Pondělí 9. prosince 2019, svátek má Vratislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 9. prosince 2019 Vratislav
Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

D18a61n34i34e36l 34C38o23u90f15a44l65í52k 7972262878553

"A pak si uvědomte, že volant je kruh. Když ho držíte v nejširším průměru, tak na první otočení máte největší záběr."

Nevíte někdo, kde má kruh nejširší průměr?

+24/0
doporučit
22.10.2019 7:32

P35e38t57r 64R92y47š34a22v62ý 9473977745100

Ze školy smyku jsem si odnesl jedno velké ponaučení: Celý den jsme jezdili po kluzké vozovce, dostávali instrukce co a jak. Super. Na závěr jsme několikrát absolvovali slalom z kopce na kluzkém povrchu mezi kužely. Už jsme to všichni uměli, v pohodě jsme správně brzdili, zatáčeli a podobně. Při posledním sjezdu, pán s vysílačkou udělal těsně před každým projíždějícím autem nečekaný výpad rukou před autem a zase se stáhl. Niko z čekajících ve frontě to neviděl, takže to pro nás bylo překvapení. VŠICHNI jako ta hovádka zašlápli brzdu a "nabourali" se. Prostě instinkty nejde jen tak potlačit a instruktor to věděl.

V článku popsaná teorie asi platí pro 100x trénovaného závodního jezdce, ne pro člověka který se do vážného smyku dostane 5x za život.

+25/−1
doporučit
22.10.2019 6:15

P96a26v16e34l 10J97e37ř26á43b62e71k 7221632294357

Ještě jeden způsob jak zvládnou smyk:

Rychle vyhodnotit, zda není lepší vyletět ze silnice do pole, než se pokoušet udržet na celé silnici s velkým rizikem se trefit do dalšího auta.

Osobně ale nějaké "drnčení kol" při smyku necítím. Zejména na kluzku jako je sníh, led, bláto.

Cítím to v těle jako změnu pohybu.

Podstatné ale je vše si pořádně nacvičit - zaplatit trenažery - při smyku za silničního provozu není čas se to učit.

+20/0
doporučit
22.10.2019 1:28

J56a17r19o18m76í23r 80Š92t36o33h25a24n98s22l 5734859394472

Do smyku jsem se dostal 2x za život na sněhu, pokaždé jsem byl rad, že sněhu bylo dost a kolem nebyla auta. Jednou jsem to poslal po předu do kupy (v cca 40km/h) a jednou jsem "brzil" bokem o sněhová svodidla.

Ani škola smyku by nepomohla (teorii jsem samozřejmě znal), kdyby kolem jelo auto. Co jsem si ale odnesl je pocit bezmoci v neovladatelném autě a to ze mě rozhodně udělalo lepšího defenzivního řidiče.

+15/0
doporučit
22.10.2019 7:35

F89i17l28i59p 28V96a27l59d38e90r 1748858514384

Ještě jeden poznatek: Moderní bezpečnostní systémy - jak to napsat - vytváří či naopak mažou takovou šedou zónu, která kdysi řidičům pomáhala v rozpoznání toho, že auto už je na hraně jakési pasti fyzikálních zákonů. Dneska to až k té pomyslné hraně vyřeší elektronika a pak už vás to hodí rovnou dolů...

Obyčejný posilovač řízení: V autě s posilovačem se musíte zaměřit (doslova nad tím přemýšlet) na nepatrné nuance v odporu volantu, kdežto bez posilovače "vás to kopne do rukou", že vozovka je kluzká.

+9/0
doporučit
22.10.2019 8:40

J27a97n 64R55i37c88h97t86e26r 7325780101842

Zásadní je jezdit tak, aby se člověk do smyku vůbec nedostal. Moje zkušenost ze školy smyku je, že nějaký smyk předních nebo zadních kol člověk v rychlosti nepozná, i když to čeká. Jedu, projíždím kluznou zatáčkou (nijak rychle, stačí třeba 40kmh) a najednou šup, auto celé letí ze zatáčky ven. Jestli to bylo víc zadkem nebo předkem poznám až když stojím na asfaltu mimo kluznou dráhu - tedy v reálu v příkopu. Správné návyky podle mne nelze natrénovat ani za den ježdění po polygonu. V reálu bude stejně všechno jinak. A pokud dostanu smyk na vnitřní straně zatáčky někde na okresce, tak i při jeho bravurním zvládnutí skončím minimálně kusem auta v protisměru a pak nezbývá než doufat, že tam zrovna nikdo nepojede.

Základ je jet defensivně a pokud povrch vypadá, že by mohl klouzat, tak si někde na rovince zkusit prudšeji zabrzdit, abych zjistil, kdy se to začne trhat a co si ještě můžu dovolit. Občas člověk zjistí, že i 20kmh je moc a při jakémkoli prudším zabrždění jedu jak sáně, což je mimochodem dobré si vyzkoušet někde v bezpečí rovinky nebo parkoviště.

+10/−1
doporučit
22.10.2019 10:57

R83a37d14e69k 76H41o73l72e21c17e96k 3886210898261

Teorie je hezká věc, ve skutečnosti je to stejně úplně jinak, hlavně proto, že každá situace je jiná a každé auto je jiné.

