Účet za budoucnost s elektromobily: 2,7 bilionu dolarů

aktualizováno 
Investiční banka Morgan Stanley vystavila elektrické budoucnosti vysoký účet: zapotřebí bude 2,7 bilionu dolarů, to je 69 bilionů korun. Vložené peníze ale zároveň přinesou výrazný posun ve vývoji.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Petr Buček, AutemBezpečně.cz

Pokud v roce 2040 bude na světě 526 milionu elektromobilů, budeme kvůli tomu muset vydat 2,7 bilionu dolarů. Odhad pocházející ze zprávy banky Morgan Stanley se opírá o extrapolaci nákladů na výstavbu sítě nabíjecích stanic, superchargerů společnosti Tesla i továren a montážních závodů. Infrastruktura může být při plánované expanzi elektrických vozů zásadním úzkým hrdlem.

Studie očekává, že se investice do samotných aut budou pohybovat okolo 1030 miliard dolarů, 797 miliard si vyžádají služby (tedy např. dobíjecí stanice), 643 miliard vstupní suroviny a 186 miliard připadá na kovy a těžební průmysl. Investice musí podle Morgan Stanley pocházet jak ze soukromých, tak i ze státních zdrojů. Plány automobilek a vlád na rozlučku se spalovacími motory jsou totiž bez nutné infrastruktury odsouzeny k neúspěchu.

Vzhledem k tomu, že podobné plány již naznačila Čína, studie předpokládá, že do roku 2040 se bude muset téměř třetina veškerých investic utratit právě v Říši středu. Na Evropu připadá v tomto ohledu přes 600 miliard dolarů.

Tesla je příklad nutného vývoje

Jak budou muset investice posunout vývoj, je patrné i z dvou zásadních novinek, které nedávno představila americká Tesla, sportovního Roadsteru a tahače Semi. Podle Bloombergu by obě auta v dnešních podmínkách nemohla fungovat. Ukazuje to na čtyřech příkladech.

První z nich je doba nabíjení tahače. Jeho baterie se mají k ujetí 640 km naplnit za 30 minut a umožnit dojezd až 800 km. Jen samotné nabíjení takové baterie (s kapacitou přibližně 800 kWh) vyžaduje asi tak desetkrát silnější nabíjecí stanice, než jsou současné superchargery. Tzv. megachargery by měly mít výkon okolo 1200 kW. Vlastní akumulátor s kapacitou, která umožní zmíněný 800kilometrový dojezd, by podle současných měřítek vážil 5 tun a stál 100 000 dolarů. Nereálné je dnes i to, aby truckem „tankovali“ za v USA slibovaných sedm centů za kWh. Řada majitelů současných Tesel Model S a Model X nabíjí své vozy na síti superchargerů zdarma, ale výrobní cena 1kWh je jeden dolar. Kvůli snížení nákladů budou nabíječky pro nákladní Semi vyžadovat solární panely a obrovské baterie, které dokážou optimalizovat nesoulad mezi poptávkou řidičů a dobou, kdy je elektřina dodávána v nízkém tarifním pásmu. A abychom nepsali jen o nákladním Semi, současná technologie nedokáže udělat dostatečně výkonné a kapacitní baterie, které by se vešly do relativně malého Roadsteru. Vždyť pojmou dvakrát tolik energie než současné akumulátory v Modelu S.

Elon Musk tak při představení musel sázet právě na rychle postupující vývoj. Například energetická hustota baterií (tedy parametr, který zásadně ovlivňuje jak hmotnost, tak velikost výsledných článků) se dosud meziročně zvyšovala tempem 7,5 %. Dnes tak dostaneme lehce přes 120 Wh z jednoho kilogramu baterie, v roce 2020 bychom měli zvládnout přes 140 Wh, v roce 2030 téměř 230 Wh. Podobné je to i s cenou, která se dnes pohybuje lehce pod 300 dolary za kWh, v roce 2019 by měla klesnout pod 200 dolarů, v roce 2030 už by měli výrobci platit jen něco okolo 100 dolarů. Včetně výstavby silnějších nabíjecích stanic a potřebné elektrické infrastruktury to ale bude vyžadovat další a další investice. I to je jeden z důvodů, proč na Roadster již teď Tesla vybírá zálohy ve výši 50 000 dolarů na základní model. K zákazníkům se přitom dostane až v roce 2020.

Nákladní Semi je v tomto ohledu ještě náročnějším projektem. „Těžký nákladní vůz je tím nejnáročnějším autem k elektrifikaci,“ tvrdí Menahem Anderman z Total Battery Consulting. Pro Teslu je ale symbolický. „Pokud dokážete něco podobného pohánět elektřinou z baterií, dokážete jí pohánět naprosto cokoli,“ uzavírá Menahem.

Autoři:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

Elektromobily si chudší lidé nebudou moci dovolit, varuje Volkswagen

Volkswagen e-Golf

Přechod na elektromobily způsobí, že automobily budou značně dražší. Pro lidi s nízkými příjmy mohou být v budoucnu...

Nenechte se rozptylovat hudbou, hlasitost a rychlé tempo jsou nebezpečné

Hudba, kterou posloucháte v autě, ovlivňuje styl vašeho řízení, pozornost i...

Řidiči, kteří si pouští oblíbené hity za volantem, by měli zpozornět. Ne všechny písně jsou bezpečné. Britská studie...

Premiéra mezi elektronikou. Mercedes CLA Coupé byl hvězdou veletrhu CES

Mercedes CLA Coupé na veletrhu CES v Las Vegas

Místo tradičního autosalonu v Detroitu zvolil Mercedes při premiéře nové generace čtyřdveřového kupé CLA neobvyklé...

Najdete na iDNES.cz