VIDEO: Řidiči kradou bezpečné odstupy, lepení na nárazník se bude trestat

  14:04aktualizováno  14:04
Nedodržení bezpečného rozestupu bývá jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod. Základní pravidlo zní nechat si od auta odstup alespoň dvě sekundy. Někteří řidiči se však lepí na zadek ostatním a jiní slušným řidičům dokonce rozestupy kradou. Podle organizace BESIP je toto chování potřeba změnit.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Červený vůz jede po dálnici D1. Udržuje si určitý rozestup. Ne sice podle pravidla dvou sekund, ale ani se autu před sebou nelepí na zadek. Najednou se před něj nacpe bílé auto a mezi vozy je tak najednou rozestup jen půl sekundy.

„Na českých silnicích vidíme, že řidiči pauzu, kterou někdo nechává, zabírají. Seberou rozestup tím, že se do té mezery zařadí. Pak je to problém vozidla, které se takto chovalo. A na to apelujeme. Potřebujeme toto chování změnit,“ popisuje Tomáš Neřold, vedoucí organizace BESIP, která se věnuje bezpečnosti v dopravě.

Obecné doporučení říká, že si máme od auta před námi nechat alespoň dvě sekundy. Případně si dvěma vydělit rychlost, kterou jedeme. Tedy při jízdě o rychlosti 80 kilometrů v hodině je dobré udržovat rozestup alespoň 40 metrů, abychom stihli v případě nutnosti rychle zabrzdit.

„Nejde však jen o samotnou brzdnou dráhu, což je neúprosná fyzika, ale také o reakční dobu. Je to individuální, nicméně je potřeba počítat s tím, že v každém případě je potřeba více než sekunda na to, abych vůbec zareagoval,“ vysvětluje vedoucí BESIPu.

Reportér iDNES.tv přitom na dálnici potkal auta, která si nechávala rozestup jen pár desetin sekundy. Například dva nákladní vozy na mokré vozovce jely od sebe 0,3 sekundy.

Fotogalerie

„Pod sekundu není většina řidičů schopna zabrzdit. Pokud je to pod 0,75 sekundy, tak už přes 90 procent řidičů nedokáže vozidlo zastavit, aniž by došlo ke střetu,“ uvádí Neřold.

Podle něj však nelze dogmaticky vyžadovat dvě sekundy všude. „Samozřejmě něco jiného je popojíždění v kolonách. Samozřejmě i tam je dobré nechávat si minimální vzdálenost. Ale my opravdu řešíme především situace nad 80 kilometrů v hodině, kdy už je vysoká nebezpečnost, protože vozidla nemají šanci zareagovat a dochází k vážným nehodám,“ dodává vedoucí Tomáš Neřold.

Vzdálenost vyjádřená dvěma sekundami zohledňuje rychlost a dá se odhadnout velmi snadno. Dvousekundovou dobu experti vyvodili z běžné reakční doby řidiče, která se pohybuje mezi 0,7 až 1,5 sekundy. Pozornost však ovlivňuje mnoho faktorů (únava, bystrost člověka, hydratace organismu, denní doba apod.), proto se zaokrouhluje na dvě sekundy.

Pokuta a čtyři body

Nový přestupek

Ministr dopravy Dan Ťok připravil revoluční změnu bodového systému s přísnějšími sankcemi. 

Největší rozruch asi vyvolá nový čtyřbodový přestupek „nedodržení bezpečné vzdálenosti“.

Přestupku se dopustí řidič náklaďáku, který se při rychlosti 80 km/h a vyšší přiblíží k autu před sebou na méně než 50 metrů, a na méně než 30 metrů, pokud jede v osobním voze. Osobní auta mají podmínky méně přísné, protože rychleji zabrzdí.

O pokutě za tento přestupek se experti ministerstva dopravy dohadovali až do pondělí. Původně byla v návrhu dokonce rozdílná sazba pokut pro kamiony a osobní auta, což neprošlo.

Nakonec bude sankce za nedodržení bezpečného odstupu činit čtyři až 10 tisíc korun.

Legislativci ministerstva dopravy si mimochodem k tabulce poznamenali komentář, že doporučený odstup dvě sekundy nedodržuje mimo obec 30 procent řidičů.

Více o změnách v bodovém systému zde

V Česku nelze za nedodržování rozestupů trestat

Zatímco v okolních státech, například v Německu či v Rakousku, hrozí za nedodržení bezpečného rozestupu pokuta v řádech desítek eur, v Česku ne.

Podle zákona je třeba dodržet dostatečnou bezpečnostní vzdálenost tak, aby se řidič mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo brzdění. Jenže toto obecné tvrzení není jednoznačné, a tedy dostatečně srozumitelné pro řidiče ani pro policii. Ti tak mohou bezpečnou vzdálenost mezi auty na silnici jen stěží kontrolovat, natož pak trestat. Trest hrozí až v případě, kdy dojde k dopravní nehodě.

„Byť český právní řád zná povinnost dodržení bezpečné vzdálenosti, už ji nekvantifikuje. Například v Německu je to měřitelné, a tím pádem vymahatelné. Využívají k tomu zejména automatizované systémy,“ řekl v pořadu Rozstřel ředitel dopravní policie Tomáš Lerch (celý rozhovor sledujte zde).

I v Česku však plánují nedodržení rozestupů vymáhat. „V současnosti velmi úzce diskutujeme s ministerstvem dopravy a víme, že ministerstvo připravuje novelizaci zákona, která by už zavedla konkrétní povinnosti při dodržování bezpečné vzdálenosti. Domnívám se, že model bude velmi podobný německému. Určitě bychom využili zkušenosti kolegů ze zahraničí a bavili se o instalaci buď automatizovaných systémů, nebo nějakého mobilního zařízení,“ dodal Lerch.

Vzhledem ke konstrukci osobních aut a prvkům pasivní bezpečnosti hrozí při zadním nárazu vyšší riziko zdravotních následků pro posádku sedící v předním autě.

Nárazem kvůli nedostatečné vzdálenosti může dojít k poranění krční páteře, tzv. whiplash syndromu, a to i při nízkých rychlostech. Whiplash má za následek fyzické i psychické zdravotní problémy trvalého rázu nebo vyžadující dlouhodobé léčení.

Autoři: ,

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Trump tlačí na zavedení cel na dovoz aut, protože ohrožují bezpečnost USA

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Americké ministerstvo obchodu by mělo v neděli dodat prezidentovi Donaldu Trumpovi své stanovisko, zda dovoz automobilů...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná, dosahují rekordních...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým modelům Scala a Kamiq...

Najdete na iDNES.cz