VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na padesátce nejezdí přesně padesát. Jedna pražská autoškola se proto rozhodla dát nám možnost otestovat, jak znovu obstojíme při zkouškách – písemných i praktických.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

V učebně autoškoly Autostart v pražských Nuslích se nás sešlo šest novinářů z různých mediálních domů. Pojí nás to, že všichni už dlouho máme řidičák. Ač já asi nejkratší dobu – čtyři roky.

„Vítám vás na zkouškách autoškoly, které se budou skládat ze dvou částí – teorie a praxe, tedy jízdy,“ začíná na úvod jeden ze dvou komisařů. „Tak snad vám řidičák i po dnešku zůstane,“ vtipkuje. Tedy doufám, že jen vtipkuje.

Pak nastává v učebně ticho. Každému se rozběhl půlhodinový limit, aby správně odpověděl na otázky jako například, kdy se zjišťuje správný tlak pneumatik, co se rozumí aktivní bezpečností vozidla nebo kde se v obytné zóně ne/smějí pohybovat chodci.

Někde jsem si stoprocentně jistý, jinde zkouším volit nejdelší odpověď, někde to risknu. Nejvíc se ale těším na obrázky křižovatek, ty mě vždycky bavily.

Kolegové postupně dokončují testy. Až moc často se ozývá: „neprospěl“. Pak kolega po mé pravici oznamuje, že má plný počet. První, co splnil. Chybím už jen já. Věřím si tak na 45 bodů. Hranice úspěchu je stanovena 43 body. Ukončit. Potvrdit. Chvíle napětí. 

Neprospěl.

Správně jsem zodpověděl 19 otázek, u šesti jsem pohořel. Například jsem nevěděl, že provozovatel motorového vozidla odpovídá za škodu vyvolanou „zvláštní povahou provozu motorového vozidla“, zaměnil jsem potkávací světla za obrysová a také jsem si myslel, že zvláštním způsobem musím označit náklad, který přečnívá obrys motorového vozidla nebo jízdní soupravy o více než 20 centimetrů. Správně je, že pokud přesahuje vnější okraj obrysových světel o více než 40 centimetrů. Kdo z vás, co mi teď spíláte, to věděl?

I přes většinový neúspěch všichni pokračujeme s jízdami. „Dobrý den, pane žadateli,“ vítá mě komisař ve voze. V tomto autě sedím poprvé, takže se s ním nejdřív musím seznámit. Omylem dochází k situacím, kdy si, ač hustě prší, ostříknu zadní okno. „No tak to nás čeká pěkný den,“ zazoufá si komisař, když to celé nevěřícně sleduje.

„No tak já nastartuju,“ odhodlávám se po dvou minutách, co sedíme v autě a všichni čekají právě na ten moment, kdy už konečně vyjedu.

Mou nevýhodou je, že když udělám chybu, tak si ji většinou hned uvědomím a řeknu nahlas. Tím podle mě nechtěně dávám komisaři trumfy do ruky. Ale on určitě všechno vidí i bez toho. Však si pořád něco urputně zapisuje.

Chvilku po startu dochází k situaci, která je velmi nepříjemná. Řidič mi nedává přednost zprava a najíždí do nás. Od boku našeho auta je už jen pár centimetrů. Křičím na něj. „Já měl přednost!“ Říkám to nahlas, aby komisař věděl. „V pořádku, nenechte se rozhodit,“ apeluje klidným hlasem. Jeho tón mě fascinuje. „Mluvíte jak navigace,“ říkám mu. Asi to nebylo úplně nejvhodnější.

Při parkování jsem se zrovna nepředvedl. Pneumatiky jsou prý nové, snažil se...

Ale uznejte, že někdy ty pokyny musí člověk chvilku zpracovávat, než si uvědomí, kudy má jet. Jako například: „Na světelné křižovatce odbočte doleva. Po odbočení budete pokračovat v přímém směru.“ Přemýšlím. Komisař nabízí, že jestli nerozumím, řekne to jinak. „V pohodě, nemusíte. Akorát to říkáte tak noblesně. Já bych řekl: jeď doleva a rovně. Jakýpak copak,“ říkám. 

Jízdu po čtyřiceti minutách zakončujeme couváním, které, ač ho běžně zvládám, se mi zrovna nepodařilo na výbornou. „Ještě centimetr a udělal jsi poklici,“ říká majitel autoškoly Jindra, když vystoupíme, a nenápadně zmiňuje, že gumy na autě jsou nové.

Pak nastává vyhodnocení. Komisař má popsané čtyři strany poznámek. Neprospěl jsem. Za největší problém označuje rychlosti. Třeba když jsem v zóně 30 jel podle údajů na tachometru 31 nebo 32 kilometrů v hodině, na magistrále místo 50 třeba 56 a podobně. „Já to totiž nechávám dojet, nebrzdím natvrdo u značky,“ říkám mu. „Jasný. Vliv má taky to, že jste už vyježděnej,“ říká mi komisař.

Ale v některých věcech, jako třeba s přejetím plné čáry, s ním nesouhlasím. No posuďte sami, na sestřih zkoušky se podívejte ve videu. 

