VIDEO: Jak zvládnout smyk. V autoškole to učí špatně, myslí si instruktor

aktualizováno 
Kdo skládal zkoušku z autoškoly, nejspíš si vzpomene na otázky týkající se smyku. V testu rozlišují přetáčivý a nedotáčivý smyk, ale i to, zda má auto pohon předních, nebo zadních kol. Podle instruktora Autodromu Most Marka Kohoutka je to však hrubá chyba. Postup je stejný, ať máte jakýkoliv pohon.

Když se člověk dostane do smyku, to podstatné, co si musí uvědomit, je, zda má smyk přední, nebo zadní nápravy. Na přemýšlení o tom, jak různě se chovat, pokud má pohon na přední, nebo na zadní, už rozhodně nemá čas. A ani to řešit nemusí.

„Je to hrubá chyba v testech autoškol. Vůbec žádný rozdíl v tom, jestli máte předokolku, zadokolku nebo čtyřkolku, není. Postupujete pořád stejně,“ popisuje instruktor autodromu Marek Kohoutek.

Fotogalerie

Jakmile ztratíte nad autem kontrolu, podle druhu vibrací poznáte, zda máte smyk přední, nebo zadní nápravy. „To je alfa omega toho, abyste na to mohl reagovat,“ zdůrazňuje instruktor Kohoutek.

„U smyku zadní nápravy cítíte v prodloužení v zádech vibrace. Je to díky tomu, že kola se přestávají točit podél dezénu a hrnou se bokem. Z logiky věci brnění prochází celým podvozkem a vy to potom cítíte v prodloužených zádech,“ říká instruktor.

Naopak smyk přední nápravy poznáte podle lehkých vibrací na volantu. „Pokud jsou razantní, tak to už je bohužel pozdě,“ doplňuje.

SMYK ZADNÍ NÁPRAVYSPOJKA A VOLANT KONTRA

Toto pravidlo platí u vozů s manuální převodovkou. Jakmile vám začne zadek auta ujíždět, okamžitě sešlápnete spojku a volantem točíte tam, kam vám jde záď vozidla.

„Důležité je u tohoto točení kontra se nebát a raději to s volantem přehnat. Protože pokud natočíte kola málo, tak auto má malý impuls. A jelikož kvůli momentu překvapení není vaše reakce okamžitá, musíte právě tu prodlevu dohnat. Proto točte volantem daleko rychleji a agresivněji,“ radí Kohoutek.

Ještě však není vyhráno. „Nesmíte usnout na vavřínech. Jakmile se auto začne srovnávat, chce to srovnávat i kola, aby se auto nepřekývlo do druhého smyku,“ upozorňuje instruktor.

Častou chybou také je, že lidé začnou instinktivně brzdit. To však situaci zhorší. „Tím naženete větší váhu na předek a naopak víc odlehčíte záď auta. Tím pádem si smyk prohloubíte,“ vysvětluje.

Mimochodem, abyste zvládli rychle zatočit volantem, musíte ho správně držet. Zatímco dříve platilo, že ruce máme v poloze za deset minut dvě, nyní je to tři čtvrtě na tři.

„Zaprvé proto, že už máme posilovače. A pak si uvědomte, že volant je kruh. Když ho držíte v nejširším průměru, tak na první otočení máte největší záběr. A držení ve tři čtvrtě na tři je důležité i kvůli airbagu. Kdyby vystřelil a já držel volant za deset minut dvě, tak mi to katapultuje zápěstí do obličeje,“ vyjmenovává Kohoutek.

SMYK PŘEDNÍ NÁPRAVYNOHU Z PLYNU, VOLANT NECHAT

Projíždíte zatáčku a najednou dostanete smyk přední nápravy. Co teď? Řešení je složitější než u zadní.

„Co se týče práce nohou, sundáte nohu z plynu. Reakce rukou je taková, že necháte kola vytočená, jako jste měli v počátku smyku, a nehýbete volantem. V danou chvíli musíte vidět rozdíl v chování auta, čili že se takzvaně chytlo. Pokud ne, přichází plán B,“ popisuje instruktor.

Záložní plán znamená, že vyšlápnete spojku a začnete přibržďovat. „Ale ne panicky brzdit. Jen postupně zvyšovat tlak na brzdový pedál, dokud nezastavíte buď v té zatáčce, nebo na výjezdu ze zatáčky,“ dodává Kohoutek.

V moderních autech už je zabudován stabilizační systém, který dopomáhá ke srovnání vozidla. Rozhodně však nemůžete nechat celou práci na něm. „Pořád záleží na mé činnosti. Čili to není o tom, že si to pořídím do vozidla a při smyku si řeknu: tak se ukaž,“ upozorňuje Marek Kohoutek.

Autor:
  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

VW stahuje všechny volné peníze, do elektromobility vrazí bilion a půl

Německý koncern Volkswagen v letech 2020 až 2024 vloží do elektromobility a digitalizace 60 miliard eur, tedy přes 1,5...

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní bus Tatra vznikl natruc. Objel Evropu, viděl Moskvu, teď zas ožil

Po šesti letech renovace a dřiny se ve středočeské Dobříči poprvé představil unikát všech unikátů, prototyp busu Tatra...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Jakub Šural: Snažím se, aby na mě brácha mohl být hrdý

Přes půl roku uplynulo od toho 29. dubna, kdy fotbalový svět přišel o Josefa Šurala a Jakub Šural, obránce Zbrojovky...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

  • Další z rubriky
Premium

Fiat slaví 120. narozeniny. Nejzábavnější modely mají své fanoušky dodnes

Fiat slaví 120 let od vyrobení svého prvního auta. My jsme se ohlédli do historie, abychom si připomněli, které modely...

Raketa na kolech překonala za hodinu tisíc kilometrů, míří na šestnáct set

Vysokorychlostní vozidlo Bloodhound při poslední ze série testovacích jízd v Jihoafrické republice dosáhlo rychlosti...

Premium

Cesta časem s Rolls-Roycem: jízda na sedadle pro tchyni

Aktuálně se okolo britské ikony luxusu – společnosti Rolls-Royce – opět víří vody. Vstoupila do světa, který zachraňuje...

Premium

Odhalte tajemství znaků automobilek. Volkswagen ho právě mění

Volkswagen má nové logo. Kruh obsahující písmena VW má plochý dvourozměrný design, je jasnější a má symbolizovat...

Najdete na iDNES.cz