Dneska do smyku kecá ještě stabilizační systém, který třeba při tom smyku zadní nápravy a tom doporučovaném "kontra", usoudí podle natočení kol, kam chcete jet a bez milosti vás tam pošle. Tedy třeba v pravotočivé zatáčce vám uletí zadní náprava, vy škubnete volantem doleva, stabilizační systém auto srovná a pošle vás doleva do škarpy.

Základ je mít osahané svoje auto a vědět, jak se chová v mezních situacích.

+9/−2
doporučit
22.10.2019 5:59

M83a88r27t50i81n 85L95a11s56e27v57i49č 2496136907944

Ono je to krásné, teorie se načte za chvilku, ale není nad to si to vyzkoušet někde v reálu a bezpečí - nemyslím tím točit na 1 stupeň kolečka na plácku za domem.

Nechci dělat reklamu, ale půlden strávený na polygonu, kdy jsme zkoušeli reakci na různé typy smyků mi dal fakt dost na to, abych nebyl překvapený, až mne to potká v reálném provozu. A to jsme tam šli do smyku v rychlostech, odpovídajících běžnému provozu v obci - tj. 50-60 km/h.

Fakt je to k nezaplacení a docela bych se přimlouval, aby se to stalo třeba volitelnou součástí kurzů v autoškole.

+6/0
doporučit
22.10.2019 8:37

J79i27ř22í 43B32r34e31z97o53l76u64b16s90k66ý 8657259984800

Stručné, jasné R^

+5/0
doporučit
22.10.2019 0:19

I12v36a14n 37V28l97a86c36h 8566519280917

dobré info s tím držením volantu, to by chtělo více propagovat, ... škola smyku ...možná každý rok na přezkoušení aby to mělo smysl .... defenzivní jízda je lepší strategie jak přežít jízdu autem ...ovšem hlavní slovo má pořád náhoda ...šťastná a nešťastná ...

+4/0
doporučit
22.10.2019 7:30

J33a69n 30L21u26k71á98š 56B93e58d66r29n95í14č30e89k 1209897613419

A co s automatickou převodovkou?

+4/−1
doporučit
22.10.2019 6:25

D50a68n10i63e90l 52S98t23a55n94ě77k 2794784618528

Tak jsem mozna nechapavy, ale ja tedy oba typy smyku resil plynem a kontra. At uz u stare Fabie nebo u MX-5. Mozna jsem to delal spatne ale nikdy jsem kvuli smyku neboural. Mx-5 sla po desti krasne krasne do smyku i v male rychlosti. Nekamenujte me, jen popisuju co mam nacvicene z prazdneho parkoviste na snehu. Jednou jsem v Sosnove dostal skolitele smyku kdyz jsem dostal za ukol projet prvni kuzely, trochu rozhodit auto a projet druhe dva kuzely. Ukol byl jasny ;) Projel jsem prvni kuzely, na rucku otocil auto o 180 stupnu, v otocce preradil na zpatecku a procouval druhe kuzely ;) Ukol splnen

+3/−2
doporučit
22.10.2019 4:13

F94i85l78i49p 93V26a51l86d53e69r 1848418234774

Díky moc za článek!!! V souladu s mými poznatky o chování auta a takovém nějakém přirozeném reagování..... Abych odlehčil: U přední nápravy poznám smyk tak, že mi doslova cvaká zadek strachy. :-) Smyk u zadní nápravy poznám tak, že si přetočím kšilt dozadu, sáhnu na ručku a posadím se hlouběji do sedadla. :-)

+2/0
doporučit
22.10.2019 8:33
Foto

B96á25r66a 88T85u50č64k68o65v30á 2734715846102

Pro Boha, na co máme Evropský parlament? EU by měla smyky regulovat, případně zakázat vyhláškou.

+3/−3
doporučit
22.10.2019 7:30

V97i80t 85P50o44c61h34m14a40n 7493666245977

Piste, prosim, seslapnout spojku. Ne vyslapnout. Mnoha lidem to pak bude jasnejsi.

+1/0
doporučit
22.10.2019 17:12

L81u56k93á15š 21K84o45b58e78r21a 3904913218

Jasně. Při smyku přední nápravy brzdit. Už někdy ten takyinstruktor slyšel co to je Kammova kružnice?

+1/−1
doporučit
22.10.2019 8:23

L86i36b29o58r 75M31o41u51č87k72a 1828447955612

s ABS... dubnoit na brzdu co to jde a ridit...

+1/−8
doporučit
22.10.2019 6:05

R52o91b84e26r32t 70M51a82t21u71l24a 8627869486505

"Podle instruktora Autodromu Most Marka Kohoutka je to však hrubá chyba. Postup je stejný, ať máte jakýkoliv pohon." Člověk by měl vědět jakým lidem se vyhnout pokud se chce naučit něco užitečného, ale na to stačila jedna věta a nebyl třeba tak dlouhý a zbytečný článek, protože dál to stejně nemá cenu číst. Maximálně tak pro pobavení...

0/−1
doporučit
22.10.2019 22:37

V28l68a94d57i32s73l97a84v 81B73u45r82y56š92e83k 1209702247334

do smyku jsem se dostal naposledy na sněhu se svým žigulíkem v roce 1980, od té doby si na to dávám majzla a vzhledem k tomu, že teď už jezdím jen výhradně s SUV 4x4 který má nejmodernější stabilizaci podvozku, tak už ani neřeším, jak zvládat samyky ani přední a ani zadní nápravy

0/−1
doporučit
22.10.2019 7:44

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

Najdete na iDNES.cz