Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Prší a venku se setmělo. Nevěřte čidlům, myslete a pozor na černý led

Sněhu na silnici aby řidič v tuto zimu pohledal. Velké nebezpečí však na něj číhá i v deštivé zimě a teplotách nad nulou. Chladno a vlhko vozovku mění v kluziště. Dejte si pozor na černý led, tedy neviditelnou ledovku, na kterou čidla aut nemusí upozornit. Při smyku zůstaňte v klidu.

I když jízdu na sněhu řidiči trénovat tuto zimní sezonu zatím nemuseli, měli by být ostražití. Vlhko, mlhy, mrholení, občasný déšť a teploty kolem nuly snadno promění vozovku v kluziště.

Takzvaný černý led, neboli neviditelná ledovka, je velkým rizikem, upozorňují odborníci. Především proto, že s ní řidič nepočítá. A často na ni neupozorní ani čidla chytrých aut, která snímají okolní teplotu. Na voze jsou umístěna i několik decimetrů nad zemí a situaci na vozovce odhalit nemusí.

„Nebezpečí hrozí tam, kde srážky padají na promrzlou silnici. Teplota okolního vzduchu přitom může být i plus tři stupně. Riziko přichází především od soumraku do svítání, ale také za dne v místech s celodenním stínem nebo v blízkosti velkých vodních ploch či na mostech,“ shrnul dopravní expert z Platformy Vize0 Roman Budský. Nebezpečný černý led podle něj překvapí i zkušené řidiče, kteří jsou si jistí, že mají takové situace pod palcem.

Budský připomíná, že pokud na silnici vznikne kluziště, brzdná dráha auta rychle vzrůstá. Oproti mokrému povrchu až o trojnásobek. Na dálnici při 130 kilometrech v hodině tak bude řidič brzdit až půl kilometru, z devadesátky zastavíme na suchu po sedmdesáti metrech, na ledě až po čtvrt kilometru.

Na zvládnutí smyku bude potřebovat více místa než obvykle, proto je potřeba pamatovat na dodržování bezpečné vzdálenosti, což řadě Čechů nejde. Experti na bezpečnost proto připomínají základní pravidlo dvou sekund jízdy (viz fotografie v článku), na namrzlém povrchu přidejte ještě alespoň sekundu navíc. 

Základní pravidlo zní: odpočítejte si dvě sekundy od auta před vámi. Případně vydělte svou rychlost dvěma a trochu přičtěte.

Při rychlosti 130 kilometrů v hodině je dobré nechat si rozestup alespoň 70 metrů.

Přilnavost pneumatik k povrchu klesá ve srovnání se suchým povrchem na jednu desetinu. V rizikových úsecích proto sundejte nohu z plynu a zpomalte. Experti radí maximálně se soustředit na řízení a předvídat. Snížit rychlost auta je navíc třeba s dostatečným předstihem. Na brzdu jděte s citem, protože jakákoli rychlá akce přináší „show na ledě“. Opatrněji je třeba projíždět i zatáčky.

„Nejen pro délku brzdné dráhy, ale i pro odstředivou sílu při jízdě obloukem platí, že se zvyšuje s kvadratickou závislostí na rychlosti jízdy. Pojede-li tedy řidič namísto čtyřicetikilometrovou rychlostí osmdesátkou, ze zatáčky ho bude vytlačovat nikoliv dvojnásobná, ale čtyřnásobná síla. Nejlepší jezdeckou taktikou je proto dostatečně zpomalit ještě na rovném úseku. Zatáčku se snažte projet, pokud to její tvar jen trochu dovolí, s konstantně natočeným volantem. Jakékoliv prudké manévry s volantem se mohou zle vymstít,“ radí Budský.

Neviditelné nebezpečí: černý led

Řidiči musí také myslet na to, že ostatní lidé za volantem dělají chyby, tedy zvolit defenzivní styl jízdy.

Většina šoférů na to při námraze myslí a po cestě se pohybuje s dostatečnou obezřetností. Problém přichází u lokálního náledí, se kterým nepočítáme. A namrzlým úsekům v místech, kde je nečekáme, současné počasí vysloveně přeje. Za mlhy a teplot jen pár stupňů nad bodem mrazu můžeme po jízdě na mokré, nebo dokonce i suché silnici, narazit na tenkou vrstvičku ledu i ve stinných místech či třeba na mostech.

„Námraza bohužel často nebývá vidět. Může jít o tenounkou průsvitnou vrstvičku, glazuru pokrývající tmavý asfalt. Tomuto jevu se říká černý led. Je neviditelný, zaměnitelný za mokrý povrch silnice, tedy velmi nebezpečný,“ varuje Budský.

Ujel vám zadek? V klidu a jemně

Pokud se stane, že jízdu na mokrém nebo kluzkém povrchu s vozem nezvládnete a auto jde do smyku, je nutné především zachovat chladnou hlavu. Ať už vůz neochotně zatáčí a snaží se po tečně opustit silnici (nedotáčivost), nebo naopak zatáčí příliš a zadek auta se nás snaží předběhnout (přetáčivost), nepanikařte a netrhejte volantem na jednu či na druhou stranu.

Jak v klidu ustát smyk

Naučte se základní reakce, když auto tančí po silnici

V prvním případě je dobré ještě o něco více jemně pootočit volantem do zatáčky a především nezrychlovat, ani nebrzdit. Pokud jede auto dostatečně pomalu, přední kola se chytí a obloukem úsek projedeme. V druhém případě je třeba naopak zmenšit natočení kol do zatáčky, aby se zadní část auta stačila srovnat. A opět zde platí: jemně. Jinak se zadek auta odporoučí na druhou stranu.

