Neděle 27. září 2020, svátek má Jonáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 27. září 2020 Jonáš

VIDEO: Řidiči zkoušejí přelstít radary. Víme, které triky zabírají

Přejíždět před radary z pruhu do pruhu nebo vjet do úsekového měření rychle, a pak hodně zpomalit, aby průměrná rychlost byla kolem maximální povolené. To jsou triky řidičů, jak obelstít radary. Jenže někdy zaberou, jindy ne. Od zástupce firmy, která instaluje měřiče po celém Česku, jsme zjišťovali, jak radary fungují.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Druhy měření máme dva: okamžité a úsekové. Zatímco okamžité změří rychlost obvykle tím, že vůz přejede indukční smyčky ve vozovce, úsekové vypočítává průměrnou rychlost v určitém úseku.

Začátek úsekového měření je označen cedulí „měření rychlosti“. Začíná přesně v místě, kde jsou kolmo na vozovku namalované bílé čáry, na které míří kamery. Stejně vypadá i konec úseku. „Minimální délka úseku je sto metrů, maximální deset kilometrů,“ říká Dušan Horniak z firmy Camea, která instaluje radary po celé republice.

Existují ale i virtuální úseky. Například na Jižní spojce v Praze směrem na Černý Most. Tam je několik kamer za sebou. Jedny jsou za Barrandovským mostem, další po čtvrt kilometru, poté pod křížením s magistrálou a následně ještě po kilometru jsou poslední.

Řada lidí si myslí, že když vjedou rychle do začátku úseku, a pak výrazně zpomalí, sníží tím průměrnou rychlost na požadovanou hodnotu a pokuta jim nepřijde. Ovšem tam, kde jsou virtuální úseky, to příliš nepomůže.

Kamery totiž zaznamenají průměrnou rychlost ze všech tří úseků. Na již zmíněné Jižní spojce, kde se smí jet maximálně osmdesát kilometrů v hodině, má první úsek jen 250 metrů, druhý virtuální přes tři kilometry a poslední kilometr. Pokud pojedete v prvním krátkém úseku stovkou a v dalších šedesátkou, přijde vám pokuta z prvního.

Fotogalerie

„Je to ale tak, že tady nelze získat tři přestupky zároveň. Je brán vždy ten s nejvyšší rychlostí,“ vysvětluje vedoucí servisního střediska Horniak.

Pokud však má úsek kamery jen na začátku a na konci a vy do něj vjedete neúměrně rychle a poté zpomalíte pod maximální povolenou rychlost, pomůže vám to. V tomto případě kamery zaznamenávají totiž jen jednu průměrnou rychlost, žádný virtuální úsek tam není.

Přejíždět z pruhu do pruhu nepomáhá

Někteří řidiči zkouší před kamerami přejet z pruhu do pruhu. V domnění, že kamera míří jen na jízdní pruh a značku nezaznamená. To je ale v dnešní době už zbytečné. „Je tam přesah, kamery se kříží, takže je jedno, kde se vozidlo nachází,“ říká Horniak.

Od pokuty řidiče často zachraňuje fakt, že na radarech je nastavená tolerance. Podle informací iDNES.cz by to v Praze v místech, kde se smí jezdit 50 kilometrů v hodině, mělo být momentálně 64 kilometrů za hodinu. Kdyby byla tolerance nižší, přibylo by tolik přestupků, že by je magistrát už vůbec nezvládal zpracovávat.

„Navíc systém Unicam velocity funguje s přesností plus minus tři kilometry v hodině při rychlosti do sto kilometrů za hodinu a tři procenta, pokud řidič jede více než stovkou. Takže pokud řidič udělá přestupek, jsou mu vždy automaticky odečteny tři kilometry v hodině, případně tři procenta,“ informuje Horniak.

Radary z peněz EU nejdřív nepokutují

Ne všude, kde vidíme radary, ale hrozí pokuty. Co se týče Prahy, tak například v ulici V Holešovičkách chytají hříšníky jen směrem z centra. Do centra ne. Naopak na magistrále u Pankráce chodí pokuty jen ze směru do centra, z centra ne.

„Záleží, zda byly kamery pořízeny z příspěvku EU, nebo byly již dříve instalovány za finanční prostředky hlavního města Prahy,“ uvedl mluvčí magistrátu Vít Hofman.

Měřiče okamžité rychlosti na Modřanské ulici v Praze

Měřiče okamžité rychlosti na Modřanské ulici v Praze

Radary za evropské peníze byly pořízeny ke statistickým účelům a těm musí sloužit po dobu minimálně pěti let. „Po vypršení pětileté lhůty může správa komunikací radar spustit,“ říká Horniak z firmy Camea. Například v ulici V Holešovičkách už plánují, že měřidla začnou pokutovat i auta jedoucí směrem do centra.

