Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Účet za budoucnost s elektromobily: 2,7 bilionu dolarů

Investiční banka Morgan Stanley vystavila elektrické budoucnosti vysoký účet: zapotřebí bude 2,7 bilionu dolarů, to je 69 bilionů korun. Vložené peníze ale zároveň přinesou výrazný posun ve vývoji.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Petr Buček, AutemBezpečně.cz

Pokud v roce 2040 bude na světě 526 milionu elektromobilů, budeme kvůli tomu muset vydat 2,7 bilionu dolarů. Odhad pocházející ze zprávy banky Morgan Stanley se opírá o extrapolaci nákladů na výstavbu sítě nabíjecích stanic, superchargerů společnosti Tesla i továren a montážních závodů. Infrastruktura může být při plánované expanzi elektrických vozů zásadním úzkým hrdlem.

Studie očekává, že se investice do samotných aut budou pohybovat okolo 1030 miliard dolarů, 797 miliard si vyžádají služby (tedy např. dobíjecí stanice), 643 miliard vstupní suroviny a 186 miliard připadá na kovy a těžební průmysl. Investice musí podle Morgan Stanley pocházet jak ze soukromých, tak i ze státních zdrojů. Plány automobilek a vlád na rozlučku se spalovacími motory jsou totiž bez nutné infrastruktury odsouzeny k neúspěchu.

Vzhledem k tomu, že podobné plány již naznačila Čína, studie předpokládá, že do roku 2040 se bude muset téměř třetina veškerých investic utratit právě v Říši středu. Na Evropu připadá v tomto ohledu přes 600 miliard dolarů.

Tesla je příklad nutného vývoje

Jak budou muset investice posunout vývoj, je patrné i z dvou zásadních novinek, které nedávno představila americká Tesla, sportovního Roadsteru a tahače Semi. Podle Bloombergu by obě auta v dnešních podmínkách nemohla fungovat. Ukazuje to na čtyřech příkladech.

První z nich je doba nabíjení tahače. Jeho baterie se mají k ujetí 640 km naplnit za 30 minut a umožnit dojezd až 800 km. Jen samotné nabíjení takové baterie (s kapacitou přibližně 800 kWh) vyžaduje asi tak desetkrát silnější nabíjecí stanice, než jsou současné superchargery. Tzv. megachargery by měly mít výkon okolo 1200 kW. Vlastní akumulátor s kapacitou, která umožní zmíněný 800kilometrový dojezd, by podle současných měřítek vážil 5 tun a stál 100 000 dolarů. Nereálné je dnes i to, aby truckem „tankovali“ za v USA slibovaných sedm centů za kWh. Řada majitelů současných Tesel Model S a Model X nabíjí své vozy na síti superchargerů zdarma, ale výrobní cena 1kWh je jeden dolar. Kvůli snížení nákladů budou nabíječky pro nákladní Semi vyžadovat solární panely a obrovské baterie, které dokážou optimalizovat nesoulad mezi poptávkou řidičů a dobou, kdy je elektřina dodávána v nízkém tarifním pásmu. A abychom nepsali jen o nákladním Semi, současná technologie nedokáže udělat dostatečně výkonné a kapacitní baterie, které by se vešly do relativně malého Roadsteru. Vždyť pojmou dvakrát tolik energie než současné akumulátory v Modelu S.

Elon Musk tak při představení musel sázet právě na rychle postupující vývoj. Například energetická hustota baterií (tedy parametr, který zásadně ovlivňuje jak hmotnost, tak velikost výsledných článků) se dosud meziročně zvyšovala tempem 7,5 %. Dnes tak dostaneme lehce přes 120 Wh z jednoho kilogramu baterie, v roce 2020 bychom měli zvládnout přes 140 Wh, v roce 2030 téměř 230 Wh. Podobné je to i s cenou, která se dnes pohybuje lehce pod 300 dolary za kWh, v roce 2019 by měla klesnout pod 200 dolarů, v roce 2030 už by měli výrobci platit jen něco okolo 100 dolarů. Včetně výstavby silnějších nabíjecích stanic a potřebné elektrické infrastruktury to ale bude vyžadovat další a další investice. I to je jeden z důvodů, proč na Roadster již teď Tesla vybírá zálohy ve výši 50 000 dolarů na základní model. K zákazníkům se přitom dostane až v roce 2020.

Nákladní Semi je v tomto ohledu ještě náročnějším projektem. „Těžký nákladní vůz je tím nejnáročnějším autem k elektrifikaci,“ tvrdí Menahem Anderman z Total Battery Consulting. Pro Teslu je ale symbolický. „Pokud dokážete něco podobného pohánět elektřinou z baterií, dokážete jí pohánět naprosto cokoli,“ uzavírá Menahem.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Úraz elektrickým proudem. Kocovina z bateriových aut se šíří autoprůmyslem

Inovační tempo čínských automobilek je zběsilé, ale i jim finanční zdroje...

VIDEO Šéfové automobilek zatahují za elektrickou ruční brzdu, protože poptávka po elektromobilech neroste...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  16:11

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zemřel šéf slavného studia Pininfarina, jež obléklo Zetor, Ferrari i Mattoni

13. dubna 2024

Zemřel Paolo Pininfarina, šéfovi legendární designérské společnosti Pininfarina bylo 65 let....

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  16:11

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Německý boj o klima. Ministr dopravy děsí řidiče plány na zákazy jízdy

17. dubna 2024

Německý ministr dopravy Volker Wissing vystrašil miliony německých řidičů slovy o možných plošných...

Čínská Chery chce dobýt Evropu mezi prvními. Začínala s fejkovým toledem

17. dubna 2024

Chery se stane první čínskou automobilkou, která bude mít v Evropě svoji továrnu. Bude to ve...

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...

Největší hřbitov lodí západní polokoule vznikl kvůli kardinálnímu průšvihu

Válka je o ničení a zabíjení. O újmě na životním prostředí. Snad právě proto tolik fascinuje osud Flotily duchů, která...