nejlepší?

Automobilky je definitivně odepsaly, přitom rodiny je milují. Auta kategorie MPV ovšem v praktické využitelnosti máloco nahradí. Dnes je snaží zastoupit SUV či osobní verze dodávek. Aures Holdings ve...

24. května 2025

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

23. května 2025

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

23. května 2025

V autě bojujeme s moderní technikou, před bouračkou nás nezachránila

Málem jsme šli domů pěšky, řidič fordu se na kruhovém objezdu rozhodl vyzkoušet reakce řidiče. Naše technologiemi nabité audi vůbec nezareagovalo na auto, které se rozhodlo, že naše přednost na...

23. května 2025

Brusel chtěl zakázat karbon v autech, pak si to rozmyslel. Prozatím

Seznam materiálů, které nesmí být v evropských automobilech přítomny, se měl rozrůst o uhlíková vlákna. Nová směrnice je klasifikuje coby škodlivý materiál. Což překvapuje. Jsou asi bezpečnější než...

22. května 2025

Nový forester dělá z polňačky asfaltku. A kromě Kuřátek si veze i kolibříky

Subaru Forester šesté generace přiváží tradicionalismus v modernějším pojetí. Vypadá sice trochu jinak, ale je jako dobře padnoucí boty, které si po čase opět obujete, a hned se v nich cítíte pevní v...

22. května 2025

Sezona kabrioletů začíná. Nečekaný šampion mezi ojetinami stojí od 100 tisíc

Ještě nedávno patřil do slušné nabídky i „obyčejných“ značek kabriolet, dnes se krčí v koutě nabídky jen prémiovek, a tam mají namále. Kabriolety jsou možná iracionální, ale rozhodně prímové. A...

22. května 2025

Renault a Stellantis: zachraňte malá auta, předpisy je zbytečně zdražují

Vztah mezi automobilkou Renault a koncernem Stellantis je komplikovaný, společnosti jsou si na evropském trhu konkurenty. Přesto šéfmanažeři obou skupin umí dospět k vzájemné shodě. To když kritizují...

21. května 2025

Senzor Volva vám usmaží foťák v mobilu. Lidským očím prý neškodí

Že vyfotit auto, které nevlastníte, může být zdrojem problémů, možná tušíte. Nemusí jít jen o klasické záseky při pořizování snímků mimo veřejná místa, bez souhlasu majitele, anebo dokumentaci špatně...

21. května 2025

Vyhrajte balíček stylových doplňků na svačiny od Hollandie
Vyhrajte balíček stylových doplňků na svačiny od Hollandie

Poctivé jogurty, to je Hollandia. Věděli jste ale, že vyrábí také skvělé jogurtové nápoje a osvěžující smoothie? Zapojte se do soutěže a vyhrajte 5...

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

21. května 2025

ANALÝZA: Maroko je rájem výrobců aut. Německá honorace spěje k záhubě

Premium

Proč domácí výroba automobilů v Německu upadá? Důvodem není jen všeobecný propad trhu, tlak čínských automobilek nebo celní smrště amerického prezidenta Trumpa. Tím nejsilnějším argumentem je výše...

20. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.