„S touto situací si už poradí jen opravdu zkušený šofér. I ten však bude potřebovat k bezpečnému zvládnutí situace na vozovce více místa než obvykle. Moderní asistenční systémy sice obecně pomáhají, ale nejsou všemocné. Jejich účinnost se totiž odvozuje od přilnavosti kol k povrchu silnice,“ uzavírá Roman Budský. 

Desatero bezpečné jízdy v zimě

1. Buďte připraveni. Základem jsou kvalitní zimní pneumatiky s dostatečně hlubokým dezénem a viditelnými vroubky ve vzorku. Povinná výbava je samozřejmostí. Pro jistotu si zabalte i řetězy a lopatu. Vždy mějte natankováno.

2. Upravte si posez. Jen tak můžete svůj vůz dobře ovládat a budete mít správný výhled z auta. "Posuňte sedačku a volant tak, abyste při vymáčknutí pedálů neměli propnutá kolena. Budete mít v nohou větší cit a při případné bouračce snížíte pravděpodobnost zlomených nohou,“ říká Jakub Erben, Fleet manager carsharingu HoppyGo. 

3. Poznejte svůj vůz. Každé auto má jiné jízdní vlastnosti. Plně naložené auto se čtyřmi pasažéry pojede naprosto odlišně a má daleko delší brzdnou dráhu, než když v něm sedí jen řidič. Na jaká kola má váš vůz náhon?

4. Trénujte. Kurzy jízdy na sněhu vůbec nejsou od věci. Instruktor dokáže vytknout chyby a ukázat správné postupy. Pokud není čas, chuť nebo peníze, vyjeďte si s autem alespoň na nějaké prázdné zasněžené parkoviště a otestujte ho.

5. Předvídejte, abyste mohli včas zareagovat. Sníh typu „mokrá břečka“ se chová podobně jako voda, čerstvý sníh má zase na rozdíl od toho uježděného větší přilnavost. Nejhorší je zmrzlý sníh, který má vlastnosti jako led. 

6. Naučte se řešit krizové situace. Při jízdě na mokru nebo na sněhu se může auto dostat do smyku. Víte, jak ho řešit?

7. Jezděte smykem. „Pokud se naučíte své auto správně ovládat, ježdění smykem na sněhu, samozřejmě na bezpečném místě, může být i velká zábava. V některých případech dokonce i bezpečnější, protože je smyk řízený a cílený,“ míní Erben.

8. Brzděte jako profík. U aut bez systému ABS poznáte zablokovaná kola snadno, začne se hrnout jako saně a přestane zpomalovat. V ten moment musíme brzdu povolit, aby se kola začala zase točit a opět začít brzdit. I s ABS na sněhu brzděte s citem.

9. Zpomalujte motorem, využijte převodovku. Do kopce je lepší jet na vyšší převodový stupeň tak, aby byl plyn méně citlivý a nestalo se vám, že omylem protočíte poháněná kola. Udržujte konstantní rychlost. Když zastavíte, nemusíte se už rozjet. Při jízdě z kopce zařaďte co nejnižší rychlostní stupeň a nechte auto brzdit motorem.

10. Využijte haldy sněhu. Pokud pojedete po cestě a před vámi se ocitne překážka, ať už člověk, zvíře, nebo jiné auto a vy víte, že byste to nejspíš neubrzdili, zkuste najet do haldy odhrnutého sněhu v krajnici. Odpor sněhu vám pomůže auto zpomalí. Pozor, aby krajnice nebyla zmrzlá!

Zdroj: Škoda Auto DigiLab, HoppyGo

  • Nejčtenější

Nejdražší auto v Česku koupíte jen v beskydské vsi. Připravte si 67 milionů

V Česku se začalo prodávat nejvýkonnější italské auto za 67 milionů korun. Obci Čeladná, která se nachází v okrese Frýdek-Místek v Moravskoslezském kraji v podhůří Beskyd, se dostalo privilegia stát...

26. července 2024

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

VIDEO: Superman, puk či lepení. Zmapovali jsme nejčastější chyby řidičů, které zabíjí

O víkendu vyvrcholí prázdninová cestovní horečka a na silnice se vydají statisíce turistů z mnoha zemí střední Evropy. Kromě Bavorů, kterým začínají prázdniny tento rok 29. července, na silnice...

25. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Neleští se, brousí. Slavných sporťáků oblečených v nerezu je v Česku až patnáct

Auto snů. V mnoha ohledech jedinečné – s karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série Návrat do budoucnosti. V sobotu...

23. července 2024

Svět aut na sociálních sítích ovládla italská komedie a drahé/levné odtahy

Nestíháte, nebo nechcete sledovat sociální sítě? Naprosto to chápeme, a proto jsme vybrali podle nás to nejzajímavější nebo nejvtipnější. Tentokrát měla velký úspěch hlavně Alfa Romeo s Fordem.

27. července 2024

Diář petrolheada: Na Kladno za tuningem, do východních Čech za hadráky

Stejně jako v předchozích letech dorazí i letos na nejstarší kladenské náměstí majitelé a příznivci upravených vozů. Na plac před místním magistrátem zavítali již pojedenácté v řadě. O nadcházejícím...

26. července 2024

EU si vyhlédla srbské lithium. Ekologové chystají mohutné protesty

Srbsko, Evropská unie a Německo v Bělehradě podepsaly dohodu o záměru těžit srbské zásoby lithia, které se používá na výrobu baterií především do elektromobilů. Prohlášení o záměru bylo podepsáno za...

25. července 2024,  aktualizováno  26.7 8:22

Bez dotací to nejde. Analýza ukazuje, jak moc na nich elektromobilita závisí

Ekologická lobbistická organizace Transport & Environment označila Německo za „nemocného muže Evropy“, protože na rozdíl od evropského průměru se v této zemi téměř zastavil nárůst prodejů...

26. července 2024

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....