Okamžitě měření

Radary měřící okamžitou rychlost slouží obvykle jako ochrana přechodů pro chodce. V Praze se nacházejí mimo jiné v Modřanské nebo Střešovické ulici. Poznáte je podle bílé čáry, kolem které jsou jakoby záplaty ve tvaru obdélníku. Pod nimi jsou ve vozovce schované indukční smyčky.

„První indukční smyčka zaznamená signál vozidla, druhá smyčka pak zaznamená další signál vozidla. Je to takový kraťoučký úsek, kde jsou zaznamenány dvě hodnoty, z nichž se vypočítá okamžitá rychlost,“ líčí Dušan Horniak.

Záblesková jednotka slouží k nasvícení kabiny řidiče. V Česku blýská převážně...

Záblesková jednotka slouží k nasvícení kabiny řidiče. V Česku blýská převážně červeně.

Kamera zároveň vždy vyfotí registrační značku a záblesková jednotka nasvítí kabinu řidiče. V Česku obvykle blýská červeně, například v Německu bíle. „Je to čistě kvůli nasvícené obličeje. S tím, že náš systém je vůči řidičům shovívavější, že je to tak neoslní,“ říká vedoucí.

Aby byla data z kamer relevantní, je potřeba zařízení pravidelně servisovat. „Pokud by se tak nedělo, kamery se znečistí a budou špatně číst registrační značky. Při nějaké nehodě, silném větru anebo vandalismu může dojít ke změně pozice kamery, a tím i k teoretické změně délky úseku, což vede k nevalidním přestupkům z daného úseku,“ dodává Dušan Horniak.

Autor:
  • Nejčtenější

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...

Prověřeno na vlastní sklo: na čelní okno povinné ručení nestačí

Loni kolem toho byl skandál mezi pojišťovnami na českém trhu. Jeden z menších hráčů na trhu prohlásil, že pojištění na...

KOMENTÁŘ: Hlasování záškoláků o fyzikálních zákonech Evropu zničí

Ursula von der Leyenová dokazuje, že i ten, kdo ve škole nedával pozor, to může dotáhnout daleko. Předsedkyně Evropské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prodlužte životnost filtru pevných částic. Stačí pár jednoduchých kroků

Premium Výměna filtru pevných částic stojí desítky tisíc korun, jeho čištění a renovace pět až patnáct tisíc korun. Těmto...

Sundej vlajku, nebo ti vypálíme dům. Agresivita demonstrantů v USA roste

Premium Demonstrace proti policejní brutalitě, jak to nazývají protestující i média, začínají být docela brutální i vůči...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Prodlužte životnost filtru pevných částic. Stačí pár jednoduchých kroků

Premium Výměna filtru pevných částic stojí desítky tisíc korun, jeho čištění a renovace pět až patnáct tisíc korun. Těmto...

  • Další z rubriky

Od hippíků po digitální dnešek. VW vyrábí Transporter už 70 let

Již tuto sobotu projede Prahou spanilá všech generací dodávky Volkswagen Transporter. Fanoušci si tak připomenou, že...

Děti zaviní přes 40 % nehod chodců. Kurzy zdarma je učí, jak se chovat

Jsou malé, nejsou v provozu vidět a často se chovají nepředvídatelně. Přesto by měly zvládnout pravidla silničního...

Elektronickou dálniční známku chystá i Slovinsko. Uvažuje, že ji zlevní

Již několik měsíců přicházejí ze Slovinska zprávy o tom, že tamní vláda hodlá zrušit klasické nalepovací dálniční...

Slavné dodávky nezastavil déšť ani covid. Transportery projely Prahou

Koronavirus zhatil původně plánovaný obří sraz Volkswagenů Transporter na Výstavišti v pražských Holešovicích. Zlatý...

Charitativní akce: Praním prádla svých ratolestí pomůžete maminkám v azylových domech
Charitativní akce: Praním prádla svých ratolestí pomůžete maminkám v azylových domech

Do 30. 9. 2020 z každého zakoupeného produktu Lovela Baby půjdou 3 Kč na pomoc azylových domů Armády spásy.

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Herec Petr Čtvrtníček se nakazil koronavirem, leží v nemocnici na JIP

Herec Petr Čtvrtníček (56) skončil kvůli covidu-19 v nemocnici. Minulý týden měl pozitivní testy, a když se mu...

Počet úmrtí bude stoupat. Podívejte se, jaké měla křivka zpoždění jinde

Počet úmrtí s nemocí covid-19 u nás poroste. Byť ještě není jasné o kolik. Příklady z jiných zemí jasně ukazují, že...

Nebudu všem po rozchodu ukazovat, jaká jsem čičina, říká Mottlová

Muž roku 2016 Josef Kůrka (28) nedávno oznámil rozchod s herečkou a modelkou Barborou Mottlovou (33). Fitness trenér...