Pátek 21. února 2020, svátek má Lenka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 21. února 2020 Lenka

Prší a venku se setmělo. Nevěřte čidlům, myslete a pozor na černý led

aktualizováno 
Sněhu na silnici aby řidič v tuto zimu pohledal. Velké nebezpečí však na něj číhá i v deštivé zimě a teplotách nad nulou. Chladno a vlhko vozovku mění v kluziště. Dejte si pozor na černý led, tedy neviditelnou ledovku, na kterou čidla aut nemusí upozornit. Při smyku zůstaňte v klidu.

I když jízdu na sněhu řidiči trénovat tuto zimní sezonu zatím nemuseli, měli by být ostražití. Vlhko, mlhy, mrholení, občasný déšť a teploty kolem nuly snadno promění vozovku v kluziště.

Takzvaný černý led, neboli neviditelná ledovka, je velkým rizikem, upozorňují odborníci. Především proto, že s ní řidič nepočítá. A často na ni neupozorní ani čidla chytrých aut, která snímají okolní teplotu. Na voze jsou umístěna i několik decimetrů nad zemí a situaci na vozovce odhalit nemusí.

„Nebezpečí hrozí tam, kde srážky padají na promrzlou silnici. Teplota okolního vzduchu přitom může být i plus tři stupně. Riziko přichází především od soumraku do svítání, ale také za dne v místech s celodenním stínem nebo v blízkosti velkých vodních ploch či na mostech,“ shrnul dopravní expert z Platformy Vize0 Roman Budský. Nebezpečný černý led podle něj překvapí i zkušené řidiče, kteří jsou si jistí, že mají takové situace pod palcem.

Budský připomíná, že pokud na silnici vznikne kluziště, brzdná dráha auta rychle vzrůstá. Oproti mokrému povrchu až o trojnásobek. Na dálnici při 130 kilometrech v hodině tak bude řidič brzdit až půl kilometru, z devadesátky zastavíme na suchu po sedmdesáti metrech, na ledě až po čtvrt kilometru.

Na zvládnutí smyku bude potřebovat více místa než obvykle, proto je potřeba pamatovat na dodržování bezpečné vzdálenosti, což řadě Čechů nejde. Experti na bezpečnost proto připomínají základní pravidlo dvou sekund jízdy (viz fotografie v článku), na namrzlém povrchu přidejte ještě alespoň sekundu navíc. 

Základní pravidlo zní: odpočítejte si dvě sekundy od auta před vámi. Případně...

Základní pravidlo zní: odpočítejte si dvě sekundy od auta před vámi. Případně vydělte svou rychlost dvěma a trochu přičtěte.

Při rychlosti 130 kilometrů v hodině je dobré nechat si rozestup alespoň 70...

Při rychlosti 130 kilometrů v hodině je dobré nechat si rozestup alespoň 70 metrů.

Přilnavost pneumatik k povrchu klesá ve srovnání se suchým povrchem na jednu desetinu. V rizikových úsecích proto sundejte nohu z plynu a zpomalte. Experti radí maximálně se soustředit na řízení a předvídat. Snížit rychlost auta je navíc třeba s dostatečným předstihem. Na brzdu jděte s citem, protože jakákoli rychlá akce přináší „show na ledě“. Opatrněji je třeba projíždět i zatáčky.

„Nejen pro délku brzdné dráhy, ale i pro odstředivou sílu při jízdě obloukem platí, že se zvyšuje s kvadratickou závislostí na rychlosti jízdy. Pojede-li tedy řidič namísto čtyřicetikilometrovou rychlostí osmdesátkou, ze zatáčky ho bude vytlačovat nikoliv dvojnásobná, ale čtyřnásobná síla. Nejlepší jezdeckou taktikou je proto dostatečně zpomalit ještě na rovném úseku. Zatáčku se snažte projet, pokud to její tvar jen trochu dovolí, s konstantně natočeným volantem. Jakékoliv prudké manévry s volantem se mohou zle vymstít,“ radí Budský.

