Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

D71a55n65i19e95l 80C12o13u73f94a83l10í81k 7402612198323

"A pak si uvědomte, že volant je kruh. Když ho držíte v nejširším průměru, tak na první otočení máte největší záběr."

Nevíte někdo, kde má kruh nejširší průměr?

+24/0
doporučit
22.10.2019 7:32

P26e61t63r 85R57y81š45a18v34ý 9663197385660

Ze školy smyku jsem si odnesl jedno velké ponaučení: Celý den jsme jezdili po kluzké vozovce, dostávali instrukce co a jak. Super. Na závěr jsme několikrát absolvovali slalom z kopce na kluzkém povrchu mezi kužely. Už jsme to všichni uměli, v pohodě jsme správně brzdili, zatáčeli a podobně. Při posledním sjezdu, pán s vysílačkou udělal těsně před každým projíždějícím autem nečekaný výpad rukou před autem a zase se stáhl. Niko z čekajících ve frontě to neviděl, takže to pro nás bylo překvapení. VŠICHNI jako ta hovádka zašlápli brzdu a "nabourali" se. Prostě instinkty nejde jen tak potlačit a instruktor to věděl.

V článku popsaná teorie asi platí pro 100x trénovaného závodního jezdce, ne pro člověka který se do vážného smyku dostane 5x za život.

+25/−1
doporučit
22.10.2019 6:15

P41a79v19e73l 45J39e23ř40á29b91e21k 7541962744537

Ještě jeden způsob jak zvládnou smyk:

Rychle vyhodnotit, zda není lepší vyletět ze silnice do pole, než se pokoušet udržet na celé silnici s velkým rizikem se trefit do dalšího auta.

Osobně ale nějaké "drnčení kol" při smyku necítím. Zejména na kluzku jako je sníh, led, bláto.

Cítím to v těle jako změnu pohybu.

Podstatné ale je vše si pořádně nacvičit - zaplatit trenažery - při smyku za silničního provozu není čas se to učit.

+20/0
doporučit
22.10.2019 1:28

J10a93r46o51m74í53r 34Š86t63o44h18a68n18s37l 5604719764462

Do smyku jsem se dostal 2x za život na sněhu, pokaždé jsem byl rad, že sněhu bylo dost a kolem nebyla auta. Jednou jsem to poslal po předu do kupy (v cca 40km/h) a jednou jsem "brzil" bokem o sněhová svodidla.

Ani škola smyku by nepomohla (teorii jsem samozřejmě znal), kdyby kolem jelo auto. Co jsem si ale odnesl je pocit bezmoci v neovladatelném autě a to ze mě rozhodně udělalo lepšího defenzivního řidiče.

+15/0
doporučit
22.10.2019 7:35

F64i65l27i67p 12V30a86l72d92e13r 1308438934464

Ještě jeden poznatek: Moderní bezpečnostní systémy - jak to napsat - vytváří či naopak mažou takovou šedou zónu, která kdysi řidičům pomáhala v rozpoznání toho, že auto už je na hraně jakési pasti fyzikálních zákonů. Dneska to až k té pomyslné hraně vyřeší elektronika a pak už vás to hodí rovnou dolů...

Obyčejný posilovač řízení: V autě s posilovačem se musíte zaměřit (doslova nad tím přemýšlet) na nepatrné nuance v odporu volantu, kdežto bez posilovače "vás to kopne do rukou", že vozovka je kluzká.

+9/0
doporučit
22.10.2019 8:40

J36a48n 42R80i65c24h91t24e66r 7355840861812

Zásadní je jezdit tak, aby se člověk do smyku vůbec nedostal. Moje zkušenost ze školy smyku je, že nějaký smyk předních nebo zadních kol člověk v rychlosti nepozná, i když to čeká. Jedu, projíždím kluznou zatáčkou (nijak rychle, stačí třeba 40kmh) a najednou šup, auto celé letí ze zatáčky ven. Jestli to bylo víc zadkem nebo předkem poznám až když stojím na asfaltu mimo kluznou dráhu - tedy v reálu v příkopu. Správné návyky podle mne nelze natrénovat ani za den ježdění po polygonu. V reálu bude stejně všechno jinak. A pokud dostanu smyk na vnitřní straně zatáčky někde na okresce, tak i při jeho bravurním zvládnutí skončím minimálně kusem auta v protisměru a pak nezbývá než doufat, že tam zrovna nikdo nepojede.

Základ je jet defensivně a pokud povrch vypadá, že by mohl klouzat, tak si někde na rovince zkusit prudšeji zabrzdit, abych zjistil, kdy se to začne trhat a co si ještě můžu dovolit. Občas člověk zjistí, že i 20kmh je moc a při jakémkoli prudším zabrždění jedu jak sáně, což je mimochodem dobré si vyzkoušet někde v bezpečí rovinky nebo parkoviště.

+10/−1
doporučit
22.10.2019 10:57

R93a14d71e21k 64H60o81l29e37c88e43k 3766770488541

Teorie je hezká věc, ve skutečnosti je to stejně úplně jinak, hlavně proto, že každá situace je jiná a každé auto je jiné.

Dneska do smyku kecá ještě stabilizační systém, který třeba při tom smyku zadní nápravy a tom doporučovaném "kontra", usoudí podle natočení kol, kam chcete jet a bez milosti vás tam pošle. Tedy třeba v pravotočivé zatáčce vám uletí zadní náprava, vy škubnete volantem doleva, stabilizační systém auto srovná a pošle vás doleva do škarpy.