Dobrá zpráva na závěr ale je, že řidičák zůstal nám všem. Mimochodem, jízdy nezvládl nikdo z nás. Některým dokonce komisař ukončil zkoušku už po pár minutách jízdy. Tak mám radost, že se mnou vydržel desítky minut.

Komisař během jízdy popsal poznámkami čtyři strany.

Nejčtenější

Stop pro stop-start v USA. Trump chce vypnout nejotravnější pomoc v autech

Trumpova administrativa si chce posvítit na systém stop-start v autech. A rozjíždí další kolo kulturní války. Spadeno má zejména na progresivistickou Kalifornii, kterou by ráda srovnala do latě....

Češi si často neumějí vybrat správné kolo. Na co se zaměřit a jak si neublížit

Výběr správné velikosti je při pořizování jízdního kola často podceňovaná disciplína. Letmý pohled u cyklostezky říká, že možná víc než polovina jezdců má kolo špatné velikosti nebo ho mají špatně...

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

Renault a Stellantis: zachraňte malá auta, předpisy je zbytečně zdražují

Vztah mezi automobilkou Renault a koncernem Stellantis je komplikovaný, společnosti jsou si na evropském trhu konkurenty. Přesto šéfmanažeři obou skupin umí dospět k vzájemné shodě. To když kritizují...

21. května 2025

Senzor Volva vám usmaží foťák v mobilu. Lidským očím prý neškodí

Že vyfotit auto, které nevlastníte, může být zdrojem problémů, možná tušíte. Nemusí jít jen o klasické záseky při pořizování snímků mimo veřejná místa, bez souhlasu majitele, anebo dokumentaci špatně...

21. května 2025

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

21. května 2025

ANALÝZA: Maroko je rájem výrobců aut. Německá honorace spěje k záhubě

Premium

Proč domácí výroba automobilů v Německu upadá? Důvodem není jen všeobecný propad trhu, tlak čínských automobilek nebo celní smrště amerického prezidenta Trumpa. Tím nejsilnějším argumentem je výše...

20. května 2025

Prozkoumejte elektrickou Cupru Raval. Španělé z ní postaví i Škodu

Barcelona (od zpravodaje iDNES.cz) Cupra chystá na rok 2026 premiéru nového malého elektromobilu. Malý bateriový hatchback dostane dvojčata pod značkami VW a Škoda, vyvíjejí a vyrobí ho ve Španělsku pod dohledem Seatu. Osvalený Raval...

20. května 2025,  aktualizováno  12:25

Hledá se šampion autobazarů. Ojeté auto roku volí zákazníci

Octavia, nebo Peugeot 308? Golf, či Astra? Trojkové BMW, nebo VW Passat? Aures Holdings ve spolupráci s Asociací obchodu s ojetými automobily vyhlásil netradiční anketu, hledá se ojeté auto roku. V...

20. května 2025

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

19. května 2025  8:07

Rollse z bazaru se nebojte, jen pokud jste milionáři. Servis stojí majlant

Premium

Jsou luxusní auta, a pak je Rolls-Royce. Ikonická britská automobilka funguje velmi úspěšně pod křídly BMW a díky poměrně velké autonomii, co do vývoje a konstrukce vozů, si zachovává vlastní...

19. května 2025

KVÍZ: Jaký nový motocykl má Petr Pavel a ve kterém autě najdete žraloka?

V dubnu jsme pro vás v rubrice Auto přichystali opět řadu zajímavých článků o automobilech, motocyklech a všem okolo nich. V našem kvízu pozorného čtenáře si můžete vyzkoušet, jak pozorně jste je...

vydáno 19. května 2025

Tuto perlu art deca nikdy neuvidíte. Leží v chuďoučké Severní Koreji Afriky

Čerpací stanice dnes odráží extrahovanou funkčnost. Hodnotit u nich můžeme jen čistotu toalet a přístup obsluhy. Všimneme si jich tehdy, když potřebujeme natankovat, a v paměti si obvykle zvláštní...

18. května 2025

Zvolte Porodnici roku 2025 a zahrajte si o zajímavé ceny
Zvolte Porodnici roku 2025 a zahrajte si o zajímavé ceny

Rodila jste v letech 2020 až 2025? Podělte se o své zkušenosti, vložte recenzi na vaši porodnici a ovlivněte tak budoucího vítěze ankety Porodnice...

Stop pro stop-start v USA. Trump chce vypnout nejotravnější pomoc v autech

Trumpova administrativa si chce posvítit na systém stop-start v autech. A rozjíždí další kolo kulturní války. Spadeno má zejména na progresivistickou Kalifornii, kterou by ráda srovnala do latě....

18. května 2025

Jednoduchý úkol s velkým dopadem. Proč nezanedbávat kontrolu tlaku v pneumatikách

Přestože řada motoristů každoročně řeší přezouvání a nákupy pneumatik, na pravidelnou údržbu už jich velká část zapomíná. Tlak v pneumatikách vašeho vozu je ovšem vhodné ověřovat alespoň jednou za...

17. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.