Neviditelné nebezpečí: černý led

Řidiči musí také myslet na to, že ostatní lidé za volantem dělají chyby, tedy zvolit defenzivní styl jízdy.

Fotogalerie

Většina šoférů na to při námraze myslí a po cestě se pohybuje s dostatečnou obezřetností. Problém přichází u lokálního náledí, se kterým nepočítáme. A namrzlým úsekům v místech, kde je nečekáme, současné počasí vysloveně přeje. Za mlhy a teplot jen pár stupňů nad bodem mrazu můžeme po jízdě na mokré, nebo dokonce i suché silnici, narazit na tenkou vrstvičku ledu i ve stinných místech či třeba na mostech.

„Námraza bohužel často nebývá vidět. Může jít o tenounkou průsvitnou vrstvičku, glazuru pokrývající tmavý asfalt. Tomuto jevu se říká černý led. Je neviditelný, zaměnitelný za mokrý povrch silnice, tedy velmi nebezpečný,“ varuje Budský.

Ujel vám zadek? V klidu a jemně

Pokud se stane, že jízdu na mokrém nebo kluzkém povrchu s vozem nezvládnete a auto jde do smyku, je nutné především zachovat chladnou hlavu. Ať už vůz neochotně zatáčí a snaží se po tečně opustit silnici (nedotáčivost), nebo naopak zatáčí příliš a zadek auta se nás snaží předběhnout (přetáčivost), nepanikařte a netrhejte volantem na jednu či na druhou stranu.

Jak v klidu ustát smyk

Naučte se základní reakce, když auto tančí po silnici

V prvním případě je dobré ještě o něco více jemně pootočit volantem do zatáčky a především nezrychlovat, ani nebrzdit. Pokud jede auto dostatečně pomalu, přední kola se chytí a obloukem úsek projedeme. V druhém případě je třeba naopak zmenšit natočení kol do zatáčky, aby se zadní část auta stačila srovnat. A opět zde platí: jemně. Jinak se zadek auta odporoučí na druhou stranu.

„S touto situací si už poradí jen opravdu zkušený šofér. I ten však bude potřebovat k bezpečnému zvládnutí situace na vozovce více místa než obvykle. Moderní asistenční systémy sice obecně pomáhají, ale nejsou všemocné. Jejich účinnost se totiž odvozuje od přilnavosti kol k povrchu silnice,“ uzavírá Roman Budský. 

Desatero bezpečné jízdy v zimě

1. Buďte připraveni. Základem jsou kvalitní zimní pneumatiky s dostatečně hlubokým dezénem a viditelnými vroubky ve vzorku. Povinná výbava je samozřejmostí. Pro jistotu si zabalte i řetězy a lopatu. Vždy mějte natankováno.

2. Upravte si posez. Jen tak můžete svůj vůz dobře ovládat a budete mít správný výhled z auta. "Posuňte sedačku a volant tak, abyste při vymáčknutí pedálů neměli propnutá kolena. Budete mít v nohou větší cit a při případné bouračce snížíte pravděpodobnost zlomených nohou,“ říká Jakub Erben, Fleet manager carsharingu HoppyGo. 

3. Poznejte svůj vůz. Každé auto má jiné jízdní vlastnosti. Plně naložené auto se čtyřmi pasažéry pojede naprosto odlišně a má daleko delší brzdnou dráhu, než když v něm sedí jen řidič. Na jaká kola má váš vůz náhon?

4. Trénujte. Kurzy jízdy na sněhu vůbec nejsou od věci. Instruktor dokáže vytknout chyby a ukázat správné postupy. Pokud není čas, chuť nebo peníze, vyjeďte si s autem alespoň na nějaké prázdné zasněžené parkoviště a otestujte ho.

5. Předvídejte, abyste mohli včas zareagovat. Sníh typu „mokrá břečka“ se chová podobně jako voda, čerstvý sníh má zase na rozdíl od toho uježděného větší přilnavost. Nejhorší je zmrzlý sníh, který má vlastnosti jako led. 

