Čtvrtek 22. října 2020, svátek má Sabina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 22. října 2020 Sabina

VIDEO: Denní svícení je zrádné, auto není zezadu vidět

Zákon říká, že pokud panuje snížená viditelnost, musí mít řidič zapnutá obrysová a potkávací světla. Nestačí tedy jen denní svícení. Jenže i při sněžení či mlze potkáváme řidiče, kteří vzadu nejsou osvětlení vůbec. Aniž si to třeba uvědomují, mají zapnuté jen denní svícení.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

„V době od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště, v tunelu, zkrátka za všech situací snížené viditelnosti nestačí denní svícení. To je právě chyba, kterou řidiči často dělají,“ varuje pověřený vedoucí BESIPu Tomáš Neřold.

Má-li řidič zapnutá obrysová a potkávací světla, je auto osvětlené jak vepředu, tak vzadu. Při denním svícení obvykle pouze vpředu. Potíž je v tom, že šoféři jsou často nepozorní a na řízení se nesoustředí. 

Řidiči zapomínají rozsvěcet hlavně večer ve městě. Denní světla svítí méně než klasická, ale rozhodně stále vcelku dobře, aby osvítila cestu. A protože řidič vidí, kam jede, často nezkoumá, zda je auto vzadu osvětlené. 

Světla pro denní svícení navíc často svítí dost silně na to, aby si řidič zvyklý na jiné hůře svítící auto neuvědomil, že je něco v nepořádku. Zvlášť v osvětlených městských ulicích je pak viditelnost dobrá, takže to, že auto v noci nedostatečně svítí, řidič často nevnímá.

Reportér iDNES.tv potkal na D1 auto, které jelo celou dobu jen s denním svícením. Pak si to najednou řidič uvědomil, rozsvítil obrysová a potkávací světla, a k tomu navíc i mlhovku. Stejně tak v Praze, když padla mlha, jelo na krátkém úseku několik aut bez zadního osvětlení.

Extrémní případ jsme pak potkali na dálnici D1 u Prahy. Řidič v noci svítil jen vepředu.

Systémem denního svícení musí být vybavena všechny vozy prodané v Evropské unii po 7. únoru 2011. Ten automaticky zapne přední světla ve chvíli, kdy nastartujete. Nově se objevuje také denní svícení v zadních světlech, povinné ovšem není. V koncových lampách ho mají zakomponované třeba Renaulty Talisman a Mégane.

„Nelze přesně časově definovat, od kdy do kdy musí mít řidič obrysová a potkávací světla. Ale je to tak, že snížená viditelnost je situace, kdy účastníci provozu zřetelně nerozeznají jiná vozidla, chodce, zvířata a celkově předměty na komunikaci,“ informuje Neřold.

Fotogalerie

„V poslední době nám právě moderní technologie příliš nepomáhají. Na jedné straně je dobře, že všichni mají denní svícení automaticky zapnuté, tedy že to vlastně myslí za řidiče a samo se zapíná. Problém ale je, že řidič už to pak neřeší vůbec a právě v těch situacích, kdy je snížená viditelnost, nezapne potkávací světla. To znamená že pak vidíme auta v mlze nebo v podstatě za tmy, která jedou na denní svícení, protože řidič už to neřeší. Řidiči úplně zapomínají na to, že auta nesvítí dozadu v té situaci dostatečně, tím jsou velmi špatně viditelná a je to nebezpečné,“ dodává Tomáš Neřold.

Policie může za špatné svícení udělit pokutu dva tisíce korun na místě, ve správním řízení ještě o pět set korun víc.

Na mlhu denní světla nestačí

Když se zhorší světelné podmínky a je snížená viditelnost (nemusí to být jen mlha), je třeba „být viděn“, to znamená rozsvítit. Třeba s mlhou si systémy automatického rozsvícení světel neumí za dne poradit. Nespoléhejte se tedy na automatiku, a když vjíždíte do mlhy, zkontrolujte, jestli svítíte.

Dálková světla nechte v mlze zhasnutá, nepomůžete si, naopak spíš přihoršíte. „Dálkovky“ totiž způsobují takzvaný zrcadlový efekt, kdy řidič oslní sám sebe.

Předními mlhovkami v mlze svítit můžete, zadními musíte. Zadní světla do mlhy musí řidič užít vždy za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Blíže to specifikováno není. Odborníci radí zapnout zadní mlhovky, když špatně vidíte zadní koncová světla vepředu jedoucího auta.

Nikdy mlhovky nezapínejte předem, ani je nenechávejte svítit po vyjetí z mlhy nebo sněžení. Zadní světlo do mlhy má vyšší intenzitu svícení než zadní obrysová světla. Proto je bezpodmínečně nutné, aby řidiči dodržovali povinnost vypnutí mlhovek v případě, že nepříznivé povětrnostní podmínky pominou. Oslňují tím ostatní.

Když už opravdu není vidět na krok, není ostuda nasadit šnečí tempo. Ideální je orientovat se podle vodorovného značení, tedy bílých čar. V Česku však bývají často nezřetelné. Jsou-li viditelné, sledujte střední dělicí čáru, protože při jízdě těsně při pravém okraji silnice hrozí nebezpečí, že tam bude chodec, cyklista, odstavené vozidlo nebo jiná překážka.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Ventilková válka: od pomsty v Jizerkách k vypouštění pneu SUV v Paříži

Vypustit kola a zahodit ventilky. Stará dobrá pomsta, kterou myslivci trestali lufťácké houbaře, když zajeli autem do...

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou nejzásadnější parametry...

Tesla na suchu. Práce na továrně u Berlína stojí kvůli nezaplacené faktuře

Tesla má kuriózní potíž se stavbou své Gigafactory na výrobu elektrických vozidel v Německu. Velké staveniště se totiž...

Závady, kterých si běžně nevšimnete. Jak je rozpoznáte a kolik stojí oprava?

Premium Jízda po městě a na krátké vzdálenosti mnoho funkčních problémů auta vůbec neodhalí. Všimnout si jejich příznaků...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nové nejrychlejší auto světa jede 533 km/h, je to americká SSC Tuatara

V různých dílnách a laboratořích najdeme vozidla, která umí překonat na souši i 1 235 km/h, tedy rychlost zvuku. Jenže...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Nové nejrychlejší auto světa jede 533 km/h, je to americká SSC Tuatara

V různých dílnách a laboratořích najdeme vozidla, která umí překonat na souši i 1 235 km/h, tedy rychlost zvuku. Jenže...

Hummer je zpátky. Je to elektrické monstrum s krabím chodem

Hummer milovali nejen jeho majitelé, ale i čerpadláři. Jenže dnes už si snad nikdo jen tak nedovolí představit auto,...

Rodinný vůz za padesát tisíc korun? Nadějný kombík shnil, půjde do šrotu

Už dlouho jsme neviděli mechanika, který by při prohlídce nevěděl, jestli se má dřív smát, nebo brečet – jako když...

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou nejzásadnější parametry...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Chtěla jsem udělat něco zapovězeného, říká k pornu Tarra White

Má za sebou úspěšnou kariéru ve filmech pro dospělé, její vztahy s rodinou na Moravě však poznamenala. „Příbuzní se...