Účet za budoucnost s elektromobily: 2,7 bilionu dolarů

aktualizováno 
Investiční banka Morgan Stanley vystavila elektrické budoucnosti vysoký účet: zapotřebí bude 2,7 bilionu dolarů, to je 69 bilionů korun. Vložené peníze ale zároveň přinesou výrazný posun ve vývoji.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Petr Buček, AutemBezpečně.cz

Pokud v roce 2040 bude na světě 526 milionu elektromobilů, budeme kvůli tomu muset vydat 2,7 bilionu dolarů. Odhad pocházející ze zprávy banky Morgan Stanley se opírá o extrapolaci nákladů na výstavbu sítě nabíjecích stanic, superchargerů společnosti Tesla i továren a montážních závodů. Infrastruktura může být při plánované expanzi elektrických vozů zásadním úzkým hrdlem.

Studie očekává, že se investice do samotných aut budou pohybovat okolo 1030 miliard dolarů, 797 miliard si vyžádají služby (tedy např. dobíjecí stanice), 643 miliard vstupní suroviny a 186 miliard připadá na kovy a těžební průmysl. Investice musí podle Morgan Stanley pocházet jak ze soukromých, tak i ze státních zdrojů. Plány automobilek a vlád na rozlučku se spalovacími motory jsou totiž bez nutné infrastruktury odsouzeny k neúspěchu.

Vzhledem k tomu, že podobné plány již naznačila Čína, studie předpokládá, že do roku 2040 se bude muset téměř třetina veškerých investic utratit právě v Říši středu. Na Evropu připadá v tomto ohledu přes 600 miliard dolarů.

Tesla je příklad nutného vývoje

Jak budou muset investice posunout vývoj, je patrné i z dvou zásadních novinek, které nedávno představila americká Tesla, sportovního Roadsteru a tahače Semi. Podle Bloombergu by obě auta v dnešních podmínkách nemohla fungovat. Ukazuje to na čtyřech příkladech.

První z nich je doba nabíjení tahače. Jeho baterie se mají k ujetí 640 km naplnit za 30 minut a umožnit dojezd až 800 km. Jen samotné nabíjení takové baterie (s kapacitou přibližně 800 kWh) vyžaduje asi tak desetkrát silnější nabíjecí stanice, než jsou současné superchargery. Tzv. megachargery by měly mít výkon okolo 1200 kW. Vlastní akumulátor s kapacitou, která umožní zmíněný 800kilometrový dojezd, by podle současných měřítek vážil 5 tun a stál 100 000 dolarů. Nereálné je dnes i to, aby truckem „tankovali“ za v USA slibovaných sedm centů za kWh. Řada majitelů současných Tesel Model S a Model X nabíjí své vozy na síti superchargerů zdarma, ale výrobní cena 1kWh je jeden dolar. Kvůli snížení nákladů budou nabíječky pro nákladní Semi vyžadovat solární panely a obrovské baterie, které dokážou optimalizovat nesoulad mezi poptávkou řidičů a dobou, kdy je elektřina dodávána v nízkém tarifním pásmu. A abychom nepsali jen o nákladním Semi, současná technologie nedokáže udělat dostatečně výkonné a kapacitní baterie, které by se vešly do relativně malého Roadsteru. Vždyť pojmou dvakrát tolik energie než současné akumulátory v Modelu S.

Elon Musk tak při představení musel sázet právě na rychle postupující vývoj. Například energetická hustota baterií (tedy parametr, který zásadně ovlivňuje jak hmotnost, tak velikost výsledných článků) se dosud meziročně zvyšovala tempem 7,5 %. Dnes tak dostaneme lehce přes 120 Wh z jednoho kilogramu baterie, v roce 2020 bychom měli zvládnout přes 140 Wh, v roce 2030 téměř 230 Wh. Podobné je to i s cenou, která se dnes pohybuje lehce pod 300 dolary za kWh, v roce 2019 by měla klesnout pod 200 dolarů, v roce 2030 už by měli výrobci platit jen něco okolo 100 dolarů. Včetně výstavby silnějších nabíjecích stanic a potřebné elektrické infrastruktury to ale bude vyžadovat další a další investice. I to je jeden z důvodů, proč na Roadster již teď Tesla vybírá zálohy ve výši 50 000 dolarů na základní model. K zákazníkům se přitom dostane až v roce 2020.

Nákladní Semi je v tomto ohledu ještě náročnějším projektem. „Těžký nákladní vůz je tím nejnáročnějším autem k elektrifikaci,“ tvrdí Menahem Anderman z Total Battery Consulting. Pro Teslu je ale symbolický. „Pokud dokážete něco podobného pohánět elektřinou z baterií, dokážete jí pohánět naprosto cokoli,“ uzavírá Menahem.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

VIDEO Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě...

Autohádanka: poznejte automobilovou perlu

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

VIDEO Automobilová slavnost Legendy o tomto víkendu zaplnila holešovické Výstaviště. V pavilonu těch...

Češi jsou ochotní o provozu svého auta hodně „vyslepičit“

Ilustrační snímek

Přes šedesát procent Čechů připouští, že si koupí elektromobil. Úvahy se ale s realitou rozcházejí.

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Další změna v pražských zónách, hybridy přišly o levné parkování

Kia Soul EV

Majitelé elektromobilů je v Praze nebudou muset kvůli zvýhodněnému stání v parkovacích zónách...

Sněmovna podpořila zavedení elektronických dálničních známek

Ilustrační snímek

Používání elektronických dálničních známek na českých silnicích je zase o kus blíže. Řidiči by je...

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

VIDEO: Tesla řízená autopilotem raketově startuje pornohereččinu kariéru

Pornoherečka pořádně využila autopilota Tesly (13. května 2019)

„Ukázalo se, že existuje více způsobů využití autopilota, než jsme si představovali,“ reaguje Elon Musk na video, které...

Autofotka týdne: VW startuje svou elektrickou éru, zájem je obrovský

Volkswagen ID.3

Čtyřiasedmdesáté výročí konce války, té, ze které vzešel Brouk, oslavil Volkswagen startem nové éry. Ve středu 8....

První elektromobil ukáže Škoda na hokejovém šampionátu. Máme fotky z Prahy

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Mladoboleslavská automobilka představí první sériové elektrifikované modely 23. května v Bratislavě při příležitosti...

Další z rubriky

Do Mostu míří supersporty. Za volanty se střídají profíci s amatéry

Okruhové závody ADAC GT Masters se po roce vrací do Mostu.

Pětisetkoňové závodní speciály od Corvette, Ferrari, Porsche, Lamborghini nebo Aston Martin a další desítky závoďáků si...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Veleúspěšnou fabii pro rally vylepšili. Premiéra je v Českém Krumlově

Nová Škoda Fabia R5 v testovacích jízdách

Za uplynulé čtyři sezony se Škoda Fabia R5 stala nejúspěšnějším rallyovým vozem kategorie WRC 2 a kromě tří světových...

Najdete na iDNES.cz