6. Naučte se řešit krizové situace. Při jízdě na mokru nebo na sněhu se může auto dostat do smyku. Víte, jak ho řešit?

7. Jezděte smykem. „Pokud se naučíte své auto správně ovládat, ježdění smykem na sněhu, samozřejmě na bezpečném místě, může být i velká zábava. V některých případech dokonce i bezpečnější, protože je smyk řízený a cílený,“ míní Erben.

8. Brzděte jako profík. U aut bez systému ABS poznáte zablokovaná kola snadno, začne se hrnout jako saně a přestane zpomalovat. V ten moment musíme brzdu povolit, aby se kola začala zase točit a opět začít brzdit. I s ABS na sněhu brzděte s citem.

9. Zpomalujte motorem, využijte převodovku. Do kopce je lepší jet na vyšší převodový stupeň tak, aby byl plyn méně citlivý a nestalo se vám, že omylem protočíte poháněná kola. Udržujte konstantní rychlost. Když zastavíte, nemusíte se už rozjet. Při jízdě z kopce zařaďte co nejnižší rychlostní stupeň a nechte auto brzdit motorem.

10. Využijte haldy sněhu. Pokud pojedete po cestě a před vámi se ocitne překážka, ať už člověk, zvíře, nebo jiné auto a vy víte, že byste to nejspíš neubrzdili, zkuste najet do haldy odhrnutého sněhu v krajnici. Odpor sněhu vám pomůže auto zpomalí. Pozor, aby krajnice nebyla zmrzlá!

Zdroj: Škoda Auto DigiLab, HoppyGo

  • Nejčtenější

S historickou značkou je amen. Americký mamut v nouzi opouští další trhy

Sto dvanáct let starý detroitský mamut General Motors neprožívá své nejlepší období. Zatím stále největší americká...

Příští Fabia Combi je zpět v plánech Škody, odborům vadí stěhování modelů

Škoda oživila projekt kombiverze připravované nové generace Fabie. Kromě informací zevnitř firmy to naznačují nová...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Vyfoťte svou garáž a vyhrajte k ní nová vrata

Někdo v ní prostě parkuje svůj vůz, případně kolo. Jiný si ji přetvoří v dílnu a autoservis, nebo do ní chodí prohlížet...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Projeli jsme se Hondou E. Městským autem pro mileniály se srdcem závodníka

Honda to s elektromobilitou myslí opravdu vážně. Do roku 2023 bude mít u všech svých modelů v nabídce i...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

  • Další z rubriky

Vtípky, šifry i vychloubání. Značkou na přání se pyšní wartburg i hasiči

Někdo se chce pochlubit světu, jakou káru že si to pořídil, jiný chce pobavit kolegy šoféry a chodce, další si z...

Test nového Peugeotu 2008: následník trůnu dostal parádní vzhled

Současná 2008 byla překvapivým prodejním úspěchem, novinka na ni chce navázat. Dostala parádní vzhled i solidní jízdní...

Výrobci autodílů v Německu budou propouštět, elektropohon je totiž jednodušší

Víc než polovina dodavatelů automobilových součástek v Německu plánuje snižování počtu zaměstnanců. Vyplývá to z...

Nová pouliční autopůjčovna přišla do Prahy. Pronajímá elektrické volkswageny

V Praze nově jezdí 100 sdílených elektromobilů VW e-up! maďarské carsharingové služby GreenGo. Do tří měsíců by měl...

OTESTUJTE: Vyzkoušejte s námi kosmetiku od Nivea Baby
OTESTUJTE: Vyzkoušejte s námi kosmetiku od Nivea Baby

Máme pro vás další krásné dárky. Kosmetiku Nivea Baby, která je velmi šetrná i k té nejjemnější dětské pokožce, otestuje dvacet z vás. Chcete ji také vyzkoušet?

Najdete na iDNES.cz