Základ je mít osahané svoje auto a vědět, jak se chová v mezních situacích.

+9/−2
doporučit
22.10.2019 5:59

M65a60r92t60i23n 74L73a70s11e21v38i95č 2796496737124

Ono je to krásné, teorie se načte za chvilku, ale není nad to si to vyzkoušet někde v reálu a bezpečí - nemyslím tím točit na 1 stupeň kolečka na plácku za domem.

Nechci dělat reklamu, ale půlden strávený na polygonu, kdy jsme zkoušeli reakci na různé typy smyků mi dal fakt dost na to, abych nebyl překvapený, až mne to potká v reálném provozu. A to jsme tam šli do smyku v rychlostech, odpovídajících běžnému provozu v obci - tj. 50-60 km/h.

Fakt je to k nezaplacení a docela bych se přimlouval, aby se to stalo třeba volitelnou součástí kurzů v autoškole.

+6/0
doporučit
22.10.2019 8:37

J11i75ř45í 10B90r97e97z58o32l39u85b53s29k14ý 8917329474230

Stručné, jasné R^

+5/0
doporučit
22.10.2019 0:19

I75v21a68n 34V92l31a80c39h 8966499630487

dobré info s tím držením volantu, to by chtělo více propagovat, ... škola smyku ...možná každý rok na přezkoušení aby to mělo smysl .... defenzivní jízda je lepší strategie jak přežít jízdu autem ...ovšem hlavní slovo má pořád náhoda ...šťastná a nešťastná ...

+4/0
doporučit
22.10.2019 7:30

J52a32n 57L48u68k74á75š 71B19e65d68r94n61í63č51e44k 1849567913349

A co s automatickou převodovkou?

+4/−1
doporučit
22.10.2019 6:25

F14i57l12i59p 35V88a17l20d16e69r 1278678614814

Díky moc za článek!!! V souladu s mými poznatky o chování auta a takovém nějakém přirozeném reagování..... Abych odlehčil: U přední nápravy poznám smyk tak, že mi doslova cvaká zadek strachy. :-) Smyk u zadní nápravy poznám tak, že si přetočím kšilt dozadu, sáhnu na ručku a posadím se hlouběji do sedadla. :-)

+2/0
doporučit
22.10.2019 8:33
Foto

B75á46r10a 95T56u52č63k71o47v13á 2124125646972

Pro Boha, na co máme Evropský parlament? EU by měla smyky regulovat, případně zakázat vyhláškou.

+3/−3
doporučit
22.10.2019 7:30

D68a26n86i62e64l 16S56t28a28n10ě45k 2194484858648

Tak jsem mozna nechapavy, ale ja tedy oba typy smyku resil plynem a kontra. At uz u stare Fabie nebo u MX-5. Mozna jsem to delal spatne ale nikdy jsem kvuli smyku neboural. Mx-5 sla po desti krasne krasne do smyku i v male rychlosti. Nekamenujte me, jen popisuju co mam nacvicene z prazdneho parkoviste na snehu. Jednou jsem v Sosnove dostal skolitele smyku kdyz jsem dostal za ukol projet prvni kuzely, trochu rozhodit auto a projet druhe dva kuzely. Ukol byl jasny ;) Projel jsem prvni kuzely, na rucku otocil auto o 180 stupnu, v otocce preradil na zpatecku a procouval druhe kuzely ;) Ukol splnen

+2/−2
doporučit
22.10.2019 4:13

V97i59t 98P76o92c12h69m68a48n 7563946765607

Piste, prosim, seslapnout spojku. Ne vyslapnout. Mnoha lidem to pak bude jasnejsi.

+1/0
doporučit
22.10.2019 17:12

L93u40k22á32š 85K14o55b18e10r11a 3794983268

Jasně. Při smyku přední nápravy brzdit. Už někdy ten takyinstruktor slyšel co to je Kammova kružnice?

+1/−1
doporučit
22.10.2019 8:23

L68i88b80o77r 56M17o53u32č60k48a 1148527645312

s ABS... dubnoit na brzdu co to jde a ridit...

+1/−8
doporučit
22.10.2019 6:05

R75o23b27e92r26t 58M61a51t66u16l14a 8967269986595

"Podle instruktora Autodromu Most Marka Kohoutka je to však hrubá chyba. Postup je stejný, ať máte jakýkoliv pohon." Člověk by měl vědět jakým lidem se vyhnout pokud se chce naučit něco užitečného, ale na to stačila jedna věta a nebyl třeba tak dlouhý a zbytečný článek, protože dál to stejně nemá cenu číst. Maximálně tak pro pobavení...

0/−1
doporučit
22.10.2019 22:37

V52l51a98d74i22s13l52a98v 58B75u26r29y52š49e17k 1609822817614

do smyku jsem se dostal naposledy na sněhu se svým žigulíkem v roce 1980, od té doby si na to dávám majzla a vzhledem k tomu, že teď už jezdím jen výhradně s SUV 4x4 který má nejmodernější stabilizaci podvozku, tak už ani neřeším, jak zvládat samyky ani přední a ani zadní nápravy

0/−1
doporučit
22.10.2019 7:44

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Vémoly je mi líto. Bez něj bychom O2 arenu nevyprodali, říká šéf Oktagonu

Karlos Vémola a Attila Végh. První jmenovaný po dvou minutách padá v Oktagonu k zemi a píše tím další část příběhu,...

Najdete na iDNES.cz